Vreselijk veel stress voor wedstrijd... Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daniekjuh

Vreselijk veel stress voor wedstrijd... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 20:42

Hallo allemaal,
Na me 30 keer aan, én met de zelfde rotgang weer àfgemeld te hebben voor wedstrijd, ga ik het nu zondag toch proberen..
Ik slaap al een week niet, heb vreselijk veel buikpijn, en als ik er aan denk sla ik dicht.
Kortom; Wedstrijd stress.

Tja, wat doe je er aan?
Valdispert, Valeriaan, vanalles heb ik geprobeerd, en NIKS helpt.
Ik heb nu Rescue Spray gekocht voor op de tong, dus nu maar hopen dat dat werkt..

Het is ook niet zo dat ik voor het eerst ga, ik heb met mn pony namelijk altijd wedstrijden gereden, en dan had ik er nooit last van..
Met dit paard heb ik 1 x dressuur gestart, en dat ging niet eens zo heel vreselijk, ook met dit paard heb ik springwedstrijdjes, buitenritten, ponykamp begeleiding en oefencross gereden, dus het is niet zo dat ik hém niet vertrouw, ik vertrouw mezelf gewoon niet...

Heeft er misschien iemand DE tip, om mij ( liefst voor zondag ;) ) een beetje van de stress af te helpen??

Alvast heel erg bedankt! :) (:)

JuliaaahX

Re: Vreselijk veel stress voor wedstrijd... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:50

Dit heb ik ook gehad, gewoon onofficieel wedstrijdje op eigen manege, maar paard van buitenaf. Negen jaar hengst geweest, laatste keer trailer was naar utrecht voor castratie, dus veel stress. Neem mensen mee die je paard en jou goed kennen, veel oefenen. En wat maakt t uit als je laatste word? Gewoon oefenen. Bij dit gaat t vooral om dat je kennismaakt met alles enzo. Gewoon relaxen, als je het eenmaal gedaan hebt valt alle last van je af.
Veeeeel succes!

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:10

daniekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 21:16

Ja dat denk ik wel :D
Ik ga het in iedergeval proberen!

Bedankt beide!

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:21

Het is wel een kwestie van langere tijd volhouden, als je al zo'n lange tijd zenuwachtig bent, dan heb je dat niet in 1 wedstrijd overwonnen (afgeleerd want je hebt het als het ware ook aangeleerd: je was zenuwachtig, meldde je af voor de wedstrijd waardoor je zenuwen weer afnamen, de volgende keer ben je nog zenuwachtiger, meld je je weer af, nemen je zenuwen weer af etc. Nu moet je leren dat als je zenuwachtig bent en je wel gaat, er dan niks ergs gebeurt waardoor je de volgende keer weer wat minder zenuwachtig bent etc)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:57

Stel je voor dat
- die jury ook maar een mens is :+
- je enige doel is om erop te blijven zitten :D
Zonder alle gekheid op een stokje. Vroeger was ik ook stik zenuwachtig. Had iemand voor mij geregeld dat ik een met de jury kon praten. Ik heb alleen maar staan huilen van de zenuwachtig (is wel jaren geleden hoor :o ).
Jaren later was ik nog steeds zenuwachtig maar door regelmatig wedstrijden te rijden ofwel kilometers te maken werd dit minder. In het begin had ik er dan weer last van als ik er een paar weken uit was maar dat is nu wel over.
Ik heb alleen nog last van kriebels als ik naar regiokampioenschappen mag.

Kijk tijdens het losrijden niet naar de anderen. Op de andere ruiters heb je geen invloed en ook al zien die er nog zo goed uit, in de ring weet je ook niet wat ze doen.
Neem voor je proef 2 onderdelen waar je extra op wilt letten. Dit om je proef niet helmaal in een trance te rijden.
Vraag of iemand je proef filmt, dan kun je later nog eens met je protocol terugkijken.
Probeer eens te schrijven bij een jury.

Heel veel succes en geniet ervan.

misz_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:15

Ik heb het ook heel erg gehad, ik moest ook van alles in precies de zelfde volghorde doen voor een wedstrijd deed ik dat niet dan was het stress. Tot men instructrice een paar keer mee op wedstrijd is gegaan. Ze stelde me gerust en liet me net zo rijden als of ik thuis was. En werd ik weer spastisch dan zei ze, Irene doe niet zo raar, haal es diep adem en rijden met die knol :P Sindsdien gaat het iedere keer beter!

lidewei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:32

Bedenk dat niet uit maakt wat gebeurt want iedereen maakt wel foutje. Zorg voor iemand die met je mee gaat weet van hoe en wat op wed en zorg voor dat je spullenen die moeten op lijst je staan dag van te voren te je spullen pakken. Bedenk dat je bezig bent met paardrijden en het eigenlijk niet anders is als wat je dagenlijks doet

Paardje3_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:43

Ach meid, je doet het toch allemaal alleen maar voor de plezier?

