gewoon schandalig hier in belgie... of ben ik echt mis?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vero83

gewoon schandalig hier in belgie... of ben ik echt mis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 19:25

Hallo

Ik ben heel erg gefrustreerd hier en nu, wij komen juist terug van de wedstrijd KR in belgie.
ik heb een jong paard dat voor de 2de maal buiten komt op wedstrijd we gaan wel ooit op plaatsen rijden en dan gaat alles goed.
Nu is hij heel gehecht aan de merrie die erbij is, en we waren dus juist op een wedstrijd.
en ik heb dus van iedereen naar mijn oren gehad... over dat ik maar in de bos moet rijden en niet tussen de paarden enzo.... enkel de mensen die ooit een jong paard gehad hebben begrepen het precies.
We zaten dus met 15 in een 20x 40 bak te rijden en die van mij deed niks anders als hinniken ineens stoppen en omhoog gaan en zich op zijn achter poten omdraaien om uit de bak te geraken...; waardoor andere paarden bang waren en moesten uitkijken. maar er was enkel dat stukje plaats om in te rijden dus ja...
maar ik heb toch ook mijn proef betaald om te rijden, ik kan er toch ook niks aan doen dat hij constant omhoog ging. hij is jong en niet zo gemakkelijk maar hij beheerst de proefen en ik kan gemakkelijk op andere plaatsen gaan rijden.

Mag ik een jonge dan niet meenemen? enkel met een oude knol rijden? zoals zij eentje die braaf zijn rondjes loopt...
ik ben dus uitgesloten 1e proef in de galop had hij de uitgang gevonden en ik ben ook niet tot de tent geraakt en 2de proef heeft de jury mij laten doen ik ben dus niet rond de ring geraakt en niet verder dan de x . Hij is ongeveer 25x op zijn achterbenen gaan staan en draaide zich om om naar buiten te gaan.
en weeral mensen langs de kant dat het schandalig was om zo een proef te rijden en dat ze mij maar moesten uitbellen...
maar ik heb toch ook mijn 3,5 betaalde minuten???

Ben ik nu echt verkeerd hierin? ....

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:27

maar anderen die ook hun inschrijfgeld betalen, hebben wel kans om hun proef te verkoten omdat jouw paard zich niet gedraagd

ok, elk jong beeske moet ergens ervaring kunnen opdoen, maar dan zou ik eerst gewoon op andere plekken proberen te rijden, waar je niet anderen tot last bent
van te voren alleen inschrijven op plekken waar je weet dat je de ruimte hebt om los te rijden waar je niet met 15en in 1 bak rijd

intral

Re: gewoon schandalig hier in belgie... of ben ik echt mis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:28

nergens dus, Lynn_nikita ;) .
Ik zou gewoon blijven gaan, voor de ervaring :) .
Je leert door fouten hoor .

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:29

wat nergens? Ik ken zat plekken waar je meer plaats hebt dan 20 x 40 om los te rijden hoor,... vooral nu in het buitenseizoen

en je leert door fouten , idd, maar ik vind het ook erg vervelend als ik los wil rijden en of in de proef bezig ben en iemand zijn paard stuiterd naast/ voor me op en neer

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:32

Ik vind het een beetje dubbel. In principe moet jij gewoon je paard onder controle kunnen houden tijdens zo'n wedstrijd, omdat je met veel andere mensen tegelijk rijdt. Ik kan me voorstellen dat de overige deelnemers niet zo blij waren, want nu kon niet alleen jij, maar ook de rest niet lekker rijden. En zij hebben ook allemaal geld betaald.

Aan de andere kant, je moet natuurlijk ergens beginnen om te starten. Maar ik zou dat toch pas doen wanneer je het werkelijke probleem hebt opgelost.

Op deze manier starten is natuurlijk geen doen. Je moet je paard dus dit gedrag afleren. En ik denk dat je dat op een andere manier moet doen en daarna pas te gaan starten.

