Starten in Duitsland?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annash
Blogger

Starten in Duitsland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 15:14

Ik werd eens nieuwsgierig, daar ik zelf in de buurt dan de Duitse grens woon.
Zijn hier op bokt toevallig mensen die met hun paard in Duitsland starten?
Hoe zit dit met het niveau, vergelijking met Nederland, en alle regeltjes van de Duitse Bond (de FN, geloof ik?)
Kost het veel moeite om in Duitsland te gaan starten?

Ik ben benieuwd of iemand mij hier wat meer over kan vertellen. :)

Groetjes Shanna

IndianSummer

Re: Starten in Duitsland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:08

Hoor wel veel positieve verhalen over Duitse wedstrijden. Zit zelf ook vlakbij de grens, lijkt me ook erg leuk om eens in Duitsland te starten. Voor bepaalde wedstrijden heb je geloof ik wel gastlicentie nodig, en dat schijnt niet goedkoop te zijn.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 11:08

Ik heb dit een tijdje terug eens nagevraagd op stal (ik sta net over de grens in duitsland).
Als ik het goed begrepen heb, moet je voordat je kunt starten een 'Reiterschein' hebben, dat is een soort ruiterbewijs. Je moet dan een dressuur proef en een paar hindernissen springen. Om dit aan te kunnen vragen moet je volgens mij wel bij een duitste intructeur lessen die bevoegd is jou te begeleiden (je krijgt dan van te voren 'lessen', dan komt een 'jury' je beoordelen).

Qua starten is het met niveau heel anders dan in nederland, je hebt A (anfänger), B, L, M en S als ik me niet vergis, dus ongeveer zoals in nederland. In de A groep is het gebruikelijk dat je 'in abteilung' rijdt, dat betekend met 2 (of meer zelfs!) achter elkaar. Het is dan de bedoeling dat je gewoon je eigen proef rijdt, dus als die voor jou de foute kant uitgaat, mag jij diezelfde fout niet maken. Hoe het precies zit met een niveau hoger komen weet ik niet precies. Maar je bent volgens mij niet verplicht om bij A te beginnen.
De inhoud van de proeven verschilt ook heel erg, in duitsland is het gebruikelijk om heel vroeg te beginnen met wijken (wat overigens ook heel normaal is tijdens het warmstappen/rijden).

Dit is zo gauw alles wat ik me kan bedenken, maar als je specifieke vragen hebt, kan het wel even navragen aan iemand die regelmatig in Duitsland start. Ik weet overigens niet hoe het werkt als je paard in Nederland staat en je dan in Duitsland start, maar dat kan ik eventueel ook navragen.

sindaspecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:07

Volgens mij kun je via de knhs gewoon een licentie aanvragen. is ong 80 euro en kun je meedoen in duitsl. Je kunt dan maar een bep aantal wedstrijden starten.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:25

sindaspecial schreef:
Volgens mij kun je via de knhs gewoon een licentie aanvragen. is ong 80 euro en kun je meedoen in duitsl. Je kunt dan maar een bep aantal wedstrijden starten.

klopt, je moet een bepaald niveau rijden en idd iets van 80 euro betalen. ik rij zelf overigens alleen sgw wedstrijden in duitsland.

dressuurproeven gaan daar heel anders: paar oeffeningen voltes handveranderen draf stap galop, en ze roepen meteen je cijfer om, heel apart

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:46

Ik heb ongeveer 10 jaar in duitsland gereden.
Heb eerst 2 verschillende examens moeten afleggen.
De eerste was om E en A te rijden en de andre om L te rijden.
Je moet wel een licentie aanvragen omdat je in nederland woont.
Ik was destijds lid bij een duitse vereniging.
En had ook een duits woonadres waar mijn post kwam en het blad reiter und pferd die je iedere maand ook kreeg.
Je kunt het vergelijken met paard en sport.
Je moet je ook aanmelden bij de FN, en krijg dan een soort startcoupons met aufklebers.
Zo kun je dan inschrijven voor concoursen die je dan mag rijden afhankelijk wat je leistungsklasse is.
Dressuur E en A word meestal met 4 paarden tegelijk afgenomen
en door een persoon voorgelezen.
De dressuurproeven staan in het aufgabeheft en kun je ook in duitse ruitersportzaken kopen.
Je hebt wel meer mogelijkheden om een proef te rijden, en dat geld ook voor het springen.
En ook voor jonge 3 jarige en 4 jarige paarden.
Met 4 jarige paarden zijn er ook leuke dressuur proeven met een paar eenvoudige hindernissen erbij.
De driejarigen hoeven niet tussen de bordjes zoals hier te lopen.
Maar worden meer beoordeeld op gangen, gehoorzaamheid, rittigkeit, etc.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 23:04

