Viertal proef 68 binnenkomen en afgroeten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fleury

Viertal proef 68 binnenkomen en afgroeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 19:52

Komend weekend organiseren wij een lustrumwedstrijd waarin we onder andere een viertalproef moeten rijden. Nu moeten wij met ons viertal de pony M proef 68 rijden. We hebben geen mogelijkheid om te oefenen omdat we allemaal erg ver uit elkaar wonen en we hebben weinig ervaring in het viertal rijden. 1 keer heb ik meegedaan met een L proef.

Nu heb ik een vraag over het binnenkomen, onderdeel 1 en het afgroeten, onderdeel 21.

Onderdeel 1:
A binnenkomen in colonne met enen in arbeidsdraf, 1 meter afstand - Mars-
Hoefslag links volgen, Met enen links - Mars
Gelid - Halt

Onderdeel 21:
Rechts formeert open gelid, 1 meter tussenruimte en halthouden op de middenlijn - Mars
Met enen voorwaarts in arbeidsstap, 1 meter afstand, hoefslag rechts volgen en vrije stap - Mars

Ik weet niet precies wat ze met open gelid bedoelen en wat het verschil precies is met het binnenkomen.
Moet je bij het binnenkomen gewoon afwenden en naast elkaar halthouden en bij het afgroeten achter elkaar langs rijden?

Alvast bedankt!

liberty

Re: Viertal proef 68 binnenkomen en afgroeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 22:54

Binnenkomen is afwenden op het marscommando, gelid is stappen (tenminste heel wat jaren terug deden wij dat zo) en dan halt. Open gelid is volgens mij een meter er tussen. Zal het eens nazoeken voor je

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 08:44

open gelid kan zowel 3 als 1 meter zijn. Gesloten gelid is echt beugel aan beugel.

Het eerst is iig gewoon allemaal tegelijk afwenden en halthouden op de middellijn. je rijdt dus naast elkaar naar de middellijn toe. Daarom ook het commando "gelid, Ha-alt".

Bij het tweede stuk wend je ieder individueel af en zorg je dat je zelf op de middellijn gaat halthouden. Het "mars" is dus voor de kopruiter die op dat moment afwendt. De andere ruiters wenden af als ze op 1 meter ernaast uit gaan komen, dus daar zit steeds een paar seconden tussen. Ik weet alleen niet meer hoe het zit met rechts formeren, dat hangt er ook vanaf op welke hand je rijdt. Ga ik even opzoeken.

Over het groeten twijfel ik. Volgens mij stap je weer individueel voorwaarts zodat je 1 meter afstand van je voorganger krijgt, op de hoefslag ga je rechts. Als je tegelijk zou aanstappen is het volgens mij het commando "gelid voorwaarts in arbeidsstap".

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 08:50

Deze teksten zijn mss duidelijker:

Citaat:
1
Over A-X-C binnenkomen in colonne met enen in arbeidsdraf, 1 m afstand
Bij C hoefslag links volgen.
Op H-E-K met enen links en halthouden op de middenlijn.
Groet (alleen de commandant)

dat is dus idd zoals ik het al las.

Citaat:
21
Op K-E-H rechts formeert open gelid, 1 meter tussenruimte en halthouden op de middenlijn
Groet (alleen de commandant)
Met enen voorwaarts in arbeidsstap, 1 meter afstand
Hoefslag rechts volgen en vrije stap
Voorbij A de rijbaan verlaten

Je zit dus op de rechterhand, en dan denk ik dat je idd steeds achter je voorgang langs rijdt en dan afwendt.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:39

Klopt Lielle :j

Zo deden wij het iig ook altijd met het viertal.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 13:13

Oke, het is duidelijk! Nu nog hopen dat het goed gaat zo zonder oefenen ;).