Verschil in Regio's en Kampioenschappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tiffclaus

Verschil in Regio's en Kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 16:16

Hoi,
Ik ben benieuwd wat jullie daar nu van vinden.
Wij rijden in Brabant selecties voor de brabantse. De kringen en competitie is vrij groot, je bent daardoor al "verplicht" alle selecties te rijden om kans te maken om bij de brabantse te mogen rijden.
Daarna zijn er van elke categorie/klasse twee ringen die op zaterdag strijden om bij de eerste 10 te zitten, en die moeten dan weer strijden om het kampioenschap.

Nu zijn er dus regio's waar je je gewoon kunt inschrijven voor de regio kampioenschappen....

Waarom is dit in Nederland niet gelijk getrokken? Wij zouden ook best de leuke wedstrijden in de regio willen rijden, maar nee we zitten gewoon vast aan t nieuwe winterseizoen waar de nieuwe selecties al weer voor vast-staan.

Ik zou mijn dochter bijna inschrijven bij een ponyclub in Friesland ofzo zodat we gewoon kampioenschappen kunnen rijden als we daar zin in hebben ;)

Hoe zien jullie dat??

Mandau

Re: Verschil in Regio's en Kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:23

Ik snap het niet precies, maar volgens mij is dat in brabant zo omdat het niveau er hoger ligt dan in de rest van NL. En in Brabant zijn er misschien ook meer wedstrijd ruiters.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:28

Welke kring rijden jullie dan?
Hier hoeven we in de winter maar drie selecties te rijden, waarvan de beste twee tellen. Dus eigenlijk hoef je er maar twee mee te rijden als je die beide goed rijdt. De rest van het seizoen kun je dus overal starten waar je maar wilt.
In de zomer zijn er idd meestal wat meer selecties, maar dat zijn juist de enige grotere wedstrijden die er zijn, dus ook de leukste en gezeligste. :) En ook in de zomer zijn er nog erg veel weekenden over waar je zelf kunt starten waar je wilt.

En hoe wil je het anders zonder selectie doen in brabant? We hebben 10 kringen. En in onze kring zaten vorige winter 40 man in de L2. 10 x 40 = 400 combinaties. Stel dat de helft zich opgeeft voor de regio, dan heb je een groep van 200 man, hoe wil je dat afwerken in 1 weekend?

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 16:47

Snap ik Asjemenou. Het probleem is dus dat je teveel mensen hebt in Brabant. Maar het "klinkt" gewoon niet eerlijk zo...

Hier moeten we er minstens 3 rijden om voor selectie in aanmerking te komen. Het voelt gewoon dat je vastgepint wordt op een paar wedstrijden waar je telkens maar tegen dezelfde mensen aan t rijden bent. (voor de goede orde, ik rij zelf geen wedstrijden maar zoon en dochter wel ;))

Ik doe t niet meer. Waarschijnlijk de balen gehad van afgelopen weekend met de brabantse, haha. Wat een slechte organisatie daar en wat een enorme verschillen tussen de jury's. Het was gewoon niet leuk meer. Iedereen baalde zichtbaar!

Hier geen selecties meer deze winter, we rijden gewoon voor onze lol weer wedstrijden die we leuk vinden om te rijden en ons goed uitkomen.
Mag je overigens lid zijn van 2 ponyclubs in Nederland? Weet iemand dat?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:52

Mandau schreef:
Ik snap het niet precies, maar volgens mij is dat in brabant zo omdat het niveau er hoger ligt dan in de rest van NL. En in Brabant zijn er misschien ook meer wedstrijd ruiters.

Ik geloof niks van dat het niveau hoger zou liggen in brabant dan in de rest van NL. Dat zou betekenen dat bij de NK's altijd Brabanders winnen en dat is toch lang niet altijd het geval!

In NH mag je volgens mij gewoon opgeven voor de kring en als je bij de eerste zoveel komt mag je door naar de regio.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:53

Ach, juryverschillen blijf je toch altijd houden. Leuk is idd anders, en ik baal daar ook altijd verschrikkelijk van, maar dat hoort er nu eenmaal bij.

Ik vind juist dat je in provincies waar geen selecties gereden hoeven te worden vrij weinig eer te halen is. behalve als je wint natuurlijk.
Maar daar kan iedere pipo zeggen dat hij aan de regio deelgenomen heeft, terwijl je het hier echt verdient moet hebben! In de winter dan, in de zomer mag ook zowat iedereen door.

