zenuwen hoe ga je daar mee om

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hobbyboerin

zenuwen hoe ga je daar mee om

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 20:20

of hoe leer je er mee omgaan.
mijn dochter van 11 heeft nu voor de derde keer meegedaan aan de onderlinge wedstrijden en voor het eerst gesprongen.
ze vind het erg leuk maar..... ze is zo zenuwachtig.
dit keer ging de dresuur redelijk maar bij het losspringen was ze zo zenuwachtig dat de pony als een ongeleid projectiel op de hindernis afstormde toen toch wou weigeren met als gevolg dat ze samen onderuit gingen dwars door de hindernis.
ze was helemaal overstuur en wou eigenlijk niet meer starten uiteindelijk is ze toch gestart en dat ging best goed.
in de les gaat het ook best goed maar zodra de pony haar zenuwen aanvoelt (bij een wedstrijd vooral) word hij of heel traag of gaat heel snel.
heeft iemand tips zodat ze hier mee om kan leren gaan?
zondag start ze met dresuur voor het eerst bij een wedstrijd (wel groen)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:12

Ik heb zondag ook mijn eerste wedstrijd.
Voor mezelf heb ik voorgenomen om niet te rijden voor de punten.
Als mijn paardje de proef netjes loopt en zich gedraagd op het terrein, dan hebben we voor mijn gevoel gewonnen.
En ik moet zeggen, dat die instelling een hele hoop van de zenuwen en spanning heeft weggenomen.
Nu zit er enkel nog gezonde spanning ;)
Maar die instelling is misschien nog erg moeilijk voor jouw dochtertje.

Oliebeer

Re: zenuwen hoe ga je daar mee om

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:15

jaja :)
diep ademhalen, zitten op je zitbeenknobbels en lachen :)
eigenlijk is een beetje nerveus zijn wel een beetje goed, het stimuleert je goed te rijden (bij mij dan) Ook werkt het bij mij hele verhalen op te steken en vooral niet te gaan voor het feit dat je moet winnen, en het zien als iets leuks :D

snd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:24

Probeer in korte tijd meerdere keren te starten , zodat er meer routine is . Start nu bv 3 of 4 keer kort achter elkaar en dan weer een rust periode.
Aangezien je dochter jong is probeer een haalbaar doel te stellen voor de wedstrijd . Bv iets simpels als op het goede been lichtrijden tijdens de proef.

mocht je het harnachement willen schoonmaken doe dit dan niet 1 maar 2 dagen van te voren zodat je er zeker van bent dat alles op de juiste manier weer in elkaar is gezet. :)* Kinderen kunnen van dit soort dingen erg van slag raken dus wees goed voorbereid bv door een briefje te maken met spullen die nodig zijn. Waarvan de belangrijkste bovenaan staan.

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:28

Altijd blijven lachen wat er ook gebeurt :D :D en zelf rustig blijven want je eigen zenuwen(weet niet of je ze hebt) kunnen dus overslaan op je dochter.

Eva_Jameson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:20

Dniez schreef:
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurt :D :D en zelf rustig blijven want je eigen zenuwen(weet niet of je ze hebt) kunnen dus overslaan op je dochter.

Sluit ik me bij aan ;)

_1Guusje1_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:25

Eva_Verboom schreef:
Dniez schreef:

Sluit ik me bij aan ;)

Vind ik ook! :D
En je paard gerust stellen, want die merkt natuurlijk als jij zenuwwachtig bent..

Look_at_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:14

Beide rustig zijn. :) Anders moet je van dat spul bij de drogist ophalen (weet even niet meer hoe het heet, maar met een paar druppeltjes door je drinken ben je er een stuk minder zenuwwachtig door :) ).
Verder sluit ik me helemaal aan bij de rest. :)

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:58

Look_at_Me schreef:
Beide rustig zijn. :) Anders moet je van dat spul bij de drogist ophalen (weet even niet meer hoe het heet, maar met een paar druppeltjes door je drinken ben je er een stuk minder zenuwwachtig door :) ).
Verder sluit ik me helemaal aan bij de rest. :)

is dat dan wel toegestaan, doping voor de ruiter ? :+

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 00:01