M1 en nog nerveus wat daar aan te doen????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

uletta

M1 en nog nerveus wat daar aan te doen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 16:45

Hallo,

Ik heb inmiddels al 4 wedstrijden in de M1 gereden, en dus voorheen netjes alle klassen uitgereden.
Nu heb ik het laatste jaar heel veel last van zenuwen tijdens mijn dressuurproef. Het losrijden gaat dan echt super. en ik kom de ring in en t slaat helemaal om. Ik rij dan niet meer, lift gewoon mee als ware..Daardoor krijg ik lagere punten, want ik haal niet uit mijn paard wat erin zit! Omdat ik dus erg zenuwachtig ben. Aan het eind van de proef wordt ik heel duizelig, kan nog net voorkomen dat ik flauwval. Heb al verschillende dingen geprobeerd (bananen eten, valdispert). Maar niets helpt.
In mijn paard zit veel meer dan wat we nu laten zien, en ik kan het ook best!..daar ligt het niet aan, want tijdens de lessen en losrijden gaat het super.

Wie weet hier mee om te gaan, en wat ik er tegen kan doen????

Esther_umpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:52

Hejj,

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem. Ik heb al langer M1 gereden en nu ongeveer 20 winstpunten. Ik wil nog niet over, want we hebben meestal net een winstpunt en ik wil toch eigenlijk wel een paar keer vooraan eindigen voordat ik overga naar het M2.
Thuis gaat het meestal ook erg goed en op wedstrijd rij ik ook bijna niet meer, daar kom ik dan ook niet aan toe. Heel vervelend! Ik heb het idee dat het bij mij niet aan de zenuwen ligt, maar ik kan in het proefje gewoon geen 10 dingen tegelijk haha..

Ik zou sowieso een paar keer thuis het proefje oefenen en als het thuis goed gaat dan weet je voor jezelf dat het op concour waarschijnlijk ook wel goed gaat en dan maak je je daar al minder druk om denk ik.
Verder weet ik niet zo goed wat je eraan kan doen, misschien zo'n "mental coach" maar ik denk dat dat nogal duur is ;)..

IIG heel veel succes ermee! en maak je vooral niet te druk!

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:46

Oww dat is rot. Ken het probleem. t/m zulke verzuurde benen dat mn laarzen niet meer uitwilden.
Wat nog wel wil helpen is bij mij Plantival. Puur Homeopatisch. En ga een periode elke week op wedstrijd. Desnoods zaterdag en zondag. bv een maand lang. Ga in die periode lekker M1 rijden. Niet overgaan naar een hogere klasse. Desnoods om de week HC starten. Ga ook eens op een wedstrijd alleen losrijden en dan weer naar huis. Ga een keer heel lang losrijden, en een keer heel kort. Zo vogel je uit wat voor jullie het beste werkt. De druk is er dan wat meer af.
En ga ook eens een middag bij anderen kijken. Bv in je eigen klasse. Zie welke fouten zij maken, en hoe ze ermee omgaan.
Zorg dat je je proef kunt dromen.

Nou ja zo maar wat tips. Ik hoop dat je er wat aan hebt want het is echt heel vervelend.

xMoreill

Re: M1 en nog nerveus wat daar aan te doen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:00

Je hebt toch van die pilletjes, kan er even niet opkomen.. iets met een V volgens mij.. Is 'tegen zenuwen', of het helpt weet ik niet..

Oja, Valeriaan heet dat spul :P

Nicjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:04

heb hetzelfde probleem gehad, tot hyperventileren tijdens mijn proef. bij mij is het door de jaren heen minder geworden. ben veel op mijn ademhaling gaan letten. zorgen dat ik rustig en goed adem. en niet denken aan het feit dat je een proef rijd, maar dat je gewoon lekker rijd. eerst was het met dressuur helemaal over, later met springen ook. heb nu alleen nog last van zenuwen bij de prijsuitreiking.

succes ermee!

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:32

Ik heb ook veel last van zenuwen, maar bij mij is het met name vóór de wedstrijd.
Ik weet dat ik het kan en wil dat dan ook graag op wedstrijd laten zien, waardoor ik met veel te veel spanning ging rijden. Ook was ik bang om laatste te worden en vooral het idee wat mensen dan van mij denken.

Tot ik op een gegeven moment dacht. Schijt, er moet toch iemand laatste worden en ik weet dat ik het kan. Het zat bij mij echt tussen m'n oren. Nu ik er zo over denk, gaat het echt stukken beter. Ik ben veel relaxter en heb voort schijt aan (bijna) alles. En dat werkt bij mij. Niet denken aan wat andere denken, je moet zelf tevreden zijn!

