punten voor de volgende klasse (dressuur), wat doe je?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Als ik 10 winstpunten heb en nog niet helemaal toe ben aan de volgende klasse:

Rij ik door in de oude klasse (ik vind het leuk om op concours te gaan) totdat ik wel toe ben aan de volgende klasse.
75 (54%)
Ga ik een tijdje niet op concours (ik heb de punten toch al), zodat ik thuis kan trainen voor de volgende klasse.
32 (23%)
Promoveer ik toch alvast naar de volgende klasse. Ik kan dan wel geen winstpunt halen, maar weet wel waar ik sta en waar ik op moet oefenen.
31 (22%)

Totaal aantal stemmen: 138

Iirene

punten voor de volgende klasse (dressuur), wat doe je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 10:32

Ik ben wel benieuwd wat jullie doen als je 10 winstpunten in een klasse hebt en dus zou mogen promoveren. Dat is uiteraard afhankelijk van of jij en je paard er al aan toe zijn om een klasse hoger te starten. Maar stel dat dat het geval is: promoveer je dan direct of rij je nog even door in de oude klasse (bijv. voor de prijzen).

En wat doe je als jullie er nog niet helemaal aan toe zijn om te promoveren bij 10 winstpunten? Doorrijden in de oude klasse? Of een tijdje niet op wedstrijd (je hebt immers je winstpunten) en ondertussen thuis verder trainen.

Helaas kan ik maar 1 poll toevoegen aan dit onderwerp, daarom alleen een poll over de laatste vraag! (vul hem in...)

wake_up

Re: punten voor de volgende klasse (dressuur), wat doe je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:02

Ik rij op dit moment nog door in m'n oude klasse, omdat ik m'n pony nog niet zo lang heb, en ik wil toch wedstrijdervaring opdoen ondertussen, omdat m'n pony en ik die beide nog niet veel hebben. Vaak ga ik in de proef iets anders rijden, dus ben er ook hard op aan het oefenen dat ik 'gewoon' blijf rijden, net als ik altijd doe. :)

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:06

Ik ga over op het moment dat mijn paard en ik er aan toe zijn. Ik blijf gewoon in de oude klasse starten om de ervaring op te blijven doen en in het ritme te blijven.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:21

ik denk dat het er een beetje vanaf hangt. Als je paard de oefeningen voor een klasse hoger nog niet goed beheerst en weinig wedstrijdervaring heeft zou ik gewoon in dezelfde klasse blijven.
En als je paard alles kent voor een hogere klasse en je hebt als combi vnl moeilijkheden om het er op vreemd terrein uit te krijgen zou ik wel overgaan zodat je weet waar je staat

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:31

Het ligt er aan wat de verschillen zijn tussen de klasse. En je paard moet ook een beetje de oefeningen beheersen, het zou jammer zijn als je verlies rijd.

bouierenaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:59

Ik ben in de B en de L1 direct overgegaan of ik direct over ga naar de M1 weet ik nog niet.. ik wil in elk geval één keer rond de 195 voordat ik over ga ;)

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:04

Ik rij zelf geen wedstrijden, maar ik denk dat ik nog zou doorgaan met de w;edstrijden, vooral voor de ervaring, voor het leren kennen van verschillende jury's, en voor de aanwijzingen op de protocol.

Als er een onderlinge in zicht is, zou ik die starten in de hogere klasse, als je alle oefeningen al een soort van onder de knie hebt.
Dan kijken wat voor punten je krijgt. Als je besluit de overstap te maken, zou ik ook nog even aan je instructrice vragen wat zij vindt.

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:20

IK ben van b-L1 L1-L2 L2-M1 (ik had altijd wel min. 1 keer 2 wp'en in een proefje gehaalt) direcht over gegaan omdat ik vond dat we er wel klaar voor waren en ik het meestal een beetje zonde voor het geld (en tijd) vind om tot de 30 wp'en te rijden. Ik heb nu 5 wp in de M1, en 1 boven 195 punten maar als ik genoeg heb voor de M2 ga ik denk ik wel een keertje HC starten, of blijf ik even thuis om door te trainen :P

