Punten middendraf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 12:21

IK merk wel heel duidelijk dat het per jury verschillend is, Mijn pony loopt vanzich zelf ( dus in de gewone arbeidsdraf ) ontzettend ruim, bijna als een middendraf, dus als er een middendraf gevraagt word, krijg ik pas hoge punten als het een uitgestrekte draf is bij sommige jury's omdat ze dan pas echt heel erg verruimd tenopzichte van haar arbeidsdraf! sommige jury's houden er wel weer rekening mee, ze reageert wel op m'n been, maar omdat ze vanzichzelf al heel erg veel ruimte heeft in de gangen komt er niet veel extra uit ( meestal ) Ik vind niet dat ze in de B ( want daar praat ik nu over ) van een jonge pony ( en ruiter Knipoog ) kunnen verwachten dat die een perfecte uitgestrekte draf rijd! MIddendraf zal voor mij altijd wel een probleem blijven * zucht *

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 12:22

als je met een haflinger, fjord of anders dan het "luxe warmbloed" dressuurwedstrijden wilt rijden, zal je inderdaad moeten incalculeren dat dit soort oefeningen wat moeilijker afgaan en de jury je hierop kan beoordelen.
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 29-04-03 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 12:24

Vippie schreef:
En is ook eerlijk, KWPNers en fjordies oid zijn allemaal gelijk, merk je aan de punten.


Ik snap jou niet helemaal, Vippie. Aan de ene kant zeg je in je quote hierboven dat ze allemaal gelijk zijn, maar aan de andere kant wil je dat er beoordeeld wordt op bouw?

Nogmaals: een proef bestaat uit 26 onderdelen. Er zit maar 2 x middendraf in, stel dat jouw Fjord dat niet zo goed kan, heb je in het ergste geval 2 x een 4 en dan zijn er nog 24 onderdelen over om het te compenseren!
Als je goed rijdt haal je je punten toch wel. Ik vind het altijd maar makkelijk om de bouw van je paard de 'schuld' te geven.
Goed trainen bij Tyrza en dan volgen de punten vanzelf Knipoog

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 12:26

Anne schreef:
IK merk wel heel duidelijk dat het per jury verschillend is, Mijn pony loopt vanzich zelf ( dus in de gewone arbeidsdraf ) ontzettend ruim, bijna als een middendraf, dus als er een middendraf gevraagt word, krijg ik pas hoge punten als het een uitgestrekte draf is bij sommige jury's omdat ze dan pas echt heel erg verruimd tenopzichte van haar arbeidsdraf! sommige jury's houden er wel weer rekening mee, ze reageert wel op m'n been, maar omdat ze vanzichzelf al heel erg veel ruimte heeft in de gangen komt er niet veel extra uit ( meestal ) Ik vind niet dat ze in de B ( want daar praat ik nu over ) van een jonge pony ( en ruiter Knipoog ) kunnen verwachten dat die een perfecte uitgestrekte draf rijd! MIddendraf zal voor mij altijd wel een probleem blijven * zucht *


Zoals ik zei: een jury is ook maar een mens.

De een wil graag een correcte houding zien, de ander legt weer de nadruk op een afgewerkte proef.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 12:43

Fitzroy"]
[quote="Vippie"]
En is ook eerlijk, KWPNers en fjordies oid zijn allemaal gelijk, merk je aan de punten.
[/quote]

Ik snap jou niet helemaal, Vippie. Aan de ene kant zeg je in je quote hierboven dat ze allemaal gelijk zijn, maar aan de andere kant wil je dat er beoordeeld wordt op bouw?
[/quote]

Nou dat heb je mij niet horen zeggen hoor! Alleen dat er in de western wel rekening gehouden wordt met de mogelijkheden van het ras.
Alleen in de dressuur merk je wel dat een koudbloed (om het dan maar zo te zeggen) vaak lager beoordeeld wordt dan een warmbloed in dezelfde rubriek. Gewoon puur om het ras. Tsja sommige juryleden zien nu eenmaal liever een warmbloed paard daar kan ik niks aan veranderen.
Daarom vindt ik de jury die ik vaak tref hier in de omgeving erg eerlijk als ze alles hetzelfde beoordeeld, die beoordeeld echt wat ze ziet.

