Paard rustig op wedstrijd houden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oodrey

Paard rustig op wedstrijd houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 19:12

Hoi, ik ben momenteel aan het werk met een vurige merrie (8jaar).
Ze heeft nog niet veel wedstrijden gelopen, maar daar wil ik dit jaar dus verandering in brengen!
Nu het dressuurseioen begonnen is hebben we al een handvol wedstrijden achter de rug.

Over het algemeen gaat het rijden in de ring redelijk goed. Alleen is zo opgefokt en angstig!
Daarom dat ik al direct bij aankomst op haar kruip en gewoon het wedstrijdterrein wat op en af loop (ze heeft de gewoonte om naar alles te kijken en alles te inspecteren).
Ik ben zo een dik uurtje aan het rond stappen (langs de trailers, de springringen, de dressuurringen) en daarna zo'n 20 min. aan het inrijden vooraleer ik de ring in ga en mijn proef rij.

Mijn laatste wedstrijd was helaas een puur fiasco! We hadden 114 punten wij elkaar (schaam schaam)
Toen we de ring inkwamen was ze ongelofelijk zenuwachtig (trippelen, niet aan de teugel willen lopen etc)
daarbovenop sprong ze weg omdat een hond (die langs de ring stond) plots blafte, was ze volledig haar concentratie verloren toen er een hengst kwam langs paraderen (ik denk op weg naar de showring) en is ze weggesprongen omdat er een ambulance voorbijreed. (Wat een leuke dag was dat!)

Heeft iemand nog tips om je paard rustig te houden?
Persoonlijk ben ikzelf erg "zen" op mijn paard (ook op wedstrijden).

Wildgirl

Re: Paard rustig op wedstrijd houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:14

Een vriendinnetje van mij heeft een soortgelijk probleem en geeft haar merrie een soort van tranquigel.
Heel weinig en, het valt niet onder doping.
Ze rijden nu bovenin de 180 en daarvoor 150.....
Wie weet een idee, gewoon bij de ruitersportzaak eens vragen

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:40

Ik zou echt niet gaan beginnen met middelen. Je paard is onzeker en moet op wedstrijden nog wat kilometers maken.

Ik zou je voorstellen de dag voor de wedstrijd gewoon te trainen en haar lekker op het weiland erna te zetten met soortgenoten. Maak vaker buitenritten langs wegen en drukke plaatsen zodat ze eraan gaat wennen. Zo krijg je het op wedstrijd makkelijker met externe factoren waar je geen invloed op hebt. Als je s'middags of s'avonds je proef moet rijden, ga dan in de middag haar nog even kort rijden zodat de 'stalfrisheid' eraf is en dat je kunt beginnen met losrijden tijdens de wedstrijd. Probeer dat consequent vol te houden en te zoeken naar de manier om de wedstrijd zowel voor het paard als voor jou zo plezierig te doen verlopen. Je rijd altijd voor je plezier. :) Je moet je ook beseffen dat jij misschien onbewust ook spanning met je meeneemt omdat jij zo met je paard bezig bent. Focus je op dat wat je moet doen, namelijk een prestatie leveren. En dat vereist veel voorbereiding waar je al thuis mee bezig bent.

Ga ook vaak op andere locaties rijden om haar het vertrouwen te geven.

Heel veel succes! :)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:47

Ik sluit me volledig bij BenB aan.
Maak veel kilometers op vreemd terrein, dit kan door middel van buitenritten maar ook door eens op ander terrein te trainen (les bijvoorbeeld). Je merkt uiteindelijk hoe vaker je weggaat des te beter ze het kunnen bolwerken.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:55

Wat ik mij meteen af vraag; hoe ben je zelf op concour?

Ik heb een merrie gereden die ook erg sensibel was en helemaal in het parcour..dit is puur gekomen door dat het paard de angst heeft over heeft genomen van de eigenaar (was bang om te springen maar moest en zou toch het paard uitbrengen in het springen)..na een aantal parcoursen kon ik dr eigenlijk als steeds beter rijden en werd ze eigenlijk elke wedstrijd rustiger..

Ik zou haar vaker meenemen naar vreemd terrein..en niet uren gaan rondstappen, gewoon aan het werk, door dat je haar de tijd geeft gaat ze vanalles zien..niet doen dus, gewoon net zoals je altijd doet..

Amber_Touchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:22

Ik zou zelf zo rustig mogelijk blijven, veel geruststellen en lekker sch*t hebben aan de punten. Zorgen dat je eerst een relax paardje onder je hebt en dan weer gaan voor zo hoog mogelijk scores. Tuurlijk is het sneu als je zulke punten haalt. Maar je weet hoe het komt, en dat is al het begin van de oplossing! Gewoon wat je al deed blijven doen, veel over het terrein rijden en daarnaast ook buiten de wedstrijden vele naar buiten gaan, veel dingenals een blaffende hond, ambulance ed kan ze dan ook al kennis mee maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:14

Zoals hierboven al is gezegd, heel veel kilometers maken!! Moet leren dat het niet eng is, ze moet vertrouwen krijgen in jou, ook op vreemde locaties.

