[WD]hoe begin je met wedstrijden rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merrien1

[WD]hoe begin je met wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 20:41

hoi ik wil graag beginnen met wedstrijden rijden met mijn pony maar heb geen idee hoe ik moet beginnen ik weet wel dat ik me moet inschrijven (duh! ) maar waar en hoe?
m.v.g Nelleke en Windy

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:37

Je moet eerst lid worden van een vereniging en een startkaart aanvragen bij de KNHS. Daarna kun je kijken (via bijvoorbeeld de KNHS of startlijsten.nl) waar er wedstrijden bij jou in de buurt worden georganiseerd. Je kunt je dan opgeven door je startcoupons (die kun je bij de KNHS bestellen) naar de het wedstrijdsecretariaat van de organiserende vereniging te sturen.

Coventry

Re: [WD]hoe begin je met wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:22

Je moet eerst lid worden van een vereniging. Daar kunnen ze jou wel verder uitleggen wat je allemaal nog moet regelen ;)

gambalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 07:49

Inderdaad, eerst lid worden van een rijvereniging, dan bij de KNHS een startkaart aanvragen en coupons bestellen. Je kijkt op startlijsten.nl waar en wanneer bij jou in de buurt een wedstrijd is, je vult de coupons in en stuurt ze op.

merrien1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 20:53

oke heel erg bedankt ;) maar ik las ook ergens dat je paard een chip moet hebben en een paspoort dus snapte ik het helemaal niet maar moet dat of niet?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:03

Je bent altijd verplicht een chip en een paspoort bij je paard te hebben, of je nu wedstrijden rijd of niet. Ook moet je paard volledig geënt zijn. Rhino, influenza en tetanus. Hiervoor zijn basisentingen nodig als je paard die nog niet heeft, of niet tijdig herhaald zijn. Je kan de dierenarts bellen en die weet precies hoe dat moet :)

Deze info heb ik van de website van dierenartspraktijk Aadal, ze hebben een duidelijke uitleg over de entingen:
• Influenza
Influenza of “griep” vaccinatie is verplicht voor paarden, die aan wedstrijden en keuringen deelnemen. Ook maneges en pensionstallen stellen een influenzavaccinatie vaak verplicht.
Een paard dient eerst een basisvaccinatie te krijgen, d.w.z. twee vaccinaties met 4 – 6 weken tussentijd. Dit kan vanaf 6 maanden leeftijd gebeuren. Daarna moet steeds binnen 12 maanden na de laatste enting de herhalingsvaccinatie gebeuren. Paarden die op FEI-wedstrijden starten, dienen 2 maal per jaar te worden gevaccineerd.

• Tetanus
Tetanus of “klem” is een niet vaak voorkomende, maar meestal wel dodelijke aandoening bij paarden. Het is een infectie van een omgevingsbacterie, die via een wondje het neurologische systeem kan aantasten. De entstof tegen tetanus zit in bijna alle influenzavaccins. Als uw paard correct gevaccineerd wordt tegen influenza dan heeft het paard ook bescherming tegen tetanus.

Er zijn verschillende stamboeken die je verder kunnen helpen aan een paspoort met bijbehorende chip. Als je lid word bij de rijvereniging kunnen zij je ook aan de juiste adressen helpen hiervoor. (er is altijd wel iemand die een chipper kent)