L1 proef 7

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wake_up

L1 proef 7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 13:56

Misschien een hele domme vraag, maar ik snap een stukje uit de proef niet.
Moet hem dus vanavond rijden tijdens een onderlinge, maar kwam er gister achter dat ik dat stukje dus niet snapte. :=

Het gaat om:

F-X-M gebroken lijn, doorzitten
H-X-F van hand veranderen en enkele passen middendraf, daarbij lichtrijden.

Moet je dan na de gebroken lijn doorblijven zitten, totdat je bij het van hand veranderen bent, en daar pas lichtrijden?
of moet je na de gebroken lijn al gaan lichtrijden (omdat het figuur immers afgelopen is)

Alvast bedankt :D

Utixo

Re: L1 proef 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:58

Wat staat er boven aan de proef? Lichtrijden tenzij doorzitten word gevraagd? Dan na de gebroken lijn gaan lichtrijden.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:59

Ik ga na de gebroken lijn lichtrijden, want; lichtrijden tenzij doorzitten wordt gevraagd

De L1 proeven waren eerst geschreven voor doorzitten, maar dat hebben ze toch niet doorgevoerd, vandaar dat er nu van deze gekke zinnetjes in staan

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:03

In principe moet je na elk figuur waarin doorzitten wordt gevraagd, weer gaan lichtrijden, dus na de gebroken lijn weer lichtrijden, niet pas in de hoek als je aan het van hand veranderen gaat.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 14:08

okee bedankt :D Ja, ik snapte het niet helemaal omdat er bij het van hand veranderen 'daarbij lichtrijden' staat, dus het net lijkt alsof je tot die tijd moet doorzitten. Maar dan weet ik dat :D dankjewel :j

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:09

Marije_jiplover schreef:
In principe moet je na elk figuur waarin doorzitten wordt gevraagd, weer gaan lichtrijden, dus na de gebroken lijn weer lichtrijden, niet pas in de hoek als je aan het van hand veranderen gaat.

Hoe gaat het dan bij deze (proef 10):
4 Voor E Doorzitten, E Afwenden
5 X Volte 15 meter links doorzitten
6 X Volte 15 meter rechts doorzitten
7 B Rechterhand
8 Voor A Doorzitten, A Afwenden, na enkele paardlengtes minimaal 5 meter wijken voor het rechterbeen richting E-H, daarna rechtuit en doorzitten

Voor E dus al doorzitten, net als beide voltes. Moet je na de voltes nou wel of niet weer gaan lichtrijden?

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:11

Naz schreef:
7 B Rechterhand
8 Voor A Doorzitten, A Afwenden, na enkele paardlengtes minimaal 5 meter wijken voor het rechterbeen richting E-H, daarna rechtuit en doorzitten

Voor E dus al doorzitten, net als beide voltes. Moet je na de voltes nou wel of niet weer gaan lichtrijden?

L1 is lichtrijden tenzij doorzitten wordt gevraagd, lichtrijden dus.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:12

Klopt, na B weer lichtrijden

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:13

Vaak komt in de proeven 'daarna lichtrijden' terug, dat mis ik in dit stukje. Proeven zijn niet heel consequent wat dat betreft.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:15

Naz schreef:
Vaak komt in de proeven 'daarna lichtrijden' terug, dat mis ik in dit stukje. Proeven zijn niet heel consequent wat dat betreft.

Bovenaan de proef staat al "Lichtrijden tenzij doorzitten wordt gevraagd", als er bij een onderdeel niet staat "Doorzitten" dan moet je dus lichtrijden.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:17

De L1 is helemaal wat inconsequent ;)
Hopelijk is het in het volgende boekje weer eter

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:19

Puissance schreef:
Naz schreef:

Bovenaan de proef staat al "Lichtrijden tenzij doorzitten wordt gevraagd", als er bij een onderdeel niet staat "Doorzitten" dan moet je dus lichtrijden.

Dat snap ik ook wel ;)
Ik bedoel meer dat de ene keer na een oefening staat 'daarna doorzitten', de andere keer 'daarna lichtrijden' en weer een andere keer niks. Niet consequent dus :D

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:23

Er staat idd lichtrijden, tenzij doorzitten wordt gevraagd.
Dus gebroken lijn doorzitten, is de gebroken lijn, ben je klaar met de gebroken lijn, dan ga je lichtrijden. Volte 15 meter doorzitten, is dus de volte doorzitten en als je daarmee klaar bent, weer lichtrijden :)

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:59

Je kunt ook de begeleidende dvd kijken die de knhs heeft uitgegeven. Zie je meteen hoe het moet en wat de moeilijkheden zijn van die proef. Meteen wat handige tips in de trant van, let bij deze oefening op dat... etc.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:05

Ja maar er wordt dus ook heel vaak gezegd dat je een onderdeel doorzittend moet doen, en daarna weer lichtrijden.
Dat wordt hier niet gezegd.
Ook omdat ze bij het volgende onderdeel pas zeggen dat je het in het lichtrijden moet doen, denk ik toch echt dat je nog een stukje moet blijven zitten..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:44

Nee, is niet zo, Arielle. Ze zijn gewoon erg inconsequent in hoe ze het opschrijven, maar je moet in principe na elk onderdeel waarin je moest doorzitten, weer lichtrijden, als het doorzitten niet herhaald wordt.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 22:10

okee, ik ga morgen de dvd kijken :+ Dan weet ik het zeker.

ben trouwens nu gewoon na de gebroken lijn gaan lichtrijden en daar had de jury niks over gezegd. :)

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:18

wake_up schreef:
okee, ik ga morgen de dvd kijken :+ Dan weet ik het zeker.

ben trouwens nu gewoon na de gebroken lijn gaan lichtrijden en daar had de jury niks over gezegd. :)

Laat je ons nog even weten hoe het op de dvd is dan?

Jury's zullen er niet zo moeilijk over doen, idd omdat het al vaag aangegeven staat..

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:45

Nibbit schreef:
Klopt, na B weer lichtrijden

Na X dus ;)

Puissance schreef:
Naz schreef:
7 B Rechterhand

L1 is lichtrijden tenzij doorzitten wordt gevraagd, lichtrijden dus.

Na punt 6 moet je weer lichtrijden, dus zodra je de volte 15 mtr op X naar rechts hebt gemaakt ga je lichtrijden en stel je je paard recht. Vervolgens ga je bij B op de rechterhand.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:46

wake_up schreef:

Zo hoort het ook ;)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:45

Zoals je gedaan hebt hoort het ook, boven alle L1 proeven staat ook lichtrijden tenzij doorzitten wordt gevraagd :D

ilse0123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:10

Als het zo is dat je na een onderdeel weer moet gaan lichtrijden. Dan lijkt me dat je na de volte 15 meter moet gaan lichtrijden en niet pas na de B.

ammiedes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 22:21

Ik ga ook na de gebrokenlijn gelijk weer lichtrijden.
Maar het staat indd een beetje onhandig jaa... ze hadden dat lichtrijden helemaal niet bij dat vanhand verandere hoeven te zetten..