Z dressuur = stang en trens erin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kabouterdans

Z dressuur = stang en trens erin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 13:28

En dan is het zover je mag Z gaan starten.
Nu ben ik benieuwd hangen jullie er meteen stang en trens in ja of nee en waarom wel of niet.

Brand maar los :D

bulck

Re: Z dressuur = stang en trens erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:31

hierover bestaan al meerdere topics.

Ik vind dat alles tot Z2 pure basisdressuur is en je daarvoor geen stang- en trensoptoming nodig zou moeten hebben.

Meningen daarover verschillen, maar je ziet vaak combi's die nog niet aan deze optoming toe zijn.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:35

hengt er vanaf hie je paard erop loopt :)
als je paard nog was moeilijk, stressy,.. loopt op stang & trens zou 'k met een trensje starten, en thuis af en toe eens oefenen met beide.

avh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:37

Ik rijd nu dit seizoen Z1 maar zonder stang en trens, paard is er nog niet aan toe (ik ook niet) maar het valt me wel op dat ik 1 van de weinge ben. De meeste starten met stang en trens.
Het zou zonder ook moeten ja daar ben ik het mee eens met bulck maar als ik zie hoe hard er op wedstrijden aan de stang wordt getrokken.........

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:38

Nee, ik denk dat ik zolang mogelijk met mijn dubbelgebroken watertrensje ga rijden.
Zodra ik met S&T ga rijden doe ik het wel zoveel mogelijk afwisselen. Maar als Veronica beter wordt, en ik weer ga starten tuf ik zo lang mogelijk door met een simpel bitje. :D

Ben het eens met bulck. Meeste mensen die met S&T rijden kunnen er niet eens mee overweg, overmatig gebruik van stang en teugel van de trens hangt dan gewoon los... Niet mijn favoriete stijl van rijden..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:40

Ik blijf ook met huidig wedstrijdpaard zo lang mogelijk op bustrensje rijden, daar loopt ze super op!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:44

Vind het zo een onzin al die M2 ruiters die er al een stang en trens in gooien. De M2 ben je al door gekomen en de overstap van M2 naar Z is niet meer zo groot als van M1 naar M2. Heb veel meer respect voor die ruiters die zo lang als toegestaan door blijven rijden op een simpel trensje en daarmee laten zien dat ze hun paard écht voor elkaar hebben en geen stang nodig hebben om te verdoezelen dat hun paard zich eigenlijk nog helemaal niet lekker laat verzamelen of oprichten. Natuurlijk is het ieders eigen keus maar mocht ik me in een dergelijke situatie bevinden zou ik er veel meer waarde aan hechten het paard zo simpel mogelijk goed voor elkaar te hebben zonder stang.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:44

avh schreef:
Ik rijd nu dit seizoen Z1 maar zonder stang en trens, paard is er nog niet aan toe (ik ook niet) maar het valt me wel op dat ik 1 van de weinge ben. De meeste starten met stang en trens.
Het zou zonder ook moeten ja daar ben ik het mee eens met bulck maar als ik zie hoe hard er op wedstrijden aan de stang wordt getrokken.........

Daarom dus. Dit weekend gaan jureren en ben me echt op een bepaald ogenblik aan het ergeren geweest. Stangen die horizontaal de mond inhangen, trensteugels die doorhangen. Paarden die niets van nagevelijkheid laten zien en ruiters zonder gevoel.

Dus vele hadden dit keer commentaar in de trent als verkeerd gebruik s&t, basis is zoek enzovoort.
Heb van de 18 combinaties slechts 6 combinaties (2 met trens en 4 met dubbele optoming)die ring in gezien waar je van kon zeggen, dit is een Z waardige proef.