Ik wens je veel succes met je paard en hoop dat je wel heel veel plezier van hem zult hebben!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:32

Ik denk dat je in Nederland hetzelfde commentaar zou hebben hoor... :=

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 19:34

ja maar hij gedraagt zich perfect op andere plaatsen we zijn al op 5 maneges gaan rijden we hebben op 3 andere plaatsen al les gehad.
Nergens dit probleem... maar ook nergens geen witte tenten en 15 paarden op een klein stuk. ook geen witte hekjes waar hij alleen in moet...

Ja oke maar hij deed niemand niks alleen mij de ruiter omhoog gaan en uit de bak willen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:34

Kun je niet gewoon meedoen buiten mededinging? Bij ons op de manege starten die als laatste, dus zijn de meeste paarden al weg :)
Zo krijg je wel de ervaring, zonder dat je mensen echt gaat hinderen.
of alleen gaan starten op een plek waar je paard niet uit de bak kan gaan (en ook een gesloten inrijbak).

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:44

Welshcobfan schreef:
Kun je niet gewoon meedoen buiten mededinging? Bij ons op de manege starten die als laatste, dus zijn de meeste paarden al weg :)
Zo krijg je wel de ervaring, zonder dat je mensen echt gaat hinderen.
of alleen gaan starten op een plek waar je paard niet uit de bak kan gaan (en ook een gesloten inrijbak).

HC heet dat geloof ik. Dat is misschien wel een idee. Maar idd alleen als je zo min mogelijk mensen tot last bent.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:53

Bij ons starten die er gewoon tussendoor. Dus dat zou nog geen verschil maken.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 20:37

Ik kan me wel voorstellen dat de rest niet blij met je was.....en je spreekt jezelf tegen door te zeggen hij doet niks, maar hij vliegt de uitgang uit en steigert, nou dat is niet niks doen hoor, dat is zwaar misdragen. Als je mij als jury had, had je het dus ook slecht want ik vind dat veiligheid vóór alles gaat en op dat moment breng je 14 andere ruiters in gevaar.....

Daarbij moet ik wel zeggen dat de organisatie van mij een aantekening op rapport gekregen had als daar daadwerkelijk 15 combi's in een 20x40 bak losrijden, want dat is echt veel te veel.....Zo kan niemand normaal losrijden!

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 22:07

ja dat bedoel ik, dat waren veel te veel paarden in een kleine ruimte.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 22:16

maar dit paard gedraagt zich behalve op wedstrijd altijd uitstekend we gaan op verschillende plaatsen rijden enzo en altijd is hij echt braaf.

en ja ik had 2 keuzes op dat moment, of ik rij niet in en ga zo ma binnen of ik straf hem af waardoor ik een situatie kan creeeren (wat ik niet gedaan heb) of ik probeer zijn gedrag te negeren en dat lukte maar zijn vriendje stond buiten de poort en daardoor wou hij eruit.

2de proef was het vriendje zelf aan het rijden waardoor hij wel gewoon constant liep maar af en toe stopte en niks deed dan hinniken en af en toe omhoog gaan.

in de ring zelf was ik alleen en deze was afgemaakt van al de rest dus daar kon niemand niks zeggen maar ik zou niet eens 1 min mogen proberen van die mensen terwijl mijn paard gewoon niet de ring in wou hij bleef bij de X omhoog gaan.
1 meter voorruit en omhoog en weer terug achteruit.

wat kon ik doen of proberen proberen en nog eens probreren of afstraffen maar heb ik niet gedaan want ja voor hetzelfde geld ging hij ervandoor.
hij heeft geen pas voorruit gezet zonder omhoog te gaan...

maar hoe kan ik dit alles oefenen als ik niet op wedstrijd mag gaan?
want als ik morgen ga wandelen of we gaan ergens rijden met paarden doet hij niks verkeerd geen stap...
enkel op wedstrijd omdat hij ergens alleen zit dan en binnen de paaltjes moet blijven en richting de enge jury met hun tent moest gaan.

