1 Winstpunt halen voor het springen vragen aan de jury??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xannemijn

1 Winstpunt halen voor het springen vragen aan de jury??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 16:27

:wave:
Ik heb al een aantal dressuur wedstrijden gereden met me paard
alleen hebben steeds, net niet het puntje, 173/175 punten.
Ik wil namelijk het puntje halen om te springen. En toen zei
één iemand tegen mij eigenlijk moet je aan de jury vragen dat je
het ééne puntje nodig hebt voor het springen, zelf heeft ze het ook gedaan. Maar zelf vind ik dat je hem
moet verdienen en een jury zou dat ook niet 123 geven denk ik. En morgen
heb ik weer wedstrijd.

Wat zouden jullie doen??

Alvast bedanktt :).

Shattered

Re: 1 Winstpunt halen voor het springen vragen aan de jury??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:30

Als ik jury was zou ik er niet eens over nadenken, dat puntje heb je niet voor niets nodig. De B is echt absolute basis, zonder die basis krijg je een paard nooit fatsoenlijk een parcours door. Oefen je proef goed, ken je proef en je hebt dat puntje zo binnen hoor. :)

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:31

Nou ik rijd zelf geen wedstrijden, maar ik zou gewoon dat punt halen door wat jij zelf al zegt, goed te rijden en niet door er om te vragen. Dat vind ik grote onzin.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:32

Je paard dressuurmatig voorelkaar hebben is de essentiele basis voor het springen. Blijkbaar is die bij jou nog niet helemaal voorelkaar als je nog geen winstpunt krijgt. Ik zou nog wat langer dooroefenen, wat extra dressuurlessen nemen om je paard iig de basis bevestigd te hebben. Pas dan kun je ook een normaal, fijn parcours springen.
Om een winstpunt vragen?! Ik zou me ogen uit mijn kop schamen als ik zo aan mijn winstpunt moest komen.

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:33

Dat vind ik echt onzin. Die punt moet je verdienen. Niet vragen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:33

Ik zou het zeker niet vragen. Ben het met je eens dat je hem gewoon eerlijk moet verdienen. Bovendien stelt de B niet zo heel veel voor en vind ik het ook wel belangrijk dat je teminste een knappe B proef rond moet kunnen sturen voordat je gaat springen. In het B wordt niets meer gevraagd dan een paar simpele oefeningen en een stukje controle over je paard. De B is de basis voor alles en als je dat nog niet voor elkaar hebt denk ik dat je daar eerst eens wat aandacht aan moet besteden, voordat je er aan denkt om te gaan springen.

Is zeker niet banketstaaf bedoeld, maar wist niet zo goed hoe ik het moest omschrijven.

Lindee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:34

Gewoon rustig met dressuur verder gaan!
zoals Shattered al zei, de B is de basis,
en als dat er nog niet helemaal inzit, dan
kan je nog geen parcours doorkomen, nouja
dat misschien wel, maar met een winstpunt
weet je tenminste dat je de basis kan.
nouja gewoon dooroefenen! jullie komen er wel
als jullie gewoon gedult hebben en doorgaan.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:19

Als je om een punt moet gaan vragen in de B dan kom je ook een parcours niet door.. Zonder sturen, remmen en gangen kunnen rijden kan je ook geen parcours springen :) Rustig door oefenen, dan komt dat puntje van zelf en dan kan je je richten op je springcarriere :)

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:22

maar heb je met die ene winstpunt dan de basis meteen?? ik vind het een beetje een gekke regel.

En nou hoorde ik laatst dat als je al eens gestart bent met een paard met springen ( ook al is het de B) dat je dan met een nieuw paard geen winstpunt hoeft te halen om te kunnen springen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:27

als er iemand naar mijn (de schrijver) en de jury toe zou komen om te vragen om een extra puntje zou ik zooooo hrad laggen. Dat is echt te onbeschoft om dat te doen.

De jury ziet echt wel of je springruiter bent, en zal ook echt wel kijken of die er 180 van kan maken. Maar als het er niet in zit, zit het er niet in... dan moet je hard trainen beter op de letter kijken, voorwaards rijden, goede overgangen maken. Als je dat doet dan ben je er.. Maar veer springruiters denken er te makkelijk over, waardoor het echt helemaal nergens op lijkt. O ja, de houdig is ook heel belangerijk. Als je echt als in springhouding zit krijg je die punt nooit...

