parcourbouwers letten niet op

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

uniqje

parcourbouwers letten niet op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 18:14

ik had laats een wedstrijd in zuidlaren.
ik begon het parcours te springen en toen ree ik op hindernis 6 aan dat was een oxer en de onderkant was er onderweg die lag plat op de grond die had iemand eraf gegooid.
dus het waren alleen maar 2 balken mijn paard keek daar raar waardoor ze de balk eraf gooide.
ik was naar de jury gegaan en die zei dat ik midden in het parcours moest stoppen en moest wijzen naar de hindernis.

wij weet wat de echte regel dan is ????

Lielle

Re: parcourbouwers letten niet op

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:20

zo ken ik het idd ook. Heb je al eens in het reglement gekeken?

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:25

Ik spring niet meer tegenwoordig, maar ik zou denk ik ook gewoon uit automatisme stoppen en aangeven dat de hindernis niet in orde is.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:26

Dat is dus de reden dat je altijd eerst ff rondrijdt als je de ring betreedt, zodat je zo'n dingen opmerkt en dus kan aanduiden alvorens te starten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:30

en zo staat het dus in het reglement, artikel 233.

@bulck, het kan ook zo zijn dat het pas tijdens het parcours gebeurt (harde wind) en dan gaat dus onderstaande regel ook op.

Citaat:
3. Indien de deelnemer vrijwillig halthoudt om aan de jury aan te geven, dat de hindernis die hij moet springen niet goed is opgebouwd of wanneer hij als gevolg van onvoorziene omstandigheden buiten zijn eigen verantwoordelijkheid is verhinderd zijn parcours voort te zetten, moet de klok onmiddellijk worden stil gezet.
a. Indien de desbetreffende hindernis correct blijkt te zijn opgebouwd of wanneer de zogenaamde onvoorziene omstandigheden niet als zodanig door de jury worden geaccepteerd, wordt de deelnemer bestraft als voor het stilstaan tijdens het parcours (art. 223.) en wordt de tijd van zijn parcours met 6 seconden verhoogd.
b. Indien de hindernis of een deel van de hindernis inderdaad moet worden hersteld of de onvoorziene omstandigheden als zodanig door de jury worden geaccepteerd, wordt de deelnemer niet bestraft. De tijd van de onderbreking moet niet worden meegerekend en de klok moet weer worden gestart op het moment dat de deelnemer weer met zijn parcours verder gaat op de plaats waar hij eerder was gestopt. Met iedere vertraging die de deelnemer heeft opgelopen, moet rekening worden gehouden en een passend aantal seconden dient te worden afgetrokken van de voor hem genoteerde tijd.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 30-07-09 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:32

Logischerwijs heb je zodra je over de hindernis heen bent ook geen recht meer van spreken. Er valt dan immers niet meer na te gaan of jouw fout veroorzaakt is door een hindernis die niet in orde is of dat jij sowieso die fout had gemaakt ook al was de hindernis wel in orde geweest. Waarschijnlijk is de regel daarop gebaseerd.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:33

idd Lielle, helemaal akkoord, maar uit haar situatie leek de situatie er reeds te zijn.

uniqje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 11:23

dankje wel ja ik had zelf eerst moeten kijken hier leer ik weer van :P haha

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:19

uniqje schreef:
dankje wel ja ik had zelf eerst moeten kijken hier leer ik weer van :P haha

Trek het je niet aan, al doende leert men :D

amiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:48

ik heb hetzelfde ook een keer gehad, maar kreeg toen een fout op de hindernis erna, erg balen maar ja nu weet ik ook de officiele regel ;)

chareleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:54

ze letten idd nie op was laatst ook stonden ze daar eerst 5 minuten te kijken naar die balk en toen gingen ze eindelijk een lopen :Y)

bouierenaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:12

Nee ze letten niet op idd
Gister in ruinerwold ook }:0
Was er een hindernis balk af gegooit, en niemand had het gezien... zelfs de omroepster niet die zijn tegen het de amazone dat ze foutloos was en nu 2de stond :+ (beetje sneu voor het meisje)

Toen is het meisje dat naast ons zat maar de ring in gesprongen en heeft de balk erop gelegd :o

uniqje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 16:04

hahah dat zeiden ze ook een keer bij mij dat ik foutloos was en toen wees ik na de balk hahah dat is echt kloten idd :P

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:40

Wij hebben als parcourshulpen wel eens vijf minuten staan zwaaien en wijzen naar de jury omdat ze een balk niet mee hadden gekregen.

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:29

Ik heb het ook meegemaakt:
Ze bellen voor mij, dus ik begin mn parcours, en als ik op de dubbel afkom, zie ik dat ze de eerste hindernis nog aan het opbouwen waren. (het was hindernis 6 ofzo) Dus ik wist totaal niet wat ik moest doen, dus ik begin te roepen: PAS OP!!
En die mensen springen maar net op tijd opzij (anders was ik er gewoon over gesprongen, hoor!)
Na mijn parcours is mijn papa naar de Jury gegaan om te zeggen dat dit echt niet kon, hij heeft zelfs de video van mijn parcours laten zien, en de jury zei dan dat ik midden in mijn parcours moest stoppen, mijn hand opsteken, dat ze de hindernis gewoon verder opbouwen (de tijd wordt dan wel stopgezet), en dat je dan moet verder rijden, dus vanaf die opgebouwde sprong dan.
Volgens mij is dit echt zo een oneerlijk gedoe, zeker met die tijd stoppen en terug verder laten lopen!
Ik vind ook dat dit een onderbreking is van het ritme, dus dat je paard gemakkelijk de kluts kwijt is en dat je gemakkelijker een fout zal nemen.
Maar volgens de jury moest het zo.
Ze waren zelfs boos omdat ik gewoon verder sprong :p