losrijden op wedstrijd en bakregels...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

losrijden op wedstrijd en bakregels...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 14:13

ben nu sinds 2 jaar weer 2 keer op concours geweest en ik kan mij vreselijk irriteren aan mensen die de bakregels niet kennen bij het losrijden. ligt dit nou puur aan mij of vinden jullie dit ook vervelend?

paard voorbeeldjes:
- mensen die stappen op de hoefslag
- mensen die je lekker even afsnijden als je net een zijgang aan het rijden bent
- mensen die niet snappen dat degene op de linkerhand op de hoefslag mag blijven tijdens het passeren

met als gevolg dat ik mijn paard op de rem moet trekken en daar wordt ze echt niet fijner te rijden van...

Urielle

Re: losrijden op wedstrijd en bakregels...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:20

Vind ik ook vervelend, maar ik maak me er mede schuldig aan. Wrangler bijvoorbeeld heeft bij zijn eerste wedstrijden op zijn achterbenen staande/springend met zijn voorbenen naar andere paarden gekapt dus die probeerde ik uit de buurt van andere combinaties te houden tot ik hem betrouwbaar genoeg vond om gewoon tussen de anderen te rijden.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 14:28

natuurlijk, maar dat vind ik heel wat anders, veiligheid staat wel voorop :j

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:48

Of halthouden op de hoefslag, ook zoiets leuks :Y) Je bent niet de enige die dat vindt, ik deel die mening!

DivaMiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:07

Ik moet bekennen dat ik daar ook schuldig aan ben. Ik rijd namelijk al ontzettend lang in mijn eentje in een privé bak waar ik moet niemand rekening hoef te houden, dus ik ben ook niet op de hoogte van de geldende bakregels. Heb je een idee waar ik die kan vinden? Dan ga ik ze wel even leren want als ik straks op wedstrijd ga wil ik wel een beetje beschaafd tegenover anderen kunnen losrijden.

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:21

Ik denk dat de grootste ellende al voorkomen wordt als iedereen gewoon goed voor zich uit kijkt. Ik moet zeggen dat ik zelf ook niet super op de hoogte ben van de regels, maar met gewoon logisch nadenken kom ik al een heel eind. En gewoon met anderen rekening willen houden.
Wat denk ik ook wel wil helpen is gewoon regelmatig met anderen in de bak rijden, dan ben je dat in ieder geval al gewend als je op concours gaat. Ik vind het dan ook niet altijd even handig als de instructeur van een groepsles met wedstrijdruiters vind dat iedereen op dezelfde hand moet blijven rijden. Al kan het met een hele grote groep soms niet anders. Als ik om me heen ruiters soms hoor miepen dat iedereen door elkaar rijdt dan vraag ik me toch echt af hoe ze dat dan op wedstrijd doen.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:04

Haha is het ergertijdperk aangebroken?? :D

nee hoor, geeft toe dat ik het ook ronduit vervelend vind, mensen die niet opletten en denken dat ze alleen op de wereld zijn....
hoevaak ik idd al mijn paard ergens net voorlangs heb moeten trekken, of bovenop de rem en ga zo maar even door alleen door anderen...
hij word het idd niet fijner van, en krijgt er ook niet meer vertrouwen van, hij vind het allemaal al doodeng en dan moet je ook nog eens zo rond moeten rijden... :n
zo moeilijk is het toch niet om een beetje rekenschap met anderen te houden.

met mijn andere paard was het niet zo erg, die parkeerde ik er wel voor of reed gewoon door, tja als mensen iritant gaan doen en denken alleen op de wereld te zijn kan ik het ook hoor...
dan was het gauw duidelijk en klaar.
maar met mijn huidige die springt al met 4 benen tegelijk de lucht in als er iemand recht op hem af komt, of net wat te dicht langs hem..

nu met buitenseizoen heb je wel wat meer ruimte vaak, maar dan nog presteren mensen het om de manen te gaan zitten tellen ipv VÓÓR zich te gaan kijken, en opletten waar ze rijden. :=

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:44

Ben het met je eens dat het vervelend is hoor!
Maar ik heb het zelf ook wel eens, dan ben ik met mn paard bezig en let ik gewoon eventjes niet op..
Maar dan hoor je ook wel een sorry van mijn kant..

Maar idd mensen die echt de halve bak voor zichzelf opeisen word ik ook niet vrolijker van, en voor hen ga ik ook niet meer aan de kant :P

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:10

enige waar ik me aan irriteer, is dat mensen niet weten dat zijgang voorrang heeft..
verder rij ik overal wel omheen :)
en links heeft idd voorrang, alleen soms zijn de situaties zo, dat het beter even omgeruilt kan worden..
roep dan wel is gewoon van: ik pak de binnenbocht wel..

Zijn ook mensen die zich te goed aan de bakregels houden daarin.. of doorbaggeren, of voor iedereen aan de kant schieten.. als iedereen gewoon goed kijkt, rij je met gemak om elkaar heen.. :)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:15

Mijn pony gaat vanzelf opzij :+

Ik kan als ik linksom rij ook niet op de hoefslag blijven als er een paard tegemoet komt. Ze is een beetje claustrofobisch..maar daar hou ik zelf altijd rekening mee dus ik cross altijd om iedereen heen..:j

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 19:19

communicatie is inderdaad al heel fijn, als ik per ongeluk iemand afsnij (tja, soms kan je echt niet anders) dan roep ik ook meteen sorry.

