oke bedankt. want mijn pony moet in mei 6 worden en heeft zulke goede hoeven dat ik het zonde vind om er ijzers onder te doen.
Silence
Geplaatst: 11-05-09 09:35
Wij zijn gister voor het eerst gestart. Hadden nog nooit op gras gereden en mijn paardje heeft ook geen ijzers. Gisteren was dus de eerste keer, maar hij liep niet anders dan op zand en gewoon heel stevig. Onze smid vind het zonde om ijzers eronder te slaan omdat hij zulke goede hoeven heeft en het is dus inderdaad ook niet nodig.
Mechelfan
Geplaatst: 11-05-09 09:35
Geen probleem, beter dan met ijzers, moet je steeds stiften indraaien.
Heb met mijn pony in het M1 en L springen gewoon met blote voeten gereden.
En voor mijn gevoel heeft een paard met blote voeten betere grip op een modderbodem dan een paard met proppen.
ENOMIS
Geplaatst: 11-05-09 10:47
Ik vind ook dat hoe hoger je komt, de kalkoenen je een wat zekerder gevoel geven. Gras hoeft maar iets nat te zijn en dan met bijv. volte 10 meter in galop, contra (om in de M1 te blijven ) kan de achterhand zo wegglippen. Heb hem nu voor het eerst rondom voor de klasse M2, eerst altijd alleen voor maar merkte met de middengalop dat hij heeeel voorzichtig ging lopen.
dauphine
Geplaatst: 11-05-09 10:47
Ik rij nu met mijn pony in de M2 en heb nog nooit ijzers bij haar onder gehad. Nog nooit problemen gehad. Spring ook in het L en rijdt SGW wedstrijden en heb nog nooit problemem gehad zonder ijzers.
Pony heeft erg sterke hoeven en is erg stabiel, dus vindt het niet nodig om er ijzers onder te gooien. Heb altijd gezegd dat ik er wel ijzers onder zou doen zodra ze minder stabiel ging voelen
petitparis
Geplaatst: 11-05-09 10:53
't ene paard is het andere niet. Sommigen lopen perfect zonder ijzers, zelfs in de bochten in galop. Anderen schuiven gemakkelijker even weg, worden onzeker, gaan anders lopen. waardoor ze alleen maar sneller gaan glijden. Dus gewoon proberen en kijken hoe je pony loopt. Elk paard heeft trouwens een natuurlijk glijmoment afhankelijk van het type ondergrond (optisch niet echt zichtbaar) zelfs met ijzers (zonder kalkoenen dan).
ja ik ga het gewoon een keer proberen wordt het niets dan kan ik altijd nog ijzers nemen, maar ik vind het gewoon zo zonde als het niet nodig is.
Dennis
Geplaatst: 11-05-09 11:06
Ik start Z dressuur en L vaardigheid zonder ijzers.
Heb de zelfde pony ook met ijzers gereden,maar merkte geen verschil. Thuis reed ik haar zelfs dagelijks zonder kalkoenen op gras, enkel met heel nat of juist heel droog weer werd ze iets voorzichtig.
Maar andere paarden worden al bij de eerste stap op gras voorzichtig, dus het is even aan kijken wat voor jou werkt.