sloom op wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FBN

sloom op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 17:12

De laatste paar weken is mijn paardje thuis, op les tijdens het losrijden enz. overal gewoon lekker voorwaarts en heet.
Nu heb ik op zeg maar de laatste 3 wedstrijden dat het zo is dat zodra ik de ring inkom ze niet meer voorwaarts te branden is.
Weet iemand misschien hoe dit op te lossen want het is behoorlijk iritant want als je dr uitrijdt is ze dus weer fris en dan heb je dus daarvoor een proefje zonder impuls gereden ;)

smeetjoew

Re: sloom op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:37

Hmm... En dat ligt niet bij jezelf? Dat zodra je de ring in gaat, stopt met rijden en gaat zitten afwachten? Want vaak speelt dat ook een grote rol in dit soort problemen.

Zeker als je B/L rijdt, kun je haar gemakkelijk even opporren met je zweepje of wat feller been geven. Daarnaast mag je altijd nog de ring in voordat je begint, dus het kan daar ook. Want verliest ze dan ook al impuls?

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:49

vooral blijven rijden in je proef afwachtig rijden kan door zenuwen komen ik riep zelfs altijd (ik rijd toch) tot dat het gefilmd was toen zag ik wat er echt gebeurden. ik zat er op en lifte mee. laat aan de jury zien dat je er aan werkt. of vraag het eens aan de jury wat hij of zij zegt.

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:52

smeetjoew schreef:
Hmm... En dat ligt niet bij jezelf? Dat zodra je de ring in gaat, stopt met rijden en gaat zitten afwachten? Want vaak speelt dat ook een grote rol in dit soort problemen.

Zeker als je B/L rijdt, kun je haar gemakkelijk even opporren met je zweepje of wat feller been geven. Daarnaast mag je altijd nog de ring in voordat je begint, dus het kan daar ook. Want verliest ze dan ook al impuls?

Hier ben ik het niet mee eens, in de B/L zie je ruiters die te veel slaan om een paard hun proef door te krijgen of netjes te doen en 3x raden wat er dan op coupons komt te staan: Minder zweep gebruik of vriendelijker zijn enz.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:58

Waar slaat deze opmerking op? Ik stel de TS een vraag en hoop op die manier erachter te komen hoe zij handelt in de proef. Een tik met de zweep geven of wat feller een been aanleggen, wil niet zeggen dat je dan het beeld wat jij schijnbaar vaak ziet, als resultaat wil hebben.

Dat jij veel ruiters onvriendelijk ziet doen, hoeft bij haar toch niet het geval te zijn? Of bekijk ik het nu verkeerd?

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 07:35

@ pecco_myrthe: Waar zie jij dat Smeetjoew zegt dat ze haar paard de ring door moet slaan? Ik ben het wel met smeetjoew eens. Je mag heus wel eens een keer duidelijk maken dat je wil dat hij gewoon voorwaarts moet lopen!

karlinos2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:49

helemaal eens met kinuh... gewoon een keer goed aanpakken!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:16

Voorafgaand het paard even wakkerschudden kan helpen, juist omdat je waarschijnlijk al een tijd hebt staan wachten. Dat is een grote overgang voor het paard waar je hem op moet voorbereiden.
Rij alvast actief rond, voor de proef start.
Een tik of extra beenhulp kan daarbij helpen, maar het gaat om de eerste plaats om de instelling en concentratie van de ruiter. De overgang naar het actieve rijden, moet je duidelijk aangeven.
Wat ook heel belangrijk is, is dat je als ruiter er in 'gelooft' dat je paard gaat doen wat jij wil. Dat is een vorm van concentratie die je helpt om duidelijk te zijn voor je paard.
Als je binnenkomt, kom je binnen. Als je wilt aandraven, draaf je aan. etc.
Wees overtuigd en rij 'in gedachten' al naar het punt waar je heenwilt. Hoe zelfverzekerder en duidelijker jij bent, des te eerder zal je paard de aanwijzing begrijpen en opvolgen.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 17:07

Het kan zijn dat je pony wedstrijdmoe is. dat wil zeggen dat hij het even
te veel op wedstrijd geweest is waardoor het niet spannend/leuk genoeg
meer is. ;)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:00

Meestal ligt het aan je zelf. Vaak gaan mensen in de proef opeens heel anders rijden; teveel doen of knijpen met de bovenbenen, waardoor het paard min of meer blokkeert.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:54

KarinvdM schreef:
Meestal ligt het aan je zelf. Vaak gaan mensen in de proef opeens heel anders rijden; teveel doen of knijpen met de bovenbenen, waardoor het paard min of meer blokkeert.

En dan kun je hem aantikken en been geven wat je wilt, maar als je hem daarna weer net zo hard (onbewust) blokkeert met je houding, kom je geen stap verder.

Probeer er tijdens je proef aan te denken dat je moet blijven ontspannen, filmen van je proef is inderdaad heel handig, dan zie je wat er gebeurd.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:03

Een keer uit je hoofd rijden wil ook wel eens helpen.

Ilseee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:26

Het klinkt misschien erg, maar misschien is het handig om voor de proef een energie boost met de zweep tegeven, meestal in de proef zijn ze dan iets vlotter en beter voor het been, en anders moet jij misschien andere spoortjes nemen.\

xx ILsee'
;l *D

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:32

Ilseee12 schreef:
Het klinkt misschien erg, maar misschien is het handig om voor de proef een energie boost met de zweep tegeven, meestal in de proef zijn ze dan iets vlotter en beter voor het been, en anders moet jij misschien andere spoortjes nemen.\

xx ILsee'
;l *D

Dit vind ik zo'n lariekoek.gebruik jij je sporen om je paard voorwaarts te krijgen? wat een onzin.
TS: ik zou als ik jou was idd voordat je begint even proberen hem toch vlot voor het been te krijgen, lukt dit niet, kan je daar thuis misschien aan werken.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 11:19

Ik heb dat ook gehad, maar dat was omdat ik zelf op het moment dat ik de ring inging stopte met rijden. En dan stopt mijn pony ook met lopen. ;) Dus ligt het bij jou daar misschien ook aan?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:11

Hoe geef je een energieboost met de zweep? Bij mij neigt dat meer naar mishandeling.
De goede tips zie ik al een paar keer voorbij komen; film jezelf en let dat bij het terugkijken vooral op je eigen houding. Wrs vergeet je te rijden en blokkeer je zo, dat je paard datzelfde doet. Dit soort zaken liggen bijna altijd aan de ruiter (daarom zijn die zweep en megasporen ook zo'n slecht idee).

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:27

buiten alle tips die al gegeven zijn (en die goed zijn). Mss je instructeur/instructrice eens een x meenemen als je concours hebt. Vaak voel je je dan meer zeker en kun je je beter concentreren. In elk geval niet de oplossing zoeken in sporen, zwepen, enz. Dit is een ruiterprobleem en dus niet het paard de schuld geven

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 09:47

Alani schreef:
Mss je instructeur/instructrice eens een x meenemen als je concours hebt. Vaak voel je je dan meer zeker en kun je je beter concentreren.

Zeker een heel goed idee. :j Ik heb dat ook gedaan omdat ik hetzelfde probleem had als de TS en sinds mijn instructrice een paar keer mee is geweest, gaat het echt véél beter. Zij zien toch dingen die jijzelf niet ziet.