jury rekening houden met bodem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

jury rekening houden met bodem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 19:14

heb nou 2 keer wedstrijd gereden dat de bodem van de wedstrijdbaan niet optimaal is.
1ste keer was de bak mega zwaar veel paarden hadden er moeite mee. waarvan die van mij dus ook.
2de keer moesten we op het gras rijden prima. was een regenachtige dag en net de 2 ringen waar ik in moest rijden lagen helemaal vol met koeienvlaaien. daar rij je dan dus op nat gras en moest je moeite doen om om de koeienvlaaien heen te kunnen rijden.

vinden jullie dat een jury daar rekening mee mag/moet houden?

was hier gewoon benieuwd naar wat andere bokkers ervan vinden.

miepje17

Re: jury rekening houden met bodem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:42

Nouja opzich vind ik dat de vereniging dan een slecht terrein heeft. En als jury zijnde vind ik het dan dat je de oefeningen wel gewoon zo moet uitvoeren als ze zijn en niet koeienvlaaien gaat ontwijken in de proef. Wij hadden een x hele erge plassen (concours op zand) water, die water wel 2 bij 4 meter groot. Maar gewoon erdoorheen gereden. Maarja fijn is natuurlijk anders, lijkt me ook zo met de koeienvlaai. Maar

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:44

Ik had gisteren concours en precies in de wending bij a lag op de a-c lijn een dikke koeienvlaai. Daar ga ik niet doorheen dus ik 'moest' er met een boogje omheen, dus kwam al scheef uit met het wijken. Jury heeft hier geen rekening mee gehouden, en terecht vind ik. Ten eerste kon de jury het niet zien dat daar een koeienvlaai lag en daarnaast zullen er best mensen zijn die daar wel doorheen rijden.

Als het nou echt heel hard regent en het hele terrein drassig is, dan vind ik wel dat jurys met bepaalde onderdelen rekening kunnen houden. Bijvoorbeeld dat je de middengalop op de volte niet voluit rijdt. Maar mijn ervaring is ook wel dat dat gebeurd :j .

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:47

Ik vind niet dat er koeienvlaaien in de wedstrijdring
mogen liggen, dan moeten ze er rekening houden vind ik,
mijn pony loopt écht niet door die vlaaien, ik rijd
namelijk altijd in het land tussen de koeien en no way dat
ze erdoorheen rijd.

Slechte bodem vind ik ook. Een vriendin van mij had het
ook. Zij had als enige een pony en die had heel veel moeite
met de bak, dat was duidelijk te zien. De jury nam hier
echter geen rekening mee.

Aan de andere kant, de jury jureert. En kijkt niet naar
'hoe zwaar is de bak?' 'liggen er geen koeienvlaaien in?'.

Dat is de taak van de vereniging.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:51

Ik heb weleens gehad dat een jury zelf al aangaf dat de combinaties een bepaalde hoek mochten afsnijden omdat deze echt veel te nat was.

Verder vind ik eigenlijk niet dat een jury hier expliciet rekening mee moet houden. Alle combinaties rijden in dezelfde bak/hetzelfde veld, dus voor de klassering zal het weinig uitmaken.
Mocht je zelf weten dat je paard problemen heeft met een bepaald terrein dan kun je er altijd zelf nog voor kiezen om ergens wel te starten of niet. Over het algemeen weet je vaak wel hoe een terrein is en vaak kun je ook wel bedenken hoe het erbij zal liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:52

ik vind dat de jury geen rekening hoeft te houden met koeienvlaaien
de jury (vind ik) moet er wel rekening mee houden, zoals tes82 zegt, bij onderdelen als middengalop op een volte

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:52

mijn ervaring is dat bij een erg slechte bodem (dus heel nat of heel zwaar) jury's er wel rekening mee houden. met name tactfoutjes worden dan minder zwaar gestraft

kyliie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 00:11

Tuurlijk houden ze hier rekening mee! Ze zien toch dat je paard er moeite mee heeft daar kan je aan beide kanten niks aan doen... Als die maar wel braaf blijft lopen ;)

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 04:58

wat is rekening houden. Het is voor alle ruiters hetzelfde in die ring.
Denk als het gaat om een zware bak dat het jurylid dat wel ziet. Maar in hoeverre rekening ermee houden??