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:28

Dat niet, maar het begin is. Je kan iig iets ;) Denk dat zonder die regel er anders enorme ongelukken zouden gebeuren in de parcoursen..

Dat hoeft volgens mij idd niet, jij hebt dan ervaring (daar gaat het om :) ) Paard moet je toch de basis aanleren om uberhaupt rond te komen. Hetzelfde eigenlijk dat je een hengst mag starten als je L2+1 bent, en de hengst is nog B niveau. Jij hebt een hoger niveau dus ze verwachten dan dat je ook kan inschatten of je paard mee kan op wedstrijd :)

Overigens rijden springruiters ook voornamelijk dressuur thuis, ipv altijd maar over hindernissen te jagen :) Dat is toch echt de basis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:29

Vraag me af hoe je wilt gaan springen als je nog geen winstpunt kan halen in de B ;) Want dressuur is toch echt de basis die je nodig hebt om te gaan springen.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:39

Iedereen denkt er wel heel makkelijk over, meer oefenen en even een B proef rijden.
Ik heb zelf al ervaren dat het zo simpel niet werk. Ik kan m'n paard heel prima rond sturen zoals thuis als in een drukke omgeving, ze is gewoon 100% betrouwbaar. Maar helaas geen dressuurpaard (maar tuigpaard) en dan kan een B proefje heel moeilijk zijn..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:45

@ThaGirl: ik zal de laatste zijn die zegt dat het makkelijk is (heb meer dan 40x gestart om 10 wp te rijden in de B :D ) maar als je niet eens een B proef kan rondsturen op vreemd terrein dan kan je ook geen B parcours rondsturen. Dat is in mijn ervaring net zo lastig. En daarom is het van belang dat je en wp in de B rijdt voordat je een startkaart met springen mag aanvragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:48

Marieke_K schreef:
@ThaGirl: ik zal de laatste zijn die zegt dat het makkelijk is (heb meer dan 40x gestart om 10 wp te rijden in de B :D ) maar als je niet eens een B proef kan rondsturen op vreemd terrein dan kan je ook geen B parcours rondsturen. Dat is in mijn ervaring net zo lastig. En daarom is het van belang dat je en wp in de B rijdt voordat je een startkaart met springen mag aanvragen.

Dat bedoel ik...

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:52

Naar mijn mening zouden ze er best B+5 van mogen maken overigens.. Voor het paard ook fijner (iemand op je rug hebben die kan sturen..)

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 11:53

Maar als je goed springles hebt kan je toch ook leren.
lijntjes rijden etc.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:54

Lijntjes rijden is niet eens zo moeilijk. In de juiste galop aanspringen, schakelen in tempo, snel en aan de hulp overgangen rijden wel. En dat wordt van je verwacht in de dressuur :)

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 11:56

Ja, klopt maar dat leer ik teminste ook wel in mijn springlessen :D.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:57

Een B proefje is wel wat meer dan alleen maar kunnen rondsturen (daar ben ik namelijk heel goed in :P )
Maar idd je laatste punten zijn vast ook belangrijk voor springen.. ik heb weinig ervaring in springparcoursjes

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:58

Zowel springen als dressuur gaan niet alleen om rondsturen, maar om rijden :D

En de basis van rijden ligt bij de dressuur. Maar nu vallen we in herhaling ;)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:59

ik heb al opgesomt wat het belanerijste is, maar daar word blijkbaar overheen gelezen. Jammer...

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:04

Ik weet niet hoe moeilijk het is om bij de paarden een B proef te rijden, maar wat ik wel gek vind is dat je idd nooit meer een wp in de dressuur hoeft te hebben als je die één keer hebt gehaald (ongeacht pony/paard).
Zo als ik nu hoor van velen van jullie is het pittig om een wp bij de paarden te halen! Laat ik het erop houden dat het moeilijk is géén wp te rijden bij de C ponys ;)

Dan is het toch raar dat als ik nu een paard ga rijden ik meteen mag gaan springen? :?

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:07

God een B proef is toch niet zo moeilijk???!!
Als je niet een normaal B proefje rijden kan en steeds geen winst hebt is de basis gewoon NIET goed.
Waarom zou je willen springen als je hem dressuurmatig niet voor elkaar hebt??????
Vragen om een winstpunt. Het moet toch niet gekker worden!
Straks ga je ook nog vragen bij het springen als je een balk hebt om die balk even terug te leggen :P

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:08

en 173/175 is trouwens niet net niet. dat ik 178/179.
Je zit er nog wel een stukje naast ;)