verschil cross en military

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xJitske

verschil cross en military

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 15:33

sorry ik heb geen idee waar ik dit neer moet zetten

Hee bokkers,

Misschien een hele domme vraag maar ik vroeg me af, wat is nou het verschil tussen een cross en een military? Of is er geen verschil? :+
Heel erg bedankt alvast. :D

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 15:36

is het bij military niet zo'n heel weekend met ook dressuur en gewoon springen?

ik weet het ook niet eigenlijk, maar dat dacht ik

DeKanjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 15:39

voor mij is het verschil dat de cross of samengesteld de lagere niveaus zin dus meest amateurs en militairy de hogere klassen dus meest de professionals.

Maar je komt ook professionals tegen die hun jonge paarden eerst ervaring laten opdoen in de cross.

Isjtar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 15:40

"Military is een tak van paardensport, identiek aan cross-country."
Van wikipedia ;)

Qimm

Re: verschil cross en military

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 15:43

opgelost :P

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 15:48

een cross is een onderdeel van de militairy...cross is afkorting van de cross country

xJitske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 15:53

oke dankjewel, dus de military is een weekend met dressuur, springen, cross enz. en de cross hoort dus bij de military?
Als ik het goed begrijp :o

xJitske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 18:06

Klopt dat zo? hoe ik het in mijn laatste bericht heb neergezet?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:51

Military heet tegenwoordig Eventing. Dat is vanaf Z/1* niveau.
De klasse B, L, M en Z noemt men SGW (SamenGesteldeWedstrijd).

Daar zit dus, behalve de naam en het niveau geen verschil tussen. De internationale crossen op * niveau worden wel vaak over meerdere dagen verreden. Maar ook bij de SGW zie je vaker dat de onderdelen over 2 dagen worden verreden (1 dag dressuur, volgende dag springen en de cross).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:32

http://www.bokt.nl/wiki/Eventing#Hoe_zi ... venting.3F

Hoe zit het met sgw/military/eventing?
SGW is de benaming voor de samengestelde wedstrijd op basisniveau, dat wil zeggen van de oefencross tot en met het Z. Alle wedstrijdonderdelen vinden in principe op een dag plaats (soms om organisatorische redenen meerdere dagen). Vanaf het Z samengesteld komt je op Nationaal niveau , de 1* en hoger rubrieken die ook internationaal worden uitgeschreven. We spreken dan over eventing. Het woord eventing is synoniem aan en een vervanging voor military. De naamsverandering is ingesteld omdat de military allang niets meer met militairen te maken had, en omdat de media eraan meegeholpen hebben dat deze tak van de paardensport in een minder gunstig daglicht is komen te staan. De nieuwe naam moet een handje helpen bij het opkrikken van het imago van deze tak van de sport. Er is een duidelijk verschil tussen samengestelde wedstrijden en eventing. Deze events duren vaak meerdere dagen en de volgorde van de onderdelen is anders. Events zijn met een sterrenaanduiding indeeld naar zwaarte, waarbij 1* de lichtste is en 4* de zwaarste. Nederland kent Boekelo (CCI 3*), Breda, Varsseveld en Helvoirt (alle 1* en 2*). Er zijn maar zes 4* wedstrijden per jaar, in Adelaide, Badminton, Kentucky (Lexington), Luhmühlen, Pau en Burghley. Ook het WK en de Olympische spelen zijn wedstrijden op 4* niveau.

Dus de term military is achterhaald en bestaat niet meer, sgw en eventing zijn vergelijkbaar, en dat zijn wedstrijden die bestaan uit een dressuurproef, een springparcours en een cross country.

xJitske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 23:07

Bedankt Lielle, nu snap ik het :D

verwdrgr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:58

Military is dus internationaal Eventing geworden. Alleen Boekelo houd vast aan de traditionele naam dus Military Boekelo maar het is een eventing wedstrijd op lange 3ster niveau.

CIC of CCI ?