Overgang L1 naar L2

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superlise

Overgang L1 naar L2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 14:33

Hallo,

Ik vroeg me af wie hier de overgang van het L1 naar het L2 erg vond tegenvallen of juist mensen die het geen grote overgang vonden. Ik zelf mag bijna L2 en twijfel nu of ik dan al bij 10 winstpunten over ga, want een heel groot voordeel vind ik het doorzitten. De moeilijke punten die er bij komen zijn het door wijken tot de hoefslag en het achterwaarts maar ik zie daar niet zoveel problemen in dus nu vroeg ik me af; wat was jullie punt dat je opviel/tegen viel toen je van het L1 naar het L2 ging. (moet de oprichting bijvoorbeeld al een stuk meer etc.)

Gracezellaa

Re: Overgang L1 naar L2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:35

Hier ben ik ook erg benieuwd naar, ik lees even mee.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:39

Als jij het doorzitten als groot voordeel ziet: Direct overgaan met 10 punten!
Dat leek mij het moeilijkst, maar ik moest ook direct over van mijn instructrice en ondanks dat ik enorm moest wennen aan het doorzitten én vreselijk zenuwachtig was reed ik hele mooie punten.
Het verschil was niet zo groot en het zijn best fijne proeven.

Succes!

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:41

Bij mij lukt het wijken vanuit doorzitten altijd beter omdat ik dan net iets meer met m'n zit kan sturen.
Het lijkt me alleen een pluspunt als je kan doorzitten & het wijken zit voldoende in het paard, om de overgang te maken :)

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 14:44

Ja, ik rij thuis eigenlijk áltijd doorzittend zeg maar (met losrijden natuurlijk niet) maar vanaf het moment dat ik mijn pony los heb gereden ga ik doorzitten en doe ik verder alles doorzittend maar in het L1 mag dat dus niet en daar hik ik nu vaak tegen op (ik rij veel netter als ik doorzit, voor mijn idee). Maar dat wijken, stel je smokkeld iets, wordt dat al snel afgestraft met een 3 of is het afstraffen net zo iets als het niet genoeg wijken bijv. in het L1?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:50

Je wordt zeker strenger beoordeeld in het wijken. Wijken in het L1 waren zessen, en zijn nu vaak vieren en vijfen. Afgezien van de vorige wedstrijd, daar had ik een zes en een zeven in de tweede proef. Maar ik haal die slechte punten vaak weer op met andere dingen die wel goed gaan :)

Edit: en met die 5 meter kan je makkelijker 'smokkelen' dan wanneer je helemaal tot de hoefslag moet :)

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:54

Ik vond de L2 een fijnere klasse dan de L1. Het doorzitten gaf ons veel meer rust in het rijden. Het extra wijken is niet zo veel, als jouw paard nu netjes wijkt in de L1 red je het extra stuk in de L2 ook wel. Het achterwaarts is ook niet zo spannend, met 2/3 passen voldoe je ook aan het gevraagde...

tiesjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:54

Toevallig heb ik van de week de overstap naar het L2 gemaakt. Lang getwijfeld of ik over zou gaan, omdat ik altijd vrij onzeker ben of we het allemaal wel kunnen of het op wedstrijd allemaal wel zo gaat lukken als het thuis gaat.. Van tevoren gewoon een aantal keer een proefje oefenen.. Toen kwam ik erachter dat de L2 proeven me eigenlijk beter afgingen dan de L1, omdat je in het L1 de hele tijd de schakeling hebt van lichtrijden-doorzitten en andersom. In het L2 kun je gewoon op je kont blijven zitten, behalve dan bij de middendraf en halsstrekken en daardoor kan ik m'n paard automatisch beter bij elkaar houden.

Weet niet hoe dat bij jou zit? Hoe gaan de proeven in het L1 je af? Heb je veel moeite om je punten bij elkaar te rijden of lukt het wel? Wat is je niveau thuis? Als hij thuis braaf achterwaarts gaat en zijn oefeningetjes doet zou ik er gewoon voor gaan! Altijd goed voor de ervaring, en desnoods start je een keertje HC.

