mag een eigenaar van manege op eigen manege concour jureren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lindor92

mag een eigenaar van manege op eigen manege concour jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 16:36

ik weet dat een jury als bestuurlid van een vereniging niet op een eigen vereniging mag jureren...

maar, mag een eigenaresse van een manege die jury is, op haar eigen manege een officiele knhs concour jureren?

ook geeft ze er (volgens mij) les.

knollentuin

Re: mag een eigenaar van manege op eigen manege concour jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:36

ze mag dan haar eigen leeringen niet beoordelen is wat ik weet.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 18:13

weet verder niemand of het mag?

lovessamson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:17

ik heb het ook inderdaad wel eens meegemaakt. wat ook een keer een rare ervaring was, dat de eigenaresse meereed in mijn ring en later de prijsuitreiking deed van haar eigen ring. ze mocht toen de 1e prijs aan haar zelf geven.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 10:37

Het ligt er denk ik aan of ze ook haar eigen lessers moet jureren.. Dat mag volgens mij namelijk niet..

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 10:02

Eigen lessers beoordelen mag inderdaad volgens het reglement niet.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:21

het is een beetje flauw om je eigen klanten te gaan jureren..misschien konden ze zo gauw geen andere jury vinden,maar toch..en officieel mag het niet..maar het gebeurt nog steeds wel dat instructeurs hun eigen lesklanten beoordelen in de ring.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:25

liess1 schreef:
het is een beetje flauw om je eigen klanten te gaan jureren..misschien konden ze zo gauw geen andere jury vinden,maar toch..en officieel mag het niet..maar het gebeurt nog steeds wel dat instructeurs hun eigen lesklanten beoordelen in de ring.

Dat hoeft toch helemaal niet?

De eigenaresse van de manege gaat jureren. Het is ten eerste de vraag of er überhaupt ruiters die zij lesgeeft daar een wedstrijd rijden. Rijden er mensen van de manege wedstrijden dan is het ook nog maar de vraag of die in die rubriek rijden die de eigenaresse jureert ;).

Niet te snel conclusies trekken liess1 en een beetje beter lezen over de daadwerkelijke vraag :).

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:26

Volgens mij is het niet toegestaan om je eigen leerlingen te jureren, maar ik zie niet in waarom je niet op je eigen manege een officieel KNHS concours mag jureren. Daar doen voornamelijk ruiters van buitenaf aan mee en ik neem aan dat de wedstrijdruiters van deze stal normaal ook op andere locaties meedoen aan wedstrijden en dat de manege eigenaresse net zo goed op andere locaties jureert. In theorie kunnen ze elkaar op die andere locaties dus ook in de ring tegen komen.

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:29

Volgens mij mag normaal gesprokken geen jurylid jureren van de organiserende vereniging....
maar ja wie ben ik...het gebeurd tenslotte al zo vaak!
Je mag sowieso geen eigen leerlingen jureren ook dit komt nog wel eens voor!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:32

Wie zegt dat de manege eigenaar ook lid is van de organiserende vereniging? Dat maak ik niet op uit het verhaal van de TS.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:13

just_bassie schreef:
Volgens mij mag normaal gesprokken geen jurylid jureren van de organiserende vereniging....

Wijs mij eens aan waar dat staat??
Niet in artikel 11 van het algemeen wedstrijdreglement en ook niet in artikel 135 van het dressuurreglement.

Het zou ook onzin zijn, want als ik een week later zou jureren op een concours een dorp verderop dan is de kans groot dat ik daar dezelfde combinaties in de ring krijg als op het concours van mijn eigen vereniging.

De manege-eigenaresse is geen bestuurslid van de RV en mag dus best daar jureren.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:17

ik weet dat als onze LRV een tornooi organiseert en er valt een jurylid de dag zelf ziek, dat we dan zelf voor een jury moeten zorgen. Dit is echter wel een noodscenario en ik geloof niet dat we onze eigen clubleden mogen beoordelen.

maroes1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:09

je mag inderdaad niet door je eigen instructeur beoordeelt worden

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:12

maar hoe zit dat dan met het volgende?

Deze zomer was er HROV wedstrijd (ik reed zelf niet mee). 1 van de juristen was de vader van een dame die meerdere ruiters lesgaf die in die wedstrijd meereden. Heel bijzonder was wel dat die ruiters boven de ruiters kwamen te staan die overduidelijk beter hadden gereden dan bevoorbeeld de persoon op de 1ste plaats, een leerlinge van de dochter van de jurist...

Mag zoiets dan wel?

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:55

Nou ik speek uit eigen ervaring..ik ben zelf jurylid en zie het heel veel om mij heen gebeuren dat instructeurs hun eigen klanten gaan beoordelen. Maar dat moet iedereen maar lekker zelf weten wat hij doet..ik geef alleen mijn mening.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:43

maar, soms is het toch gewoon vrijwel onmogelijk om een jury te vinden zodat niemand een leerling beoordeeld?...lijkt mij...zeker op grote concoursen met groepen van 20-30 combinaties. Dan zullen er toch altijd wel 1-2 combinaties lessen bij de jury? Of ben ik nou heel naïef?
Ik moest laatst schrijven bij een jury die speciaal 's middags ging jureren (en haar eigen wedstrijd had afgezegd) omdat haar dochter 's ochtends zou starten in de ring die zij eerst zou jureren...vond ik wel heel netjes :) (en correct natuurlijk ;))
En jury die jureert op de stal waar hij/zij meerdere lesklanten heeft dat kan (natuurlijk) niet, maar je kan nooit iedereen 'tevreden' krijgen volgens mij...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 10:00

Het is dan aan de jury en de leerlingen om buiten mededingen om deel te nemen. een jury krijgt voor de wedstr dag een lijst met de te jureren deelnemers en die hoort dan aan de organisatie door te geven welke mensen er niet door hem\haar gejureerd kunnen worden,als het mogelijk is horen die leerlingen dan bij een andere jury ingedeeld te worden,ik geloof ook niet dat dat overal zo gaat maar zo hoort het wel.
Ik denk ook dat je als jury een risico neemt als je wel eigen leerlingen gaat jureren,de tamtam gaat altijd zo snel

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 10:21

Nou Knollentuin, met indoors kan ik van te voren wel weten wie ik in de ring heb, maar in de zomer is dat vaak niet het geval. Ik weet dan meestal niet welke ring ik moet gaan jureren.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:56

en,wat doe je dan als je je eigen leerlingen krijgt?
Ik snap dat het echt niet altijd voordeel oplevert als je door je eigen instructeur gejureerd wordt,ze weet immers ook je zwakke punten.
Maar welke houding neemt de knhs hierin?