M1+8, in Januari over naar de paarden, eerst nog M2 starte?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XxStellaxX

M1+8, in Januari over naar de paarden, eerst nog M2 starte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 19:15

Hi,

Ik heb een vraag..... Ik Rijd sinds Januari met mijn pony in de wedstrijden maar ben dit jaar 18 geworden. Ik rijd nu M1+8 met bijna elk weekend een winstpunt. Alleen ballanseer ik nog wat op het randje. Hoogste tot nu toe was 183 en nu gaan we wel erg vooruit maar zelf vind ik niet dat we al klaar zijn voor de M2 gewoon omdat de punten nog niet hoog genoeg zijn. Het is wel telkens genoeg voor een winstpunt en ik zit de laatste paar weken ook wel bij de prijzen, 2 week terug 2e met 180 en afgelopen weekend 4e met 180. Maar goed ik heb liever die punten wat tegen de 190. Plus dat ik in Januari over moet naar de paarden, wat hetd an nog moeilijker maakt om je punten te halen.

Maar nu zeggen meerdere mensen nee jo ga nog snel naar de M2.. Naja het brengt me wat in de war en ik was wel benieuwd hoe jullie er over denken? Mijn pony is 1.53 niet erg smal gebouwd. Hij kan alle oefeningen wel al van de M2 ook een nette eenvoudige galops wissel kan hij maken, hij kan makkelijk verzamelen alleen heeft wat moeite met de midden gangen (ruite genoeg alleen genageld aan de grond, vlakke gangen dus, vooral in de draf).

Naja ik ben benieuwd naar jullie mening?

Hier nog een paar foto's:
Afgelopen September
Afbeelding
Hele oude foto (vorig jaar zomer)
http://94.100.115.211/489400001-4894500 ... _eG4P.jpeg
afgelopen Juli
http://94.100.116.4/770850001-770900000 ... _xnHn.jpeg
Appyueren
http://94.100.113.44/770850001-77090000 ... _0qTj.jpeg
Afgelopen wedstrijd
Afbeelding
en nog even als afsluiting, netjes afgroeten!
http://94.100.114.15/770850001-77090000 ... _oBeG.jpeg
Laatst bijgewerkt door Apple op 26-10-09 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: max 2 foto's als illustratie, rest omgezet naar link.

prii_boy

Re: M1+8, in Januari over naar de paarden, eerst nog M2 starte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:19

Ik zou het gewoon poberen tussen de paarden, wie niet waagt wie niet wint :). Die laaste 2 foto's zijn trouwens bij ons op de manege :)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:20

Hmm, ik denk dat je het gewoon moet proberen! Je weet niets zeker voordat je het geprobeerd hebt zeg ik maar zo! En je pony heeft niet een echte pony-uitstraling. ;)

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 19:23

Haha Leuk Prii. Naja naar de paarden ga doe ik zeker weten ik stop miet bij de M1. Met nog eenpaar punten op de i kan hij makkelijk Z lopen... Alleen mijn vraag is vooral moet ik voor ik naar de paarden ga nog M2 gaan starten?

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:29

ik zou het als ik jou was gewoon doen zodra je je punten hebt. je kan het altijd proberen. als jij zegt dat hij de oefeningen beheerst, wat let je dan nog. dat je in de m1 niet zulke hoge punten rijdt wil niet zeggen dat je die in de m2 ook rijdt. ik zie vaak zat ruiters die de m1 wat minder dikke winstpunten hebben, en dan wel m2 doorvliegen. je weet het nooit he. wie niet waagt wie niet wint.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 19:34

Tja dat is waar.. Ben gewoon bang dat wanneer ik naar de M2 ga ik van die punten ga rijden rond de 170 + dat ik over moet naar de paarden, waar ze (denk ik) toch wat strenger zijn..

