'Te snel' promoveren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liez

'Te snel' promoveren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 13:15

Hoi mede-bokkers,

Ik rijd nu met mijn bijrijd E-pony van bijna 21 jaren sinds oktober 2008 wedstrijden tussen de paarden.
Nu ben ik B+9 en het gaat echt steeds beter. Pony heeft in een ver verleden in de Z2 gelopen en met de huidige eigenaresse 5/6 jaar geleden L2.

Maargoed.. ik lees steeds 'verhalen' van mensen die hun paard of pony eerst zo goed mogelijk 'door willen rijden' zodat ze echt met (dikke) winst thuis komen, en ECHT L waardig zijn, zodat ze niet voor niks gaan. Dat snap ik opzich wel.. maar nu zit ik te te twijfelen of ik wel meteen over zal gaan naar de L1.

Mijn pony loopt namelijk niet eens 'altijd' B waardig.. en kom soms ook zonder winst thuis. kan je nagaan.... ze heeft spat is al 21 en heeft soms haar dag niet, we doen het ook puur voor de lol. Maar aan de andere kant, ZIJ kan het wel, degene die het moet leren DAT ben ik.

Nu zijn we wel aan het oefenen met lessen voor de L oefeningen etc.. en het gaat voorspoedig maar ik twijfel dus nog wel.
M'n instructrice vind dat ik wel over moet gaan... ze is natuurlijk ook niet de jongste meer...
Denk dat ik dan sowieso in het voorjaar weer ga beginnen. meestal rijden we januari/februari niet mee omdat het dan zo koud is dat we niet kunnen oefenen in onze bevroren buitenbak en omdat ze dan vaak stijf is.

dus vind het wel interessant wat jullie vinden en zouden doen?

Mellanii

Re: 'Te snel' promoveren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:18

ik zou het gewoon doen!
Heb ook alle klasses uitgereden, behalve toen ze zou worden verkocht of mee gaan fokken, toen heb ik gezegt ik ga gewoon over bij de 13 in de L2 na de M, in het begin begon ik ook echt laag, maar nu komen de wintspunten binnen :D zelfs met 2 !
Dus ik zou gewoon zeggen: Doen!!
Als je de oefeningen al bijna onder de knie hebt waarom niet? :)

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:21

Ik zou het gewoon doen hoor! Lekker over gaan! Is al een (twee zelfs) topic over de overgang van B naar L1..
Alleen de reden die je geeft, 'ze is natuurlijk ook niet de jongste meer' (dus zo snel mogelijk zo hoog mogelijk komen?) vind ik niet echt fijn, vanuit het paard gezien. Het moet voor jullie allebei leuk blijven, het is niet de klasse waar je uiteindelijk in eindigt, maar de weg ernaartoe die je echte succes laat zien :j

Liez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 13:25

Myukii schreef:
Ik zou het gewoon doen hoor! Lekker over gaan! Is al een (twee zelfs) topic over de overgang van B naar L1..
Alleen de reden die je geeft, 'ze is natuurlijk ook niet de jongste meer' (dus zo snel mogelijk zo hoog mogelijk komen?) vind ik niet echt fijn, vanuit het paard gezien. Het moet voor jullie allebei leuk blijven, het is niet de klasse waar je uiteindelijk in eindigt, maar de weg ernaartoe die je echte succes laat zien :j

Dat topic gaat niet echt over wat ik bedoel... zij vraagt of het moeilijker is en waar mensen tegenaan gelopen zijn die in de L1 kwamen na de B.

en met ze is natuurlijk niet de jongste meer bedoel ik niet op die manier.. beetje fout neergezet misschien..
Want als ik zo snel mogelijk zo hoog mogelijk zou willen komen.. zou ik me nu niet afvragen OF ik wel al naar de L1 over zal gaan snap je?

