Paardenstartkaart naar ponystartkaart - hoe en wat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeS_

Paardenstartkaart naar ponystartkaart - hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 20:31

Hallo,

Het staat niet op de KNHS site en ik kan op bokt ook niks (nuttigs) vinden, dus probeer ik het maar zo:
Ik ben 17 en start met een D-pony tussen de paarden. Nu wil ik mijn paardenstartkaart bij nader inzien toch maar om laten zetten naar een ponystartkaart omdat ik dan 20cm lager mag springen.
Nou heb ik gehoord dat je dan niet je behaalde (dressuur) winstpunten mag houden, dus weer bij 0 moet beginnen.
Omdat ik toch al een eindje op weg ben richting de L1 dressuur wil ik dan wel de B uitrijden en bij 10/15 winstpunten over naar de L1 pony's.
Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft en weet of dit dan wél mag.
En, nog iets, zou je dan opnieuw moeten betalen? Omdat ik halverwege het jaar zou 'overstappen' (en is dit uberhaupt mogelijk?)
Ik ben dus eigenlijk opzoek naar mensen die hier ervaring mee hebben en die dit zelf ook gedaan hebben...
groetjes!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:48

Hoihoi,

Ik heb er zelf niet echt ervaring mee, maar ga je toch mijn mening geven. Ik vind het raar dat je op je 17e met een D-pony bij de paarden mag starten. Je bent nog geen 18, dan moet je bij de pony's lijkt mij. Voor het omzetten hoef je volgens mij niet of niet veel te betalen, je hebt de startkaart tenslotte al?
In welk jaar word je 18? Je mag bij de pony's tot en met het jaar waarin je 18 wordt, daarna moet je bij de paarden. Dus als je dit jaar 18 wordt, zou ik die moeite niet doen.
Qua winstpunten weet ik dat je van pony naar paard een klasse lager uit gaat komen, dus van M1 naar L2. En ja, dan zul je volgens mij weer op 0 moeten beginnen...

Ik hoop dat je er wat aan hebt, en anders gewoon mailen naar de KNHS!

Anoniem

Re: Paardenstartkaart naar ponystartkaart - hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:51

Als je de overstap andersom maakt (dus met een pony bij de paarden gaat starten) dan mag je al je winstpunten wel meenemen. Je mag ook een klasse lager starten maar dat is niet verplicht. (weet ik 100% zeker want ik heb het zelf gedaan)

Ik denk dat het omgekeerd dus ook geld, maar heb eerlijk gezegd nog nooit iemand gehoord die deze switch maakt. Ik zou de KNHS bellen of mailen, dan weet je het zeker!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 21:29

Ok bedankt! De reden dat ik nu al bij de paarden start was omdat ik altijd samen met iemand op wedstijd ging die qua leeftijd bij de paarden moest ;)
Ik wordt pas volgend jaar 18 dus ik kan nog anderhalf jaar tussen de pony's.
Ik heb de KNHS gemaild en wacht nu met smart op antwoord :D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:30

Ik snap je reden niet helemaal. Jij bent nog geen 18, maar die andere wel? Er wordt toch een individuele startkaart afgegeven?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:34

Ja maar dan konden ze waarschijnlijk samen op wedstrijd.
Vaak (hier wel) is de ene dag pony's en de paarden een andere dag.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:45

@Kleinvosje; de reden is niet helemaal van belang neem ik aan? Ts wil simpelweg het antwoord op haar vraag, en hoe en waarom maakt niet zo veel uit denk ik ;)

Maar idd, de reden is dat ze samen op wedstrijd kon.

Je krijgt vast snel een mailtje terug van de knhs, hoop dat je je winstpunten zelfs mag houden en zo over kan :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:47

Nee, reden is niet helemaal van belang, maar vind het raar dat je als pony combinatie zomaar tussen de paarden mag starten. Er zijn niet voor niets regels, dit om de ruiters en paarden te beschermen.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het allemaal prima hoor, leuk voor haar, maar het blijft een beetje krom van de KNHS...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:49

kleinvosje schreef:
Nee, reden is niet helemaal van belang, maar vind het raar dat je als pony combinatie zomaar tussen de paarden mag starten. Er zijn niet voor niets regels, dit om de ruiters en paarden te beschermen.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het allemaal prima hoor, leuk voor haar, maar het blijft een beetje krom van de KNHS...

Pfff.. deze reactie snap ik helemaal niet.
Er zijn wel regels en ze houd zich daar ook netjes aan.
vanaf 12 jaar heb je geloof ik de keuze?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:50

Van die regel ben ik me wel bewust, maar dan gaat het om het bij de paarden starten met een PAARD, niet met een D-pony, zoals hier het geval is...