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 08:20

Ik had ook een keer een knollenveld van een ring met daarin ook een paar koeienvlaaien. Grote volte in middengalop en daar ging ik bijna (was ook nog eens een selectiering :( ) Jury: Ja, die volte was niet zo mooi hè. Ik: ja ze gleedt uit over een koeienvlaai. Wist de jury niet dat er koeienvlaaien lagen. Het zou wel fijn zijn als de jury weet hoe de bak erbij ligt, of ze er dan vervolgens rekening mee moeten houden? Moeilijk. Als toch iedereen er last van heeft dan zie je dat inderdaad wel terug in de einduitslag. (Alhoewel dat soms met een drassig weitje nog tegenvalt, de laatste starts zitten toch met een meer afgetrapt weitje dan de eerste starts).

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:46

Tyke schreef:
Denk als het gaat om een zware bak dat het jurylid dat wel ziet. Maar in hoeverre rekening ermee houden??

Niet altijd.
Ik heb wel eens gejureerd op een wedstrijd waarbij het flink regende. De eerste 5 combi's konden nog fijn rijden. Daarna werd de hoefslag steeds meer kapot gereden en toen we bij nummer 15 waren was het meer glijden als rijden. En er moest flink geploegd worden.
In zo'n geval snap ik best dat mensen iets meer de binnenhoefslag moeten nemen. En dat ze in een middendraf weg kunnen glijden en dan hou ik daar wel rekening mee.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:16

Scum schreef:
Tyke schreef:

Niet altijd.
Ik heb wel eens gejureerd op een wedstrijd waarbij het flink regende. De eerste 5 combi's konden nog fijn rijden. Daarna werd de hoefslag steeds meer kapot gereden en toen we bij nummer 15 waren was het meer glijden als rijden. En er moest flink geploegd worden.
In zo'n geval snap ik best dat mensen iets meer de binnenhoefslag moeten nemen. En dat ze in een middendraf weg kunnen glijden en dan hou ik daar wel rekening mee.

Oke heb je gelijk in daar heb ik even niet aan gedacht. had het meer over een "zware " bak maar zonder regen of bijkomstigheden maar idd weerstomstandigheden.....

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:41

Ik probeer er wel rekening mee te houden, met bijvoorbeeld 1 slechte hoek. Daarin neem ik ook mee hoe de ruiter daar mee om gaat in de rijvaardigheid. Bijvoorbeeld het netjes oplossen als het paard struikelt.

sernet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 23:46

Er zijn jury s die er een béétje rekening mee houden.
Maar helaas heb ik t al een aantal keer ondervonden dat ze er géén rekening mee hielden. ;(

Toevallig pas geleden nog.
Ik reed paar weken terug een M proef op gras,stromende regen en t was spek en spek glad!
In mn galop moest ik een links omkeert en met die (hele scherpe)wending maakt tie toch een glijder!!
Zo braaf als hij was, galoppeerde mn paard toen hij weer rechtop stond doór!
Helaas niet meer in contra maar goed.
Ik was allang blij, dat hij niets had en doorliep.

