Hoe los te rijden met springen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Hoe los te rijden met springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 10:12

Hallo!

5 juli hebben Ramona en ik een spring debuut, maar ik heb een vraagje over losrijden.
Als ik ga oefenen met springen, rij ik 30/35 minuutjes los.
5 minuuten stappen met lange teugel, dan draven en galoperen.
Dat is een kwartiertje ong. en dan 15/20 minuten oppakken en beetje wijken.
Dan even lange teugel uitpuffen en dan werken.

Zou dit ook goed zijn voor spring concour?

Liefs,

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:29

Ik vind het lang. Waarom begin je niet met 5 minuten stappen, dat is natuurlijk super. Dan ga je draven, eerst voltes links en rechts, inbuigen. Dan pak je gelijk aan allebei de kanten, gewoon lichtrijdend eens 5 meter wijken mee. Of een zigzagje van een paar meter, ook heel goed voor de gehoorzaamheid en losheid. Dan lekker galopje links en rechtsom, wat schakelwerk, evt nog wat overgangen. Dat hoeft allemaal niet langer dan 15-20 minuten te duren, en normaal gesproken moet je paard dan gewoon de spieren warm en los hebben. Even lekker stappen, lange teugel. Neem hem op, spring een paar keer, schakel een keertje tussen de hindernis en je bent er klaar voor!

aslo

Re: Hoe los te rijden met springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:32

Tja, ligt eigenlijk helemaal aan je paard. Voor onze E is 30 minuten losrijden met op laatst wat inspringen ruim voldoende. Voor onze merrie hebben we een kleine 3 kwartier nodig. Het eerste kwartier moet nl. eerst alle overtollige energie eruit, dan ontspant ze en houdt de aandacht meer bij je zodat we dan pas kunnen beginnen met echt losrijden.

yvette92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:35

Ik zelf rijd altijd 30 minuten ongeveer los, je moet gewoon lekker losrijden, ontspanning er in.. en evengoed links en rechts om galoperen, maar zobizo even die stelling rechts en links goed buigen, dat ook de nek spieren goed los komen...

Heel veel succes alvast

Poisson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:43

Ik rij zelf altijd wat langer met de lange teugel, komt ie lekker goed los in de rug en achterhand, daarna draven, kleine sprongetjes en hogere uit galop *D En veel wendingen maken ;)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:46

Dan is je paard al munt voor dat ie uberhaupt het parcour in is geweest! 20min los rijden is meer dan genoeg, links en rechts loswerken, paar sprongetjes en het parcour in!

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:03

Soms zie je mensen die 60x over zo'n hindernis jagen met losrijden :roll:
Nergens voor nodig als je je beesten goed voor elkaar hebt!

20 min is idd zat en stappen heb je al gedaan toen je van de trailer naar het losrijterrein stapte :P

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:06

Inderdaad een kwartiertje loswerken.. dan een paar sprongetjes. Ik spring meestal niet meer dan twee kruisjes, 2 stijltjes en 2 oxers met inspringen.

Of je moet een echte diesel hebben (of een hete kikker) :D

yvette92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:47

Ik vind niet dat men hier kan oordelen over het losrijden van een ander. De tijd is per pony echt verschillend. De ene heeft geowon 30 minuten nodig, de andere maar 15. Je weet niet hoe de andere traint en wat die pony doet als je 'm maar 15 minuten los rijd. Ik vind dus dat je dat niet zo kan zeggen van dat dat overdreven veel is bla bla bla.

Je moet doen wat voor JOUWN pony het beste is, je kunt het thuis eens proberen, wanneer hij/zij 't lekkerst springt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 18:41

Bedankt allemaal!

Ik heb het laatst geprobeerd.
Eerst een kwartiertje, en dan springen.
Was te energiek, kon bijna nietmeer houden.

Toen 45 minuten, was te lang

Nu 25/30 gedaan, gaat super.
Overtollige energie eruit, maar nog genoeg pit erin.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:05

Super dat je het hebt uitgeprobeerd! Succes met je wedstrijd.

tja_brrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 07:52

Ik zou niet zo lang losrijden, half uurtje tot drie kwartier is ruim voldoende. Hou je paard fit zou ik zeggen ;)

Begin een lekker met een kwartiertje stappen, zou warmt je paard zijn spieren geleidelijk op. Begin dan wat te draven zorg ervoor dat ze lekker je hand volgt en rijd wat wendingen. Dan even wat schakelen in de galop en wat wisseltjes rijden en dan even rustig stappen, dan pak je haar weer op en begin vanuit de ontspanning wat sprongetjes te maken.

Wanneer je in ring komt maak je even een rondje door het parcours en laat hem even kijken naar de sprongen. Als je paard lekker ontspannen is moet het geen enkel probleem zijn.

tja_brrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 07:53

Feetje schreef:
Soms zie je mensen die 60x over zo'n hindernis jagen met losrijden :roll:
Nergens voor nodig als je je beesten goed voor elkaar hebt!

20 min is idd zat en stappen heb je al gedaan toen je van de trailer naar het losrijterrein stapte :P

Vind je die drie minuten stappen (van de trailer naar de ring) ook niet wat kort?

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:19

Nee eerlijk gezegd niet.
Veel paarden hebben eenmaal in die losrijring echt zoiets van: Gaan gaan gaan!! Dan doe je ze geen plezier met een kwartier lang stappen :n

Overigens snap ik niet zo goed waarom jij zegt dat je specifiek wissels moet gaan doen met losrijden?

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:10

Vind 30 minuten echt lang!!
Kijk maar eens op concoursen hoe kort mensen losrijden.
Met springen is het vaak erg druk, dus weinig ruimte om los te rijden en oefeningen te doen.
14 combinaties voor je is meer dan genoeg! Ik zit er meestal kwartiertje van te voren op.

Van auto naar losrijterein stappen, daarna wat draven.
Als het mogelijk is links en rechtsom ( bij binnen concoursen vaak alleen linksom)
Wat overgangen, schakelen, galoperen en los springen.