Verder ga ik helemaal met Jeanine mee, niet eerst zolang stappen en dan pas aan het werk gaan, maar opstappen en meteen beginnen met rijden. Hierdoor moet ze haar aandacht aan jou geven ipv de omgeving, en heeft ze minder tijd van alles en nogwat te zien en te schrikken.
Ook kan het zijn dat ze na al die tijd stappen gewoon geen zin meer heeft, denkt ze dat ze al klaar is en gaat ze daardoor vervelend tijdens de proef.

Succes!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:17

Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:30

meestal als je zelf echt rustig bent, is het paard ook rustiger..
ik ben altijd rustig op wedstrijd en daarom is mijn pony ook altijd zo rustig.

als je paard bang is voor de hekjes, probeer zo veel mogenlijk te oefenen! koop bijvoorbeeld dichte hekjes, grote letters, planten, pionnen etc. en ga daar in oefenen, en zet de ring steeds anders op, de ene keer alleen hekjes, andere keer alleen de hoeken met hekjes en de letters, andere keer hekjes, andere keer alles enzovoort. :)

succes!

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:51

En toch weet ik zeker dat het probleem deels aan jou ligt.
Ik zou niet aan de middelen gaan hoor, dat is een snelle manier, maar je moet steeds meer gaan geven, wil je ze rustig houden. En het is ook niet de knapste manier natuurlijk.. :=

Vroeg had ik een B pony een merrietje. In de training konden we gewoon rustig rondrijden, het was eigen terrein, dat speelde ook mee.
Als we op wedstrijd kwamen, werd ik wat gespannen, natuurlijke spanning. Maar mijn merrie voelde dat direct, en werd ook gespannen, wilde hard gaan, trippelen, en zag vanalles. Ook ''reed'' ik als het ware niet meer op wedstrijd. Ik zat erop, stuurde, en zat heel anders op haar rug. Als ze thuis zo deed, zou ik haar een keer flink stil gezet hebben, of een keer op de volte gezet hebben.

Mijn instructrice is ook een keer komen kijken, en ook zij wist mij te vertellen dat ik niet meer ''reed'' in mijn proef.
Ze zegt, kijk niet naar de jury, maar doe gewoon wat je thuis doet. Is hij vervelend, zet hem een keer stil, beloon 'm een keer, of praat tegen 'm. Een wedstrijd is in feite gewoon een training, alleen dan een jury die beoordeelt hoe het staat met je training.

Ik heb al meerdere keren geschreven bij een jury, en jij bent echt neit de enige die het overkomt.
Zo zagen wij een meisje die bij het losrijden al zeer gespannen was en ook niet meer ''reed''.
Toen zij zich kwam melden zei de jury ook tegen haar, ga is ontspannen meid, en rijd zoals je thuis doet, corrigeer gewoon, en ga rijden!
En nou ze dat wist, reed ze al veel beter, want ze ''reed'' haar pony ook, en als tie aan het drammen was, zette ze haar een keer stil, of draaide een volte en reed ze rustig verder. Nou, dat ziet een jury liever dan een pony die de hele tijd dramt, en gespannen loopt, neem dat maar van mij aan. En ook al vind de jury dat niks, het gaat er niet altijd om wat de jury vind, maar ook jou gevoel, als jij je pony gewoon gecorrigeerd hebt geeft dat jou een fijn gevoel, ipv dat je pony loopt te drammen!

En ook draaf een paar rondjes, probeer de ring, als normaal te gaan doen, het is ook meters afleggen op wedstrijd, de hierboven genoemde dingen gaan niet meteen goed. Je kunt ook gerust vragen aan de jury of je even nog wat rondjes door de ring mag draven, dat deed ik ook wel is als ze erg gestresst was. Op een gegeven moment had ik weer dezelfde jury en die herkende mij, ze zei: Hee, daar hebben we die snelle Spirit weer, haha, doe maar rustig aan hoor. Ze wist dat het dan veel beter zou gaan, als ik in rust even de ring kon verkennen.

Wat je ook kunt doen is ipv meteen officieel, een poosje lekker onderling te gaan rijden. Hierbij gaat het gewoon meer om de lol, en kun jezelf beter ontspannen. Of lekker veel gaan trainen op onbekend terein, dat je losrijd en dan een proefje doet.

Hopelijk heb je er wat aan, maar vooral ga zelf ontspanenn en rijden, want dat ga je onbewust niet meer doen!

Succes! :)