ring verkennen, touw om nek?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

ring verkennen, touw om nek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 11:51

Hoi,

ik heb zo wedstrijd met AQ in het L1. Nu is de bak waar we zo moeten rijden redelijk eng (al is het per paard erg wisselend hoe ze er op reageren) en moeten we in een andere bak losrijden zodat niet vast kan wennen, je mag alleen wat rondjes rijden net voordat je proef begint.

Als AQ iets eng vindt, kan ze behoorlijk steigeren en bokken, moet dan dus gewoon blijven zitten en echt aanpakken lukt niet. Thuis doe ik dan een touw om haar nek zodat net wat meer houvast heb en toch door kan rijden en het op kan lossen. Met losrijden mag dit volgens mij ook(zie je geregeld in ieder geval) maar mag dit ook met bak verkennen?

Alvast bedankt!

Renee

Re: ring verkennen, touw om nek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 11:53

Ik heb wel eens mensen gezien die met bakverkennen nog een touw om de hals van het paard hadden zitten, dit betekend natuurlijk niet dat het mag. Misschien is het een idee om het van te voren uit te leggen aan de jury en te vragen of dat mag?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 11:54

Geen idee, maar ik geloof dat een bokriempje wel mag blijven zitten, kan je niet even een oude sperriem als bokriempje fabriceren? Is wel even anders maar dan heb je wel iets om jezelf aan te zekeren, ook tijdens je proef.

Of idd van te voren even vragen.

Liezel1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 11:54

Volgens mij mag het niet....
Maar wie bepaald er trouwens dat die bak eng is?
Als je daar nú al zo over denkt, is de kans groot dat ze inderdaad gaat piepen straks...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:07

Heb zelf nooit echt problemen gehad in die bak, maar gezien er 9 van de 10 paarden daar toch wel wat moeilijk doen, kan je de bak denk ik wel zo beschouwen. Ga er ook niet vanuit dat moeilijkheden krijg, maar uit voorzorg doe liever wel. Als overbodig is, is alleen maar fijn, maar anders baal ik straks wel.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:52

Ik gok er op dat het niet mag, omdat het ook in de proef niet toegestaan is en de regels afgezien van de zweep verder overeen komen.

Ik zou idd ook gaan voor de oplossing met bokriempje, dit mag wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:25

Had vooraf aan vereniging gevraagd en die weer aan jury gevraagd, had er geen problemen mee als maar af deed op moment ze klaar waren om te starten.

Heb met losrijden gewoon met touw gereden en eerste rondje in de ring ook nog, was eerste start in mijn klasse en nog jurywissel, dus was prima.

Verder wedstrijd erg tevreden, ga zo terug voor de uitslag.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:00

Tja, dit is zoiets wat niet in de reglementen staat.
Als het jou als ruiter een safe gevoel geeft, dan mag je van mij een rondje door de baan met een touw om de nek. Ik zie niet in waarom ik daar moeilijk over zou moeten doen.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 10:35

Ik laat het altijd toe als het er maar af wordt gehaald voordat er gestart wordt. Zie ook niet in waarom daar moeilijk over gedaan moet worden.
Als de ruiter dat prettiger vindt...

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:18

Laten jullie dan ook toe dat er iemand mee loopt met de combinatie? Al of niet het paard aan de longe?

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:37

Beetje off topic, maar hoe was de uitslag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:56

Diesel54 schreef:
Beetje off topic, maar hoe was de uitslag?

Was tevreden, punten vielen nog een beetje tegen, maar 2de en 3de van de 13 vond ik goed genoeg.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:43

@charley T dat sta ik niet toe. Ik ben van mening dat als iemand nog niet los door de ring kan die persoon nog niet thuis hoort op concours. Die persoon kan beter gaan oefenen op verschillende accomodaties

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:01

Ik weet niet of het mag, maar zelf zou ik het niet doen. Ik zou zeker van mijn zaak willen zijn op vreemd terrein en ik zou dus regelmatig al op vreemd terrein gereden hebben!
Maar goed, in de proef zelf zou ik snappen dat het niet mag, maar je kan het hetzelfde zien als de mensen in de M die de zweep pas wegdoen vlak voor het binnenkomen.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:07

Zweep wegdoen voor binnenkomen vind ik iets heel anders dan dat een paard wordt geleid aan een longeerlijn of dat iemand een rondje mee moet lopen in de bak.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 12:27

Ik zou het wel prettig vinden als het eerst even gemeld wordt overigens. Als je zo de ring inrijdt met iets om zijn nek ga ik uit van een hulpmiddel en dat is niet toegestaan. Kom je het daarentegen even vragen en je legt uit waarom, zie ik het probleem niet. Zit er ook niet op te wachten dat je gelanceerd wordt.....

Iemand meelopen sta ik ook echt niet toe. Heb dit van de zomer meegemaakt toen een paard niet langs het juryhokje wilde (L2) en de schrijver dacht, ik ga even helpen. Daar heb ik een stokje voor gestoken, dat is niet de bedoeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 12:32

chrisje_83 schreef:
Ik weet niet of het mag, maar zelf zou ik het niet doen. Ik zou zeker van mijn zaak willen zijn op vreemd terrein en ik zou dus regelmatig al op vreemd terrein gereden hebben!
Maar goed, in de proef zelf zou ik snappen dat het niet mag, maar je kan het hetzelfde zien als de mensen in de M die de zweep pas wegdoen vlak voor het binnenkomen.

Heb al wel wat vaker op vreemd terrein gereden, maar bij een nieuwe bak kan ze nog wel eens spoken, en dat weet je vooraf niet altijd, vandaar dat toch even voor wat extra zekerheid kies.

Daffodil: heb het vooraf ook overlegd, vond dat zelf ook wel net zo netjes.

Sabine24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:42

Mag niet volgens mij..

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 00:06

caroline78 schreef:
Zweep wegdoen voor binnenkomen vind ik iets heel anders dan dat een paard wordt geleid aan een longeerlijn of dat iemand een rondje mee moet lopen in de bak.

Het paard wordt toch niet aan een touw of longe meegenomen? Volgens mij zit er een touwtje of beugelriem om de nek om je aan vast te grijpen als het paard omhoog komt of gaat bokken.
Lijkt me iets heel anders dan wanneer iemand hem meeneemt aan een lijn.

@TS, ik snap wat je bedoelt met spoken in vreemde bakken. Probeer er toch gewoon goed doorheen te rijden. Als dat touwtje jou steunt en de jury vindt het na overleg goed zie ik niet in waarom je het niet moet doen.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 00:14

Even melden dat je graag even onder begeleiding de bak verkent met je paard, en dan meteen als de persoon uit ring is met de proef begint, het moet niet lang duren maar even 2 rondjes erdoorheen mag meestal wel, Maar wel aangeven bij de hoofdjurie en ring meester