T mooiste moet nog komen......
Ik kreeg 2x een 2 !!!
Met als commetaar: 'fries moet beter zn benen op tillen in de wending!!' Nou jaaaaaaaaaaa
Voor mn onjuisting in mn contra een 2...OK!
Maar als t zo glad is met zo'n oefening een 2 en dan dát commetaar er ook nog s bij? :n
Sorry hoor jongens, maar dáar zak mn broek echt van af!!!
Bah

Gelukkig zijn er óók jury 's die wel degelijk een beetje rekening mee houden. ;)

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:51

mijn paard heeft ook last van een zware bodem, zeker met dit warme weer, maar hou er wel rekening mee dat de jury er niet naar kijkt! is gewoon een feit dat we vaak harder moeten rijden dan een ander ;)

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:02

Ik snap niet dat als de bodem zo slecht is dat je gaat glijden je niet voor je paard kiest en gewoon afgroet.
Heb niet zo lang geleden op een kurkdroog land wedstrijd gehad. Had geen ijzers en mijn paard is nog niet perfect in balans. Draf ging goed, galop echt niet, waarna het vertrouwen in de draf ook geheel weg was. Jury heeft m.i. zeer hoog gepunt voor de galoponderdelen. Tweede proef ben ik binnengekomen, paard gleed weer weg en heb direct afgegroet. Ga voor een slechte bodem niet het vertrouwen en de benen van mijn paard op het spel zetten.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:05

Ik ga mee met Yess:

Als ik van te voren zie dat de bodem slecht is start ik daar niet en zal ik er ook niet meer starten in de toekomst. Ik vind mijn paard blessurevrij houden belangrijker dan mijn startgeld en evt. winstpunten!

Als het tijdens de proef / parcours slecht is, groet ik alsnog af!

sernet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:13

Yess schreef:
Ik snap niet dat als de bodem zo slecht is dat je gaat glijden je niet voor je paard kiest en gewoon afgroet.
Heb niet zo lang geleden op een kurkdroog land wedstrijd gehad. Had geen ijzers en mijn paard is nog niet perfect in balans. Draf ging goed, galop echt niet, waarna het vertrouwen in de draf ook geheel weg was. Jury heeft m.i. zeer hoog gepunt voor de galoponderdelen. Tweede proef ben ik binnengekomen, paard gleed weer weg en heb direct afgegroet. Ga voor een slechte bodem niet het vertrouwen en de benen van mijn paard op het spel zetten.

Voor mij gaat tenslotte ook alles voor de gezondheid voor mn paard en neem ik ook geen risico's, om mn paard naar de kl.. te rijden. :n
De baan was overigens goed te rijden, de B en L hadden inprincipe geen last.
Maar in de M klasse met name voor je galoponderdelen met o.a voltes 10 meter,was het bij nader inzien gewoon té glad en kan je je daar behoorlijk (ook ik) in verkijken!

Mn 2e proef heb ik ook niet meer daar gereden, deze was in bak.
Anders had ik niet de 2e proef gestart.

Het gaat hier in dit topic over 'de jury's welke rekening houden met de bodem'.
En met dit geval op deze wedstrijd waar ik heb gereden, dus niet.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:43

sernet schreef:
Yess schreef:

Voor mij gaat tenslotte ook alles voor de gezondheid voor mn paard en neem ik ook geen risico's, om mn paard naar de kl.. te rijden. :n
De baan was overigens goed te rijden, de B en L hadden inprincipe geen last.
Maar in de M klasse met name voor je galoponderdelen met o.a voltes 10 meter,was het bij nader inzien gewoon té glad en kan je je daar behoorlijk (ook ik) in verkijken!

Mn 2e proef heb ik ook niet meer daar gereden, deze was in bak.
Anders had ik niet de 2e proef gestart.

Het gaat hier in dit topic over 'de jury's welke rekening houden met de bodem'.
En met dit geval op deze wedstrijd waar ik heb gereden, dus niet.