[quote="Fitzroy"]
Nogmaals: een proef bestaat uit 26 onderdelen. Er zit maar 2 x middendraf in, stel dat jouw Fjord dat niet zo goed kan, heb je in het ergste geval 2 x een 4 en dan zijn er nog 24 onderdelen over om het te compenseren!
[/quote]

Ja maar dan moet je toch wel minstens een paar 8en ertussen hebben zitten, en aangezien we pas 3 wedstrijdjes gereden hebben (in een half jaar) denk ik niet dat ik van mn 5 jarige meer mag verwachten, we rijden immers niet alleen dressuur en haar talenten liggen op een ander vlak zoals eerder gezegd (endurance). Ik rij puur dressuur voor de basis, zou alleen leuk zijn als we ontdekken dat er meer inzit op dat vlak, maar dat is niet in eerste instantie mijn streven.

[quote="Fitzroy schreef:
Als je goed rijdt haal je je punten toch wel. Ik vind het altijd maar makkelijk om de bouw van je paard de 'schuld' te geven.
Goed trainen bij Tyrza en dan volgen de punten vanzelf Knipoog


Nogmaals ik geef de bouw van mn paard niet de schuld, sterker nog ik heb een rijtipisch gebouwde fjord (slank en hoog op de benen) dus die zal in de toekomst zeker meer kunnen. Geen idee waar je dat vandaan gehaald hebt maargoed. Zand erover.

Nogmaals: mn pony is nog jong, is veelzijdig opgeleid en dus niet puur op dressuur (endurance, springen, western enz enz) getraind dus ik mag op deze leeftijd niet van haar verwachten dat ze na 3 wedstrijden in de wp rijdt.
De discussie ging er om wat je het beste kunt kiezen van 2 kwade als de goede oplossing nog niet voor handen is. Ik zit met hetzelfde probleem als Anne, ook een ruim lopende pony die daardoor extra moet verruimen om dit te tonen, en daar is ze gewoonweg nog te jong voor in mijn ogen.

Ik ga zeker wat leren bij Tyrza, maar nogmaals ik ben net zo blij met een netjes gereden proef zonder wp als met, en ook van een proef die rijp is voor de vuilnisbak kan ik leven, ook daar leer je van nl.

Viv

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 12:45

Sjuimpje schreef:
Wie zegt dat een haf als een kwpn moet tonen?
Een haf heeft gewoon een correcte middendraf te laten zien, en dan heeft hij pech dat dat een KWPNer wat makkelijker afgaat.
Had hij maar geen haf moeten worden.


Haha, en daar heeft die haf voor gekozen?

Nee hoor, ik vind dat als je een voorkeursbehandeling wilt krijgen omdat je op een niet-warmbloedpaard rijdt je toch echt een probleem hebt. Als je wedstrijden wilt rijden is het nou eenmaal zo dat je beter een warmbloedpaard kunt hebben. Kies je daar niet voor, dan moet je de mindere punten maar voor lief nemen en daar niet over klagen.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 12:56

flair"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Wie zegt dat een haf als een kwpn moet tonen?
Een haf heeft gewoon een correcte middendraf te laten zien, en dan heeft hij pech dat dat een KWPNer wat makkelijker afgaat.
Had hij maar geen haf moeten worden.


Haha, en daar heeft die haf voor gekozen?

Nee hoor, ik vind dat als je een voorkeursbehandeling wilt krijgen omdat je op een niet-warmbloedpaard rijdt je toch echt een probleem hebt. Als je wedstrijden wilt rijden is het nou eenmaal zo dat je beter een warmbloedpaard kunt hebben. Kies je daar niet voor, dan moet je de mindere punten maar voor lief nemen en daar niet over klagen.
[/quote]

Denk dat we het over een eerlijke behandeling hebben ipv een voorkeursbehandeling.
En dat je op een niet-warmbloed paard rijdt wil niet zeggen dat je automatisch maar minder punten moet incasseren. Haha!
Viv

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 13:00

Nee maar je moet ook niet zeuren als je minder punten voor je middendraf krijgt omdat je paard kortere beentjes heeft, mindere punten voor halsstrekken omdat je paard geen lengte in de hals heeft, dat bedoel ik ermee. En niet dat dit dingen zijn die jij hebt gezegd.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 13:08

Ook ik denk altijd maar, ach er zijn nog zoveel onderdelen in een proef toch? Ik vond het alleen heel erg jammer dat die jury mij direkt zei dat ik niet verder kom dan de L omdat mijn paard beweging mist. Dat kwam toen best heel hard aan. Ik heb overigens in het boekje gekeken en er staat bij uitgestrekte draf: .....verlengt het zijn passen tot zijn maximale kunnen. Hieruit lees ík dat er dan dus wel enigszins rekening wordt gehouden met wat het paard (dus bouw) maximaal zou kunnen. Maar aan de andere kant, ik ben nu wel zo gemotiveerd om verder te komen dan de L Lachen