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 16:55

In de laatste paard en sport kwam duidelijk naar boven dat het grootst aantal talenten uit brabant kwam. Dat klopt wel geloof ik!

Precies Vibabu, gewoon lekker een wedstrijd rijden en dan door naar de regio. Lijkt me super! Hier ben ik me een ongeluk aan t zeulen voordat ik al die selecties heb gereden, komt net niet uit natuurlijk weer dat weekend/dat tijdstip... en dan op de brabantse nog een keer selecteren voor t kampioenschap dat dan weer een dag later gereden wordt

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 16:57

asjemenou schreef:
Ach, juryverschillen blijf je toch altijd houden. Leuk is idd anders, en ik baal daar ook altijd verschrikkelijk van, maar dat hoort er nu eenmaal bij.

Ik vind juist dat je in provincies waar geen selecties gereden hoeven te worden vrij weinig eer te halen is. behalve als je wint natuurlijk.
Maar daar kan iedere pipo zeggen dat hij aan de regio deelgenomen heeft, terwijl je het hier echt verdient moet hebben! In de winter dan, in de zomer mag ook zowat iedereen door.

Nou toch echt hier niet hoor, er waren 32 strijdertjes in de bb deze zomer waarbij er 8 door mochten, dus echt niet iedereen.
Maar precies wat je zegt, iedere pipo kan dat zeggen, maar als jij zegt dat je met de brabantse mee mag doen; denken zij ook; 'Duhhhh??? wat is daar nu speciaal aan" ;)

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:58

pebbels75 schreef:
In de laatste paard en sport kwam duidelijk naar boven dat het grootst aantal talenten uit brabant kwam. Dat klopt wel geloof ik!

Het grootste aantal wel ja, maar in verhouding bij lange niet het meeste. ;)

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:59

Volgens mij maak jij het ingewikkelder dan het is TS. Als er 3 selecties tellen, hoef je er maar in theorie 3 te rijden. Rij je goed genoeg kun je door naar de kampioenschappen, klaar. Dus kwestie van goed genoeg rijden. Kun je de rest van het seizoen precies doen waar je zin in hebt.

En geloof me, geen/weinig concurentie is ook niet leuk :n

Het is bekend dat er over het algemeen genomen beter wordt gereden in de zuidelijke provincies van het land.

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 17:22

Klopt, drie springen en drie dressuur :D en dat bij twee kinderen in verschillende klasses/categorien maakt dat deze winter 12 verschillende dagen en als ze dan een selectie niet lekker hebben gereden rij je die 4e selectie toch maar, haha.

Het is waarschijnlijk gewoon het dilemma van een ponymoeder, haha. Als het alleen voor mezelf was, was het dus geen probleem. Maar daar ben ik al mee gestopt anders hebben we deze winter minstens 15 selecties. En kind drie wil ook pony rijden....

jericho_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:34

We rijden in Friesland ook gewoon selecties hoor. Twee per kring dat wel maar je moet wel bij de eerste zoveel zitten wil je door gaan naar de Regio. Er mogen hier veel minder door naar de regio. En kijk naar de lijst hoeveel er door mogen naar de Hippiade, dat is meestal maar 1 a 2 per cat/klasse. In de grote provincies veel meer.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:35

Tsja dat is het nadeel van fanatieke kinderen :+ Misschien alleen maar springen of dressuur in de winter doen?

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 18:04

Zit idd niets anders op, geen dressuurselecties deze winter. anders is het gewoon te veel...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:19

Wie houdt je tegen om in Friesland lid te worden, daar je startkaart aan te vragen en daar je selecties te rijden?
Of je er dan echt op vooruit gaat is de volgende vraag, maar daar ben je vrij in.

Dat is het nadeel van zo een grote regio, ieder nadeel heeft zijn voordeel. En niemand verplicht je om kampioenschappen te rijden.
Troost je met de gedachten dat je in iedere regio gewoon eerst de kringkampioenschappen moet rijden (volgens mij ook gewoon overal vooraf gegaan door selectiewedstrijden) en daarna pas wordt afgevaardigd naar de regiokampioenschappen.

(Grappig dat de Brabantse ruiters zoveel beter zouden zijn, maar niet alle prijzen wegkapen op de Hippiade, hoe kan dat dan?)

