Hoe maak je het makkelijkst mooie knotjes?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iris_10

Hoe maak je het makkelijkst mooie knotjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 16:06

Hoi hoi!

ik rijd ongeveer 1 keer in de maand wedstrijd en zit altijd heel erg moeilijk te doen met het invlechten. Laatst was ik er anderhalf uur mee bezig.

Ik weet niet of hier al een topic over is en of het goed staat, maar ik wil graag weten hoe je makkelijk maar ook mooie knotjes kunt maken zonder heel veel moeite te doen. Ik bedoel het is voor maar 2 proefjes en als ik dan anderhalf uur bezig ben met alleen het invlechten vind ik het eigenlijk wel een beetje zonde van mijn tijd. Ook vind mijn pony het naar een tijdje niet heel erg leuk meer. Haha, en als ik dan op wedstrijd ben zie ik andere ingevlochten pony's en paarden die er nog veel netter uitzien.

Ik weet wel dat je het aan het begin van het vlechtje iets losser moet beginnen zodat zijn hals wat breder lijkt, maar hoe krijg je van die mooie, nette en ronde knotjes? Ik had ook iets gehoord over het invlechten met touwtjes, kan dat?

Groetjes Iris

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:08

Oefenen oefenen en nog eens oefenen.

Deed er de eerste paar keer ook 1,5 a 2 uur over om te vlechten nu ben ik binnen een kwartiertje klaar (soms zijn ze wat beter gelukt dan de andere keer) maar ze gaan steeds beter :D

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 16:34

maj0 schreef:
Oefenen oefenen en nog eens oefenen.

Deed er de eerste paar keer ook 1,5 a 2 uur over om te vlechten nu ben ik binnen een kwartiertje klaar (soms zijn ze wat beter gelukt dan de andere keer) maar ze gaan steeds beter :D

Een kwartier! Hoe vaak heb je het wel niet geoefend? :+ Dat gaat mij echt nooit lukken, al blijf ik mijn leven lang vlechten. Kan het misschien zijn dat jij op een andere manier vlecht? Ik bedoel, maak je eerst al je vlechtjes en dan maak je knotjes of vlecht je en maak je een knotje, maak je weer een vlechtje en weer een knotje, enz.?

maj0

Re: Hoe maak je het makkelijkst mooie knotjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:01

Ik vlecht eerst alles dat gaat meestal wel snel (ligt natuurlijk ook een beetje aan het weer :P Met koude handen vlecht ik ook niet snel) en daarna maakt ik de knotjes maar dat is zo gedaan :) Gaat echt heel snel

Weet niet of jij de manen van je pony lang hebt of niet? Maar die van mij heeft ook wel eens kuuren hoor :) de voorpluk kan ik namelijk alleen doen als of iemand haar hoofd vast heeft of als ze op de trailer staat anders gaat ze of weglopen of hangen in het touw tot het touw knapt.

Zo vaak heb ik niet geoefend hoor (ze kunnen nog steeds een stuk beter :P) maar goed strak vlechten is mooier en makkelijker knotjes maken :)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:45

Als je met stiekjes vlecht, ben je zo klaar. Vergt een beetje oefening, maar ik kan het ook in een kwartier. Maar het ligt ook een beetje aan de lengte van de manen en de grootte (en dus de hoeveelheid) van je knotjes.
Ik maak inderdaad ook eerst allemaal vlechtjes en dan vouw ik ze twee keer dubbel en doe er een stiekje omheen. Je kunt ze ook oprollen, geeft hetzelfde effect. Inderdaad goed strak vlechten, anders krijg je erg weke knotjes die er gemakkelijk uitfloepen.

Maar tegenwoordig vlecht ik met naald en draad. Resultaat daarvan vind ik veel mooier, maar zorgt er wel voor dat het vlechten nu een goed halfuur duurt, haha.

Bij mijn KWPNer met redelijk korte manen, maak ik meestal 8 a 9 knotjes.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:48

20 minuten meestal. Er zijn verschillende manieren. Voor mij werkt het als ik eerst van boven af aan de manen verdeel in plukjes, dat daarna vlecht en als laatste oprol.
Er zijn ook mensen die van onderaf beginnen en dan gelijk alles oprollen en klaar.
Beetje kwestie van smaak denk ik.

Ik eindig meestal op 12/13 vlechtjes.

Het helpt trouwens als de manen netjes getrokken zijn op 1 lengte. Het werkt ook nog wel als je met een spons de manen wat vochtig maakt als ze erg weerbarstig zijn.