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:10

In sommige gevallen vind ik de hoogte van de punten niet veel zeggen of je klaar bent voor een hoger niveau of niet. De één na laatste keer L2 haalde ik 191 en 189 en een eerste en tweede prijs, de week erop reed ik echt niet veel slechter en haalden we 173 en 177.
Toch de week erop M1 gestart, alles was wel redelijk bevestigd en we hadden de laatste L wedstrijden ook zonder zweep gereden om alvast te oefenen. Had twee punten en in de tweede proef de eerste prijs. Maar voor mij geldt dit tot de M1. Ik vind de overstap naar het M2 van een heeeeel ander niveau en zal zeker zorgen dat het gevraagde van die klasse er écht goed in zit voor we ooit overgaan.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:30

Ik blijf in een klasse doorrijden totdat ik verwacht winst te kunnen rijden in de volgende klasse.
Ik heb de punten van het M1 nu bijna vol, maar de keertwendingen lukken nog niet. Op het moment dat we over moeten en het lukt nog steeds niet, dan ga ik een tijdje niet op concours totdat het wel goed gaat.

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:43

Ik ben in de B gebleven om wat hoger te rijden, maar dat lukte toen niet erg ik reed zelfs lagere punten dan in het begin, uiteindelijk met 16 overgegaan.
L1 ging steeds wel aardig, maar omdat we een groot probleem hebben met het wijken zouden de punten toch niet veel hoger worden (ik had meestal tussen 180 en 192). Ben na 20 wp's overgegaan, en heb net L2 gestart daar waren we op dat/dit moment nog niet helemaal klaar voor omdat bepaalde onderdelen na een rustperiode nog niet genoeg bovengehaald waren om 100 % vloeiend te gaan.. maar we haalden toch vast onze eerste WP. Nu ben ik wel van plan om als ik 10 WP's in de L2 heb direct over te gaan naar de M1, zelfs al zijn we er nog niet klaar voor. Door het wijken en nog een onderdeel zal ik nooit echt heel hoog rijden (kan ze wel ophalen, maar scheelt toch altijd aardig wat !) dus dan kan ik net zo goed vast in het M1 een keertje rijden en daar dan thuis lekker op gaan trainen . Kan in het L2 nooit een prijs verwachten denk ik, dan moet ik wel heel goed rijden om die mindere punten op te halen (en er zitten helaas maar weinig galop onderdelen in het L2!)

Ik heb dus toch voor de laatste gekozen die geld voor mij bij mijn volgende overstap. :)

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:48

Ik heb nu 26 wp's in de L2. Ik ga dan ook komend weekend M1 starten, we zijn er nog niet helemaal klaar voor maar ik ga de overstap toch maken. Wanneer ik een nette proef neer zet zonder fouten kan ik wel een wp rijden volgens mijn instructrice. Bij ons gaat het nog wat tijd kosten voordat we er helemaal klaar voor zijn want mijn paard moet nog leren wat meer verzameld te gaan lopen en tja dit kost tijd . De overstap nar de M2 zal ik waarschijnlijk ook pas maken als we richting 30 wp's gaan of we moeten er eerder helemaal klaar voor zijn.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:54

ik heb na 5 wedstrijden 11 wp's gehad maar ik ga nog niet over naar de L1 daar ben ik en mijn pony nog niet klaar voor.
we blijven nog gwn wedstrijden rijden in de B om ervaring op te doen en als we er klaar voor zijn gaan we over

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:01

Ik heb voor de 2e optie gekozen :)
Op wedstrijd gaan is tijdrovend en niet goedkoop. Dan hou ik mijn knollie liever eventjes thuis totdat we een frisse start kunnen maken in een hogereklasse :)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:57

Ik heb voor de laatste optie gekozen, mijn paard moet vooral nog een hoop ervaring op doen, maar omdat er niet zo'n giga verschil tussen het B en L1 zit, gaan we het maar gewoon proberen, het gaat nog niet geweldig, amar ook zeker niet heel slecht.. Dus we zien het wel gewoon, anders rijden we gewoon wat langer in het L1 rond :) Alle tijd :) Alleen, ik vind het heel eng, en door die overgang uit te stellen, wordt het alleen maar enger, dus vandaar gaan we maar gewoon over :)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 18:05

Ik heb gekozen voor de laatste optie, omdat dressuurrijden geen hoofdzaak is bij ons. Ik rijd alleen dressuurwedstrijdjes voor de leut en om een serieus doel te hebben tijdens de training ohz. Dan maakt het voor mij niets uit of ik nu in de B 200 punten rijd tot ik 30 winstpunten heb, of dat ik in de L 160 punten rijd omdat ik met 10 winst over ben gegaan. Pony kon bij de overgang B-L1 nog niet wijken en nog geen middengalop, nou dan maar niet. Die oefeningen gereden zoals ik ze thuis rijdt, dan maar 3en.

