Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Yess schreef:Precies, maar het gaat dus niet per se om het rechtstellen ná het wijken, dat denken veel mensen wel, en das zonde want als je paard super wijkt laat je wel punten liggen door je te focussen dat ene puntje.

daantjuhhh schreef:Hallo.
Ik had vorige week mijn eerste L1 wedstrijdje met mijn jonge paardje.
Ik heb eerder L gestart met een ander paard en deed toen altijd het volgende:
Je moet A afwenden, 5 m wijken en daarna rechtuit.
Ik wijk dus nooit door tot aan de hoefslag, maar wijk tot 5m van de hoefslag en rijd dan nog 4m rechtuit zeg maar.
Nu deed ik dit afgelopen zondag ook en toen stond er op mijn coupon:
5: Doorwijken.
Maar je moet toch een stukje rechtrichten laten zien?
Yess schreef:Het is minimaal 5 meter wijken. Iedereen denkt dat je na die 5 meter moet stoppen, dat mag wel, maar als jouw paard super strak kan wijken neem je gewoon die 10 meter. Heb je ook zomaar een 8 te pakken.
Qimm schreef:Yess schreef:Het is minimaal 5 meter wijken. Iedereen denkt dat je na die 5 meter moet stoppen, dat mag wel, maar als jouw paard super strak kan wijken neem je gewoon die 10 meter. Heb je ook zomaar een 8 te pakken.
dat is toch oneerlijk? Als jij 5 meter super stak wijkt hoor je al die 8 te krijgen, want dat is de vraag. Dat je meer kan dan de vraag geeft je toch geen recht op een hoger cijfer.
Lielle schreef:op zich heb je gelijk Qimm.
Maar een paard dat superstrak 5 meter kan wijken, kan dat ook heel eenvoudig 10 meter en zal dat in de meeste gevallen ook doen. Maar de meeste combinaties komen maar net aan die vijf meter, omdat bv de inzet nog niet zo soepel gaat, en hebben dus ook niet de kwaliteit voor een 8 laten zien (geldt trouwens ook voor de paarden de ik nu in het L1 heb, dus dan houd ik het ook echt bij 5 meter).