Het wijken, tjah: in principe moet je paard dit gewoon tot in de hoefslag kunnen. Aan de andere kant, het zijn maar 2 onderdelen uit de hele proef. Je kunt niet overal super punten op scoren. Als hij de rest braaf doet en je rijdt hem netjes de bak rond, dan geloof ik dat het wel goed gaat komen.
Succes!

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 15:01

Nee inderdaad dat dacht ik ook, dat van het wijken, het zijn maar 2 onderdelen. Het L1 gaat me wel goed af, geen monsterscores maar wel bijna elke wedstrijd een puntje. Thuis in training en in les rijden we denk ik L2 niveau ongeveer, we zijn bezig met schoudervoor rijden etc, door wijken en vooral wat meer opgerichter en bij elkaar rijden en dat gaat thuis allemaal wel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:04

Ik vond het L2 veel fijner dan het L1, maar dat komt ook doordat ik met doorzitten mijn paard fijner bij elkaar kan houden. Oprichting moet wel meer dan bij het L1, maar is eigenlijk in het L1 ook al gangbaar hier.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:08

Ik ga a.s. zondag over naar het L2, ik kijk erg uit naar het doorzitten :D
Ik zal wel verslag uitbrengen hoe ik het vond gaan ;)

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 16:08

Als je gewoon goed punten haalt in de L1 en je paard een beetje kan wijken en achterwaarst gaat, zou ik gewoon overgaan :D
Ik dacht zelf ook dat ik er nog niet helemaal klaar voor was.
Maar het is echt niet zo moelijk, het is tot nu toe mijn beste klasse:D
Ik rij nu 1,5-2 maand L2 , en heb nu in 7 proefjes 9 wp als ik 10 wp heb gaan we mooi M1 starten ;)

Als je het nog niet zeker weet, gewoon even overleggen met de gene waar je les van krijgt. Ik denk dat hij/zij je wel kan vertellen of je er klaar voor bent

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:17

Ik vond de overgang van de L1 naar de L2 heel erg meevallen. Zeker als je niet tegen het doorzitten op ziet, en je denkt dat jullie het aan kunnen, gewoon lekker L2 gaan starten hoor :j

Moreill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:20

Ik heb 15 en 16 Mei waarschijnlijk ook mijn laatste L1 proeven.. Moet nog 1 puntje, en ik heb dan vrijdag 2 proeven en zaterdag 2 proeven.. Heb de afgelopen 10 proeven daarvan 7 winstpunten gehaald. (mijn pony is heel sterk en vind het nog moeilijk om een goeie aanleuning te houden, ze loopt te opgericht zeg maar).. Maar waar kan je de L2 nou het beste oefenen, juist op wedstrijd in de L2..

Je hebt 10 winstpunten, dus je mag L2, waarom zou je dan L1 blijven, voor de prijzen? Ik hoef geen prijzen om me goed te voelen.. Ben gister voor het eerst M gestart , had 17 winstpunten in het L en nog nooit een prijs in het L gehad, terwijl ik wel meestal foutloos was, (alleen in de barrage dan 1 balkje of zo dat je net buiten de prijzen valt), alleen met het clubkampioenschap was ik 2e, maar toen was mijn eerste mache L hoogte, 2e manche M hoogte en mijn barrage was 1.05/1.10..

Gewoon lekker naar het L2 gaan , ik ben ook vrij snel L1 gestart terwijl mijn pony nog niet eens aan de teugel liep, haalde vorig jaar april een winstpuntje en toen een half jaar niet, en de afgelopen wedstrijden heb ik geen 1 wedstrijd gehad waar ik geen winstpunt had, dus zo zie je maar weer..