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 13:35

cornelie schreef:
Maar aan de andere kant, ik ben nu wel zo gemotiveerd om verder te komen dan de L Lachen


Go for it girl!!!!!!
Viv

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 13:38

Vippie, uit het feit dat jij Cornelie aanhaalde en vervolgens zegt dat 'ze' in de dressuur niet zo welwillend zijn, maakte ik op dat jij het dus wel eens bent met de stelling dat er op de bouw gelet wordt.

Iig beoordeel ik wat ik zie en kan een Fjielanker met een nette proef net zo goed goede punten halen als een KWPN'er, ook met onvoldoendes voor de middendraf.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 14:16

Fitzroy schreef:
Vippie, uit het feit dat jij Cornelie aanhaalde en vervolgens zegt dat 'ze' in de dressuur niet zo welwillend zijn, maakte ik op dat jij het dus wel eens bent met de stelling dat er op de bouw gelet wordt.

Iig beoordeel ik wat ik zie en kan een Fjielanker met een nette proef net zo goed goede punten halen als een KWPN'er, ook met onvoldoendes voor de middendraf.


Neee joh..... maar tis vaak wel zo dat als je met een fjord oid de ring betreed dat je begint met ong -10 punten en zie dat er maar eens bij te rijden. Gewoon omdat men uitgaat van idd het prototype fjord, korte pootjes en korte nek.
Dan moet je dus 10x zo hard je best doen en dat is wel eens jammer. Sommige juryleden geven ook gewoon toe dat ze liever geen koudbloed in de ring zien, tsja daar doe je niks aan.
Bij de western wordt er niet gelet op het ras (ahouwel je natuurlijk wel opvalt) en begint iedereen met 0.

Bij de hogere klasses hebben de warmbloeden en quarters in deze takken natuurlijk de betere kaarten in huis, maar bij de B en beginners zou dit eigenlijk geen verschil moeten maken, omdat ieder ras een basisproef moet kunnen rijden.

Nogmaals, mij maakt het niks uit, je verandert er toch niks aan. Iemand met een koudbloed hoeft dus geen voorkeursbehandeling te krijgen, maar wel een eerlijke.

Viv

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 14:21

M.i. zijn de meeste ruiters die met een Fjielanker starten vaak zeer tem onrechte boos over hun punten. Vaak zijn de proeven gewoon niet goed, en dan verdien je geen wp, net zo min als een KWPNehner dat zou verdienen. Toch wordt dit dan als discriminatie gezien, en daar erger ik me groen en geel aan. Toevallig heb ik in Vught laatst een B proef van een Fjord gezien en die was prima. Je kunt met ieder paard dikke voldoendes halen voor bijvoorbeeld binnenkomen en afgroeten (alleen maar netjes recht houden), voltes en overgangen , als dat allemaal 7ens zijn en je hebt twee vieren voor de middendraf heb je nog altijd 24*7 + 2*4 = 176 punten!

Overigens, moet je dan ook een KWPNer met een kort drafje (ja, die bestaan) ook maar een 7 geven voor de middendraf omdat hij zo zijn best doet?

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 14:29

Lielle, ik vind dat je helemaal gelijk hebt! Op wedstrijd kom ik vaak mensen tegen met bijv. een fjord, die gewoon slecht hebben gereden en dan zeggen: jah, de jury hield niet van fjorden.. dat vind ik wel heel makkelijk gezegt! Maar er zijn ook echt jury's die daarom laag jureren! Ik kwam op een wedstrijd, had iemand in het M2 een hele nette proef gereden, kwam bij de jury: jah, het blijft een tuiger he?! Het was dus een tuigpaard, en de jury vond dat die niet geschikt waren voor de dressuur. Hele lage punten was zonde! Dus het gebeurd echt wel dat paarden afgerekend worden op hun ras, maar het is wel erg makkelijk om te zeggen dat de lage punten altijd daar aan liggen..

Maar goed, ik dwaal een beetje af! het topic ging over middendraf Clown

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 14:31

Om toch nog eens terug te komen op de allereerste vraag:

LindaM, oefen je wel eens je proef thuis? Hoe loopt hij dan in de middendraf?

