Mag je 2e proef wel starten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Grietje91

Mag je 2e proef wel starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 16:21

Hallo,

Ik had even een vraag: 'als je je de eerste proef VRIJWILLIG afmeldt (dus heb je geen verliespunt) mag je dan de tweede proef WEL starten, als je geen blessures en dergelijke hebt'?

Alvast bedankt. :D

Inujojo

Re: Mag je 2e proef wel starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 16:22

Ja hoor, voor zover ik weet mag dat gewoon :j

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 16:22

Ja, dat mag :)
zegt zij uit ervaring :=

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 16:24

zeker weten dat dat mag. Tenminste...... als je wel begonnen bent aan je eerste proef. Als je vooraf afmeldt voor de eerste, mag je volgens mij je tweede niet starten.

Grietje91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 16:30

Oke, bedankt en TEXELSE dit begrijp ik inderdaad. Super bedankt!

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 18:46

Huh, maar eerst zei iemand op bokt, dat ze na de halve eerste proef ofzo vrijwillig had afgegroet, en dat ze de tweede proef toen niet meer mocht starten.. :+

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 18:48

dan was er misschien iets anders aan de hand?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 16:45

Ik vind het eigenlijk best raar, toevallig las ik gisteren in de paard&sport dat wanneer je de eerste proef niet gereden hebt, je de tweede niet mag starten en als je dat wel doet, dat ie dan niet in aanmerking komt voor puntenregistratie omdat je die eerste dus niet (uit)gereden hebt..

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 00:05

Meisje bij mij op stal heeft 2 weken geleden ook concours gehad, 1e proef vrijwillig verlaten en mocht de 2e proef niet starten.
Ik zou zeggen, kijk het ff na in het reglement.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:24

Desnoods kan je het ook navragen bij de KNHS als je het niet in het reglement kan vinden.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:28

Het is ook zo dat de eerste proef van de maand verplicht gereden moet worden en dat de tweede niet verplicht is. Je mag in principe niet alleen de tweede proef van de maand rijden.
Misschien mag je daarom ook niet de tweede proef rijden (of wel, maar niet voor punten registratie) als je de eerste vrijwillig hebt beëinigd.

Ik zou gewoon even in het regelement kijken of even bellen met de KNHS.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:20

Ja dat mag.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:11

Ik ben eens gediskwalificeerd op de eerste proef en had de tweede proef gewoon winst, dus het mag wel !!!! Wat niet mag is ALLEEN de tweede proef uitschrijven op een wedstrijd, je begint de eerste verplichte proef van de maand.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 08:01

bianca1980 schreef:
Ik ben eens gediskwalificeerd op de eerste proef en had de tweede proef gewoon winst, dus het mag wel !!!! Wat niet mag is ALLEEN de tweede proef uitschrijven op een wedstrijd, je begint de eerste verplichte proef van de maand.

Je zal bedoelen dat je uitgesloten werd voor de eerste proef ;)

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 08:38

Ja, want als je gediskwalificeerd wordt, mag je dus niet meer verder rijden en dus ook geen tweede proef starten ;)

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:25

Ja uitgesloten ( :o ) .......reed in een gesloten baan, binnenbak , maar bij A vloog ze eruit, daar hadden ze om de bak op 40 m te zetten afgezet met wat witte hekjes en openingen. Die van mij kwam in galop de hoek om en besloot achter A langs te gaan. Ik ging toen weer de baan in maar daar werd ik afgefloten mocht ik niet meer verder......want ik had de ring verlaten...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:34

Wanneer je echt gediskwalificeerd bent, mag je helemaal niet meer deelnemen aan de betreffende wedstrijd. Geen tweede proef, geen springparcours, zelfs niet met een ander paard.
Als je uitgesloten wordt tijdens je eerste proef, mag je de tweede wel starten.
Alleen moet er dan wel goed op gelet worden, dat de eerste coupon daadwerkelijk wordt opgestuurd.
Er zijn nog wel een secretariaten die 'je willen helpen' door die coupon er dan uit te vissen, dat je dus geen verliespunt krijgt. Maar als dat gebeurd, lijkt het voor de KNHS alsof je alleen de tweede proef gereden hebt en dat mag dus niet.