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:21

xMoreill schreef:
Je hebt toch van die pilletjes, kan er even niet opkomen.. iets met een V volgens mij.. Is 'tegen zenuwen', of het helpt weet ik niet..

Oja, Valeriaan heet dat spul :P

\valeriaan zit idd ook in Plantival; alleen in een wat lagere dosis. Plantival zijn pilletjes die mensen ook gebruiken om af te rijden met de auto, die heel erg last van zenuwen hebben, omdat je er niet suf van wordt.

mylittle1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 00:20

veel op wedstrijd gaan !

uletta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 11:52

ik ga al gemiddeld 2 a 3 x in de maand op wedstrijd!...kan niet vaker, omdat ik met werken zit!

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:40

Ik heb het ook gehad omdat ik alles te goed wilde doen en dus te gespannen was om mijn paard te RIJDEN.
Het enige wat ik heb kunnen doen om deze druk bij mijzelf weg te halen, was veel op wedstrijd gaan, en met mijzelf en m'n begeleider(s) af te spreken, dat we gingen om te leren en niet om te presteren.
Zonder dat we er erg in hadden, was ik drie wedstrijden verder zomaar tweede met 190 punten!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:55

Ik heb ook last van faalangst, maar dan zo dat ik als een gek ga rondrijden. Dus ging hij in middendraf alle onderdelen door.
Ik heb ook pilletjes gehaald (weet geen naam) die wel rustgevend werken maar je concentratie niet aantast. Dat is het gevaar van valariaanextract. De laatste wedstrijden zijn niet slecht gegaan, maar er kan voor mij nog meer rust in de proef. Mijn streven is gewoon lekker rijden, en mijn punten zie ik dan wel. Kan al tevreden zijn met een heerlijk gevoel, maar met een fout. Als een proef waar geen fouten inzitten maar mijn gevoel k*t is. Je moet je zelf gewoon doelstellingen opgeven. Succes

KionaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:04

Ik rij nu M2. heb er ook nog steeds last van dus vaak op wedstrijd gaan helpt bij mij niet.
Thuis gaat het altijd super, alleen op wedstrijd niet omdat ik te zenuwachtig ben.
rescue heb ik ook al geprobeert maar helpt niet echt.
Ik doe nu heel erg veel oefenen zodat m'n pony alles meteen doet als ik mijn benen verleg enzo.
Zodat het op wedstrijd ook iets beter gaat.
Meer weet ik ook niet wat je eraan kunt doen.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:33

Rij ook M1 en ben ook nog steeds stront zenuwachtig :P
Ik heb vaak Rescue Remedy.
Helpt bij mij heel fijn! Ook met Springwedstrijden :)

ReneeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:28

Ligt het er misschien niet aan dat je TE graag wil presteren en laten zien wat je paard allemaal kan?

Ik heb dit in het begin van elke klasse namelijk. Ik leg de druk te hoog op mezelf waardoor ik hardstikke zenuwachtig ben en niet meer in staat om een goede proef te rijden. Als ik dan eenmaal toch mijn eerste winstpunt binnen heb is de druk eraf en neem ik mezelf voor om gewoon mn rondje te doen en desnoods alleen ga om te ''oefenen''. Sindsdien vliegen de winstpunten binnen!

Mijn tip: probeer eens rustig je rondje te rijden, ga een keer wedstrijd rijden alleen om het PLEZIER wat je kunt beleven met je paard. Ga niet voor de punten, de plaatsing oid maar rijd gewoon voor jezelf. Succes!:)

truuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:49

Ik ken het gevoel. is zwaar oliebol. het begint bij mij al wat minder te worden. Het is belangrijk dat je goed blijft ademen. Ik zorg altijd dat ik goed voorbereid ben zodat ik daarover al niet meer hoef te stressen. Tijdens mijn proef probeer ik altijd me te focussen op mijn ademhaling en als ik echt heel zenuwachtig ben dan ga ik me focussen op iets anders om me even af te leiden.maareh succes ermee

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:55

Mij heeft het geholpen om een paar keer HC te starten, hierdoor ging ik inzien dat het eigenlijk nergens anders om ging dan om een goede proef rijden. Ik had de druk van wp en prijzen niet die ik mezelf oplegde. Heeft me echt veel geholpen.

ReneeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:42

Raggel schreef:
Mij heeft het geholpen om een paar keer HC te starten, hierdoor ging ik inzien dat het eigenlijk nergens anders om ging dan om een goede proef rijden. Ik had de druk van wp en prijzen niet die ik mezelf oplegde. Heeft me echt veel geholpen.

