heeft het zin om dispensatie aan te vragen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moonprayer

heeft het zin om dispensatie aan te vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 07:32

goed.
lang verhaal.

mijn paard heeft zijn mond eens opengehaald aan het draad vermoedelijk.
De DA gaf twee weken rust in de mond als tip.
dit ging goed toen ik hem daarna weer oppakte. tot enkele maanden later ik mijn paard
had uitgeleend aan een meid die er zo graag een keertje op wou.
ik vind dat ze heel erg stug was met haar hand, maar durfde er niet zomaar wat van te zeggen.
heb alleen geopperd dat het paard inderdaad stug word als je hem vast houd. en als je loslaat laat hij ook los.

afijn, na afloop waren die sneeën bij zijn mondhoek aan beide kanten open.
ik baalde, maar liet het weer 2 weken dichtgroeien. In die tijd heb ik met hackamore gereden.

die laatste 2 weken is inmiddels een half jaar geleden.
en ik ben inmiddels radeloos. Ik heb van alles geprobeerd. maar zijn mondje blijft opengaan.
ik rijd hem niet op druk, dat durf ik niet eens meer met die mond.
maar hij hoeft maar naar een bit te kijken en het is weer open.

ik heb het 3 weken laten helen, 4 weken, het maakt niks uit.

afgelopen week leek het EINDELIJK Goed te gaan, had eerst een week met hackamore en bit gereden, zodat ik niet gelijk de hele training zijn mond belastte.
dat ging goed en na een week reed ik alleen met bit. Heb zelfs weer wedstrijd gehad, Ging super. JA de proef was niet echt gereden, en veel te braaf. maar ik durfde er ook nog niet zo goed aan te zitten.

en na 1 dag rust en die dag erna weer rijden, is het weer open. :n
ik weet het echt niet meer.

Daarom vroeg ik mij af of het mogelijk is en de moeite waard om dispensatie aan te vragen om met hackamore te starten. Ik rijd M2 dressuur.
en nog lang geen Z springen (waarin het wel mag) maar B.

ik weet dat de KNHS geen dispensatie verleend voor andere optomingen. maar wellicht door medische redenen zoals dit wel?

Annemeik

Re: heeft het zin om dispensatie aan te vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 07:39

Volgens mij niet. Denk dat je dat even na moet vragen bij de knhs zelf.

Maar even over de wond in zijn mond, ik mis de DA een beetje in dit verhaal. Wat heeft die er over te zeggen dat het steeds weer open gaat?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 07:40

Is je paard niet overgevoelig voor nikkel dat de mondhoeken opengaan? Heb je al eens een nathe (kunststof bitje) geprobeerd? Of je huidige bit te omwikkelen met latex?
Het proberen waard!
Wat je vraag mbt dispensatie betreft, denk ik niet dat je die zult krijgen. Heel, heel misschien als je een DA-verklaring zou hebben. Maar dat is nooit zeker.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 07:44

Dispensatie wordt niet verleend op grond van medische redenen. Staat volgens mij zelfs zo in het reglement.
Verder ga ik met Sim mee. Rubberen bitje misschien proberen, of koper.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 07:47

In het dispensatiereglement vd KNHS staat:

Geen dispensatie
Er zijn bepaalde reglementaire bepalingen waar nooit van af wordt geweken. Het aanvragen van dispensatie hierop heeft geen zin. Dit zijn bijvoorbeeld bepalingen die gehanteerd worden omwille van veiligheid of paardenwelzijn.
Hieronder volgt een aantal voorbeelden van bepalingen waarop geen dispensatie wordt verleend:

Het starten met een hengst als de ruiter niet het vereiste wedstrijdniveau heeft behaald of niet voldoet aan de leeftijdscriteria

Het starten met een paard door kinderen jonger dat 12 jaar in de disciplines dressuur, springen en eventing

Het starten met beenbescherming voor het paard in de dressuur

Opwaardering boven hoogst persoonlijke stand van paard en/of ruiter

Rijden met een bit dat reglementair niet toegestaan is in de desbetreffende klasse of discipline

Het mag dus niet...
Verder ga ik met de rest mee, probeer eens een ander soort bit. Je kunt ook rubberen bandages krijgen, die je om het bit kan plakken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:57

rubber bitje zou ik absoluut niet doen, dat is juist veel stroever. Kunststof of een latex bandage is wel een optie.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:01

Ik verdenk mijn paard van een metaalallergie en heb een enorme verbetering bemerkt nu ik met een happy mouth bit rijdt. Mijn paard heeft geen hele droge mond van nature, want als dat wel zo is wordt het inderdaad erg stroef en daarmee ook een stuk onvriendelijker.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:06

happy mouth is ook geen rubber, maar kunststof, en is zeker een fijn materiaal. Ik bedoelde dat zwarte spul :))

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:24

Mij is verteld dat het met plastic ook is, rubber is nog erger inderdaad.
Hoe zou ik de ringen kunnen omkleden???
En zou ik daar de gespen etc ook mee kunnen doen?? Ik ken namelijk de spullen die jullie gebruiken niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:29

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 21:36

ik heb alles al geprobeerd.

bit bandage, happy mouth, bitringen

en de DA die ik heb is een hele goede, maar hij weet het ook niet.

en qua dispensatie, ik kan wél een DA verklaring krijgen, dat wou de dierenarts graag doen. en ik krijg ook wel een soort verklaring van goed gedrag wat betreft het rijden met bit en hackamore.

maar ik raak echt uitgepuzzelt