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 14:33

Lielle schreef:
M.i. zijn de meeste ruiters die met een Fjielanker starten vaak zeer tem onrechte boos over hun punten. Vaak zijn de proeven gewoon niet goed, en dan verdien je geen wp, net zo min als een KWPNehner dat zou verdienen. Toch wordt dit dan als discriminatie gezien, en daar erger ik me groen en geel aan. Toevallig heb ik in Vught laatst een B proef van een Fjord gezien en die was prima. Je kunt met ieder paard dikke voldoendes halen voor bijvoorbeeld binnenkomen en afgroeten (alleen maar netjes recht houden), voltes en overgangen , als dat allemaal 7ens zijn en je hebt twee vieren voor de middendraf heb je nog altijd 24*7 + 2*4 = 176 punten!

Overigens, moet je dan ook een KWPNer met een kort drafje (ja, die bestaan) ook maar een 7 geven voor de middendraf omdat hij zo zijn best doet?


Heb je idd gelijk in. Gelukkig ben ik met ieder puntje blij, laag of niet, hoge zijn waardering lage moet aan gewerkt worden.

Ik erger me idd ook aan die mensen. Als ik lage punten haal zoek ik eerst het probleem bij onszelf en gooi het niet meteen op het ras van mn pony.

Wat mij betreft einde rassen discussie, het ging hier om de middendraf, wat nou te doen als je uit 2 kwade moet kiezen. Ik ga dan nog steeds voor het gas geven en achterhand activeren......

Viv

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 14:33

hier de wpn-er met een korte draf

En nee ik kreeg in de B en L geen zevens
enkele passen middendraf en ik haalde 3en en 4en.
En terecht.
Onregelmatig een paar passen sneller. Lips are sealed

jaja na veel trainen, onregelmatig een paar passen ruimer.
dus als hij goed zijn best deed een 5

Maar na langer trainen (heeeeel lang)
zevens voor de middendraf op de hele diagonaal
en 6en voor de strekdraf, zelfs een paar keer een 7.
En ja die punten waren terecht *glunder* Party!!

Maar ik heb het nooit onterecht gevonden dat ik 3en en 4en kreeg.
er kwam geen pas verruiming uit.
Dan verdient dat toch ook geen voldoende Verward

Maar de galop verruimen waren altijd zevens
Halthouden en achterwaarts, altijd een 7, vaak zelfs een 8
binnen komen en groeten altijd een 7
Halsstrekken altijd een 7.

En dat zijn dingen die kunnen elk paard.
En dan mag er best een 4 voor de middendraf tegen over staan.
Dan heb je nog een wp.
Goed je word dan geen 1e met 172 pnt, maar dat weet je al van te voren als je met zo'n type paard mee doet.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 15:37

Halstrekken is ook niet voor ieder paard even gemakkelijk Kawa, net zo min als middendraf Lachen

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 16:50

Mijn pony moet ook nog heel erg getraint worden in de middendraf, maar tijdens een wedstrijd ga ik voor de 6en.
Voor de diagonaal ga ik hem goed kort rijden daarna op de diagonaal verruimen, net iets meer dan arbeidsdraf maar nog geen middendraf die ze willen zien, en dan vervolgens weer kort draven, in de B heeft dit me altijd 6en en 7ens opgeleverd, nu in de L1 altijd 5en of 6en

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 17:18

sorry niet mee eens rom
je hand volgen kan en hoort elk paard te doen.

En als mijn hittepetit het zelfs op concours kon Lachen

1 van de, of misschien wel belangrijkste oefening, van heel de proef naar mijn idee.
vind het ook raar dat het er bij het M en hoger uit is.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 17:23

Je hand volgen is iets anders dan halsstrekken imo

Maar ook al zou het hetzelfde zijn, dan nog gaat het het ene paard gemakkelijker af dan het andere.
Laatst bijgewerkt door Romkabouter op 29-04-03 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 17:25

bij mij niet Lachen

Als hij je hand volgt, kun je dat ook net wel wat dieper.
Dat is het moelijke er niet meer van.
En elk paard hoort op 4 benen te lopen en niet meteen onregelmatig in te storten.
En dat is ook een fjord, haflinger enz te leren.
En ook gewoon noodzakelijk om te kennen.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 17:26

Zeker kun je het ze leren, daar is geen twijfel over.
Maar mijn ervaring is dat sommige paarden het makkelijker doen dan andere Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 17:29

yeh right
de passage doet de 1 ook makkelijker dan de ander Tong uitsteken

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 17:30

Inderdaad!