Bixie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Bixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 21:54

Mijn bijrijdstertje start binnenkort haar eerste bixie en ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben en mij (ons) wat tips kunnen geven.
Ze start in de klasse met begeleiding.
Ik heb er zelf helemaal geen ervaring mee dus alle mogelijke tips zijn welkom!

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 08:25

Polly
Moderator Algemeen

Re: Bixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 11:18

dat had ik zelf ook wel al gevonden.

Het gaat me vooral om ervaringen van mensen hoe e.e.a. in zijn werk gaat.
Ze gaat een AA proef starten waar ze evt begeleid mag worden, maar in de proef lees ik dat ze met gebroken lijnen tussen balken door moet rijden en op een lange zijde moet slalommen.
Hoe moet ik dat precies zien? We gaan het natuurlijk oefenen maar op welke plekken moet ik die balken dan neerleggen (waar in de gebroken lijnen/hand veranderen?) en staat de slalom op de hoefslag of op de binnenhoefslag?

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:46

Weet niet of je het nieuwe bixie boekje al hebt, die anders aanvragen bij de KNHS.
Daar staan de proeven in beschreven met de plaats van balken en pionnen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:51

In het bixie boekje staan ook plattegrondjes voor de spullen die in de bak moeten staan (van de balken en de pionnen enzo).

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:53

tip die ons vorige keer een prijs heeft opgeleverd is bij het stukje "afstappen, pony enkele passen voorwaarts leiden, opstappen" dat het kind daarbij netjes de beugels opsteekt, en de teugels over het hoofd van de pony doet. dat levert punten op.
verder dat ze uitstraalt dat ze er plezier in hebben, en er netjes uitzien natuurlijk.
Mijn oudste gaat vrijdag voor haar 3e bixie, en de jongste doet voor de eerste keer mee. Ik heb er net zo veel plezier in als de kinderen (en onze pony vind het ook erg leuk!!)

veel plezier en succes!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:15

In het boekje staan inderdaad de tekeningen waar alles in de bak hoort. De slalom staat iets van de hoefslag af en te balken waar tussendoor gereden moet worden liggen halverwege de 2 lijnen meen ik.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 16:18

ah *gaat boekje bestellen*

maar teugels over het hoofd van de pony? Dat mogen ze bij mij echt niet hoor als ze hier rijden, mij een te groot risico dat ze in de teugels gaan staan. Beugels opsteken is idd wel een goeie!

Liffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 15:42

Mijn zusjes hebben ook bixiewedstrijdjes gereden, echt hartstikke leuk voor die kleintjes! Ze leren er spelenderwijs zo veel van!
De balken voor de gebroken lijnen liggen gewoon op het rechte stuk, tussen de H en de X en de X en de F zeg maar.
Een bixie boekje is wel heel handig om te hebben, ze kosten bijna niets, alle proeven staan erin en inderdaad ook alle "plattegrondjes" voor de begeleidingsproeven en de spelletjesproeven.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 16:40

ik heb het boekje besteld dus die verwacht ik van de week.

Is er misschien iemand die de plattegrond van de AA proef 1 (en/of 2) zou kunnen scannen? Dan kan ik eerder gaan oefenen met haar ;)

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:25

Met veel plezier rijden en na de proef tips vragen aan de jury
Is heel normaal!
Ik ben zelf Bixie jury en vind het erg leuk om na de proef nog wat tips te geven of een compliment natuurlijk!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 16:38

ik heb het boekje vandaag binnengekregen dus van de week gaan we aan de training!!

Het lijkt me echt zo gaaf! Bijrijdstertje zelf is alleen heel bang dat mijn pony de boel op stelten gaat zetten daar (zo is ie ook wel ;)) dus vandaar nog de begeleidingsproef..

Dancertjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:43

Mijn zusje is nu 3x bixie gestart AA dres. en ik dan als zus begeleiden , niet in de vorm van de pony vasthouden en meerennen maar gewoon in de ring zelf aanwijzen welke kant ze op moest of als ze 'zo snel' een letter even niet kon vinden. En mijn moeder las dan voor. De jury's deden tot nu toe allemaal na de proef beetje commentaar en compliment geven, echt leuk!.. Het gaat allemaal heel speels eigenlijk, succes alvast! ;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 17:42

ik ben ook niet van plan het hele proefje mee te rennen, tenzij hij echt er een feestje van gaat maken, maar zoals jij zegt is wel een goede tip.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 09:16

ja, inderdaad.. .meerennen lukt mij ook niet, maar vanaf de kant aanwijzingen geven, en ingrijpen indien nodig kan natuurlijk. Ik moet Zowiezo helpen met weer opstijgen, want kindlief is echt nog te klein om dat zelf te kunnen op ons grote peerd. :D
vrijdag gaan we weer! *(duimen voor droog weer aub)

@Polly, ik kan niet scannen, maar het is heel eenvoudig. men neme een plattegrondje van de bak. daarin teken je aan de M-B-F kant op de 3e hoefslag 5 pionnen (voor de slalom).

aan de andere kant leg je op de diagonaal bij H en K 2 balkjes waar de pony tussendoor moet lopen. Ongeveer 5 meter vanaf de kant.

per wedstrijd verschillen de afstanden trouwens ook wel heb ik gemerkt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 12:44

ik heb het boekje gisteren binnengekregen dus heb de plattegronden nu.

Zijn er nog meer dat weekend? De 20e in Hoofddorp

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:49

wij doen vrijdag mee met een onderlinge bixie in Maurik. Er worden hier in de buurt helaas niet veel bixies georganiseerd.