zzgp drama! kwaliteit van niks!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rambobo

zzgp drama! kwaliteit van niks!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 13:56

Gisteren was ik in Roosendaal bij een ZZlicht/ZZzwaar wedstrijd.
De kwaliteit van de meeste paarden en het "talent" van de ruiters was ver weg te zoeken.
Ik zag meerdere combinaties waarvan het mij verbaasd dat die ooit het Z2 uit zijn gekomen.
Waren duidelijk gevallen van 6 jaar Z2 rijden en met precies genoeg wistpunten de overstap naar het ZZGP maken.
Het lijkt wel alsof het met de jaren erger wordt.
Ik begrijp niet dat de instructeurs dit toelaten.

Hoe komt volgens jullie dit probleem?

daffodil

Re: zzgp drama! kwaliteit van niks!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:06

Het eerste wat ik mij afvraag is of je toevallig zelf jury bent, of dat je zelf op dat niveau rijdt of gereden hebt dat je er zo over kunt oordelen?

Op elke wedstrijd is verschil van niveau en gelukkig ook maar anders zou iedereen eerste zijn! Die mensen komen niet voor niets op dat niveau en om ze nu af te maken met 6 jaar Z2 en precies genoeg winst om over te stappen.....vind ik wel een beetje ver gaan hoor! Je kunt toch niet zo over iedereen oordelen?

Kijk dat het er misschien niet super uitzag, dat zou kunnen maar persoonlijk vind ik dat je zo niet over mensen kunt oordelen en al helemaal niet neer kunt zetten "dat instructeurs dit toelaten"! Net of iedereen altijd toestemming aan zijn/haar instructeur vraagt om te starten....dat gebeurt dus echt niet!

En dan heb je ook nog de kwestie, doet ie het in de training goed, hoeft dat niet te betekenen dat ie het met een wedstrijd ook goed doet. Fijn dat je dan een ruiter afmaakt in je bericht hierboven maar ik vind dit echt te kort door de bocht!

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 14:10

Ik maak geen ruiter persoonlijk af ...
Buiten dit rijst deze vraag bij zoveel mensen en niet alleen bij mij. En instructeurs hebben hier wel degelijk debet aan.
Ik zag combinaties daar die niet eens Z waardig zijn. En nee dan heb ik het niet over de proeven die verkeerd gingen omdat ze hun dag niet hadden, die waren er ook. Maar het gros ontbrak gewoon talent en kwaliteit. Dat ik mij afvroeg wat hun daar in vredesnaam deden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:12

In alle klassen heb je een kleine kopgroep, een kleine staart en een grote middenmoot. Waarom zou dat in het ZZ anders zijn? Blijkbaar zijn ze er ooit gekomen, hebben ze dus punten verdiend. Zijn ze niet goed genoeg, dan blijven ze daar hangen. Wat is het probleem daarmee?

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 14:13

overigens zat er een jurlylid bij ons aan tafel die dit zelf aanhaalde

@Urielle, en de groep uit het ZZ zwaar dan? Enkele uitzonderingen daargelaten
Dat vond ik persoonlijk (en vele andere met mij) een nog grotere drama

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:15

Wat wil je bereiken met dit topic?

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 14:18

wat ik mij dus afvroeg is hoe dit mogelijk is?
vroeger was dit echt niet zo!

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 14:19

en wat ik mij dus vooral afvroeg is wie dit nog meer herkennen?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:20

Is altijd al mogelijk geweest je hebt namelijk van die kleine manege die vroegah NRPS of NPC wedstrijden organiseerde als je daar dus M2 reed, keek men al tegen je op.

Ik heb zo heel wat punten bij elkaar gesprokkeld :o maar goed ik ging dan als een van de eerste pony-ruiters ook naar de grote concoursen omvervolgens daar de bekende mensen te verslaan.

Maar het kan dus wel

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 14:22

tita schreef:
Is altijd al mogelijk geweest je hebt namelijk van die kleine manege die vroegah NRPS of NPC wedstrijden organiseerde als je daar dus M2 reed, keek men al tegen je op.

Ik heb zo heel wat punten bij elkaar gesprokkeld :o maar goed ik ging dan als een van de eerste pony-ruiters ook naar de grote concoursen omvervolgens daar de bekende mensen te verslaan.