Maar als je de eerste proef wel gestart bent, maar de baan vrijwillig verlaten hebt, of uitgesloten bent en niet ivm kreupelheid (want dan moet je te voet de baan verlaten en mag je niet meer rijden op het betreffende paard), mag je je tweede proef gewoon starten.

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:52

Arielle_ schreef:
Meisje bij mij op stal heeft 2 weken geleden ook concours gehad, 1e proef vrijwillig verlaten en mocht de 2e proef niet starten.
Ik zou zeggen, kijk het ff na in het reglement.

Dat was ik dus... :(:)

Paardje was voor het eerst mee, en dat ging niet helemaal goed.. beetje bang, beetje schrikken en paard was niet meer te sturen en stond alleen nog op haar achterbenen... afgegroet om erger te voorkomen.

Toen ik de 2e proef binnen wilde rijden hoorde ik van de ringmeester dat dat niet mocht. Ik ben het voor de zekerheid nog bij de jury gaan vragen maar mag echt niet. Mocht de ringmeester/jury niet doorhebben dat je de 1e proef af hebt gegroet kun je de 2e proef dus wel binnenrijden, maar je (eventuele) winstpunt wordt dan niet meegenomen. Officieel kun je er ook een berisping voor krijgen; het staat in het reglement en dat behoor je te kennen ( wat er bij mij dus ook aan ontbrak :o ). het enige dat je in zo'n geval nog kan doen is vragen aan de 2e jury of je de proef HC mag rijden. Ligt een beetje aan het schema en aan de persoon of ze dat goedkeuren...

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:23

Ja hoor, mag gewoon!

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:03

IndianSummer schreef:
Ja hoor, mag gewoon!

Nee, mag echt niet... staat in het reglement helaas... |(

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:17

@ Sandra_v_B; Waar staat dat dan in het reglement? Ik heb afgelopen winter ook een keer tijdens de eerste proef vrijwillig afgegroet, en daarna tweede proef gewoon gestart. Nooit wat van gehoord van de jury, ringmeester of KNHS....

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:26

Ik weet het ook niet zo goed.
Ik heb laatst ook een keer vrijwillig afgegroet en heb m'n winstpunt voor de 2e proef gewoon gekregen. Coupon van de eerste proef hadden ze gewoon weggegooid. KNHS heeft m'n winstpunt ook gewoon opgetelt bij m'n andere punten.

Laartjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:35

Ligt eraan welke proef je als eerste rijdt. Officieel moet je eerst de ene proef en daarna de andere rijden. Als je de eerste officiële proef niet hebt gereden, en de 2e wel, dan tellen de wp's van die eerste niet mee. Ik weet ook niet waarom dat is, maar toevallig hadden we het daar gister op concours nog over.
Het is ook altijd zo dat wanneer je maar 1 proef rijdt, je altijd de 1e officiële van het seizoen en de klasse moet rijden.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 23:08

Maar als je afgroet heb je toch deelgenomen aan de eerste proef, je hebt hem alleen wegens omstandigheden voortijdig beëindigd.

In het reglement staat echt nergens dat je de tweede proef dan niet mag starten of dat de punten dan niet tellen :n

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:19

Ik heb de KNHS een mailtje gestuurd met deze vraag, omdat ik het eigenlijk zelf niet goed in de reglementen kon terugvinden.
Aangezien ik zelf jurylid ben, wilde ik wel graag weten hoe het nu precies zit, zodat ik op wedstrijd juist kan handelen.

Het antwoord van de KNHS was dat wanneer je tijdens de eerste proef vrijwillig opgeeft, je voor de betreffende proef wordt uitgesloten, met dienverstanden dat je geen verliespunten krijgt. Uitsluiting betekent dat je wel een eventuele tweede proef mag rijden op dezelfde wedstrijd. Enige uitzondering is dat wanneer de tweede proef vervolg is van de eerste, zoals bijv. op een kampioenschap het geval kan zijn.

Kortom, volgens de KNHS mag het gewoon.