Proef uit je hoofd melden bij jury?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aprillicious

Proef uit je hoofd melden bij jury?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 02:40

Hoi, Ik rijd mijn proeven uit mijn hoofd (L1) en kreeg de laatste keer commentaar dat ik dit niet gemeld had. Sindsdien meld ik het bij de jury's maar tot nu toe kijken ze me allemaal aan van... "ja, dus..."

Ben ik verplicht dit te melden?

Ik rijd dus met mijn haf tussen de paarden en rijd met een zweep van 1.10m. Ook hier kreeg ik commentaar op dat dit een meter moet zijn voor pony's. Ook dit vraag ik mij dus af of dit echt zo is.

Verder nooit commentaar over mijn zweep gehad, en ook niet over het niet melden. Maar voordat ik weer commentaar krijg ben ik nou wel benieuwd wat waar is.

Cassidy

Re: Proef uit je hoofd melden bij jury?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 03:48

Even een vraag van een leek op het gebied van dressuurwedstrijden: waarom mag je je proef in de L niet uit je hoofd kennen? Moet er dan altijd een voorlezer bij zijn? En indien ja, waarom?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 05:04

Cassidy, het komt amper voor dat er geen voorlezer is...

En omdat het zo ongebruikelijk is zijn er blijkbaar jury's die er door verrast voelen...

Een voorlezer is verder luxe, niet verplicht. :)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 07:25

ik doe de proef ook uit mijn hoofd en meld dit wel altijd even. Als jury zou ik dit ook prettig vinden wan dan geef ik een geluidsignaal als de combi mag beginnen.
Of ik vraag een omstander om de jury even in de gaten te houden en aan mij door te geven wanneer ik mag beginnen.

en over je lengte van je zweep, deze is zowel bij pony's als bij paarden max. 1.10 (art. 145 sub 6)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 07:42

Ik rijd de proeven ook altijd uit het hoofd en meld dat ook van tevoren. Dan weten ze nl. dat ze aan mij moeten melden dat ik kan beginnen en niet wachten op een voorlezer die niet komt.

Verplicht is het niet maar het is wel zo fijn voor de jury om te weten waar ze aan toe zijn.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 07:48

Dat hoef je niet te melden hoor. Snap het commentaar van die jury ook niet helemaal, je ziet het als jury snel genoeg dat er geen voorlezer bij is.

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 08:10

ik melde het vroeger ook nooit, ik reed ook met mn haf tussen de paarden en had ook een lange zweep van 1 meter, maar nooit commentaar over gehad, wel een keer een jury gehad die was stomverbaasd dat ik het uit mn hoofd deed, die zaten me aan te gapen, hihi... was een B proef. ik had ook nooit de luxe om iemand bij me te hebben voor het voorlezen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 08:41

yvonnepuntnl schreef:
Dat hoef je niet te melden hoor. Snap het commentaar van die jury ook niet helemaal, je ziet het als jury snel genoeg dat er geen voorlezer bij is.

Nou toch niet helemaal hoor, moest afgelopen weekend echt turen wie van de ongeveer twintig mensen langs de kant nu de voorlezer was.....en als ik daarheen zit te turen om mijn seintje te geven, terwijl de ruiter op mij zit te wachten, vind ik het wel prettig als er even gemeld wordt dat er uit het hoofd gereden wordt.

Overigens heb je ook hardnekkige voorlezers die stug de andere kant op blijven kijken, dan roep ik dwars door de baan heen: We gaan beginnen hoor! Meestal duideljik zat......

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 08:47

Nou van mij mogen ze dat voorlezen afschaffen na de B. Al dat gekrijs en gekwetter altijd...
Echt ik ben dressuurruiter en jury, en na een dag jury zitten, hoor ik sommige schelle hoge stemmetjes nog als ik 's avonds rustig in bed lig. (a-x binnenkomen in arbeidsdraf, twee secon stil en opnieuw datzelfde zinnetje)

Ik ben wel een belg en we hebben maar twee proeven per klasse, dus ok daar is wel een verschil. Maar dat euvel zouden ze bij jullie simpel kunnen oplossen door ook maar x aantal proeven te laten rijden gedurende een seizoen.
En anders zoals in duitsland e, een bandje dat heel de tijd aangezet wordt door de jury. Geen gedoe meer over verkeerd lezen, of een verkeerde proef ofzo.
Laatst bijgewerkt door bulck op 10-11-09 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 08:50

Zaterdag ook, B rechterhand, RECHTERHAND, REEEEECHTTTTERRRHAAAAND! Dan vraag je je soms wel af of iemand de proef wel doorgelezen heeft.......