Bij het mennen, wat ons hoofddoel is, ga ik wel pas over als ik ook vind dat we toe zijn aan een hogere klasse en dat we daar vooraan mee kunnen rijden. Dan vind ik het zonde om een heel weekend of een hele dag op wedstirjd te gaan en van tevoren al te weten dat ik toch laatste wordt.

sSanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 18:08

Ik train dan thuis door, af en toe rijd ik dan nog wel 'n wedstrijdje, maar ik pas weer regelmatiger op concour wanneer ik het idee heb dat ze klaar is voor de volgende klasse, en dat wil dan dus zeggend dat ik in die klasse bijna zeker 'n winstpunt ga rijden..

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 20:33

Aranel schreef:
Ik heb voor de 2e optie gekozen :)
Op wedstrijd gaan is tijdrovend en niet goedkoop. Dan hou ik mijn knollie liever eventjes thuis totdat we een frisse start kunnen maken in een hogereklasse :)

Hier hetzelfde :)

ammiedes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 22:15

Alles hangt van de basis af..
Je ziet wel eens mensen die hebben telkens net 180, 181.. en dan heb je dus wel 2 keer winst...
Maar als je de basis nog niet helemaal goed beheerst... of de vorige klasse dan moet je echt nog niet overgaan!

Je kan gewoon door rijden in die klasse en anders even een wedstrijd stop... ;)

DebOptimaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:05

Ik ben in de B bij 11 punten overgegaan. Ik kwam er maar niet doorheen en ging om de week op concours. Ik was het helemaal zat en ben toen L1 gestart. Dat ging stukken beter. Na 20 concoursen 17 punten en ben toen wegens studie 1.5 jaar gestopt met concoursen. Nu afgelopen april L2 gestart en na 6 concoursen 12 winstpunten. Dus nu stop ik. Op concours gaan kost veel tijd en is ook niet voor niets, dus stop ik nu voor 5 maanden (weer ivm studie) en start ik volgend voorjaar M1. Hij is daar nu zeker nog niet klaar voor, maar over 5 maanden moet dat wel lukken...

Het is maar net wat je zelf fijn vindt. Mijn paard is verder super braaf op concours, dus daar hoef ik niet voor te gaan...

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:28

Ik heb nu 13 wp en we kunnen wel over, maar het zou beter zijn om nog even te wachten denk ik zelf.
Maar omdat ik met haar ga stoppen van de winter ( denk ik) vanwege de 3 jarige, ga ik toch over na de M1.
Stel ze word verkocht staat M1 beter als L2.
Maar als ik langer had, dan zou ik nog doorrijden in de L2

Amy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:20

Ik blijf dan thuis en train thuis verder tot het goed bevestigd is, dan pak ik vaak nog 1 of 2 concoursjes mee in de oude klasse (puur om te controleren en om weer een beetje in het schema terug te komen) en dan promoveer ik :)

Elsie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:50

Amy__ schreef:
Ik blijf dan thuis en train thuis verder tot het goed bevestigd is, dan pak ik vaak nog 1 of 2 concoursjes mee in de oude klasse (puur om te controleren en om weer een beetje in het schema terug te komen) en dan promoveer ik :)

Zo doe ik het ook :j

truuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:18

Elsie_ schreef:
Amy__ schreef:

Me to! Je hebt er niets aan om in een hogere klasse te gaan starten als je paard er nog niet klaar voor is is ook niet echt stimulerend als je dan telkens lage punten krijgt omdat de jury ook vindt dat je paard er nog niet klaar voor is

truuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:19

Elsie_ schreef:
Amy__ schreef:

Me to! Je hebt er niets aan om in een hogere klasse te gaan starten als je paard er nog niet klaar voor is is ook niet echt stimulerend als je dan telkens lage punten krijgt omdat de jury ook vindt dat je paard er nog niet klaar voor is