Ik begin even bij het begin, wordt een lang verslag!
De dag begon vroeg,

Weinig slaap gehad dus moeilijk uit bed komen!
Iets later dan gepland op stal en toen moest ik nog 2 paarden vlechten. Claudia had beloofd Orri voor me te vlechten, dus dat scheelde alweer!
Tegen half 9 reden we weg met de eerste, Jur. Ik was bloednerveus om weer Z te starten na een half jaar, en daarvoor was het 2 jaar geleden. Maar mijn juf zou er zijn om te helpen, dat was erg fijn want dan rij ik er meer aan. Op de wedstrijd aangekomen (na 5 minuten dus) werden we naar de parkeergelegenheid in het weiland gestuurd. Ik zag behoorlijk wat modder en dacht: als dat maar goed gaat! We reden er in en iemand die ik goed ken en de wedstrijd organiseert, zei: je mag ook bij de kantine parkeren aangezien je met 3 paarden meedoet. Bovendien was het toch wel behoorlijk glad in het weiland. Dus ik keer om, rij heel rustig terug en jahoor, net voordat ik de bestrating op rij, zit ik vast! Slippen en dus geen kant meer op, ook niet naar achteren. Jur stond al opgezadeld in de trailer, die heb ik gauw een hoofdstel omgedaan en uitgeladen. Manon is met haar gaan lopen naar het voorterrein en met wat hulp van duwende mensen kreeg ik de combinatie er gelukkig weer uit.
Toen snel betaald en op Jur. Mijn juf kwam aan en hielp me zodat ik wat fanatieker ging rijden, ondanks dat mijn benen slap waren van de zenuwen. Net voor de proef Jur even heet gemaakt met zweepje. Toen de ring in, juf las voor. Het wonder geschiedde, de beste proef die ik ooit had gereden! Jur was heet, maar niet te, als ik van hand moest verandere in uitgestrekte draf, dat heeeeele lange stuk, hoefde ik alleen maar te wenden en te zitten en ze ging! Heerlijk! Zelfs travers ging goed, andere zijgangen en het meest bijzondere: alle eenvoudige wissels lukten!!! Enige was dat ik een overgang van galop naar stap moest maken, en dus niet meteen weer galop en dan wordt ze heel heet. Ik moest de keertwendingen toen doen en de stap ertussen was heel dribbelig. Maar verder was ik nog nooit zo blij geweest met een proef! Vooral ook omdat ze zo fijn meewerkte. De tweede proef ging niet zo fijn, ik kon er bijna niet aankomen en had wat verzet tijdens S en schouderbinnenwaarts, ze bleef galopperen en ik kreeg haar niet terug. Dus toen maar schouderbinnenwaarts in verzamelde galop gedaan.

Jur klaar, snel naar huis om Razin te halen. Was net op tijd op het wedstrijdterrein terug, waar ze heel lief een eigen plekje voor me hadden vrijgehouden. Toen ik net wilde opstijgen, zag ik dat ik de voorpluk vergeten was te vlechten!!

Ik erop, Razin moest zoals gebruikelijk even in galop het terrein over, en toen kon ik gaan rijden. Mijn juf was er nog en die hielp me met het wat heter maken van Razin, want het probleem is dat ze zo terug valt op wedstrijd. Proefje in en in de eerste had ik wat foutjes, in de middendraf viel ze in galop, en ik vergat in de galop volte bij A te maken (wat ik bij het oefenen ook al deed

Ik was zelf niet geconcentreerd genoeg. Tweede proef ging wel erg goed, alleen nog niet genoeg aan mijn been naar mijn zin. Kennelijk valt het voor buitenstaanders niet zo op, maar ik baal er goed van. Ik hoop dat ze nog eens zo fijn te rijden wordt als Jur en Orri in de proef. Razin snel terug en de laatste alweer: Orri.
Orri stond al in de wei en had keurige knotten dankzij Claudia. Het laden werd een ramp, misschien wilden we te snel, hielpen er teveel mensen, Orri raakte overstuur, na een paar wilde 'vechtpartijen' rende hij naar achteren, met zijn kont in het schrikdraad van de paddock en sprong toen van schrik toch in de trailer. Niet de manier van laden en hij was ook goed overstuur. Bij het uitladen op de wedstrijd rende hij vrij hard naar achteren, ik kon niet op tijd meekomen waardoor ik een harde ruk aan mjin arm krijg. Gevolg: schouderblad opgezet en flink rood en blauw geworden, auw!! Met opzadelen was Orri ook flink druk, maar AMSAMSAMS kreeg gelukkig de kalkoenen snel in, wat ze ook al bij de merries had geadan en waarvoor ik haar erg dankbaar was!

Ondertussen was ik even naar de kantine gegaan om mijn punten met Jur te halen. Mijn juf had gedacht dat we in de eerste proef wel rond een winstpunt zouden zitten. Maar ik had 166 en 172 met 3e plaats, toch nog van de 12 of 13 dus dat was wel erg leuk! Helaas geen punt.