Ik begrijp dat je je erop kan verkijken, was absoluut niet bedoeld al een persoonlijke aanval. Ik snap alleen niet dat men het zover laat komen in een gladde/zware/what-ever bak dat de jury rekening moet houden met de beoordeling.
In mijn geval vond ik dat de jury heel soepel gepunt had. (een 4 voor een middengalop waarvan k nieteens voelde of ie goed/fout/of overkruisd was, en een 4 voor een overgang naar draf die niet getoond was) en dus rekening heeft gehouden met de ondergrond.

sernet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:32

T voelde ook niet echt als een aanval, maar wilde natuurlijk wel zeggen hoe ik erover dacht
En dat ik niet kost wat t kost, mn proeven moét rijden ten kostte van mn zwartje ;)

Maar al met al, hebben de meeste jury's (gelukkig)hier een goede kijk op, qua bodem.

Toevallig hadden 2 stalgenoten vorige weekend een wedstrijd bij ons de buurt en het stortte vd regen.
Inprincipe was alles op gras,de bodem was OK, maar t werd naarmate de dag verstreek steeds gladder.

De organisatie hebben toen besloten met de jury's de rest van de M en Z klasse in de rij bak voort te zetten voor ieders veiligheid, (wat natuurlijk hartstikke logisch was)
Igg was dit gewoon een hele goede zet van de organisatie!

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:53

Als de bodem heel slecht is meld ik me tegenwoordig af, er is dan toch geen eer te behalen (lees winstpunt), en ik wil graag mijn paard heel houden.

De vereniging laat zo'n wedstrijd gewoon doorgaan, ze hebben geinvesteerd in een feesttent, toiletwagen etc en dat moet weer opgebracht worden door de startgelden.
Als je je afmeld moet je gewoon je startgeld betalen en daarom starten een hoop mensen toch.
Maar ik vind dat er dan door een jury of afgevaardigde beslist moet worden dat het niet verantwoord is om door te gaan.

Ze hebben het tegenwoordig over paardenwelzijn, ik vind dat dit er ook bij hoort.

Een jury kan er maar weinig rekening mee houden denk ik, ze moeten beoordelen wat ze zien.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 14:06

Het ligt er een beetje aan.
Ik heb vorig jaar in een maisveld gezeten met 20 ABtjes...
Die kwamen nauweliks de ring door, de rest had er weinig moeit mee.
Ik straf dan tactfouten in middendraf etc ook minder zwaar af. Ik had de 2e proef en ze moesten van mij ook verplicht even wachten tussen de 2 proeven om pony op adem te laten komen, dus niet 2 proeven direct achter alkaar door, ze konden natuurlijk ook in dat kwartiertje nog draven en galopperen, maar de meesten kozen eieren voor hun geld en lieten het beestje even op adem komen.

Gister reed ik in een ongelooflijke hoosbui en waren sommige stukjes minder goed te rijden.
Dan kies ik uit waar ik middengalop rijdt, zorg dat ik voor het slechte stuk al terug ben en rijd de overgangen op de beste stukken.

Mijn paard struikelde 1x tijdens een overgang, dit is mij niet aangerekend, terwijl het eigelijk meer met de onoplettendheid van mijn paard had (die zag even wat anders) dan met de slechte bodem.

Een echt slechte, of onverantwoorde bodem hoort afgekeurd te worden.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 14:49

Vorige week heb ik afgemeld, vanwege het weer, ons paard staat nog zonder ijzers, dus we konden er ook niks indraaien waardoor er nog grip was... IK vond het afmelden nog niet zo erg, ben ook nog even netjes naar de jurys toe gegaan, die begrepen mij voluit, en zeiden dat ik groot gelijk had, dat er meer mensen zo zouden moeten denken...

Wat ik dan wel jammer vind, was dat ik thuis een smsje kreeg van een wildvreemd nummer, waarin stond, wat stom dat je niet bent gestart, had makkelijk gekund... Dan denk ik waar gaat de paardensport over... :P

Michelle124

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:37

Ja ik vind dat de jury rekening moet houden met de bodem als het echt heel slecht is.

Mirique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:54

De vereneging zouw het terrein in orde moeten maken, maar als dat niet gebeurd vind ik niet dat de jury daar rekening mee moet houden. Aangezien je allemaal toch ongeveer op hetzelfde terrein rijd...