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:52

Het lijkt me eerder dat je pony's tegen paarden moet beschermen dan andersom. Ik ben 17 en start ook met mijn haflinger tussen de paarden. Omdat ik het kansloos vond om dat ene jaartje bij de pony's te starten terwijl ik dan beter een jaar ervaring op kan doen bij de paarden. En dat scheelt ook weer op laten meten, want bij mijn pony staat geen stokmaat in het paspoort.

Wat betreft je vraag moet je inderdaad even wachten op het antwoord van de knhs hier zullen wel aparte regels voor zijn aangezien dit niet veel voor zal komen!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:53

GirlyMelis schreef:
Het lijkt me eerder dat je pony's tegen paarden moet beschermen dan andersom. I
Wat betreft je vraag moet je inderdaad even wachten op het antwoord van de knhs hier zullen wel aparte regels voor zijn aangezien dit niet veel voor zal komen!

Dit is ook wat ik bedoel...

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:54

kleinvosje schreef:

Wie moet tegen wie/wat worden beschermt dan?

daantjuhhh schreef:
Pfff.. deze reactie snap ik helemaal niet.
Er zijn wel regels en ze houd zich daar ook netjes aan.
vanaf 12 jaar heb je geloof ik de keuze?

Vanaf 12 idd :j

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:56

Je neemt als ponyruiter dan toch zelf het risico!?
Die ruiters van echte paarden worden echt niet warm of koud als ik met mijn pony aan kom.

Maar dit topic is niet bedoeld voor deze discussie :D .

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:59

Ik snap niet goed wat je met ruiters en paarden bescherming bedoeld.

Is het gevaarlijker voor iemand dat er een pony met een 17 jarige meid tussen de paarden start??

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:03

Mensen, het gaat om een algemene opmerking. Ik vroeg het me gewoon af.
Er zijn pony's die erg geïntimideerd kunnen raken van veel grote paarden om hen heen. En wat Girly Melis ook al zegt, dit topic gaat daar helemaal niet over. Ik stop er dus maar mee, en hoop dat Marieke haar antwoord snel krijgt van de KNHS. Daarmee is al dit gespeculeer overbodig geworden...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:08

Ja sorry jij zegt t, ik vraag er naar hoe je dat dan inziet.

Een paard kan ook geintimideerd raken door andere paarden.
Ik zie het probleem niet zo.

Wel ben ik het met je eens dat dit een andere discussie is.
Dit zal dan voor mij ook het laatste zijn wat ik er over zeg.

@ TS. Ik hoop dat je snel antwoord krijgt van de KNHS.
ze zijn over het algemeen niet zo snel.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 09:34

haha, leuke discussie :+

Het is inderdaad eigen keus vanaf 12, maar de meesten blijven bij de pony's rijden totdat het niet meer mag. De reden dat ze het scheiden is denk ik niet zozeer voor de bescherming, maar meer voor de jurering. De rijvaardigheid van een meisje van 10 is gewoon weg niet te vergelijken met een ervaren 40+er die een jong paard uitbrengt.

Nou heb ik zelf gekozen om vervroegd over te gaan, alleen omdat dat makkelijker was, dat ik niet elke keer 1e wordt maakt me dan ook écht niks uit.
Toen ik m'n startkaart aanvroeg had ik alleen nooit durven dromen dat ik ooit eens een springwedstrijd zou kunnen uitrijden O:) Nu denk ik daar heel anders over en het begint toch wel te kriebelen, maar ja, B springen zou dan net kunnen (1 meter) maar de L wordt gewoon echt te hoge grepen, dát wil ik m'n pony dan niet 'aandoen'.

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:45

Ik heb met een E-pony eerst bij de paarden gestart en daarna bij de pony's. Het is wel jaren geleden maar voorzover ik weet mocht ik gewoon mijn wp's houden (anders had ik het niet gedaan, mijn reden was dat ik geen trailer had en er bij mij op stal eerst geen ponywedstrijden werden verreden en later wel). Volgens mij moet je in ieder geval je vereniging wijzigen van RV in PC en dus een nieuwe startkaart krijgen. Hoe ik het verder precies geregeld heb en hoe het dus met de kosten ging weet ik eerlijk gezegd niet meer precies. (Dit heeft overigens allemaal betrekking op dressuur)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 20:21

Nou, ik heb antwoord van de KNHS :)
Ik mag m'n startkaart gratis om laten zetten EN m'n winstpunten houden :D Ik moet alleen nieuwe pony-coupons aanschaffen, maar m'n paardencoupons zijn toch net op O:)

Een vriendin van mij is lid van dezelfde RV maar mag wel tussen de pony's starten, ik hoop dat dat dus ook voor mij geldt. Anders wordt het een PC, maar dat is niet zo'n probleem :)

Iedereen bedankt voor het meedenken! :)

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 09:25

Das mooi! Het kan ook best dat dat van RV/PC niet uitmaakt hoor, ik had het wel gedaan maar weet niet of het echt noodzakelijk is.