Opzadelen voor wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1994

Opzadelen voor wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 13:00

Als ik wedstrijd heb zadel ik mijn paard altijd op als ik daar ben, nu vroeg ik me af kan ik ook opzadelen thuis? Als ik naar de les ga doe ik dat ook altijd maar naar wedstrijd staat ze wel zo'n 30 minuten met zadel in de trailer. En hoe moet ik dan mijn dekje wit houden?
Ik wil het namelijk proberen omdat mij pony met opzadelen als ik op wedstrijd aankom zo onrustig is en dan wordt ik weer zenuwachtig enzo. :P

Kyr_

Re: Opzadelen voor wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 13:05

Tsjaa je kan het doen natuurlijk. Persoonlijk vind ik opzadelen als ik er ben handiger. Want meestal als je op een wedstrijd aankomt dan zadel je je paard niet gelijk op. Tenminste, ik ga eerst altijd even wat drinken, zeggen dat ik aanwezig ben enzovoort. En dan staat je paard daar maar in de trailer met dat zadel enzo.
Maar je kan natuurlijk altijd zo'n dekentje voor over je zadel kopen. Dan blijft het zadel mooi. En je dekje kan je dubbelklappen?
Succes!

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 13:54

Kyr_ schreef:
Tsjaa je kan het doen natuurlijk. Persoonlijk vind ik opzadelen als ik er ben handiger. Want meestal als je op een wedstrijd aankomt dan zadel je je paard niet gelijk op. Tenminste, ik ga eerst altijd even wat drinken, zeggen dat ik aanwezig ben enzovoort. En dan staat je paard daar maar in de trailer met dat zadel enzo.
Maar je kan natuurlijk altijd zo'n dekentje voor over je zadel kopen. Dan blijft het zadel mooi. En je dekje kan je dubbelklappen?
Succes!

Bedankt voor de tips!
Als ik aankom ga ik meestal wel meteen opzadelen, en mn vader gaat me dan inschrijven :o

Kyr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 14:03

Geen dank hoor!
Ja dat kan inderdaad ook. ;)

nicitici

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 14:07

Zelf zou ik daar opzadelen,
maar als dat niet handig is kun je ook een deken erop doen en zoals Kyr_ zegt kun je dat ook doen :P

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 14:10

Ik vind het maar niets, een gezadeld paard op de auto. Ben veel te bang dat er wat gebeurd, mocht het paard omvallen door een onverwachte beweging van de trailer, dan weet je ook nog niet waar je eindigt volgens mij.

Zou lekker op wedstrijd zadelen. Meteen mooi moment om de gehoorzaamheid te trainen. Netjes stilstaan etc. Neem er dan wel de tijd voor, zodat je niet hoeft te haasten. Of je zadelt haar op de trailer op, als je daar ruimte voor hebt.

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 16:28

@ Sjonniej, ik kan het idd in de trailer proberen, maar ik ga het toch maar eens gewoon daar proberen :)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 17:51

Stel je doet er thuis 15 minuten over om je zadel en hoofdstel helemaal correct op je paard te krijgen. Trek er op wedstrijd dan een half uurtje voor uit, dan heb je tijd genoeg om geduldig te blijven en je paard rustig op te zadelen. 10 minuten meer of minder losstappen maakt ook geen verschil bij een gezond paard.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 20:06

Ik ben er altijd best op tijd van te voren (hoef ook niet zo lang in te rijden) neem ook m'n poetsspullen mee en ga hem daar nog even rustig staan poetsen daar wordt hij ook vaak wel rustig van. 'S winters zadel ik hem altijd in de trailer op... kan ook schelen dat hij daar dan rustiger is en anders vragen of je vader (of moeder) het zadel er op doet die is misschien toch wat minder gespannen.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:20

Zelf zadel ik altijd op wedstrijd of vreemd terrein. Ik zadel ze nooit thuis op en met zadel in de trailer. Vind het alleen maar riskant.
Donna blijft heel braaf stilstaan met zadelen, haar moeder toendertijd niet. Haar zadelde ik altijd in de trailer. Dat was ze gewend en dat ging goed, geen gestress en gezeik. Zo kon ik toch ontspannen op mijn pony gaan zitten.

