Wel of niet geldig paspoort voor wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sentigo

Wel of niet geldig paspoort voor wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 20:39

Hallo,

Ik ben een pony (met in het paspoort afstammeling onbekend)
Nu ben ik zelf gaan navragen en blijkt dat ze een mix is tussen een qauter en warmbloed.
Nu wil ik met haar gaan wedstrijd rijden. Maar ik snap nu even niet meer of het wel of geen geldig paspoort is

Ze staat in het PVV (productenschappen vee vlees eieren)
Nu ben ik even gaan zoeken maar staat bij de knhs dat dit een ongeldig paspoort is.
Ze staat wel ingeschreven bij het fjorden stamboek. ga je niet vragen waarom want ik heb dat niet verzonnen.Ze heeft een chip als ik deze opzoek via de site (chipnummer.nl ofzo) Dan krijg ik dus gewoon haar chipnummer+levensnummer en dat ze in het fjordenstamboek staat ingeschreven.

Op haar paspoort staat gewoon:(voorkant)
NL
PAARDENPASPOORT
Horse passport
passeport pour chevaux
Pferdepass

Verder ziet er net zo uit als het paspoort van mijn oude pony (die was NRPS).
De binnenkant.

Oja er staat wel is van het nfps horse passport in.

Kan iemand mij helpen?
Ik weet niet even niet meer of het nou wel een geldig paspoort is of niet?
En als het niet klopt, wat moet ik er dan aan veranderen?

Groetjes

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:27

Je doet een beetje vaag over het paspoort zelf. Misschien kun je de voorkant en 1e blad met gegevens inscannen of er een foto van maken? Dat is makkelijker oordelen!

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:30

Paspoort is uitgegeven door het Nederlandse Fjorden-paardenstamboek?
Dan is het toch een geldig document :P

kleinvosje

Re: Wel of niet geldig paspoort voor wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:30

Dat lijkt mij inderdaad ook, maar ze meldt ook dat eht een PVV paspoort is en die niet geldig is volgens de KNHS

x_hielke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:33

in nederland mag je gewoon starten met paarden waarvan de ouders niet bekend zijn.
in frankrijk bijvoorbeeld moeten bijde ouders bekend zijn om te mogen starten daardoor kwamen ook veel paarden vanuit farnkrijk waarvan de ouder niet bekend waren naar begie nederland en duitsland ect omdat die hier wel mochten starten.
dus dit zou een gewoon geldig paspoort moeten zijn waar je gewoon mee zou mogen starten.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:42

kleinvosje schreef:
Dat lijkt mij inderdaad ook, maar ze meldt ook dat eht een PVV paspoort is en die niet geldig is volgens de KNHS
Omdat haar paard geen Fjord is maar wel bij dat stamboek aangemeld is gaat het volgens mij via de PVV.
http://www.nl-paardenpaspoort.nl/

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 18:27

van de KMHS.nl site

De KNHS ontvangt met regelmaat startkaartaanvragen waarbij pagina's van een Paardenpaspoort uitgegeven door het Europees Stamboek (ES) zijn bijgevoegd. Het Europees Stamboek is geen erkend stamboek en daarom ook geen erkende paspoortuitgevende instantie, aldus het Productschap Vee en Vlees (PVV).

Het Productschap stelt wettelijke bepalingen vast voor het uitgeven van identiteitsdocumenten voor paardachtigen. Ook wordt door het PVV vastgesteld welke organisaties paspoorten mogen uitgeven.

Dit heeft niets te maken met de reglementaire bepalingen van de KNHS, maar specifiek met de wettelijke bepalingen die gelden voor houders van paardachtigen. Aangezien wel startkaartaanvragen met kopieën van een zogenoemd Europees Stamboek-paspoort worden opgestuurd, vindt de KNHS dat zij haar leden hier op moet wijzen. Wanneer een paard of pony wordt vervoerd over de openbare weg en wanneer wordt deelgenomen aan wedstrijden moet bij het paard/de pony een geldig (ofwel wettelijk erkend door het Productschap Vee en Vlees) Paardenpaspoort zijn.

Het paspoort van me pony:
Afbeelding

Afbeelding

+ wat ik nu net zie, mijn pony heeft een paspoort gekregen op (toen was hij pas geldig) 06-04-2007
Maar mijn pony is van 2005, dus toen was ze al zeker 1,5 jaar oud..

Toen moest je dus niet persee meteen een paspoort + chip. Dat vond de fokker ook niet nodig dus. Toen deze overleed ging ze naar een handelaar en daar is pas gechipt en heeft ze haar paspoort gekrijgen. Klopt dit allemaal wel??

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:34

Wat jij zegt klopt allemaal hoor. Een paard hoeft pas een chip en het daarbij behorende paspoort als het vervoerd wordt over de weg. Zolang ze na de geboorte dus niet van het erf afkomt, hoeft ze geen paspoort. Het is dus helemaal goed gegaan, je schrijft dat de pony naar een handelaar ging toen de eigenaar overleed, en die heeft haar laten chippen. Klopt helemaal. Wat je paspoort betreft: volgens mij is dit gewoon een geldig paspoort. Er staat precies hetzelfde in als in een KWPN paspoort zoals die van mijn eigen paard. Het paspoort is dus gewoon geldig! Als je echt zeker wilt zijn, stuur je deze scans even door naar de KNHS, die kunnen het dan bevestigen!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:19

KNHS geeft ook PVV paspoorten uit, dan zouden ze zelf hun eigen paspoorten niet erkennen. :+
De PVV geeft namelijk de paspoorten uit, en die doen dat via diverse erkende instanties (PUI's).
Het stuk wat hier aangehaald wordt gaat over het ES, maar jij hebt met het fjordenstamboek van doen als Paspoort Uitgevende Instantie (PUI). ES is geen erkende PUI en die paspoorten waren ongeldig. Jouw pony heeft gewoon een geldig paspoort.

Lauraa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:04

Paarden die ik ken hebbben ook dit paspoort en word gewoon mee gestart. Dus lijkt me dat jij dat ook kan doen dan?

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 19:26

oke bedankt,

ik heb het antwoord

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:27

dan kun je het topic sluiten!