Maar het kan dus wel

Ik zeg ook niet dat het niet kan, want heb gister ook bijzonder getalenteerde ruiters en paarden gezien.
Maar hoe is het mogelijk om in godsnaam ZZ te kunnen starten als je zelf niet eens fatsoenlijk op je paard kan zitten?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:28

Rambobo schreef:
overigens zat er een jurlylid bij ons aan tafel die dit zelf aanhaalde

@Urielle, en de groep uit het ZZ zwaar dan? Enkele uitzonderingen daargelaten
Dat vond ik persoonlijk (en vele andere met mij) een nog grotere drama

Ach, na CHIO Rotterdam van ik geloof 2008, maar kan ook 2007 zijn geweest, heb ik ook met een jurylid zitten praten die het dat jaar baggerproeven vond, dat waren wel gewoon Anky, Edward, Jeanette en noem maar op. De proeven hadden ook niet de 'normale' kwaliteit, het regende nonstop vrij hard en de paarden hadden echt obvious geen zin, veel verzet, veel scheeflopen vanwege de regen en noem maar op. Die kunnen best rijden maar het algemene niveau was die dag gewoon laag.
Om nu op basis van een losse wedstrijd te oordelen over het algemene niveau...

Maar los daarvan zie ik het probleem niet zo, wat maakt het uit als er ruiters meerijden die het (nog/op dat moment) niet zo best doen? Tijd om even naar de wc te gaan, of een bakje koffie te halen en dan is er daarna vast nog wel iets leuks te zien en anders kijk je even rond op het voorterrein. Ergens stopt het echt wel hoor, ergens kom je er gewoon niet meer aan te pas. Een vriendin van me rijdt PsG. Haar paard heeft gewoon niet meer genoeg in huis op dat niveau en ze rijdt dus ook stug geen 60% meer bij elkaar. Sneu voor haar natuurlijk want zij heeft zelf wel talent, maar zo gaat het.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:29

:o hoe dat kan mooie paard lief lachen en naar de mindere bekende manege gaan om zo je punten bijelkaar te rijden.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:32

En dan beweer jij dat je mensen niet afkraakt?? Vind dit er toch behoorlijk veel op lijken hoor als je beweert dat mensen niet fatsoenlijk op hun paard kunnen zitten.....

Maar goed, ik zie ook het nut van dit topic niet in, en zeker niet als het om "vroegah" gaat, want dat heeft helemaal geen nut. Vroeger was het niet anders dan nu, heb je genoeg punten kun je door naar de volgende klasse. Rijd je daar niet naar behoren, rijd je geen winst en kun je dus niet door!

Ik ben wel benieuwd naar de uitslagen, want als ik jou moet geloven zou het gros verlies gereden moeten hebben?

Nogmaals de vraag ben je zelf jurylid op dit niveau of heb je anderszins zodanig veel ervaring opgedaan om hierover te kunnen oordelen?

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:38

Daarom vind ik het systeem van de FNRS wel goed eigenlijk. Ja uiteindelijk moet je kijken naar hoe het paard loopt, maar omdat dit voor manege ruiters is opgezet kijken ze naar je zit, houding en hulpen. En dat telt zeer zeker mee. En pas later gaan ze ook beoordelen hoe het paard loopt.

bloempje08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:39

ik vind het ook maar raar hoe je hier over praat. jij kan niet kijken hoe iemand rijd op een paar min dat je ze ziet.

maar ik word wel nieuwschierig er werd al gevraagd hoe hoog rij jij dan?? om zo iets te kunnen zeggen.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 14:42

daffodil schreef:
En dan beweer jij dat je mensen niet afkraakt?? Vind dit er toch behoorlijk veel op lijken hoor als je beweert dat mensen niet fatsoenlijk op hun paard kunnen zitten.....

Maar goed, ik zie ook het nut van dit topic niet in, en zeker niet als het om "vroegah" gaat, want dat heeft helemaal geen nut. Vroeger was het niet anders dan nu, heb je genoeg punten kun je door naar de volgende klasse. Rijd je daar niet naar behoren, rijd je geen winst en kun je dus niet door!

Ik ben wel benieuwd naar de uitslagen, want als ik jou moet geloven zou het gros verlies gereden moeten hebben?

Nogmaals de vraag ben je zelf jurylid op dit niveau of heb je anderszins zodanig veel ervaring opgedaan om hierover te kunnen oordelen?