Uris is ook een beetje mieperig op andere paarden, tegenwoordig gaat het vrij goed, maar 2 weken terug op concours knalde er een paard tegen ons op omdat de ruiter niet uitkeek en toen was al het opgebouwde vertrouwen weer weg :\

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:23

Ik ben er vrij snel mee gestopt om los te rijden op het wedstrijdterrein in de winter. Ik reed thuis los, ging naar de wedstrijd en deed daar hooguit nog 10 minuutjes.
Scheelde mij bakken met ergernis.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 19:25

ik rij ook nooit zo lang los, kwartiertje vind ik vaak wel lang zat. even stappen, draf op beide handen en een paar voltes, dan even galop op beide kanten en een paar pasjes opzij :D

LouB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:25

Wat ik irritanter vind is mensen die hun lesgeefmens meenemen en hiermee denken dat ze de halve bak tot hun beschikking hebben, omdat ze nog even een half uurtje les krijgen.. :x

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:10

MaaikeMo schreef:
enige waar ik me aan irriteer, is dat mensen niet weten dat zijgang voorrang heeft..

Dat weten echt héél veel mensen niet, ook niet op de meeste pensionstallen :n
Dit geeft nogal eens miscommunicatie's als bijv de B en het Z samen losrijden...

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:11

Ik vind het super irritant bij het springen heb je een ieniminie bakje met 2 hindernissen gaan ze met zn 2 naast mekaar stappen kan je weer niet langs die hindernis moet je ook weer oop de rem

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 03:24

Mensen die hun paard vlak voor je op de rem trekken en hem meteen in zijn achteruit zetten, en dan boos zijn als je er bijna bovenop rijd >;) (allemaal op de hoefslag wel te verstaan.)

Ik snijd ook wel eens iemand af omdat ik het simpelweg niet gezien had maar roep dan ook altijd meteen sorry... :) Ik krijg alleen zelden excuses als iemand mij af snijd >;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 10:24

DivaMiep schreef:
Ik moet bekennen dat ik daar ook schuldig aan ben. Ik rijd namelijk al ontzettend lang in mijn eentje in een privé bak waar ik moet niemand rekening hoef te houden, dus ik ben ook niet op de hoogte van de geldende bakregels. Heb je een idee waar ik die kan vinden? Dan ga ik ze wel even leren want als ik straks op wedstrijd ga wil ik wel een beetje beschaafd tegenover anderen kunnen losrijden.

Als je binnenkomt even deur vrij/poort vrij roepen, zodat als er iemand aankomt die je niet had gezien, deze zelf nog snel de volte op kan draaien.
Linkerhand heeft voorrang op rechterhand
Draf en galop hebben voorrang op stappen, stappen sowieso alleen op de binnenhoefslag tenzij iedereen net aan het stappen is.
Zijgangen hebben voorrang op al het andere (let op: ook schouderbinnenwaarts!)
Hoefslag heeft voorrang op figuren
Halthouden niet op hoefslag, maar meer naar het midden.

Vergeet ik nu nog wat?

Al wie zich in de baan wil wagen,
dient dit vooraf beleefd te vragen.

Wie zijgang rijdt heeft vrije baan,
wie stapt moet van de hoefslag gaan

Wie links rijdt heeft de meeste praats,
wie rechts rijdt maakt voor de ander plaats.

Rijdt veel, praat weinig tot besluit,
komt tijdig, ga op tijd eruit.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 10:26

Och ik maak me hier niet druk meer om, ik zie het als een goede oefening voor mijn stuurkunsten en paard word er ook makkelijker van.

Als er mensen zijn die steevast iemand anders afsnijden, dan maak ik daar wel een opmerking tegen.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 10:40

Opzich ken ik die regels heel goed, maar toch lijkt het me zelf veel handiger om te gaan stappen op de hoefslag, als je stapt op de hoefslag kan je zowieso niet de andere in de weg lopen als ze bijvoorbeeld een volte willen draven.

Vaak is het ook zo dat er heel veel mensen gaan stappen op de binnenhoefslag en in het midden waardoor je vaak zat je voltes niet kan draaien, je zijgangen niet goed kan rijden enz. daarom kies ik er zelf vaak voor om op de hoefslag te stappen zo weet ik zeker dat ik de mensen die voltes en andere figuren willen rijden niet in de weg rij.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:49

Je hoort altijd uit te kijken, ook als je op de binnenhoefslag (dus op je plek) stapt, ik houd altijd de paarden die op de hoefslag langs gaan komen in het oog, vaak zie je aan de stelling enz wel (en waar de ruiter naar kijkt) wat ze van plan zijn. Dan kan je heel gemakkelijk het paardenbeest even in halt zetten zodat ze door kunnen :)

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:21

de regels vind ik opzich het belangrijkste niet, denk dat er bij veel mensen het wederzijdse respect mist. (dwz de een voelt zich beter dan de ander en denkt daardoor meer ruimte nodig te hebben) Als iedereen beter meedenkt met elkaar en niet ieder voor zich zou het ook al een stuk beter gaan...

haasje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:10

Volgens mij ergeren veel mensen zich op wedstrijd eerder omdat ze dan ook wel "iets" zenuwachtiger zijn..

Zelf probeer ik altijd zoveel mogelijk rekening te houden met ander, maar ook ik heb wel eens een botsing gehad hoor.

TakeThat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 11:20

idd erg vervelend, voorals als het dan al zo druk is..
gelukkig hebben we in het zomerseizoen vaak meer ruimte!

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 11:24

Heel irritant idd.

Ik moest laatst losrijden in een 20 x 60 bak, groot zat zou je denken. Gaat er iemand, die niet mee deed met de wedstrijd, maar daar op stal stond, op de hoefslag staan om te praten met iemand die aan de bakrand stond.

Ik kan me ook zo irriteren aan mensen die midden op het losrij terrein gaan staan lesgeven. Dat vind ik nog wel het meest irritant. Als je op wedstrijd gaat, moet je gewoon zelf kunnen losrijden, moet je niet iedere stap nog iemand nodig hebben die je begeleidt.