Wees heel consequent en duidelijk, maar neem wel je tijd.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:14

zadelen op het terrein zelf doe ik liever niet, ik ben druk door de zenuwen en mijn paard pikt dit feilloos op en wordt ook druk en dan is het een groot drama.
Ik zadel dus thuis op en ga gezadeld en al op pad. Dat gaat altijd prima en mijn dekjes is er nog nooit vuil door geworden, maar meestal heb ik iets van een deken op.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:30

Ik vind het niks dat opzadelen voordat je gaat.
Denk dat je paard het ook niet zo fijn zou vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:49

Vind het ook afhankelijk van waar je op wedstrijd gaat, als het in de buurt is, zou ik niet zn probleem maken van thuis opzadelen. Je geeft aan jezelf er beter bij te voelen omdat je dan rustiger bent, lijkt me voor je paard ook fijn.

Als het verder weg is, zou ik het ook pas op concours doen, gewoon veel oefenen dan!

Succes!

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:00

Ik neem mijn paarden ook regelmatig opgezadelt mee als het concours in de buurt is, de singel doe ik niet te strak gewoon handvast. Zeker met jonge paarden of paarden die heel druk worden tijdens het opzadelen op het concours terrein.
Zeker als het is om stress te vermijden zou ik als ik jou was je beestje een keer met zadel op meenemen naar concours en kun je zelf ontdekken of het zo beter gaat.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:03

Als ik hier echt in de buurt start zet ik hem gewoon gezadeld in de trailer (op de heenweg) maar ik laat vaak wel direct uit bij aankomst. Terugweg gewoon zonder zadel, maar zo doe ik dat ook als ik even naar het strand ga.
Vaak vind ik dat net even makkelijker en hij heeft er weinig last van.

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:07

hoe doe je dat dan met je hoofdstel?
want ik doe nog wel eens dat ik het hoofdstel in de trailer om doe en dan buiten opzadelen.
dan is ze wat makkelijker bij me te houden, en vooral; kan ze niet proberen weg te sneaken als ik het hoofdstel buiten om zou doen.
en zoals diega zegt, probeer het gewoon eens!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:24

Als het hele korte afstanden zijn gaat het halster over het hoofdstel en gaat hij zo te wagen in. Maar nou heb ik wel een zeer ervaren paard als het om transport gaat hij maakt zich niet zo heel snel druk.
Op heel druk wedstrijd terrein wil ik nog wel eens het hoofdstel in de trailer omdoen als hij gewoon kaal in de trailer gaat. (staan er veel merries om de wagen dan helemaal).

vbl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:35

Denk dat opzadelen als je er bent handiger voor jou is en vooral fijner voor je paard.
Neem gewoon rustig je tijd

Lizzy1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:06

Ik heb mijn pony ook een tijdje thuis opgezadeld, omdat hij toen we net wedstrijden reden best onrustig was. Ging prima hoor, dekje bleef gewoon wit;) en wel een zadelhoes eromheen of een fleecedeken als het koud is. Het heeft mijn pony niets kwaads gedaan!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:10

En als je nou gewoon in de trailer opzadelt? Dan kan hij toch geen kant uit?
Ik zadel altijd in de trailer op en laad pas uit als hij helemaal klaar is.

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:16

Ik zadel wel altijd thuis op .. meer voor eigen gemak (als we met de trailer gaan dan)

Mijn paarden kunnen allemaal niet vast staan aan een trailer dus er moet altijd iemand hem vast houden. Thuis kunnen ze op de wasplaats staan zadel erop en dekentje .. ook doe ik dat omdta het soms wel eens regent en als je er 2 mee hebt kan je moeilijk het schot even opzij doen om in de trailer 0p te zadelen..

Als we met de vrachtwagen gaan dan niet kan namelijk de schotten opzij doen en dan op me gemak opzadelen.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:11

Tja, het soms maar net wat je paard gewend is. Ik ga regelmatig alleen op stap en dan gaat gewoon thuis het zadel erop, niet strak aangesingeld maar de singel gewoon vast. Deken erover en niks aan het handje. Ik vind het ideaal en na een paar keer weten ze vaak niet beter.

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:17

en hoe doen jullie dat met de stiften?

ik zadel me pony's altijd op de wedstrijd zelf op, als ze uit de trailer zijn

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:20

Ik zadel áltijd op de wedstrijd zelf pas op. Ik vind het helemaal niks om haar met zadel in de trailer te laten staan. Ik ben bang dat er iets blijft haken of dat mn zadel geplet wordt ofzo. :P

Doen jullie dan ook het hoofdstel al om trouwens?

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:30

harstikke riskant zadel op en in de trailer naar wedstrijd... grote kans dat als er wat gebeurd dat je zadel niet alleen kaduuk is maar je paard kan zijn rug ook makkelijker breken doordat er een hard stuk zadel op zijn rug zit.