oren netje toegestaan op dressuur wedstrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

oren netje toegestaan op dressuur wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 16:10

is een orennetje toegestaan op dressuur wedstrijden. ik begrijp namelijk dat het luid geluid dempt en het daardoor rustiger wordt voor paarden die niet van scherp geluid houden. aangezien die van mij de vorige keer op show niet blij was met de luidsprekers...is het misschien een manier om haar aan dat soort dingen te wennen met orennetje. we gaan nog niet officieel op wedstrijd, af en toe een oefenwedstrijdje, maar ik wil het wel eens een keer doen (ooit in de verre toekomst :+ ) nu wordt ze nog erg heet van de drukte en dergelijke, heel begrijpelijk natuurlijk en een kwestie van kilometers maken, maar zou het niet een goed idee zijn om een stoorfactor deels weg te nemen, om daarnaa, nadat ze een beetje is gewend, weer te herintroduceren.
of zeggen jullie dat het beter is om ze er in een keer aan te laten wennen, ze moet het toch een keer leren.
voorlopig laat ze zich wel rijden, maar wordt ze dus erg heet en daardoor laat ze niet zien wat ze wel in zich heeft en wat we wel kunnen.
dus is een orennetje toegestaan en is het aan te bevelen.

alvast bedankt!

EllyC

Re: oren netje toegestaan op dressuur wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:20

heeft laatst nog en paard en sport gestaan en volgend mij ook op de site van knhs.

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:23

Een orennetje is toegestaan op dressuur wedstrijden. Het is natuurlijk altijd te proberen of het werkt bij jouw paard!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:53

Sinds kort is dat toegestaan. Op de site van de KNHS staat het reglement waar je het wel in kunt vinden.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:55

Het is inderdaad toegestaan, zag toevallig Anky ermee rijden..

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:59

nou ben ik het spoor bijster (heb oude paard en sport weggegooid) maar mocht toch niet uitgezonderd met dierenartsverklaring?

Dit zegt de site http://www.knhs.nl/objects/00013635.pdf
Regeling voor sporters in de discipline dressuur: Wanneer je dressuur rijdt en je maakt gebruik van een neus- en/of oornetje zorg er dan voor dat je aan de bepalingen van het Algemeen Wedstrijdreglement voldoet. Deze tekst zal eveneens in de Paardensport worden gepubliceerd; deze pagina zou je kunnen bewaren bij het paspoort van je paard/pony, voor het geval dat!

Het alg wedstrijdreglement zegt in art. 26 sub 7a (http://www.knhs.nl/objects/00012629.pdf)
7. Een deelnemer mag gebruik maken van een oor- en/of neusnetje bij het paard tijdens
de wedstrijd, wanneer:
a. er een dierenartsverklaring bij het paspoort van het paard is gevoegd, waarin is aangegeven waarom het gebruik van een oor- en/of neusnetje noodzakelijk is en waarin het levensnummer en het transpondernummer van het desbetreffende paard is opgenomen;

Edit: dat anky ermee rijdt heeft er toch mee te maken dat dit evenement onder fei reglementen plaatvind?
Er was toch laatst ook een ruiter die in alle haast zijn oortnetje net voor de proef moest verwijderen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:39

Je moet hiervoor echt nog steeds een verklaring van een DA hebben.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:50

Ja, zie je, dat dacht ik ook te hebben onthouden.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:55

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:42

Zie de links die KarinvdM geeft. Daarom hier een slotje.