En dan komen strijden over punten!! _-:(

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:48

Ik heb er toen wel een tijdje mee gereden. Eerst geleend van instructrice en dan alleen in de les ermee rijden. Toen het goed beviel heb ik zelf een S&T hoofdstel gekocht. Ik wilde gewoon graag met stang en trens leren rijden. Hij liep er eigenlijk hetzelfde op als op een trensje, merkte amper verschil, en dan vind ik S&T er mooier uitzien, dus had dat de voorkeur.
Toen heb ik een keer een oefenwedstrijd Z1 gestart om te kijken hoe hij met wat wedstrijdspanning erop reageerde en daar ging hij ontzettend rommelen met zijn bitten. Dat doet hij met trens ook weleens op wedstrijd omdat hij dan wat gespannen is, dan gooit hij zijn tong erover etc. Maar met een trensje ben ik zelf handig genoeg om het heel snel op te lossen en heb ik zo weer een fijne stille aanleuning. Met stang en trens lukt me dat niet.
Dus toen ben ik toch maar weer op trens gaan rijden en ben ik ook op trens gestart in het Z1 (inderdaad als een van de weinige). Misschien dat ik over een tijdje de S&T er wel weer een paar keer thuis inhang om er nog wat meer mee te oefenen.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:49

ik rij ook met alleen een trens, mn omdat mijn paard er niet op kan lopen, hij durft er niet tegenaan te komen en gaat erachterlopen, waardoor we een valse knik krijgen.. hebben we vroeger ook gehad met een trens, maar daar loopt hij nu super op, dus gaat prima zo :j
heb niks tegen s&t zolang er correct gebruik van word gemaakt..

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:51

vind dat iedereen maar zelf moet weten.veel mensen vinden het geweldig dat ze met s&t mogen rijden.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:15

Ik ben zo iemand die het stiekem toch geweldig vind. Die mijlpaal bereikt te hebben dat die stang en trens mag. :o

Mijn paard is eigenlijk verkocht, maar mag nog een wedstrijd Z1 starten als ik wil. Dat ga ik dus ook doen zondag met stang en trens. Hij reageert er prima op thuis. Probeer de stang zo los mogelijk te laten zonder boogje in de teugel en daarmee dus eigenlijk gewoon op de trens te rijden. :D

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:21

Ik rij zelf liever op trens maar rij ook wel met st&tr.Als ze op trens niet fijn zijn hang ik er zowiezo nix anders in.Ik wil ook op trens zo de ring in durven rijden.Gebruik toch mijn stang nauwelijks,hoewel die rot stangteugel op de 1 of andere manier steeds weer strakker wil worden.Moet ik echt iedere keer losser maken.Heb er nu 1 in het Z2 op trens en ga volgende week met een ander weg op trens in de ZZL,die is er een tijdje uit geweest en loopt met oppakken zo lekker op trens dat ik het maar zo hou.Staat trouwens alleen mooi als je er goed mee rijd,open monden en blauwe tongen is namelijk niet echt fraai!

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:24

ik rij ook met s&t hoor.alleen ben ik gestopt met wedstrijden.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:26

Hoevaak je op wedstrijden wel niet een verkeerd gebruikte stang ziet >;)
Stang horizontaal en zo de mond wagenwijd open. Echt zonde...

Dat je in het M2 begint met oefenen met S&T vind ik nog niet zo vreemd. Als je paard daar nou ook heel fijn op loopt, en je kan er zelf ook mee rijden, zie ik het probleem niet zo :n Als je ermee wilt gaan rijden, moet je ook een keer gaan oefenen.
Zelf ben ik er ook in de M2 mee begonnen. Heb een paar wedstrijden met S&T gestart en ook hier loopt mijn paard fijn op. Tegenwoordig rijd ik hem weer met trens omdat een paar teugels nog zo'n gedoe is :+

Edit: Als een paard gewoon goed loopt, dan zal het toch een zorg zijn of ie op een S&T loopt of op een trens?

