dierenartsverklaring rijden met oornetje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

petsboem

dierenartsverklaring rijden met oornetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 19:46

Ik kan uit de wedstrijdregelementen op de site v.d. KNHS opmaken dat een dierenartsverklaring verplicht is, mocht er gevraagd worden waarom je met een oornetje rijdt. Nou vroeg ik mij alleen af, of de dierenarts dan gewoon een briefje kan schrijven en die vervolgens in het paspoort kan, of moet het briefje wat de dierenarts heeft geschreven dan naar de KNHS gestuurd worden en dat zij jou dan een 'dispensatiebrief' sturen die vervolgens in het paspoort kan?
Bij voorbaat dank!

mistid

Re: dierenartsverklaring rijden met oornetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:46

Ik zou voor de zekerheid een mail richting KNHS doen. In ieder geval een handtekening van de dierenarts is belangrijk, die wordt in zulke gevallen nog wel eens vergeten.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:22

Volgens mij is het niet meer nodig om dispensatie aan te vragen voor het rijden met een oornetje. Ik rij zelf met een neusnetje en een va verklaring is hiervoor afdoende. Ik geloof dat een verklaring niet eens verplicht is maar aangezien er toch regelmatig naar gevraagd wordt ben ik blij dat ik er wel een heb.

petsboem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 13:19

Het is dus wel verplicht MarchaL, staat in de regelementen. Maar ik weet dus niet of ik de verklaring van de DA nog moet doorsturen naar de KNHS, vandaar dit topic...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:32

Misschien kun je hierover met de KNHS mailen om helemaal zeker te zijn?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:01

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:22

Karin, volgens mij staat in het eerste stuk dat je zondermeer met een oor/neusnetje mag rijden maar dat dit nog niet in het regelementenboekje is opgenomen ivm de kosten van het drukken.
Bij de volgende druk wordt het aangepast.
Er wordt aangeraden om de publicatie over dit onderwerp in de paard&sport mee te nemen om aan de jury te laten zien.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:27

Is dat alleen bij dressuur of ook bij springen noodzakelijk? zouden er namelijk hoop paarden zijn die ineens een DA verklaring nodig hebben voor het vliegennetje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:30

Als je de eerste link leest van Karin heb je het antwoord...

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 20:10

Dierenarts verklaring bij je hebben is voldoende !

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 20:40

Nee Lia, als je dressuur rijdt moet je een DA-verklaring hebben. Dat staat duidelijk in art 26 lid 7.
Citaat:
7. Een deelnemer mag gebruik maken van een oor- en/of neusnetje bij het paard tijdens
de wedstrijd, wanneer:
a. er een dierenartsverklaring bij het paspoort van het paard is gevoegd, waarin
is aangegeven waarom het gebruik van een oor- en/of neusnetje noodzakelijk
is en waarin het levensnummer en het transpondernummer van het desbetreffende
paard is opgenomen;

b. het oor- en/of neusnetje geen opvallende, afwijkende, lichtgevende of fluorescerende
kleur heeft;
c. het neusnetje uitsluitend de neus van het paard bedekt; het bit (of in de klasse
Z1 en hoger de stang en trens) moet (moeten) zichtbaar zijn. Daarbij geldt dat
het netje niet mag knellen;
d. het oornetje de ogen van het paard niet bedekt, het orenspel niet belemmerd
wordt en het oriëntatievermogen niet wordt beïnvloed.
e. Het gebruik van een oor- en/of neusnetje kan op ieder moment door een official
onderzocht worden. Wanneer er onjuist gebruik van wordt gemaakt, kan een
official overgaan tot het uitsluiten van de combinatie. Wanneer het onjuiste
gebruik in strijd is met de Gedragscode Welzijn van het Paard (en als wreedheid
kan worden aangemerkt) volgt diskwalificatie en wordt dit aan de KNHS
gerapporteerd.
f. Wanneer geen verklaring van de dierenarts met de gevraagde gegevens kan
worden overhandigd, dient het oor- en/of neusnetje te worden verwijderd alvorens
(verder) kan worden deelgenomen.

g. De deelnemer is er voor verantwoordelijk, dat juist gebruik wordt gemaakt van
het oor- en/of neusnetje.
h. De deelnemer is er voor verantwoordelijk, dat aan het gestelde in lid 7 sub a van
dit artikel is voldaan.

Voor het springen ben je geen DA-verklaring nodig.
Dat staat in de eerste link, dan hoef je niet aan het bovenstaand artikel te voldoen.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 21:25

pizza64 schreef:
Dierenarts verklaring bij je hebben is voldoende !

Bij dressuur wel te verstaan. :oo

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 21:54

Lia_ schreef:
Karin, volgens mij staat in het eerste stuk dat je zondermeer met een oor/neusnetje mag rijden maar dat dit nog niet in het regelementenboekje is opgenomen ivm de kosten van het drukken.
Bij de volgende druk wordt het aangepast.
Er wordt aangeraden om de publicatie over dit onderwerp in de paard&sport mee te nemen om aan de jury te laten zien.

Zo had ik het dus ook begrepen in de laatste paard & sport. Maar goed, uit het stuk van Karin begrijp ik dat een va verklaring dus wel degelijk verplicht is. Hoe dan ook, een verklaring is zo aangevraagd, een kleine moeite dus.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:32

Citaat:
Dressuur
In het disciplinereglement staat opgenomen dat met een vliegennetje mag worden gereden wanneer de official hiervoor toestemming geeft. Op deze bepaling is door de KNHS dispensatie verleend de afgelopen jaren. In eerste instantie om ermee los te rijden, later ook voor het rijden van de proef. Aangezien het disciplinereglement niet is gewijzigd per 1 april 2008 en het Algemeen Wedstrijdreglement wel en de bepalingen van een disciplinereglement voorgaan op het Algemeen Wedstrijdreglement, informeren wij dat voor de discipline dressuur artikel 26 lid 7 van het Algemeen Wedstrijdreglement gevolgd mogen worden. De KNHS is zich ervan bewust dat het niet praktisch is uitzonderingen te maken, maar gezien de kosten van herdruk voor het wijzigen van één bepaling is ervoor gekozen geen wijzigingen door te voeren. In de eerstvolgende mogelijkheid zal de desbetreffende bepaling uit het dressuurreglement worden geschrapt.
Bron: KNHS kennisbank

Het is dus nóg niet zomaar toegestaan, de official moet daar nu toestemming voor geven maar binnenkort is het dus wél gewoon toegestaan, bij de eerste volgende wijzigingen van het dressuurreglement.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 14:17

echt zo dom dat ze dat vrij gaan stellen. opletten hoeveel van die mafkezen je straks in je ring krijgt die dat 'mooi' vinden.

kunnen er op concour straks 10 officials staan om die dingen te controleren op wattenproppen oid.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:10

Ik heb ook niet begrepen dat het zonder meer wordt toegestaan. Ik dacht dat een DA-verklaring noodzakelijk blijft in de dressuur. Volgens mij wordt het stukje dat de official toestemming moet geven geschrapt.
Maar ik kan er naast zitten natuurlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:12

och ik ga het gewoon bij iedereen af laten halen na de proef ter controle. ben benieuwd hoe lang het dan nog 'leuk' is hahaha