wedstrijdrijden met hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siske12

wedstrijdrijden met hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 19:45

Is het waar dat je niet met een hengst mag starten op een dressuurwedstrijd als je als ruiter niet met een ander paard (merrie of ruin) het niveau L heb gereden op officiele wedstrijden? Iemand heeft mij dit ooit gezegd omdat ik wel aan het overwegen was om, met mijn toenmalige paard (een hengst dus), aan wedstrijden deel te nemen. Ik had nog nooit een wedstrijd gereden. Ze zeiden dat je de nodige ervaring moet kunnen tonen om hengsten uit te brengen en dit dus door in het verleden al met andere paarden het L niveau gereden te hebben. Weet iemand hier iets over? Heb wel niet-officiele wedstrijden gedaan, gewoon voor de fun, maar heb nu een nieuwe hengst en ik zou misschien wel ooit officiele wedstrijden willen rijden met hem.

BenB

Re: wedstrijdrijden met hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:46

Ja! Je moet eerst winstpunten in de klasse L2 hebben gereden. Dit voornamelijk vanwege de veiligheid.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:47

Je moet geloof ik l2 met winstpunten hebben gereden, ik mag mijn hengst ook niet starten omdat ik dat niet heb gereden, welk ras heb je want vaak kun je wedstrijden van het ras zelf wel starten met een hengst en zo je punten verzamelen voor de knhs wedstrijden

siske12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 19:57

ik heb een friese hengst.
Nu is het wel zo dat er wedstrijden georganiseerd worden voor uitsluitend friezen (fintro trophy) in België en dit zou wat officieler gemaakt worden zodat je ook de mogelijkheid krijgt om via deze weg ook op wedstrijden tussen de andere paarden te rijden. Maar weet niet of dit dan iets uitmaakt voor hengsten.

siske12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 19:59

aan die fintro-trophy mag je geloof ik wel starten met een hengst, dus als dit officieel word, kan ik daar wel beginnen en zo de nodige puntjes proberen te verzamelen om overal te mogen rijden met hem. Maar dan moet ik wel eerst aan die puntjes geraken ;)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:02

in belgiee zijn de regels anders dan in nl
geloof da je met een omweg in bels wel kan starten met een hengst maar en je kan het proberen met de friesche paarden wedstrijden toen de tijd ik het aant uitzoeken was kon het niet bij de friesche wedstrijden

siske12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 20:11

Enkele jaren geleden heb ik deelgenomen aan die friezenwedstrijden en toen mocht het met hengsten. Was wel niet-officieel dus kan wel zijn dat het nu veranderd is. Zou spijtig zijn.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:38

ik heb het toen via het stamboek uitgezocht maar van hun mocht het niet op friesche paarden wedstrijden.

siske12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 20:47

zal het best eens navragen dan....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:53

Misschien dat je het dan via barokke paarden wedstrijden kan proberen?
Geen idee of je dan wel zonder L2 + te zijn met een hengst mag starten.
Bovendien zou je er dan wel even over doen, aangezien die niet elke week gehouden worden.

Is het een goedgekeurde hengst? Anders is kastreren allicht voor jou de kortste weg.
Kun je hem gewoon gaan starten.

(Ben ook bezig met ander paard, zou maar zo hengst kunnen zijn, mag die ook starten.
Maar aangezien hij bij ons op stal dan de wei niet in zou mogen, laat ik hem kastreren.
Ander nadeel van het rijden met een hengst, je krijgt altijd overal de schuld van :+
ook al staat ie stil midden in de bak....want het is een hengst. (heb er paar jaar 1 gereden))

appel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:27

Hier in oost-vlaanderen (belgie) mag je bij het HROV, starten in de klasse starten die je zelf wil, en ook gewoon met een hengst als je dat zou willen.
Het is alleen wel wat duurder dan in nederland.
Als je niet zo ver van de grens woont zou je natuurlijk een aantal wedstrijden in de zomer in belgie starten.

Springer_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:37

Ja je moet inderdaad eerst winstpunten hebben opgebouwd in die klasse.

mntj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:47

of iemand zoeken van wie je het paard mag lenen die makkelijk te rijden is en je punten gaan halen.
heb ik ook ooit gedaan ivm mijn hengst. Ben die gene ook erg dankbaar.
had daarvoor wel wedstrijd ervaring en paard had ook wel enig nivo. dus dan ben je er snel.