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:48

Sjonniej schreef:
Troost je met de gedachten dat je in iedere regio gewoon eerst de kringkampioenschappen moet rijden (volgens mij ook gewoon overal vooraf gegaan door selectiewedstrijden) en daarna pas wordt afgevaardigd naar de regiokampioenschappen.

Nee hoor, je hebt provincies waar je geen kringkampieonschappen of voorafgaande selecties hoeft te rijden. Daar kun je gewoon vrij inschrijven voor de regio. :)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:49

asjemenou schreef:
Sjonniej schreef:

Nee hoor, je hebt provincies waar je geen kringkampieonschappen of voorafgaande selecties hoeft te rijden. Daar kun je gewoon vrij inschrijven voor de regio. :)

Welke provincies dan?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:50

Dan weet ik zo niet.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:55

Aranel schreef:
iSaBeLL schreef:
Ik ga naar de zuid-hollandse kampioenschappen :):)

Vrije inschrijving? :)

Jeps, maar ik vind het wel een keer leuk om mee te maken,
omdat ik nu in me laatste pony jaar zit :j[/quote]

_Memphis_ schreef:
Maar ik rijd geen internationale wedstrijden :+

Bij ons is de Z vrije inschrijving hoor :P maar was wel Kringkampioen dus dan zowiezo door, ook als het geen vrije inschrijving was :P

gomir schreef:
Weekje eerder debuteren kan ook ;)

Dressuur pony’s B t/m Z2 op 7 en 8 februari 2009 bij P.C. Wieringermeerruiters te Middenmeer.
Hiervoor geldt een vrije inschrijving (dus geen voorselectie).

Inschrijving vindt plaats door het opsturen van twee (2) startcoupons naar P.C. Wieringermeerruiters voor 24 januari.

Supermooie accomodatie daar dus ik zou gewoon inschrijven en meedoen :j

Zomerkampioenschap is nog niet bekend op dit moment, maar is meestal tweede weekend augustus oid.
Springen vrije inschrijving, dressuur ponies is meestal alleen deelname aan het kringkampioenschap verplicht om mee te mogen doen op de regiokampioenschappen.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:57

Mandau schreef:

Het heeft niets met het niveau te maken maar met het aantal ruiters en amazones in elke klasse.

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:59

Bij ons (friesland) kun je je niet voor alle klassen zomaar opgeven hoor! Voor dressuur zijn er in alle klasses selecties en voor het springen de B en de L.

Dus wij rijden ook gewoon selecties!

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 20:03

Citaat:

In Groningen kun je zo rechtstreeks naar de kampioenschappen :D gewoon omdat er maar zo weinig ruiters en amazones zijn. Daar en tegen mogen er ook van bijna elke klasse maar 1 door naar het NK.
Citaat:
(Grappig dat de Brabantse ruiters zoveel beter zouden zijn, maar niet alle prijzen wegkapen op de Hippiade, hoe kan dat dan?)

Idd in de paard en sport van deze maand stond nog dat qua talent de kleine provincies het beste scoren :j

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 20:21

Oh toch, naja, de vraag is dan of je er alsnog veel wijzer van wordt :) Ben je reservekampioen van Groningen, mag je nog niet naar de Hippiade. Heeft zo ook weer zijn nadelen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 20:29

Alles heeft zijn voor en zijn nadelen. :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 20:36

Het ligt er inderdaad aan hoeveel ruiters er actief zijn in een provincie.
NB heeft veel actieve ruiters en zoals iemand hier al een berekening maakte, krijg je bij vrije opgave zo'n 200 aanmeldingen per klasse binnen.
In NB is het dus zaak je via-via te selecteren.

Ik rij in Groningen en hier hebben we vrije inschrijving.
Echter waren er dit jaar met de outdoor in bepaalde klasses wel 2 ringen waarbij de 'top' de finale moesten rijden. Dit geeft aan dat het aantal actieve combinaties hier wel stijgt.

Wij hebben 1 dag, 1 proef waarin alles goed moet gaan (tenzij je in een klasse rijdt met finale).
Het heeft deels met 'geluk' te maken.
Toch gaan de kampioenstitels vaak naar de mensen die het hele seizoen hun paard/pony al goed voor elkaar hebben.

Verschillen tussen juryleden heb ik overal.
Zo werd ik in het M1 door de ene jury kampioen geplaatst maar door het andere jurylid ergens onderaan, daar ging de kampioenstitel...
Zuur, heel zuur maar het blijft jurysport.