Punten middendraf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 17:33

Maar als je niet kunt halstrekken op je paard is je basis toch heel erg ver te zoeken
heel erg ver... Verdrietig

Dancer_Valou

Berichten: 359
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 18:12

elk paard kan toch ook zijn hals strekken om graspolletjes uit de grond te trekken???? hahaha Knipoog
Beetje flauw, maar ik zit nog op het werk en wil naar HUIS!!!!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 20:35

runningkawa schreef:
je hand volgen kan en hoort elk paard te doen.

En als mijn hittepetit het zelfs op concours kon Lachen

1 van de, of misschien wel belangrijkste oefening, van heel de proef naar mijn idee.
vind het ook raar dat het er bij het M en hoger uit is.


Maar daarintegen is er middenstap en uitgestrekte stap gekomen. Dmv deze oefening moet hetpaard ook de hand van de ruiter volgen en zo meer door het lijf lopen, rug ontspannen en ruimer stappen.

Het halsstrekken wordt op een gegeven moment vervangen door zijgangen zoals schouderbinnenwaarts, waarbij de rug ook losgelaten moet worden, teneinde een correcte oefening te kunnen uitvoeren.

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 21:23

Um itressant topic, ik had zaterdag wedstrijd, en nu ik dit topic zag ben ik is gaan kijken wat ik voor mijn middendraf had, ik zag dus overal 5en staan met moet meer, maar wat ik me nouw afvraag, hun kan ik voelen dat mijn paard in middendraf zit, ik weet wel buiten kan ze heel hard draven dan gaat ze meer zweven, willen ze dat ook zien in de proef of zit ik er naastt..

Halsstrekken, dusty doet het niet echt uitzichzelf, je moet meer naar beneden drijven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 21:46

vanzich zelf doet het er geen 1 hoor Lachen
jij zal er van achter activiteit in moeten stoppen, die je van voren af kunt laten vloeien.

En ja, uiteraard kun je het verschil voelen.
Maar om het zeker te weten vraag je terwijl je naar jou gevoel een middendraf rijd, even aan je instructrice of dat ook zo is Lachen

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 08:38

Romkabouter schreef:
Je hand volgen is iets anders dan halsstrekken imo
Maar ook al zou het hetzelfde zijn, dan nog gaat het het ene paard gemakkelijker af dan het andere.


Volgens mn protocol is dat toch echt hetzelfde, het paard strekt de hals door het volgen van de hand, daarom moet je tijdens je proef dus niet de hele handel losgooien van voren maar met mate verlengen.

In hoeverre het ene paard het makkelijker vindt dan de ander ligt eraan hoe hij gereden is, met een eerlijke aanleuning zal het paard makkelijker volgen.
Viv

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 08:44

je paard kan geen hals strekken als hij je hand niet volgt, maar alleen je hand volgen is nog geen hals strekken. Daarvoor moet hij je hand noor voren en naar beneden volgen totdat zijn neus tussen boeg en kniehoogte is en ruim voor de loodlijn.

Overigens is het wel zo dat sommige paarden van nature makkelijker met hun neus over de grond draven dan andere. Dat heeft vooral met souplesse, bouw en loslaten van de rugspieren te maken. Maar ze kunnen het allemaal redelijk leren.

haike
Berichten: 13521
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 12:56

Aan alles is te werken, en anders moet je er een mouw aanpassen!

Zo heb ik heel erg aan mijn middendraf moeten werken, waren in de B meetstal 5jes of 6jes (opzich natuurljk niet slecht, maar kon beter), na veel oefenen zijn het eigenlijk altijd 7ens of 8en (met uitzondering van de crosspartij die soms volgt omdat ik veel vraag, meer als in de B) in de M1.

En een mouw aanpassen; dat doe ik constant in de stap. Mijn arbeidsstap is eigenlijk een middenstap, dus als ik arbeidstap moet rijden, rijd ik verzameld, zodat de middenstap de gewone arbeidsstap is anders jaag ik haike over zijn eigen tempo heen en wordt het gehaast en dat zie je nogal vaak bij ruiters. Heb meetsal 7ens voor middenstap terwijl ik daar geen moeite voor hoef te doen, en voor de verzameling kan je altijd een beetje smokkelen in de hoeken.

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-03 15:39

Ik ben het helemaal eens met de jury dat ik slechte punten krijg, want die middendraf was geen middendraf. Het was een verruiming die helaas even overging in een galop door mijn fout.
Ik ben thuis wel aan het oefenen, maar ik vind het een moeilijk onderdeel.

[Ik loop overigens nooit te zeuren dat ik slechte punten krijg doordat de jury niet van een haflinger zou houden! Aangezien veel mensen dit onderwerp in het topic aansnijden...
Ik ben trots op mijn paardje. Hij heeft bij zijn vorige eigenaar m gelopen en heeft wel wat in zijn mars. Het is mijn binkie en ik hoop dat ik nog ver met hem scoor tijdens de wedstrijden!!]

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 16:25

zo mag ik het horen Haha!