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 20:59

Bedankt voor de reacties/tips! :D

Ik had ook ergens anders gehoord dat je een oneven aantal knotjes moet hebben, dus 7,9,11,13 enz. Klopt dit, het lijkt mij een beetje gek dat de jury jou knotjes gaat tellen?

Ik heb de manen van mijn pony net op een lengte geknipt (een handbreedte ongeveer.) Ik vind het niet lelijk, maar is al je de manen van je paard trekt het invlechten makkelijker?

smeetjoew schreef:
Maar tegenwoordig vlecht ik met naald en draad. Resultaat daarvan vind ik veel mooier, maar zorgt er wel voor dat het vlechten nu een goed halfuur duurt, haha.

Hoe zit dat precies? Met naald en draad (Ik ben perfectionistisch, dus als het nog mooier kan... :Y) )
Scheeld het heel veel tijd?

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:02

Met elastiekjes doe ik er (bij mn verzorgpony, die rechtopstaande manen heeft) 25 minuutjes over, bij paarden met gewone manen op handlengte getrokken manen ongeveer kwartiertje. Als ik roosjes maak (met naald en draad) doe ik er wel wat langer over, omdat dat nogal lastig is met rechtopstaande manen, gaat nogal snel los :P
Maar idd gewoon veel oefenen, en ik maak de manen altijd eerst nat en verdeeel dan de manen in 9 of 11 deeltjes, en dan maak ik een vlechtje en vouw ik 'm op en dan maak ik er een knotje van :)
Zelf maak ik het bij zijn manen het liefst met elastiekjes, omdat het door zijn korte manen nogal moeilijk is om mooie roosjes te krijgen.
Misschien kun je ook eens bij de boktwiki kijken:
http://www.bokt.nl/wiki/Hoe_vlechten

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:02

Iris_10 schreef:
Bedankt voor de reacties/tips! :D

Ik had ook ergens anders gehoord dat je een oneven aantal knotjes moet hebben, dus 7,9,11,13 enz. Klopt dit, het lijkt mij een beetje gek dat de jury jou knotjes gaat tellen?

Ik heb de manen van mijn pony net op een lengte geknipt (een handbreedte ongeveer.) Ik vind het niet lelijk, maar is al je de manen van je paard trekt het invlechten makkelijker?

smeetjoew schreef:

Hoe zit dat precies? Met naald en draad (Ik ben perfectionistisch, dus als het nog mooier kan... :Y) )
Scheeld het heel veel tijd?

In de link die ik net stuurde staat het ook uitgelegd :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:03

Juryleden tellen de knotjes niet hoor :-)

Handbreedte knippen kan ook. Ik zag op de foto's in je profiel dat je pony hele dikke manen heeft, misschien dat je met trekken de manen ook kunt uitdunnen. Dikke manen maken het ook lastiger, dan heb je meer knotjes nodig willen ze netjes blijven zitten.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:08

Naald en draad doe ik heel simpel. Vlechte maken, oprollen, goed vasthouden met een hand en met de andere hand de naald met draad en stuk of 5 a 6 keer doorheen steken. Zo dicht mogelijk bij de manenkam en van je af / naar je toe steken, niet omhoog of omlaag. En dan het draadje afknippen, niet té dicht bij het knotje, want dan kan het draadje langzaam weer het knotje in trekken.

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 21:15

Wat knap zeg dat je de rechtop staande manen van je paard kunt invlechten!

Murdock_E schreef:
Misschien kun je ook eens bij de boktwiki kijken:
http://www.bokt.nl/wiki/Hoe_vlechten

Dat ga ik zeker doen! Dankjewel!

Is het naald en draad niet lastig om te leren? Het klinkt namelijk niet erg makkelijk! :o Zou ik het kunnen leren met een paar keer oefenen? Ik heb namelijk begin November weer wedstrijd.

__

Ik ga ze manen dan de volgende keer trekken als ze weer iets langer zijn gegroeid! (In mijn profiel staan nog foto's waar mijn pony lange manen had, die zijn nu lekker kort. Maar hij heeft inderdaad dikke manen).

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 21:17

smeetjoew schreef:
Naald en draad doe ik heel simpel. Vlechte maken, oprollen, goed vasthouden met een hand en met de andere hand de naald met draad en stuk of 5 a 6 keer doorheen steken. Zo dicht mogelijk bij de manenkam en van je af / naar je toe steken, niet omhoog of omlaag. En dan het draadje afknippen, niet té dicht bij het knotje, want dan kan het draadje langzaam weer het knotje in trekken.

Dankjewel!

