veelzeidigheidszadel & wedstrijden rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

veelzeidigheidszadel & wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 14:05

dit vroeg ik mij toch wel af.
volgende zaterdag de 1e keer officieel met mijn toppertje.
vaak zie je mensen die wedstrijden rijden met een dressuur zadel, of met springen een spring zadel.
in de B zie je nog wel eens een veelzeidigheidszadeltje, in de L vaak niet meer. word het al gauw over naar een dressuur/spring zadel.
nou vroeg ik me af wat jullie er van vinden? rijden jullie ook nog met een vzh zadel op wedstrijd? ook op een hoger niveau?
ben benieuwd :)

KimPower

Re: veelzeidigheidszadel & wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 15:24

Op hoger niveau vindt ik het niet storend. Alleen als je echt z rijdt, wordt het misschien wel tijd voor een Dressuur/spring zadeltje. Wat ik storend vindt is als het niet past. Dan zie ik liever een veelzijdigheidszadeltje (leuk galgjewoord) Dat wel past.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 14:53

Ik volg dit even.. Zat met precies dezelfde vraag. Ik had eerst wel een dressuur zadel maar reed ook gewoon liever dressuur met mn springzadel. Nu zijn ze vannacht allebij gestolen en weet ik niet of ik nu een goedkoper spring en dressuurzadel aan moet schaffen of 1 hoge kwaliteit veelzeidigheids. Of gewoon weer hetzelfde fijne springzadel als dat ik had en dan maar geen dressuur meer erbij. ( Ik kan niet zomaar even 2 nieuwe hoge kwaliteit zadels ophoesten, ben maar een student)

Ik denk trouwens dat de jury het niet mag afstraffen als je met een niet-dressuurzadel rijdt, maar het kan natuurlijk zo zijn dat dit in de praktijk wel gebeurt

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 14:54

Ik weet dat je bij ons in België vanaf een bepaald niveau met een dressuurzadel MOET gaan rijden..
Weet zo niet vanaf wanneer...
Laatst bijgewerkt door Charis_xX op 04-10-09 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 14:56

Charis_xX schreef:
Ik weet dat bij ons in België vanaf een bepaald niveau met een dressuurzadel MOET gaan rijden..
Weet zo niet vanaf wanneer...

Vanaf ZZ- licht geloof ik.

Zolang het zadel past maakt hij mij geen moer uit wat voor een het is, wel ik het belangrijk dat de ruiter er ook goed in kan zitten.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 14:59

Ik doe het juist omgekeerd.... Ik heb een springzadel maar kan daar echt niet op zitten en rijd nu in de sringles en oefeenparcour met mijn dressuur zadel

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 17:49

dat is slecht voor je paard zijn rug meende ik!
Beli schreef:
Ik doe het juist omgekeerd.... Ik heb een springzadel maar kan daar echt niet op zitten en rijd nu in de sringles en oefeenparcour met mijn dressuur zadel

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 17:50

Is dat zo? t is ook niet ideaal hoor...
Ik blijf zoeken naar een goed springzadel

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 17:52

Ik zie vaak ook nog met mensen met veelzijdigheid/springzadel dressuur rijden. Vaker komt er wel een dressuur zadel voorbij maar starten met vz/spring kan ook prima :).

Ikzelf start liever met mijn dressuurzadel omdat die beter zit, vz zadel gebruik ik voor springen.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 17:53

Ik start nu L1 met veelzijdigheidszadel.. gaat prima, valt naar mijn idee ook niet heel erg op :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:58

NicoleHorses schreef:
dat is slecht voor je paard zijn rug meende ik!
Beli schreef:

Kan kloppen ja. Heb vorige week een lezing van een dierfysiotherapeut bijgewoond, zij gaf aan dat een springpaard zijn rug hol-bol-hol maakt en dat het zadel dit goed moet kunnen opvangen, dus genoeg vrijheid moet geven van de rug. Een dressuurzadel had dit niet genoeg volgens haar.

Echter ben ik het precieze verhaal kwijt, maar hier kwam het dus op neer.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:01

Dit past meer bij WD-V.
Zodoende een verplaatsing van HAR-->WD.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:44

Ik vind dat het wel kan :j Ik heb tijden alleen maar op dressuurzadels gezeten, en rijd nu weer met een veelzijdigheidszadel. Vond m'n houding altijd zo prut op een vzh zadel.. Totdat ik vorige maand was gestart met een vzh zadel en op m'n briefje stond dat m'n houding zo keurig was. Toen ik de foto's terugzag was ik voor 't eerst in jaren echt tevreden over m'n zit.. Zo zie je maar..

Ik vind dat het wel kan, als je er zelf netjes en lekker in zit, waarom niet :)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:34

Ik heb met mijn vzh M1 gereden. Daarna vond ik het wel fijn om toch weer met dressuurzadel te gaan rijden.

Ik krijg bij het jureren wel vaker ruiters in de ring met een springzadel. Niks mis mee, alleen je houding/beenligging is daardoor vaak wel minder mooi. En dat kan dus een puntje schelen.