Biebel

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Son

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 23:03

Tyrza schreef:
middendraf is een verruimde, aktieve draf. Uitgestrekte draf is nog een tikkeltje ruimer, waarbij het paard/de pony nog meer van achter moet vertrekken


Maar hoe kan een jury dan precies het verschil zien, terwijl deze het paard niet kent en dus ook niet weet hoeveel deze nog meer kan? Het lijkt een beetje de interpretatie van de jury dan, of zie ik dat fout? Wat de een genoeg vindt zal de ander misschien te weinig vinden of juist te snel...

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 09:22

Dat is juist waar het hier om draait, Biebel. Je gaat uit van een ideaalplaatje en aan de hand daarvan ga je punten. Er wordt dus geen rekening gehouden met 'wat het paard kan'.

Biebel

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Son

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 12:41

Fitzroy schreef:
Er wordt dus geen rekening gehouden met 'wat het paard kan'.


Dat is ook niet wat ik bedoel! Gezien de vorige quote zou het verschil tussen middendraf en uitgestrekte draf maar erg klein zijn! Het lijkt mij dat je dan een flink geoefend oog moet hebben om dat correct te kunnen onderscheiden, en dat gaat helaas nog al eens mis!

En welk paard beantwoord correct aan het ideaalplaatje? Worden er daarom bijna nooit tienen uitgedeeld?

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 12:44

Het prettige van de huidige proeven is dat er naar mijn weten nooit direct een middendraf en een uitgestrekte draf na elkaar zit.
Dus als je gewoon alles uit de kast haalt bij allebei (zowel midden- als uitgestrekte draf) zit je nog het beste.
Dat deed ik tenminste wel in de middendraf en dat heeft me nog nooit punten gekost, het leverde eerder punten op Knipoog

germie

Berichten: 25986
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 17:21

cornelie schreef:
Ook ik denk altijd maar, ach er zijn nog zoveel onderdelen in een proef toch? Ik vond het alleen heel erg jammer dat die jury mij direkt zei dat ik niet verder kom dan de L omdat mijn paard beweging mist. Dat kwam toen best heel hard aan. Ik heb overigens in het boekje gekeken en er staat bij uitgestrekte draf: .....verlengt het zijn passen tot zijn maximale kunnen. Hieruit lees ík dat er dan dus wel enigszins rekening wordt gehouden met wat het paard (dus bouw) maximaal zou kunnen. Maar aan de andere kant, ik ben nu wel zo gemotiveerd om verder te komen dan de L Lachen

Zo rij ik dus een paard dan vanwege de bouw van de hals alleen maar 5-jes en 6-jes waard is volgens sommigen, ongeacht hoe ze verder loopt.
Gelukkig denkt niet elk jurylid er zo over Knipoog
Een goede jury hoort de slechte dingen inderdaad laag te beoordelen (ik neem een 4 voor lief op halsstrekken momenteel, al gaat het gelukkig steeds meer richting 5, thuis heel af en toe een keer een 7 zeg maar) en neem dus geen genoegen met een 6 op middendraf (dat is een 7 of 8 waard). Je kunt dus theoretisch best een wp halen emt een 4 erbij, maar dan moet je wel een jury treffen die niet alleen maar 5jes en 6-jes geeft.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 19:26

Wat ik persoonlijk ook erg waarder van een jurylid is dat deze ook commentaar zet bij de punten, zodat men weet waarom deze punten zijn gegeven. Zogenaamde 6jes jury's, die het protocol zo goed als blanco houden, zijn wat mij betreft niet mijn favoriete jury's...

Biebel, de midden- en uitgestrekte draf worden in de ZZGP proeven gevraagd. En als je daar start, zal je paard toch redelijk afgericht moeten zijn om dit verschil te laten zien.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 19:40

Tyrza middendraf en uitgestrekte draf worden al in het M2 gevraagd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 19:41

en de verzamelde zit daar ook al bij

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 19:50

Excuses, ik bedoelde dat de middendraf en uitgestrekte draf vrij snel achter elkaar worden gevraagd in bv de Prix St Georges. Ik drukte me verkeerd uit.
Was in ieder geval niet denigrerend bedoeld... Knipoog

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 12:30

Goh, gisteren ineens een 7 gehaald voor middendraf Lachen Tja, ik weet mij te herinneren dat hij níet ruimer werd, maar ik weet wel dat hij mooi licht bleef in de aanleuning en netjes harder ging ( Lachen ) en weer netjes terugkwam zonder weerstand oid. (ik had in totaal 155 punten)

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 12:34

Wat ik jammer vind aan het punten van veel jury`s in de middendraf, is dat ze specta over de benen verkiezen boven, een fijn beeld zonder veel druk, ik heb wel is negen gehad voor me uitstrekken, maar dat was alleen omdat dat paard zijn voorbenen giga ver weg gooit, maar vaak heb ik op zo een moment wel 600 kilo in me handen, vind jammer dat juyleden alleen dat voorbeengebruik zien en meer niet Scheve mond

Sabine

Berichten: 5823
Geregistreerd: 15-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 17:30

Sjuimpje schreef:
Had hij maar geen haf moeten worden.


Haha!:D:D:D Kan hij daar wat aan doen dan?
Je hebt trouwens wel gelijk hoor....