Hij beheerst inderdaad de oefeningen wel die Basis zit wel goed. Alleen de oprichting is nog niet helemaal sabiel omdat hij van voor wat korte benen en korte hals heeft, heeft hij daar iets wat moeite mee. Op dit moment is dat redelijk stabiel.. Maar ik twijvel gewoon nog heel erg ben binnen een paar maanden naar de M1 gereden, hij had geen wedstrijd ervaring en ik ook niet...

Ben gewoon bang dat het wat te snel voor hem gaat, naja hij is dan al wel 7 jaar oud en ik rijd hem al 4 jaar.

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:37

Als je denkt dat je nog niet klaar bent voor de M2 blijf dan lekker voorlopig M1 rijden. Je moet er zelf achter staan anders zou ik zeggen niet doen. En jij bent degene die je pony moet rijden en niet een ander. volg je gevoel.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:39

Je kan eventueel ook een keer HC m2 starten, kun je kijken of het gaat, zo niet dan wacht je nog even.

Afgaande op je verhaal zou ik nog even doortrainen en in de M1 blijven, eerst maar eens kijken je ook tussen de paarden winst rijdt en als dat goed gaat de overstap maken.

Wat zegt je instructie ervan? Die kan je waarschijnlijk ook wel goed adviseren en zien of jullie er klaar voor zijn of niet.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 19:41

Das een goeie Nimmy. Ik vraag soms mijn instructie wel eens maar hier heb ik het met haar nog niet over gehad. Das even een goeie tip ga woensdag meteen even aan haar vragen wat zij er van vind. maar wat bedoel jij precies met Je kan eventueel ook een keer HC m2 starten, kun je kijken of het gaat, zo niet dan wacht je nog even.
??? (ik snap de afkorting niet)

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:43

Hc starten wordt je wel gewoon gejureerd maar worden je eventuele punten niet geregistreerd. je moet het zien als een soort oefening.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 19:45

dat dus gewoon tijdens een officiele wedstrijd? Dat vind ik wel een erg goed idee kun je dat dan aanvragen bij het sectariaat?

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:46

Ik zou het zeker niet doen. Ten eerste omdat je zelf zegt dat je er echt nog niet klaar voor bent. Ten tweede ligt het niveau bij de paarden (hier in de regio in ieder geval) een stuk hoger dan bij de pony's. Dus wordt het op je eigen niveau al lastiger op wp/prijzen te rijden, laat staan op een niveau waar je eigenlijk nog niet klaar voor bent..

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:52

XxStellaxX schreef:
dat dus gewoon tijdens een officiele wedstrijd? Dat vind ik wel een erg goed idee kun je dat dan aanvragen bij het sectariaat?

Kun je idd gewoon aangeven bij het secretariaat.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 20:03

Oki ik ga daar eens even achteraan. Zo kan ik meteen even kijken wat de Jury er van vind.. Tot nu toe bedankt voor het commentaar!

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:49

Ik was zelf nog even in de M1 gebleven. Als je echt door wil, zou ik eraan denken om dit seizoen (vanwege de startkaart) af te maken, en dan zo snel mogelijk bij de paarden in de M1 te gaan starten. De winstpunten neem je toch mee, en als het dan goed gaat, kan je altijd de overstap maken.

Ook de sfeer is heel anders dan bij de paarden, en dan nog de jurering. Om te "wennen" is het denk ik fijner om een paar wedstrijdjes te starten in de klasse die je al kent.

Ik ben met mn pony door de M2 gevlogen, terwijl er eigenlijk vrijwel niks goed ging, achterwaarts kon die niet, had geen buiging.. Nou daar moest ik bij de paarden niet mee aankomen.
Toevallig net gisteren mn eerste wedstrijd gehad in de M2 met mn paard, en het viel mij heel erg mee, maar je merkt dat er erg veel verschil komt tussen de goede en de minder goede.