Maak je toch niet zo druk, het stelt uiteindelijk niks voor, en dan denk je god waarom heb ik mezelf zo gek lopen maken?

En die tong spray heb ik zelf ook, maar naar mijn idee werkt dat echt niks, ik gebruikte hem wel voor een andere reden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 10:17

Stel jezelf eens een paar vragen:
- Waarom ben je zenuwachtig?
- Waar ben je bang voor?
- Waarom ga je op wedstrijd?
- Wat verwacht je dat er gaat gebeuren?
- Wat zouden daarvan de gevolgen zijn?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:55

Denk gewoon zo
Deze wedstrijd slecht ?
Volgende gaat vast beter
Met die stress helpt je het paard niet ;)
Wat gebeurt er als je wedstrijd niet goed gaat ?
De wereld vergaat niet hoor !
het is gewoon jammer en daar houd het ook mee op.

;)
Je vertrouwd je paard toch ?
Dus waarom die stress?
Als je eenmaal in de ring zit denk je gewoon zo:

De jury zit daar naar mij te kijken en als ik het fout doe dan is dat jammer.
De jury is ook niet perfect! En ik ga gewoon lekker mijn proefje rijden!

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:30

En? ben je inderdaad gestart of was je wedstrijd afgelast?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:35

nog wat tips
heb er zelf ook heel erg last van gehad. ik had de snoepjes van bach rescuw hier zit geen alcohol in dus kan ik mooi gebruiken als ik zelf moet rijden met trailer

avond van te voren een alcoholisch drankje wil ook wel eens goed helpen
en de bach rescuw gebruiken rustig blijven ga voor je de ring ingaat even stappen en adem goed in en uit. tijdens de proef blijven ademen en verder lachen en rijden :D

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:39

in tegenstelling tot wat mensen denken slaap je met alcohol op minder goed, je slaap misschien wel snel, maar de kwaliteit van de slaap is minder en mij lijkt dat je juist uitgerust aan je wedstrijddag wil beginnen!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:42

de alcohol is bij mij niet voor te gaan slapen slapen die ik wel zodra ik mn bedje zie. het is puur om even nog lekker te ontspannen omdat ik vaak avond van te voren tas inpak en laarzen poets komen de kriebels boven pak ik er wat bij kan ik op mn gemakje rustig zitten anders loop ik al te stressen met gevolg dat ik volgende ochtend enorme darmkrampen heb door het stressen

daniekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 18:18

bedankt allemaal, alleen is de wedstrijd inderdaad afgelast..
Ik zal in iedergeval de tips uitproberen voor de volgende keer! :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 00:17

meid,als je zo stikzenuwachtig voor een wedstrijd bent,waarom kwel je jezelf dan door eraan mee te doen?

het moet voor je plezier zijn joh :)

ja als je echt tips zoekt.........bedenk voor jezelf dat je meedoet voor de lol. gewoon lekker gaan rijden met je paard en wel zien hoe het gaat!
ik zou niet aan valeriaan beginnen,dat vind ik zelf weer wat ver gaan voor alleen een wedstrijd.
opzich kan bach resue geen kwaad,maar vraag jezelf eens af hoeveel lol je erin hebt als je dat echt nodig hebt

succes

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:27

Ik heb dat ook heel erg gehad.
Maar bij mij was de kunst gewoon heel veel wedstrijden rijden, en dan kom je er vanzelf overheen. :o

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:01

Ik ga gewoon op mijn paard zitten met het idee dat ik niks aan de uitslag kan doen maar alleen de jury. Toen ik me daar bij neergelegd had was er niks meer aan de hand.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:07

daffie1986 schreef:
Ik ga gewoon op mijn paard zitten met het idee dat ik niks aan de uitslag kan doen maar alleen de jury. Toen ik me daar bij neergelegd had was er niks meer aan de hand.

Helemaal mee eens! Weet je, wedstrijden rijdt je voor je plezier, waar maak je je dan zo druk over? :D