Ik krijg soms ook wel de slappe lach hoor van rare voorlezers, kan ik niets aan doen, maar sommige mensen lezen zo raar voor! Doe mij dat uit het hoofd gereden proefje dan maar, heerlijk rustig!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 08:55

daffodil schreef:
Zaterdag ook, B rechterhand, RECHTERHAND, REEEEECHTTTTERRRHAAAAND! Dan vraag je je soms wel af of iemand de proef wel doorgelezen heeft.......

Ik krijg soms ook wel de slappe lach hoor van rare voorlezers, kan ik niets aan doen, maar sommige mensen lezen zo raar voor! Doe mij dat uit het hoofd gereden proefje dan maar, heerlijk rustig!

Dan heb ik dus de neiging van stiekem te roepen, doe toch maar links :D
En rara je hebt figuren die dat dan doen (voorlezen en verkeerd rijden), vanuit zo'n hokje lig je vaak in een deuk hoor, uiiteraard mag je dit niet laten merken.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:57

Ik rijd ze ook uit mijn hoofd en meestal laat ik mijn vader even zeggen dat ik hem uit m'n hoofd rijd. :)
Eerst zeiden we het nooit totdat de jury niet doorhad dat ik al begonnen was (na een signaal dat we mochten starten).

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:57

Ik meld bij de jury ook altijd even dat ik uit mijn hoofd rijdt. Dan weten ze dat ze naar mij moeten seinen als ik moet beginnen. Wel zo handig. :)

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:22

TurdusMerula schreef:
En omdat het zo ongebruikelijk is zijn er blijkbaar jury's die er door verrast voelen...

:))

Ik rijd mijn proeven ook uit het hoofd, en degene die met me mee was stond langs de ring. De jury bleef maar zwaaien omdat ze geen boekje pakte om te beginnen met lezen (en zij maar terug zwaaien _O-, ze had al lang gemeld dat ik mocht beginnen), tot ik de AC lijn op kwam en de 2e proef was er heel wat minder gezwaai! Er is bij dus eigenlijk wel altijd iemand mee, die aan mij ook kan doorgeven dat de jury een seintje heeft gegeven.

Ben zelf jury en ik vind het niet noodzakelijk dat iemand het meld bij me, maar als je toch stopt om je even aan te melden (wat heel veel mensen al niet doen.....) is het een kleine moeite natuurlijk.

njarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:22

Volgens mij had ik jouw in de ring in aalsmeer van het weekend.
Vind het zelf wel fijn als een deelnemer het even meld dat ze de proeven uit het hoofd rijden.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:37

Ik rijd de proeven meestal uit mijn hoofd, maar vaak is dat al doorgegeven door het secretariaat of plak ik een briefje op de startcoupons voor de jury. Ik ben namelijk slechthorend en dat is ook wel handig om door te geven aan de jury, voorkomt een hoop misverstanden ;). Een enkele keer vraag ik vooraf om dispensatie aan de jury voor een headset, zodat mijn man kan voorlezen. Volgens de KNHS ben ik namelijk niet slechthorend genoeg :roll: , maar als ik nog slechthorender wordt, heb ik geen headset meer nodig....

Ik zet mijn paard stil bij de jury tot ze een seintje geven dat ik kan beginnen (of ik blijf in de buurt van het juryhok stappen als ze nog druk bezig zijn).

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:41

Remember schreef:
TurdusMerula schreef:

:))

Ik rijd mijn proeven ook uit het hoofd, en degene die met me mee was stond langs de ring. De jury bleef maar zwaaien omdat ze geen boekje pakte om te beginnen met lezen (en zij maar terug zwaaien _O-, ze had al lang gemeld dat ik mocht beginnen), tot ik de AC lijn op kwam en de 2e proef was er heel wat minder gezwaai! Er is bij dus eigenlijk wel altijd iemand mee, die aan mij ook kan doorgeven dat de jury een seintje heeft gegeven.

Ben zelf jury en ik vind het niet noodzakelijk dat iemand het meld bij me, maar als je toch stopt om je even aan te melden (wat heel veel mensen al niet doen.....) is het een kleine moeite natuurlijk.