echt ik zou niet weten waar of hoe ik dat kan oefenen zonder echt te gaan, iedereen moet zo toch beginnen? en buitenwedstrijd inschrijven word bij ons beboet. en mag niet.
ook als ik het vraag zouden ze het niet doen.

echt ik weet niet hoe ik dit geleerd moet krijgen zonder weer van iedereen commentaar te krijgen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 22:20

pff is dit niet een beetje bij de haren gegrepen???

ik rij ook veel jonge paarden en ken de situatie dus. Niet elk paard reageert hetzelfde op de spanning die er heerst. Sommige kruipen als het ware in de ruiter, terwijl andere echt brutaal worden. Laatste is dus het geval bij jou.
En dat is jouw probleem!!!! Jij start en idd betaal je voor een proef, maar dat doen alle andere ook.

Met 15 in een inrijpiste is idd veel en idd als er dan een ketser tussenzit, creeer je frustraties bij je collega ruiters.
Verder denk ik dat je in Nederland veel sneller op je kop zou krijgen dan hier in Belgie. En dat weet ik uit ervaring.

Waarom ben je dan niet piste uitgegaan, aan de vrachtwagens gaan longeren en zo je proef binnen gegaan?
Verder misdroeg hij zich ook in de proef, dus het is een probleem dat je moet aanpakken.

Het is gebeurd, dus trek je lessen eruit. Bovendien kan je toch zelf locaties uitzoeken waar je wil (kan) starten?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 22:21

En tip, ga mss zonder vriendje op wedstrijd :-)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 22:22

Buitenwedstrijd wordt niet beboet, je moet wel je reglementen eens lezen. Ik begrijp dat je teleurgesteld bent, maar iedereen kan HC starten.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 22:25

Nu vielen dankzij jou de andere ruiters ook door de mand, way to go :D

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 22:29

Nogmaals, je blijft zeggen hij deed niets verkeerd maar hij kwam continu omhoog!!! Daar is dus alles verkeerd aan of heb je die oefening als eens in een proef gevraagd zien worden? Dat is verzet en dat is tegen de regels.....simpel als wat!

Als het losrijden in jouw ogen niet mogelijk was, was er dan ook niet tussen gaan rijden. Ik had dat dus ook niet gedaan, dan was ik buiten op het erf gaan losstappen en zó mijn proef ingegaan, jammer dan maar dan breng je ook niemand in gevaar.

Ik snap niet helemaal waarom je zelf niet inziet dat je een situatie creeert die gewoon niet kan, voor jezelf niet, voor de anderen niet en voor een jury ook niet! En elk paard kan een keer stout zijn en daar wordt niemand zomaar de ring voor uitgestuurd, dan moet je toch heel wat overhoop halen en dat heb je blijkbaar gedaan.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 22:32

bulck schreef:
En tip, ga mss zonder vriendje op wedstrijd :-)

Lijkt me een heel goed plan :j Ook al eens ergens gaan trainen zonder zijn vriendje? of juist dan alleen zonder zijn vriendje?
Want zeg nu zelf, als hij weet dat die er niet is, heeft hij ook niks om naar toe te willen lijkt mij.

(kan natuurlijk wel dat ie dan alsnog gestresst blijft, maar dat kan dan niet meer de reden zijn ;) )

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 22:34

ja de manege was dus kattevenia, en daar stonden de remorken op een beton tennisplein... dus logeren is geen optie daar.
voor de rest was er niks maar geen meter die je kon gebruiken om zo iets te doen.

ja bij ons werkt het dat je via een site de week ervoor moet inschrijven dus je weet geen uren en ik heb al eens gebeld met het secretariaat maar ze weten zelfs pas de woensdag wanneer welke proef begint.

dus laatste starten is gewoon geen optie. er gaan altijd mensen in de bak zijn. en ja we zijn er zelfs al eens gaan rijden dus hij kende het daar maar natuurlijk zonder de 2 witte ringen en 2 grote witte jury tenten en de ijzers ertussen... de 2de proef is zelfs even stilgelegd om mij de kans te geven binne te geraken ...