Dit vind ik een erg mooie zin!
het is niet de klasse waar je uiteindelijk in eindigt, maar de weg ernaartoe die je echte succes laat zien

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:28

Als je instructrise ook al zegt dat je over moet gaan, zou ik het wel weten als je zou twijfelen :)

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:37

Als je instructrice zegt dat het kan dan zou ik overgaan naar de L. Pony is in het verleden al hoger geweest dus die kan het wel. En niet rot bedoeld maar omdat hij al 21 is en spat heeft zou het kunnen dat als je te lang wacht het steeds moeilijker wordt om nog verder te komen in plaats van makkelijker.

Verder ben je bijrijdster en stel dat je om welke reden dan ook dit paard over een poosje niet meer kan bijrijden. Dan is het altijd makkelijker om een nieuw bijrijdpaard te vinden als je kan zeggen dat je L gereden hebt dan dat je "maar" een B ruiter bent.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:30

Mijn richtlijn is dat ik een winstwaardige proef moet kunnen laten zien als ik een klasse hoger start. Natuurlijk lukt dat niet altijd, maar ik ga nooit over als ik zeker weet dat dat niet gaat lukken.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:12

Ha die Lisa, gewoon lekker overgaan hoor. Je oefent al op L niveau, en het gaat vast wel goedkomen met jullie hoor. :)
En dan gaan we volgend jaar gezellig samen starten :D

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:10

Hee Lisa!
Ik heb je nog niet echt met Gyps zien rijden dus kan geen mening geven over of je er klaar voor bent of niet :)
Mijn algemene mening is in elk geval: niet geschoten is altijd mis! Als jij het niet erg vind om de eerste wedstrijden (of desnoods een boel) wat lager in de punten te rijden, zou ik lekker starten. Wie weet gaat het wel super!

Liez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 23:17

Bedankt Ellen.

Hee Sara!
Nee vind ik niet erg... het gaat toch puur om de lol... al wordt ik soms zelf een beetje fanatieker haha :P
Maar in de B kwam ik in het begin ook vaak thuis met niks.

Dus ik ga het wel doen denk ik, hoop dat ik volgende week het laatste puntje heb.
en januari, februari (misschien langer, misschien korter) slaan we even over.. hangt van de kou af.. vorig jaar was ze ook verschrikkelijk stijf en konden we niet rijden door de bevroren bak :+
Dus dan ga ik van 't voorjaar weer beginnen :j

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:01

ik zou gewoon doen wat jou het leukste lijkt. wennen aan een klasse kan ook als je erin rijdt. Dan weet je ook precies wat verwacht word en kan je doel gerichter trainen.

Ik ga persoonlijk altijd direct over, dat 'gehang' in een klasse is niets voor mij. Ik heb ook een hoog opgeleid paard, die sleept mij er vanzelf wel doorheen. (eerste paard dat ik ooit gestart heb, dus ik kan het allemaal ook nog niet perfect)

dus ik zou zeggen, lekker over gaan!

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:56

Ik zou gewoon overgaan. Dat verhaal van dik winst halen, daar heb ik niet zo veel mee. (daarvoor moet je ook echt geluk hebben, het zou mij in elk geval niet lukken).

Ik wilde in de L1 best wel graag wat hogere punten halen, maar dat wilde gewoon niet. Ik zat op het laatst wel best vaak in de prijzen maar echt hoge punten kreeg ik niet. En een L1 proefje is iets heel anders dan L2 (doorzitten). Dus ik had niet echt het gevoel dat langer L1 starten nog zin had. Toen ben ik maar overgegaan naar de L2.
Als je dan in de nieuwe klasse bent weet je meteen wat je goed doet en wat nog beter kan, dat kun je thuis ook wel wat uitzoeken, maar het is toch moeilijker.
Bij mij gingen alle overgangen naar een hogere klasse niet goed (punten staan op mn profiel). Maar wanneer ik even gewend was ging het gelukkig een stuk beter!

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 11:08

Gewoon doen, lekker veel wedstrijdervaring op doen. Ook op hogere niveau's als dat kan. Daar leer je van. Als je dan straks overschakelt op een jonger paard weet je precies wat je moet doen.
En zeker als je het voor lol doet hoef je toch niet altijd me winstpunten thuis te komen. Dat is vooral extra in jou geval.