Helemaal mee eens, maar ik weet niet hoe het in Nl is, maar hier is het regel dat je altijd langs het juryhok komt (soms rond de piste, soms in de piste) en snel zegt wie je bent. Dan komt het signaal en mag je starten. Dus niets specifiek van: hallo , xxx met xx, en rij men proef zonder voorlezer. Wel of geen voorlezer is iets wat de ruiter moet regelen. Als jury het startsignaal geeft, moet de proef aangevangen worden.

aprillicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 14:14

njarco schreef:
Vind het zelf wel fijn als een deelnemer het even meld dat ze de proeven uit het hoofd rijden.

Oh, ja dat zal dan wel. Starte in aalsmeer. Was dat de normale of de rodeo proef :D

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:56

bulck schreef:
Helemaal mee eens, maar ik weet niet hoe het in Nl is, maar hier is het regel dat je altijd langs het juryhok komt (soms rond de piste, soms in de piste) en snel zegt wie je bent. Dan komt het signaal en mag je starten. Dus niets specifiek van: hallo , xxx met xx, en rij men proef zonder voorlezer. Wel of geen voorlezer is iets wat de ruiter moet regelen. Als jury het startsignaal geeft, moet de proef aangevangen worden.

Zinnetje: "Goedemorgen, ik ben .... met ...... Ik rij uit mijn hoofd." Duurt ook maar een paar seconden.
Doe ik altijd. Krijg altijd een prettige reactie van de jury meestal "Veel succes" of "Veel plezier".

njarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 08:00

Pregini schreef:
njarco schreef:

Oh, ja dat zal dan wel. Starte in aalsmeer. Was dat de normale of de rodeo proef :D

Dat was de rodeo proef haha.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:37

bulck schreef:
Nou van mij mogen ze dat voorlezen afschaffen na de B. Al dat gekrijs en gekwetter altijd...

Dan kan ik wel inpakken :Y) , ik kan niet uit mijn hoofd rijden. Mijn geheugen (ook gewoon dingen die gebeurd zijn) is echt heel slecht.
Ik rij wel eens in Roosendaal de Gouberghse Zomerdagen, vier dagen twee proeven. Iedereen kan zijn proef dromen, de paarden lopen het bijna op de automaat en ik rij stug alsnog verkeerd }:0
Bandje snap ik niet hoe dat werkt, heb ooit de proef op MP3 gezet om thuis te kunnen oefenen maar dan weer te vroeg, dan weer te laat, afhankelijk van het tempo van het paard. Daar zit toch een groot verschil in? Niet alleen in de proef hoor, maar een D-pony in de baan of een kasteel van 1.80 dat maakt toch ook een wereld van verschil?

aprillicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 12:51

njarco schreef:

Ja, madam was hengstig geworden. Dan komt ze lekker tegen me been in :D
Toen ze tegen de muur trapte werd ze boos }:) :))

Ik had echt lage punten verwacht, en wist dat ik ergens een foutje had gemaakt.

Zie ik dat ik 180 punten had, maar -2 omdat ik dus fout was gereden met het middenstap.
Dat zijn van die banketstaaf dingen, maar wel terecht... Winstpunt had ik zeker niet verdiend.

Eerste proef ging super en had ik 176. Hier had ik wel een winstpunt verwacht. Maar helaas.

Volgende x weer beter!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:54

ten eerste, voor degene die met een haflinger rijden, sinds wanneer is dat uberhaupt een pony? :+

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:57

Ik vind dat je altijd je proef uit je hoofd zou moeten kennen....

Waar het om gaat bij de jury is denk ik omdat als de voorlezer begint met schreeuwen dat je dan met je proef gaat beginnen. Als je zomaar begint en ze zitten net niet op te letten hebben ze misschien je eerste onderdelen niet goed gezien.

njarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:29

Pregini schreef:
njarco schreef:

Ja, madam was hengstig geworden. Dan komt ze lekker tegen me been in :D
Toen ze tegen de muur trapte werd ze boos }:) :))

Ik had echt lage punten verwacht, en wist dat ik ergens een foutje had gemaakt.

Zie ik dat ik 180 punten had, maar -2 omdat ik dus fout was gereden met het middenstap.
Dat zijn van die banketstaaf dingen, maar wel terecht... Winstpunt had ik zeker niet verdiend.

Eerste proef ging super en had ik 176. Hier had ik wel een winstpunt verwacht. Maar helaas.

Volgende x weer beter!

De rest van je proef was gewoon goed. Dan is het idd jammer dat je verkeerd reed.
Ze trapte idd hard tegen die stenen muur. haha.