Buitenlandse ruiters in Nederland vrij spel met doping

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Schoentje

Buitenlandse ruiters in Nederland vrij spel met doping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 23:05

Een aantal weken terug kreeg mijn paard een dopingcontrole na een springwedstrijd. Die dag kregen alle winnaars een controle, maar ik was 2e. De winnaar van mijn rubriek controleerde ze niet.
Dus ik vroeg aan de controlerende arts waarom dat zo was. Hij zei dat hij als arts, gestuurd door de KNHS alleen paarden mag controleren die gereden worden door ruiters met een Nederlands paspoort, ook al zijn ze in het bezit van een KNHS startkaart! :?

"Dus buitenlandse ruiters in Nederland hebben op KNHS wedstrijden vrij spel wat betreft doping" vroeg ik aan hem. Hij zei: daar komt het wel op neer ja. 8)7

Dit is natuurlijk heel vreemd aangezien er heel veel buitenlandse ruiters rondrijden in Nederland. Dopingcontroles zijn heel goed en zouden veel vaker gedaan moeten worden, maar dan moet wel iedereen binnen een wedstrijd gelijk worden behandeld.

Als het dus waar is wat deze arts zegt dan kunnen alle buitenlandse ruiters in Nederland alles in hun paard stoppen wat ze willen. Raar toch?
Wat vinden jullie?

Mijn paard was trouwens negatief getest ;)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 04:05

Ik vind dit een hele vreemde gang van zaken...
Mensen die deelnemen aan een KNHS-wedstrijd zijn toch ook verplicht zich aan het geldende reglement te houden? Waarom zou je die daar dan niet op mogen toetsen?

Ik kan me haast niet voorstellen dat een arts niet bevoegd is om een paard van een buitenlandse ruiter te testen als deze deelneemt aan een evenement hier.

Vind het iig een hele vreemde zaak dat iedere buitenlander die hier in Nederland de paarden heeft staan en traint dus ongestraft het doping-reglement zou kunnen negeren en alles kan toedienen zonder enige sancties...

Misschien is dit ook een vraag om naar de KNHS door te spelen? Dit kan toch nooit de bedoeling zijn van de dopingcontroles. Wil dan weleens weten wat daar de gedachte achter is :+

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:56

heel vreemd ..maar dat verklaard dan ook waarom er zoveel bitenlanders overal starten _O-
niet alleen bij jullie , hier in Belgie heb je ook vaak het gevoel als je nationaal gaat rijden dat je internationaal start :+

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:20

besita schreef:
heel vreemd ..maar dat verklaard dan ook waarom er zoveel bitenlanders overal starten _O-
niet alleen bij jullie , hier in Belgie heb je ook vaak het gevoel als je nationaal gaat rijden dat je internationaal start :+

ja idd in belgie is het niet normaal mar vind het best een vreemd zaakje dat buitenlanders niet gecontrolleerd worden

Urielle

Re: Buitenlandse ruiters in Nederland vrij spel met doping

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:01

Raar zeg! Zei die man ook nog waarom dat zo is, zitten daar juridisch dan haken en ogen aan?

Kelly_ann

Re: Buitenlandse ruiters in Nederland vrij spel met doping

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:13

Ik vind het wel een interesante vraag, kan je hem niet doorsturen aan de KNHS/PaardenSport?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 20:09

Kelly_ann schreef:
Ik vind het wel een interesante vraag, kan je hem niet doorsturen aan de KNHS/PaardenSport?

Zou ik idd wel eens kunnen doen.

De da zei dat het juridisch moeilijk lag om buitenlanders te controleren, hij zelf vond het ook belachelijk en was er mee bezig om daar verandering in te brengen.

Ik vind zelf dat daar zeker verandering in moet komen. Hier in de regio heeft denk ik wel 20% van de ruiters een buitenlands paspoort.