HC starten is inderdaad een goede optie, maar bedenk wel dat er bij de paarden toch strenger gejureerd wordt, ze zien weinig meer door de vingers, en dat gaat bij de pony's vaak iets makkelijker, daar vragen ze toch minder gedragenheid en verzameling.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 21:24

Pfff nou de afgelopen maand heb ik alleen maar strenge jury's gehad. Vorige week was het pas echt niet normaal. Rijd anders 8ten op het halthouden en vervolgens kreeg ik 5ven omdat het te aprupt was en 10 cm scheef (ik reed niet anders dan anders en vond juist dat ik een super proef had gereden, ondanks een erg grote fout van mij, rechts gaan waar ik links moest, dat werd dan ook bestraft met -2, haha daar kan ik geen commentaar op geven was gewoon dom. haha nog nooit eerder gehad. Maar ik ben dislecties).. Naja dat vind ik niet meer door de vingers kijken. Maar ik ben er wel van overtuigd dat de jury bij de paarden gewoon strenger is..

Ik heb al geregeld dat ik aankomend weekend een Horse Concours kan rijden! Erg fijn dat jullie me getipt hebben. Ben super benieuwd hoe dat gaat. Maar in de M1 blijven en dan kijken of het bij de paarden ook lekker gaat lijkt mij wel het beste inderdaad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:51

Raggel schreef:
Ik zou het zeker niet doen. Ten eerste omdat je zelf zegt dat je er echt nog niet klaar voor bent. Ten tweede ligt het niveau bij de paarden (hier in de regio in ieder geval) een stuk hoger dan bij de pony's. Dus wordt het op je eigen niveau al lastiger op wp/prijzen te rijden, laat staan op een niveau waar je eigenlijk nog niet klaar voor bent..

Ik dacht precies hetzelfde! Als je nu al twijfelt bij de pony's, ga je het bij de paarden helemaal niet redden!

Waarom zou je nu snel overgaan naar M2? Snap dat ook niet helemaal, als straks bij de paarden goed is, ben je ook zo over.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:56

je zegt dat je er niet klaar voor bent, dan zou ik het ook niet doen. Eenmaal begonnen kun je niet (snel) meer terug en kun
je beter eerst meer ervaringen op doen in de M1..
Nog veel succes ~~!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 18:21

Ik zou sowieso nog een paar wedstrijdjes in het M1 meepikken tussen de paarden. Gewoon kijken hoe het gaat en misschien valt het wel heel erg mee. Dan kan je altijd nog over naar het M2. :)

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 20:31

Precies, ik ben het met OemmiejO eens.
Wat ik me alleen wel afvraag. Als je pony ( met nog een paar puntjes op de i ) makkelijk Z kan lopen, waarom haal je in het M1 dan neit hoger dan 183? :P

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 23:50

Hij beheerst de oefeningen voor de Z1 (vliegendegalops wissel ben ik nog niet mee bezig geweest) en imprensiepe doet hij al die oefeningen erg netjes. Het spettert alleen nog niet. Hij is niet zo ontsettend temprament vol en op dit moment is de oprichting nog niet stabiel genoeg. Hij is half haflinger dus dat spetteren moet ik er zelf in rijden. Hij kan wel spetterend lopen maar haha dat laat hij nog niet zien in de ring, misschien dat ik ook iets te voorzichtig ben.

Ik zeg niet dat ik al klaa ben voor de Z alleen hij beheerst wel alle oefeningen en kan ze netjes afmaken, ik moet alleen van die 6jes proeven af. Het is gewoon net even te braaf.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 15:01

Gewoon in de M1 blijven dan,en de verzameling voor elkaar zien te krijgen zodat je daar gaat flitsen.Dan overgaan en dan gaat het soepel genoeg in de M2.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 17:10

Ik blijf gewoon in de M1 tot ik bij de paarden ook lekker mee kom. Ik heb even overleg gepleegd met mijn instructrice en die zegt ook dat ik beter even kan kijken hoe het tussen de paarden gaat en als het daar dan goed gaat dat ik gewoon over kan gaan naar de M2.