Precies wat ik ook probeerde te zeggen ;)

mistery678

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:37

Ik denk te makkelijk, maar dat zal ook voor een groot deel komen omdat ik nog maar een paar wedstrijden heb gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:41

Zo te lezen ben je zó gespannen dat je vergeet om adem te halen. Is een hele simpele remedie voor; offer de komende (bv) 5 proeven op om ervan te leren, en neem je instructeur mee. Rijdt liefst HC zodat je geen verliespunten kunt krijgen. Laat je instructeur maar gewoon tussen het voorlezen door jou corrigeren op te gespannen houding en jou je herinneren aan het controleren of je je ademhaling wel laag (via je buik) houdt.
Kwestie van even een paar keer een proefje 'opofferen' om van te leren. Ook beter voor de opvoeding van je paard, zodat die niet 'showsmart' wordt.

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:02

probeer de druk voor jezelf niet op te bouwen en leg jezelf niet zoveel druk op. Paardrijden is leuk en wedstrijden rijden moet dit ook blijven anders zou ik gewoon even een time-out nemen en ff lekker niet hieraan werken en denken. Gewoon lekker wat anders doen, naar het bos ofzo. Suc6.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 00:57

Sonja schreef:
Zo te lezen ben je zó gespannen dat je vergeet om adem te halen. Is een hele simpele remedie voor;

Als je een keer verkeerd ademt en daar bewust van wordt is het niet voor iedereen even simpel om te 'genezen' hoor. Verkeerd ademen kan onbewust gaan en dat uit zich in hyperventilatie. Soms heb je dat niet eens door. Zodra de persoon in kwestie erop wordt gewezen kan die in paniek raken en wordt het alleen maar erger.

Ben nog altijd van mening zoals veel hierboven ook om hc te starten. Ook wat jij zegt Sonja - filmen - kan goed werken, maar, als je faalangst hebt kan het ook zijn dat je dan doordat je fouten beter ziet en nog méér stress krijgt... Lijkt me ook weer niet de bedoeling. Denk dat de TS de tips hiero ter harte kan nemen en misschien beetje om de beurt een paar keer proberen wat voor haar het beste werkt.
Groetjes

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:58

heb je wel plezier in je wedstrijden?
het lijkt soms wel of mensen kosten wat kost perse wedstrijden willen starten,maar als je er zo nerveus van bent,waarom doe je het dan?

neem anders een tijdje rust,een wedstrijdstop,of start idd eens HC.

Osita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 00:27

Veel wedstrijdrijden helpt....

...maar het wedstrijden positief benaderen ook. IPV denken...' O jee ik ben zo aan de beurt en hij houdt vast .... of is niet goed aan het been...of maakt niet uit wat op dat moment misschien niet lekker gaat... en ook als het losrijden wel goed gaat....Denk dan... ' Kijk mij nu eens hier tussen rijden op M/Z/ZZ/Suptop etc niveau' Had ik dat 2 jaar geleden kunnen bedenken! Eigenlijk super toch'... zoiets... en rij dan de ring in! Denk dat de eerste 2 rondjes ook nog voordat je start, met een kleine smile op je gezicht. (hou je ook de adem niet vast...wat vaak het probleem is bij spanning..wat weer zorgt voor vaste spieren...en niet een super los paard danwel fijne oefeningen ;) )

Succes !!

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:47

Wat heel goed helpt is visualiseren. Dus de proef in je hoofd letterlijk met je ogen dicht rijden (niet als je op het paard zit natuurlijk!) Elke pas, elk figuur en elke beweging maak je al in je hoofd. Dit kan je thuis al doen, of als je niet hoeft te rijden in de auto als je naar de wedstrijd rijd. Als je de preof in je hoofd hebt gereden voel je je heel goed voorbereid. Concentreer je de laatste 10 minuten voor de proef en sluit je af van de buitenwereld. Dat maakt je gefocust op je proef. Als je thuis lekker en goed je proef rijs, dan kan dat op de wedstrijd natuurlijk ook! Je enige blokkade is je eigen gevoel van spanning. Denk daar zelf in je hoofd aan dat je die blokkade weg wilt nemen.
Het is iets waar je op moet oefenen, maar mij lukt het intussen. Ik hou altijd iets spanning, maar het zit me nooit in de weg.

En blijven ademhalen!
Succes!

iiloonaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:29

Ik ken het. Ik heb het niet met paardrijden (rij nog niet echt wedstrijden), maar meer op school en met andere dingen als ik iets moet presteren. Wat mij heel erg geholpen heeft is een faalangst-training. Je leert dan wat je moet doen als je in de stress schiet, maar vooral hoe je het kunt voorkomen. Vooral met je ademhaling en denken aan iets leuks.
Misschien verstandig om eens zo'n cursus te volgen, is ook niet heel prijzig. Het helpt echt.

En denk vooral; Ik hoef niet vóór iemand te presteren, ik doe het voor mijzelf, in alle rust.

Succes ermee verder!