wanneer mag je met hengst op concours

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ingace

wanneer mag je met hengst op concours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 15:29

Hallo,

Ik heb een hengst waarmee ik graag de wedstrijdsport in wil.
Nu heb ik via via gehoord dat je dan minimaal L1 moet hebben gereden op officiele wedstrijden.(helaas hadden wij vroeger niet de luxe van een trailer..dus geen officiele wedstrijden kunnen rijden)
Maar een ander hoorde ik weer zeggen, dat het om je leeftijd gaat (ik ben meerderjarig).
Ook hoorde ik iemand zeggen dat het om het niveau van het paard gaat.

Ik zit sinds mijn 11de in de 'eigen'paarden en heb dus wel enig idee van hoe en wat, ook met de hengst gaat alles super (braaf). Ik ben dus geen (echte) beginner. Ik merk dat de ene vereniging je wel toelaat met een hengst en de ander weer niet. Dus ook hier vroeg ik mij af wat nou de echte regelgeving is.

wie kan mij helpen?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:38

Het antwoord is heel simpel: is te vinden in het Algemeen Wedstrijdreglement van de KNHS. :)
Citaat:
In de disciplines Dressuur, Springen en Eventing kan voor het deelnemen met een hengst alleen een startkaart worden aangevraagd indien de deelnemer in het kalenderjaar waarin wordt gestart de leeftijd van 12 jaar (pony’s) of 14 jaar (paarden) bereikt én de deelnemer geklasseerd is of is geweest in de discipline Dressuur klasse L2, in de discipline Springen klasse L of in de discipline Eventing klasse M.
Voor een menstartkaart bij een hengst geldt alleen de bovenstaande leeftijdseis. In de discipline Endurance mag met een hengst worden deelgenomen wanneer een deelnemer minimaal 14 jaar oud is en in de klasse 2 is geklasseerd. In de discipline Mendurance mag met een hengst worden deelgenomen wanneer een deelnemer minimaal 16 jaar oud is en in de klasse 2 is geklasseerd.

Je bent dus niet juist geïnformeerd. Qua leeftijd voldoe je wel aan de eisen maar qua niveau helaas niet. Dit betreft het wedstrijden rijden.
Voor wat betreft de rijverenigingen, die hebben vaak hun eigen regels daarin.

Heb even een Modje ingelicht, reglementsvragen zijn nl. niet toegestaan. ;)
Laatst bijgewerkt door Puera op 02-11-09 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:39

zo te zien heb je nog niet in de FAQ gekeken ;)

Simmie @ [WD-V] Frequently asked questions (22/8: starten met warm weer)

Kort samengevat, het gaat bij de KNHS alleen om jouw leeftijd (min 14) en jouw eigen klassering (L2+1, L spr +1 of M sgw + 1). Leeftijd is voor jou geen probleem, de rest dus wel. Dit geldt trouwens alleen voor dressur, springen en eventing, de andere disciplines weet ik zo niet, en voor diverse rassen zijn er ook andere mogelijkheden via het stamboek.

Anoniem

Re: wanneer mag je met hengst op concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:40

Alle regels over wedstrijden kan je vinden in de reglementen van de KNHS ;)

Scum

Re: wanneer mag je met hengst op concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:46

Reglementsvraag, en bij deze een slotje.