dus er zijn mensen die het wel begrijpen dat het paard niet wou.

ja maar als je 2 paarden hebt kun je toch moeilik zeggen nee ik neem de andere niet mee. want het zijn 2 ruiters voor 2 paarden. en als die andere er niet bij was, had hij het minder gedaan maar was ik nog niet binnen geraakt door die tentjes en het feit dat alle paarden achter hem liepen.

en ja ik had hem moeten straffen maar ja ik denk dan aan mijn veiligheid en de rest dus heb ik dat niet gedaan waardoor hij 25x omhoog is gegaan en met mijn voeten heeft gespeeld. maar als hij ervandoor was gegaan om die andere te gaan zoeken ja dan was het erger geweest.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 22:35

Je kan thuis ook al oefenen met bv witte hekjes, meerdere paarden tegelijk in een bak, (jury-)auto met openstaande deuren, vlaggen etc.
Alleen op ander terrein rijden is heel anders dan met veel paarden in 1 bak rijden, op vreemd terrein met waarschijnlijk een ruiter die zelf ook spanning heeft omdat er een wedstrijd aan verbonden zit.
Ik begrijp best dat je je paard er aan moet laten wennen, maar oefen eerst thuis met meerdere paarden in de bak en zoek wedstrijden op waar voldoende ruimte is.
Ik kan me ook de frustratie indenken van de andere ruiters. 15 ruiters op 20x40 is al niet te doen en zeker niet als er 1 paard zich zo misdraagt dat hij steeds steigert en daardoor andere paarden angstig maakt. De veiligheid van iedereen staat in mijn ogen boven de ervaring die jouw paard op moet doen.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 22:38

daffodil schreef:
Nogmaals, je blijft zeggen hij deed niets verkeerd maar hij kwam continu omhoog!!! Daar is dus alles verkeerd aan of heb je die oefening als eens in een proef gevraagd zien worden? Dat is verzet en dat is tegen de regels.....simpel als wat!

Als het losrijden in jouw ogen niet mogelijk was, was er dan ook niet tussen gaan rijden. Ik had dat dus ook niet gedaan, dan was ik buiten op het erf gaan losstappen en zó mijn proef ingegaan, jammer dan maar dan breng je ook niemand in gevaar.

Ik snap niet helemaal waarom je zelf niet inziet dat je een situatie creeert die gewoon niet kan, voor jezelf niet, voor de anderen niet en voor een jury ook niet! En elk paard kan een keer stout zijn en daar wordt niemand zomaar de ring voor uitgestuurd, dan moet je toch heel wat overhoop halen en dat heb je blijkbaar gedaan.

neen ik ben 2x zelf gestopt! en ik zeg zeker niet dat hij braaf was absoluut niet!
maar zo thuis en op een manege en met wandelen en rijden en als we ergens naartoe gaan zet hij geen stap verkeerd.
alleen vandaag op wedstrijd, was zijn 2de keer en hij was stout.
maar zelfs een stukje om te stappen was er niet! je moest door de rest om binnen te geraken.
maar moet iedereen dan direkt beginnen te schelden?

je gaat mij toch niet zeggen dat elk paard perfect op 4 jaar braaf zijn proef loopt...

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 22:40

ja zoals ik zeg, we zijn al op veel maneges gaan rijden binnen en buiten op verschillende plaatsen les, met witte borden wandelen, tussen auto's enzo
ook met stuk of 6 paarden samen, alleen rijden samen rijden ene weg gaan. alles is geen probleem
hij stopt kijkt en of rijd door maar dit nog nooit

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 22:42

Je kunt toch wel eens afspreken om ergens een onderlinge wedstrijd te gaan starten met alleen het 'moeilijke' paard? Om te zien hoe het dan gaat?

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 22:46

ja dat is bij ons dus niet, gewoon elke week kleine wedstrijdjes. bij ons zaten maar 7 man in het proefje dus ja.
ik vond het echt niet vriendelijk dat niemand begrip kan tonen voor een jong paard tja hij zal het toch ooit moeten leren.