Vraag onderdeel Z1 proef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ossie96

Vraag onderdeel Z1 proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 15:46

Hoi allemaal,

Over 2 maanden ga ik voor het eerst Z1 rijden op wedstrijd, ik ben rustig de proeven aan het doornemen en de onderdelen aan het oefenen. Nu staat er in allebei de proeven een, naar mijn idee, vaag onderdeel. Bijvoorbeeld in proef 23: ''R-X-V-X-R-X verzamelde stap''. Hoe moet ik dit rijden?
Ik heb dit zelf een keer geprobeerd en maar van letter naar letter gereden en bij de letters R en V een soort van omgedraaid, een klein bochtje gereden. Maar dit vind ik zelf nogal raar staan voor in een dressuurproef. Wie kan mij helpen en deze oefening duidelijk uitleggen??
Ik heb de DVD van de KNHS waar alle proeven op staan maar kan dat onderdeel helemaal niet terugvinden...

Graag alleen antwoord geven als je de oefening kent en hem kan uitleggen. Liever geen antwoorden als 'ik denk....'.

Alvast bedankt!!

Martine

Re: Vraag onderdeel Z1 proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:48

Dit is de verzamelde stap tussen de keertwendingen. Hoef je niet specifiek te rijden. Is alleen voor de jury zodat deze je hierop kan beoordelen. Dit leest je voorlezer gewoon niet voor.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:50

Dat hoef je niet te rijden, dat is een onderdeel die de jury moet beoordelen. ;)

Het zit zo:
Jij rijdt R-X-V verzamelde stap waarna je tussen X en V een keertwending maakt, daarna rijd je weer naar de X en vervolgens maak je tussen X en R een keertwending en rijd je weer naar X.

Dit gehele onderdeel moet in verzamelde stap, dit staat er zodat de jury je 1 cijfer voor de gehele verzamelde stap kan geven. ;)

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 15:50

Martine__ schreef:
Dit is de verzamelde stap tussen de keertwendingen. Hoef je niet specifiek te rijden. Is alleen voor de jury zodat deze je hierop kan beoordelen. Dit leest je voorlezer gewoon niet voor.

Ooh vandaar! Bedankt voor jullie uitleg!
Ik zal de zin in m'n boekje maar even wegstrepen, anders lees m'n moeder het alsnog voor :-)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:53

Dat wegstrepen van die zinnen in je proeven kan erg handig zijn voor (onervaren) lezers ja.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:55

ik streep ze ook altijd weg, anders raak ik in de stress, hihi

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:37

Ik streep ze ook altijd door, die onderdelen.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:52

Dat onderdeel staat er eigenlijk alleen voor de jury, om voor de verzamdelde stap een beoordeling te geven. Maar je hebt die tussen je keertwendingen door al gereden. Dus na je keertwendingen gewoon verzamdelde stap tot I en dan vanaf I uitgestrekte stap.