Het stomme was, toen ik achteraf mijn juf belde over de punten, dat ik er de hele tijd van uit was gegaan dat ik in de eerste proef 3de was geworden. Maar ze zei dat dat niet kon, want een andere leerling van haar was in die proef al 3e! Ik heb het dus nagekeken en inderdaad: in die eerste proef had ik 166 punten!

En dat meisje die derde was geworden in de eerste proef, had een verliespunt in de tweede: 134 punten!!

Maar goed, toen op Orri en die bokte me heel het terrein over, gelukkig bleef ik wel zitten!

Toen de tweede proef en de laatste van de dag (ik had ook alle ringen en juryleden gehad na deze proef

AMSAMSAMS moest weg en dus moesten Manon en ik Orri samen laden. We gingen het met rust doen en hem lokken met gras, waar hij gek op is. Manon deed ook NH met hem, je zag meteen dat hij daar goed op reageerde. Hij ging alleen nog een keer met zijn volle gewicht op mijn teen staan toen ik nietsvermoedend naast de trailer stond. Auw!! Ik had het idee dat het nog wel een tijdje duurde, en de prijsuitreiking begon dus ik ging ondertussen naar de kantine. In de eerste proef was ik 2de met 164 punten. In de tweede proef was ik dus inderdaad eerste met 172 punten! Drie winstpunten rijker dus! Dit was de tweede keer met Orri in de L2 en nu heeft hij er 5. Jammer dat niet nog de oude regeling geldt, anders was ik nu doorgegaan naar de M1. Toen nog even de punten van Razin opgehaald. Ook met haar was ik eerste en tweede! Met 164 en 168 punten, net geen 3 winstpunten dus. Ik had in totaal 5 waardebonnen van een ruitersportzaak dus dat was wel erg leuk.

Toen terug naar Manon en Orri. Ik wist niet wat ik zag!! Orri en Manon stonden in de trailer, klep was dicht! Bleek dat Orri er vrij snel in stond, en dat Manon mij had geroepen en dat gelukkig een meneer die in de buurt was de klep kon dichtdoen. Dat was dus een meevaller! We reden terug en toen we weer op stal waren gebeurde het...
Manon stond bij Orri om hem uit te laden en toen ze hem los had maakte ik, samen met de boer, de stang los. Orri liep gewoon naar achteren, en Manon bleef staan. Ik had niet eens gezien wat er nou mis ging. Maar ze begon keihard te gillen en kwam uit de trailer met haar hand vol bloed en riep dat het tot op het bot was... Ik dacht: haar vinger ligt eraf! De boer dacht dat ook en we stonden allemaal aan de grond genageld, leek net alsof het heel lang duurde. Ik werd helemaal zwart voor me ogen, zoveel bloed bij een ander, en dan het gillen van Manon... De boer pakte snel Orri over en gelukkig was Claudia er die snel met Manon naar de eerste hulp ging. Ik wist nog steeds niet wat er was gebeurd en heb snel de trailer afgekoppeld, ingeparkeerd en Orri naverzorgd en toen ben ik met Derrick ook naar het ziekenhuis gereden. Daar zat Manon alweer in de wachtkamer met verband om haar vinger te wachten op de uitslag van foto's die waren gemaakt. Wat er nou was gebeurd: (als ik het goed vertel) Manon gooide het touw over de stang, om er vervolgens onderdoor te willen kruipen en daar het touw weer over te pakken. Maar toen ze het touw erover gooide, kwam er een lus in, die om haar hand kwam waardoor haar hand werd strak getrokken tussen het touw en de stang, en haar vinger klapte naar achter en de huid aan de binnenkant van die vinger werd er af getrokken. Het 'bot' wat ze zag, was haar pees die bloot kwam te liggen, en toen ze keek begon het ook nog eens verschrikkelijk te bloeden. Brrrr...
Ze werd opgeroepen om naar de behandelkamer te komen en het bleek dat ze de vinger had gebroken maar omdat het een open fractuur was, kon het niet in het gips. Dus het is gehecht, in het verband, gespalkt en in een mitella gedaan. Ze schreeuwde heel het ziekenhuis bij elkaar.

Toen ze na een hele tijd klaar was, zijn we nog even naar stal gegaan terwijl Claudia en Derrick medicijnen haalden bij een apotheek.
Einde van deze dag was dus niet bepaald leuk.

Gelukkig is de pees niet kapot gegaan, want dan had ze die vinger niet eens meer kunnen gebruiken. Of nog erger: vinger er af.... moet er echt niet aan denken!! Hopelijk geneest het snel. Leuk, dagje wedstrijd.

In ieder geval wil ik Manon en AMSAMSAMS heel erg bedanken voor het groomen, lezen, etc. en Claudia nog bedankt voor het vlechten!
Foto's van deze dag staan op ITP:
[ITP] Foto's van de wedstrijd met de 3 paarden - deel 1
[ITP] Foto's van de wedstrijd met de 3 paarden - deel 2
[ITP] Foto's van de wedstrijd met de 3 paarden - deel 3