Als je Z of hoger rijdt wordt toch enigszins verwacht dat je fatsoenlijk op je paard kan zitten zonder het paard in de weg te zitten?
Dat leer jij je kinders in de les nl. ook ...
Als je er gister bij was geweest had je vast wel begrepen wat ik bedoel.
Zo niet, ask Somebody _ hier op bokt

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 14:47

misschien heb ik het wat "cru" omschreven
en nogmaals er waren zeker ook goede combinaties

Pff dit is nou net de reden waarom ik nooit een Topic op bokt.nl plaatst.

bloempje08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:47

Rambobo schreef:
daffodil schreef:

Als je Z of hoger rijdt wordt toch enigszins verwacht dat je fatsoenlijk op je paard kan zitten zonder het paard in de weg te zitten?
Dat leer jij je kinders in de les nl. ook ...
Als je er gister bij was geweest had je vast wel begrepen wat ik bedoel.
Zo niet, ask Somebody _ hier op bokt

dus je kan wel andere mensen afkraken terwijl je niets over ze weet wat hun achtergrond is maar aan antwoord op een normale vraag kan je niet antwoorden

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 14:51

@ Bloempje

Was jij gister aanwezig dan? Kom je zelf weleens op ZZGP wedstrijden?
Vast niet anders had je het echt wel met me eens geweest.

Ikzelf rij niet op dat niveau nee, mijn paard echter wel.
Ik heb zelf de ambitie niet. Maar dat neemt niet weg dat ik niet weet hoe het WEL moet.
Overigens was ik gister in het gezelschap van mensen die wel op dat niveau rijden/jureren en die waren
het er heel erg mee eens. Die waren nog een stuk minder vriendelijk dan ik hoor

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:56

Wat is de hoogst behaalde klasse waar je paard in gestart is? Ook ZZlicht of zwaar? Ik denk het niet namelijk...

Enne voor de goeie orde, ja ik rij Z en ja ik zit als een natte krant! Maar heb gewoon mijn punten verdiend door nette proeven te rijden en vind het heel bijzonder dat je hier mensen zo afkraakt. Ik durf je te zeggen dat ook al was ik gaan kijken, ik dit nooit zo gezegd of neergezet zou hebben!

Waarom niet, ik ben official van de KNHS, ons wordt geleerd om kritiek diplomatiek te uiten....en dus niet zo!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:59

Daffodil Z is geen ZZlicht en laat staan ZZ-zwaar zit nog een groot verschil tussen als je echt zit als een krant zou ik nooit ZZ-licht gaan starten :=

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:00

Ik snap niet waar een mens al niet wakker van ligt?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:01

Rambobo schreef:
Die waren nog een stuk minder vriendelijk dan ik hoor

Daar moet je niet op letten, da's dressuurgekift :Y)

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 15:05

daffodil schreef:
Wat is de hoogst behaalde klasse waar je paard in gestart is? Ook ZZlicht of zwaar? Ik denk het niet namelijk...

Enne voor de goeie orde, ja ik rij Z en ja ik zit als een natte krant! Maar heb gewoon mijn punten verdiend door nette proeven te rijden en vind het heel bijzonder dat je hier mensen zo afkraakt. Ik durf je te zeggen dat ook al was ik gaan kijken, ik dit nooit zo gezegd of neergezet zou hebben!

Waarom niet, ik ben official van de KNHS, ons wordt geleerd om kritiek diplomatiek te uiten....en dus niet zo!

Juist ja JIJ bent official van de KNHS, ik niet!
Mijn paard is ZZ klaar, en vanwege het veulen even een flinke pauze gehad.
Januari is ze weer aan de beurt.
In het ZZlicht bijv. hoort het niet alleen te gaan om het rijden van nette proeven, dat is nooit zo geweest.
Ik neem aan dat jij je paard kan verzamelen? Dat je paard een fatsoenlijke wissel kan?
Een fatsoenlijke Appyement? Een rechte lijn? Schouderbinnenwaarts zoals het moet?
En Z is geen ZZlicht Daffofil ....

Tuurlijk je hoeft niet alles perfect te doen, maar wat ik de laatste tijd tegen kom is zelfs verreweg van voldoende.
En tjaaa dat zag je wel aan de punten gisteren.

bloempje08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:06

Rambobo schreef:
@ Bloempje

Was jij gister aanwezig dan? Kom je zelf weleens op ZZGP wedstrijden?
Vast niet anders had je het echt wel met me eens geweest.

Ikzelf rij niet op dat niveau nee, mijn paard echter wel.
Ik heb zelf de ambitie niet. Maar dat neemt niet weg dat ik niet weet hoe het WEL moet.
Overigens was ik gister in het gezelschap van mensen die wel op dat niveau rijden/jureren en die waren
het er heel erg mee eens. Die waren nog een stuk minder vriendelijk dan ik hoor

wie zegt dat ik er niet was dan??

dat je paard het ken wil niet zeggen dat de ruiter het kent en wat jezelf al zei je bent niet zo ver dan mag je hier ook niet over oordelen.