Haha, als je dit zo verteld klinkt het echt heel lastig! Maak je er geen knoopje in ofzo? Valt het knotje er dan niet uit?

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:21

Ik heb het 1 keer van iemand geleerd, ze deed er 3 voor en legde het goed uit, en nu kan ik het zelf ook :)

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:30

Ik doe altijd manen zoveel mogelijk uitdunnen en dan zo 5 a 6 vlechtjes maken met naald en draad en dan ben ik zo klaar.

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 12:05

Murdock_E schreef:
Ik heb het 1 keer van iemand geleerd, ze deed er 3 voor en legde het goed uit, en nu kan ik het zelf ook :)

Ik moet dus iemand vinden die zijn/haar paard invlecht met naald en draad, die het dan een paar vlechtjes/knotjes voordoet. Of is het ook te doen met een voorbeeld van bokt?

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 12:06

patjelisa schreef:
Ik doe altijd manen zoveel mogelijk uitdunnen en dan zo 5 a 6 vlechtjes maken met naald en draad en dan ben ik zo klaar.

Heb je het jezelf geleerd? :o

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 13:01

Ik was eerst ook 2 uur bezig en dat kwam omdat ik een enorme perfectionist ben :o
Maar toen kwam er iemand met de geniale opmerking: De jury kijkt er toch niet naar of álle haartjes perfect zitten, als er maar nette knotten inzitten. Dus sindsdien doe ik er een half uurtje over (tenzij ik weer een van mijn perfectionistische buien heb :o dan een uurtje).

Ook scheelt het of je met naald en draad of met stiekjes vlecht. Ik heb eerst een hele tijd met stiekjes gevlochten, maar omdat mijn paard niet altijd evenveel geduld had ben ik over gegaan op naald en draad en gaat voor mij een heeeeel stuk sneller! Maar het lijkt moeilijker dan dat het is! Ik heb het mezelf aangeleerd door gewoon wat aan te prutsen en te kijken hoe het het beste ging :D

Succes!

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 13:11

soeboenoe schreef:
Ik was eerst ook 2 uur bezig en dat kwam omdat ik een enorme perfectionist ben :o
Maar toen kwam er iemand met de geniale opmerking: De jury kijkt er toch niet naar of álle haartjes perfect zitten, als er maar nette knotten inzitten. Dus sindsdien doe ik er een half uurtje over (tenzij ik weer een van mijn perfectionistische buien heb :o dan een uurtje).

Ook scheelt het of je met naald en draad of met stiekjes vlecht. Ik heb eerst een hele tijd met stiekjes gevlochten, maar omdat mijn paard niet altijd evenveel geduld had ben ik over gegaan op naald en draad en gaat voor mij een heeeeel stuk sneller! Maar het lijkt moeilijker dan dat het is! Ik heb het mezelf aangeleerd door gewoon wat aan te prutsen en te kijken hoe het het beste ging :D

Succes!

Dankjewel! :D

Haha, ik ga binnekort denk ik een keertje oefenen met naald en draad knotjes maken. Hopelijk lukt het een beetje

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 13:13

Op de Boktwiki staat ook een handleiding dacht ik ;)

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 13:26

Drunksheep schreef:

Ja klopt, daar staat inderdaad hoe het moet, maar ik heb zo mijn eigen manier en dat ging heel wat sneller dan de officiële manier :P
Maar ieder zijn ding en manier toch? :)

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 13:34

ik maak altijd een vlechtje, dan elastiekje, maar die nog niet helemaal strak, dan doe ik de vlecht dubbel en met zelfde elastiek vastmaken, snap je het nog hahaha.
en dan nieuwe elastiek doorheen halen, door het lusje heen,
dubbelvouwen en weer met zelfde elastiek vastmaken.
hoop dat duidelijk is.
met draad ben ik niet bekend

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 13:36

soeboenoe schreef:
Drunksheep schreef:

Ja klopt, daar staat inderdaad hoe het moet, maar ik heb zo mijn eigen manier en dat ging heel wat sneller dan de officiële manier :P
Maar ieder zijn ding en manier toch? :)

Met de manier van Bokt [ja ik moest een keer knotjes maken met naald en draad voor iemand, zelf vlecht ik altijd een hengstenvlecht bij de mijne O:)] was ik ook super snel klaar hihi. Naja het is maar waarmee je goed uit de voeten komt :))

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:16

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 14:54

Dankjulliewel! :D

Ik ga volgende week een paar keer oefenen, met elastiekjes maar ook met draad. Dan kijk ik wat het mooiste resultaat is en natuurlijk ook wat het makkelijkste en snelste is! :+