Onregelmatig lopende paarden op wedstrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gummie

Onregelmatig lopende paarden op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 15:49

Ik weet niet of er ooit een topic over geweest is, maar ik wilde even aankaarten dat mij opvalt dat er op wedstrijden ontzettend vaak paarden te zien zijn die duidelijk onregelmatig lopen, en dan heb ik het niet over teugelkreupelheden. Aangezien dit wel onder het kopje paardenwelzijn valt, leek het me goed om hier de discussie eens aan te zwengelen:

Voelen jullie het direct als jouw paard onregelmatig loopt? Zo ja, ga je dan toch op wedstrijd? Zo ja, waarom?

Ik vind zelf dat er toch nog veel juryleden zijn die het ofwel niet zien, ofwel het gewoon maar door laten rijden. En dat, terwijl er vanuit de KNHS steeds meer gehamerd wordt op het welzijn van het paard.
Ik merk ook dat mensen verontwaardigd reageren indien hen verzocht wordt de ring te verlaten omdat het paard zichtbaar niet goed loopt. Met de opmerking dat het niet aan een jurylid is om te bepalen of een paard al dan niet "kreupel" is. Maar wat beweegt iemand om te gaan starten met een paard dat niet regelmatig loopt?

Hoe denken jullie hierover?

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:59

Ik merk het vrijwel meteen als mijn pony niet regelmatig loopt.
Heb het ook 1 keer enkele dagen voor een wedstrijd gehad, toen heb ik afgezegd. Ik start niet op een onregelmatig lopende pony/paard, dat betekend dat ze pijn heeft en dat gaat tegen mijn principes in.

mienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 16:03

Ik heb het ooit 1 keer gehad, was toen al op wedstrijd.. Dagen van te voren was er niets aan de hand, op de wedstrijd zelf liep mijn pony niet bepaald fijn.. Heb er nog aan zitten twijfelen om te stoppen, maar ben toch gestart (Hij was niet kreupel!!)..
Ben toch gedeeltelijk 1e geworden met 211 (Z1).. Jury heeft het blijkbaar niet gezien.. :z

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 16:04

Ik merk het ook eigenlijk altijd als een van m'n paarden niet goed loopt. Echter heb ik weleens met een paard gestart wat niet regelmatig liep, wat ik zelf uiteraard niet voelde. De bodem op dat terrein was erg slecht, maar de wedstrijd was niet afgelast. Daardoor liep ze niet lekker, maar achteraf bleek ze ook gewoon echt niet regelmatig te zijn. Uiteraard kreeg ik heel bokt over me heen, maar natuurlijk ga je niet bewust een paard starten wat niet goed loopt.

Kris

Re: Onregelmatig lopende paarden op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 20:24

Verplaatst MD --> WD

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 20:25

Als echte paardenvriend ga je toch niet starten als je voelt dat je paard niet goed loopt? Beetje jammer dat er mensen zijn die dat niet serieus genoeg nemen...

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 20:54

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:32

Slotje.