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:22

@Moreill; je kan toch ook L1 (of een andere klasse) blijven starten om ervaring op te doen, of juist thuis nog even te kunnen oefenen? In dezelfde klasse blijven rijden als je 10 wp's hebt hoeft echt niet alleen maar omdat je prijzen wil rijden lijkt mij toch.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:32

wat fijn dit topic heb ook net 10wp in het L1 gereden
mij lijkt ook als de knopjes er thuis goed opzitte dus het wat verder wijken en het achterwaards dat overgaan best goed idee is.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:49

Ik vond de overstap niet groot! Eigenlijk makkelijker :o
Maar lichtrijden was toen ook nog mijn minpunt!
Nu is het idd alles doorzitten behalve halstrekken en middendraf! Maar verder zijn de oefeningen wel 'sneller' achter elkaar maar dat vond ik echt fijn! Dan ga je juist rijden :D

Wat ik gewoon zal doen, een paar keer een L2 proef oefenen thuis! En dan nog niet eens de proeven volgens de maand! Maar gewoon een proef! Dan weetje hoe 'moeilijk' naja laat ik anders zeggen is;) En dan voel je wel of het soepel ging of juist niet! En zo weet je ook wat je moet oefenen!

Succes :)

FleurS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:59

Ik heb de overgang een jaar geleden gemaakt en mij viel op dat er in de L2 strenger/preciezer gejureerd wordt. Ze letten veel meer op impuls/gedragenheid. Die moet alweer meer zijn dan in de L1. Verder maakt mijn paard snel spanning met teugels aannemen na halsstrekken en middenstap. Nu krijg ik daar opmerkingen over, voorheen niet.
Dus ik ben het er niet mee eens dat je zo over kan, je paard moet in het geheel wel al iets meer gedragen en met meer impuls lopen dan in de L1. Maar goed, als je in de L1 al goede punten had, zal dat wel goed zitten.

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:43

Ik vond de L1 een rot klasse heb er dan ook een bijna anderhalf jaar overgedaan om mijn 10 wintspunten te krijgen

De L2 gaat als een speer heb op 2 wedstrijden na geen winstpunt gereden en dat komt omdat we even in een dipje zitten maar ik zit al op 7 wintspunten
De eerste L2 wedstrijd reed ik meteen beide proeven een winstpunt.

Dus ik zou zeggen lekker met 10 wintspunten over

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:18

De L2 is veel fijner, in de L1 breng je constant je pony uit balans omdat je heel de tijd moet doorzitten dan weer lichtrijden etc. In de L2 blijft je pony veel meer in balans.
Succes.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:02

Ik rijd altijd 15 tot 20 winstpunten per niveau, zo ook bij de overgang van het L1 tot L2. Ik kon hierdoor gewoon verder hobbelen en lagen/liggen mijn punten altijd rond de 190/195. :)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:10

Wat ik met mijn eigen peerdje merkte is dat ik alsm ik de 10 punten eenmaal binnen had onbewust suffer ging rijden. Daarom is het voor mij goed om (tenzij het écht heel moeilijk is) direct over te gaan, houdt me scherp. Mijn eerdere instructeur was ook van het wachten met overgaan, mijn huidige vond het belachelijk dat ik verder wilde rijden in de L1. Zij is meer, als je het kan, gewoon doen. Ik ben dus benieuwd wat ze zegt als ik mijn 10 punten heb!

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 19:01

IK had vandaag weer privéles en mijn instructeur vroeg zelf al naar hoeveel punten ik nu had, dus vandaag even flink de moeilijke stukken uit het L2 geoefend en hij zei ook dat ik gewoon over moet gaan als ik die laatste 2 puntjes binnen heb. Dus ik hoop volgende week donderdag of zondag mijn laatste 2 puntjes te rijden :)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:11

L1 en L2 is bijna geen verschil :)

in de tijd dat je L1 hebt gereden, heb je je als het goed is ontwikkeld en kun je dus zo door..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:42

superlise schreef:
IK had vandaag weer privéles en mijn instructeur vroeg zelf al naar hoeveel punten ik nu had, dus vandaag even flink de moeilijke stukken uit het L2 geoefend en hij zei ook dat ik gewoon over moet gaan als ik die laatste 2 puntjes binnen heb. Dus ik hoop volgende week donderdag of zondag mijn laatste 2 puntjes te rijden :)

Ik overleg het idd ook altijd even met mijn instructrice :j Die kan me duidelijk vertellen of ik er al wel of niet klaar voor ben :)