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:04

In de Z ben je niet verplicht om er een stang en trens in te hangen, velen doen dit wel omdat het "stoer" is en bij de Z hoort.
Zelf start ik net M1 met mijn pony tussen de paarden, als ik Z ben zou ik dus ook een S&T erin mogen hangen. Ik ga dit bewust niet doen. Ze heeft zo'n kleine mond met weinig ruimte dat ik me werkelijk afvraag of het überhaupt bij haar zou passen.
En vaak, zeker in het Z1, zijn de paarden wat stiller in de aanleuning met alleen trens omdat er vaak (onbewust) te hard met de stang ingewerkt wordt.
Hier in de omgeving zie je trouwens best regelmatig ruiters alleen op trens rijden die een erg fijn beeld geven!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:07

Volgens mij is het voor veel mensen ook een soort van statussymbool; als je met S&T rijdt, start je Z en wil men dat weten ook, dat idee.
In de BIT van deze maand staan een aantal artikelen over S&T, ook over hoe het er nu in de paardenmond aan toe gaat als je ermee rijdt.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:11

Ik heb met mijn ruin Z2 gestart met Stang en Trens.
Maar die heb ik in het Z1 regelmatig nog op trens gestart.
Met mijn merrie heb ik nu 7 winstpunten in de M2 en ga zeker wel proberen met stang en trens te rijden vaak krijg je daardoor een verfijnde druk en kan je ze wat fijner verzameld rijden en dat heeft niks met grof met je stang rijden te maken.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:50

Alet74 schreef:
Volgens mij is het voor veel mensen ook een soort van statussymbool; als je met S&T rijdt, start je Z en wil men dat weten ook, dat idee.
In de BIT van deze maand staan een aantal artikelen over S&T, ook over hoe het er nu in de paardenmond aan toe gaat als je ermee rijdt.

Niet dat ik het artikel gelezen heb, maar in de BIT heeft ook ooit gestaan dat een paard met bit in niet kan slikken en dat ze juist daarom zo gaan schuimen. Nou de mijne kan met stang en trens in zelfs prima gras eten. Ik merkte zo weinig verschil eigenlijk bij mijn paard tussen een dubbelgebroken trensje en S&T. Alleen als hij gespannen werd veroorzaakte het problemen maar dan vooral door mijn eigen onhandigheid. Nou moet ik wel zeggen dat mijn stangteugel altijd heel los hing en ik geen hoge tongboog, lange scharen o.i.d. had.

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 17:04

Hangt toch wel erg van het paard af. Mijn vos heb ik gelijk vanaf de eerste keer Z met S&T gestart. Loopt er gewoon fijner op, dus waarom niet? Mn bruine start ik in het ZZ-L met trens. Puur omdat hij daarop een stuk fijner loopt, dus waarom zou ik dan voor het beeld er een S&T inhangen?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:13

Het is zo jammer dat je uiteindelijk verplicht bent om met s&t te rijden.Eigenlijk raar als het op trens ook gaat.Maar goed,dat vind ik van het verplicht sporen dragen ook,als je liever zonder rijd en het gaat goed moet dat toch kunnen?Maar inderdaad,bij goed gebruik en een goed gereden paard maakt het niet uit met wat hij loopt.Bij een slecht gereden paard stoort een trens net zo en heeft het paard er misschien wel net zoveel last van.

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:19

Ik ken iemand die rijd zonder sporen met een trensbitje in de Z :)

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:22

@ ilovetrusha
vanaf het M1 ben je verplicht om met sporen te rijden. dus dan niet helemaal

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:34

oow oke dan heb ik het verkeerd gezien sorry dan was het dus iig wel met trens

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:41

Voor mij is het toch ook wel een mijlpaal hoor, S&T en een hoedje. Maar als Vorstin tegen die tijd op S&T niet lekker loopt, zal ik er niet mee gaan starten. Het gaat toch om je proef, en niet om wat voor hoofdstel je mee rijdt. Ik ga eind M2 wel al beginnen met oefenen, je moet je paard wel de tijd geven om te wennen en ik zou graag mijn eerste Z1 wedstrijd met S&T starten.