Met de verzameling is niks mis het zijn meer de veruimingen die niet zo goed gaan. Hij maakt prima ruime gangen alleen het is te vlak. Verzamelde stap draf en ook galop gaan prima. Maar aankomend weekend rijd ik ook even een M2 proef mee. Ben wel nieuwsgierig hoe dat gaat.

Bedankt allemaal voor jullie commentaar en tips daar had ik wel wat aan!!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:31

Geen M2 gaan rijden als het in het M1 nog niet helemaal bevestigd is. Blijkbaar vindt je 'm zelf wel bevestigd aangezien je zegt dat ie Z-klaar is, maar na jouw uitspraak over lastige verruimingen en 'spetteren' trek nogal in twijfel of je er uberhaupt al voldoende impuls in kan rijden. Een stukkie appuyeren of travers maakt het nog niet Z-klaar (stelling en buiging op die appuyement foto klopt trouwens ook niet). Verzamelde gangen zijn iets anders dan gewoon langzamer en korter. Waarschijnlijk heb je 'm gewoon nog onvoldoende op het achterbeen. Da's helemaal niet erg, helemaal als je zo snel bent gegaan vanuit de B dan is het ook nog niet te verwachten dat je 'm nu al zo voor elkaar hebt. Maar als je nu krap aan mee kan komen in het M1 bij de pony's, ga je het in het M1 bij de paarden echt al moeilijk genoeg krijgen. In het M2 bij de paarden val je dan helemaal gigantisch door de mand, lijkt me niet leuk concoursen starten op die manier.
Eerst je pony netjes voor elkaar maken, dan pas promoveren. Geduld is een schone zaak.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 23:50

Oki, dat kwam er aanvallend uit, maar ik neem aan dat dat vast niet zo bedoeld was. Ik weet heus wel wat een verzameling is en wat een verruiming is. Appuyeren op die foto is ook niet goed hij kantelt en heeft geen goede stelling en buiging. Wat ik al een paar keer zij het is nog te onstabiel.

De verzameling doet hij prima en hij loopt ook vanuit de achterhand. Die zit er prima onder. Kijk ik rij op dit moment meestal een 6 op mijn middendraf heel soms een 7, maar ook vaak genoeg nog een 5. Hij heeft moeite met het strekken van zijn voorbenen (achterbenen gaan prima mee), maar het is gewoon geen pony die zijn voorbenen een meter de lucht in gooit. Komt bij dat hij ook vast zit met de spieren van zijn voorbenen (heb er een keer een fyshio bij gehad).

en over de Impuls, daar heb ik thuis geen problemen mee en ook op wedstrijd in het voor terein niet (terwijl ik hem niet met zweep rijd) maar wanneer ik de proef in ga moet ik zelf gewoon meer durven rijden, dan gaat het maar eens mis. Maar doordat ik gewoon te netjes wil vergeet ik eigenlijk alles wat ik juist zou moeten doen, waardoor hij onder de proef wat inzakt. Daarin tegen krijg ik vaak genoeg een 7 voor effecten van de hulpen.

En verder je hebt wel gelijk hoor ;) Het is zo snel gegaan en we hebben allebij geen wedstrijd ervaring (haha ja nu wel). Al rijd ik hem wel al 4 jaar en heb hem zelf ingereden en daarnaast had ik een groot paard waar ik een jaar paardensport mee gevolgd heb.
Dus zo onervaren ben ik dan ook weer niet, maar echt wedstrijd officieel rijden had ik nog niet gedaan.

Ik zij in eerste instantie meteen nee ik wacht tot ik naar de M2 ga maar aangezien mensen mij in twijvel brachten dacht ik weet je wat ik vraag mede bokkers! Na dat heeft wel geholpen een paar goede tips gekregen en ik ben sowieso er helemaal uit wat ik nu ga doen.

Ik vak af en toe in herhaling volgens mij nee me het niet kwalijk :)