Wij wonen in Duitsland. Mijn dochters rijden wedstrijden in Nederland en Duitsland. In Nederland hebben ze een startkaart. In Nederland kun je nl. alleen wedstrijden rijden met een startkaart. In Duitsland kun je in de E starten zonder startkaart. Mijn dochters rijden nog in E (leistungsklasse 0) en hebben nog geen startkaart. E is ongeveer gelijk aan onze B. Als ze naar de A (leistungsklasse 5 en 6) willen dan moet ik een startkaart aan gaan vragen. Voor je een startkaart aanvraagt moet je een reitabzeichen halen. Dit is een soort examen met dressuur, springen en theorie. Ook al wil je alleen dressuur rijden, moet je voor het kleine reitabzeichen ook springen. Na de kleine reitabzeichen kun je volgens mij leistungsklasse 5 en 6 aanvragen en mag je in A starten. Wil je hoger starten, moet je het grote reitabzeichen halen. Je kunt dan volgens mij leistungsklasse 3 en 4 aanvragen en kun je in de L starten. Het grote reitabzeichen examen, kun je alleen voor dressuur doen, alleen voor springen maar ook in beiden, wel ook hier altijd theorie erbij. Daarna komen nog het zilveren reitabzeichen en het gouden reitabzeichen. Je kunt zowel een startkaart in Nederland aanvragen als in Duitsland. Je moet dan wel in het beide landen lid worden van een vereniging. Met een nederlandse startkaart kun je niet in Duitsland starten en vice versa. Als je incidenteel in een ander land wil starten en geen lid wil worden in het andere land dan kun je een licentie aanvragen (hoe dit werkt moet je bij de knhs navragen). Een licentie is verplicht als je internationaal gaat starten en mag je dus maar in één land een startkaart aanvragen. Maar zoals ik in het begin schreef als je E wil starten (WBO, leistungsklasse 0) hoef je nog geen startkaart te hebben. Er is inderdaad een verschil tussen Nederland en Duitsland in het dressuur en het springen. Bij de dressuur rijd je bij E en A vaak met zijn vieren (in abteilung), volgens mij bij L met zijn drieen of met zijn tweeen en bij M alleen. Bij het springen heb je stielspringen, tijdspringen, twee fasen springen en ideeaaltijd springen. E Duitsland is ongeveer gelijk aan B in Nederland, A Duitsland is ongeveer gelijk aan L in Nederland, L Duitsland is ongeveer gelijk aan M in Nederland en M Duitsland is ongeveer gelijk aan Z in Nederland. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen volwassenen en kinderen en paarden en pony's. Je ziet bij E wedstrijden dus kinderen tegen volwassenen rijden en pony's tegen paarden. Wel heb je soms speciale prufungen die alleen voor ponys zijn, dan mogen er geen paarden meedoen, maar kunnen wel zowel kinderen als volwassenen meedoen.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 10:43

Kan iemand mij vertellen hoe de M10 proef eruit ziet?
Bedankt voor alle reacties tot dusver!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:48

Besef goed dat een M proef in Duitsland te vergelijken is met een Z proef in Nederland, of zelfs iets zwaarder dan dat. In Duitsland rijd je sommige L proeven al op S&T, afhankelijk van wat er gevraagd wordt. S-dressuur ligt ongeveer gelijk aan ZZ-licht, compleet met wisselseries.
Ik heb helaas het proevenboekje nu niet bij de hand, maar als je M in Nederland rijd, dan rijd in je in Duitsland ongeveer een L proef :)

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:55

toptoys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:06

Ze mogen daar wel met zweep starten zag ik. De proeven zijn inderdaad zwaarder dan hier.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:07

Ja dat klopt, je mag daar gewoon met een zweep starten tot de S dressuur :)

toptoys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:08

Hoe zit dat met promoveren? Rij je elke keer een soort examen of hebben ze ook winstpunten?

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:12

Ik heb begrepen dat je voor 55 euro een startkaart bij Warendorf kan kopen en hier mag je 10x mee starten. Ik zit ook te denken aan starten in duitsland en dan voornamelijk springwedstrijden en SGW wedstrijden. Het kan zijn dat het bedrag wat gedateerd is. weet iemand de website van warendorf?

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:22

Annash: Ik heb nog wel een oude aufgabenheft, je mag hem wel hebben.
Er staan allemaal nuttige dingen bij in, maar deze proeven zullen wel niet meer gereden worden.
Ik doe er niets meer mee.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:32

Barmat schreef:
Ja dat klopt, je mag daar gewoon met een zweep starten tot de S dressuur :)

Ach, dat biedt perspectief. :D

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:48

In Duitsland mag je zelfs met zweep rijden in de GP, maar dan alleen nationaal en niet internationaal!