wedstrijden tips en trucs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
fran
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: almere

wedstrijden tips en trucs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-03 22:09

Ga jij voor het eerst op wedstrijd en ben jij nog onervaren? hier volgen een aantal tips en trucs om je wedstrijd te overleven Lachen

- blijf altijd lachen naar de jury
-als er iets mis gaat doe of het erbij hoort
-raak nooit in paniek
-ben je laatste denk dan volgende keer beter
-ben je eerste ga uit je dak

Met veel lol op de knol houden we het met elkaar wel vol!!!!!


gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 22:34

"Als er iets mis gaat doe of het erbij hoort..."
Zouden ze dat geloven als ik met een noodgang dwars door zeven dressuurbanen vlieg Verward Dan had ik dat vorig jaar misschien toch maar moeten faken Schijnheilig

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 23:55

Wat dacht je van kop in de lucht recht op de jury auto af? Knipoog
Denk niet dat ze daar snel intrappen.

Maar je tips zijn goed bedoeld. Enne bij een vrouw, niet teveel glimlachen Tenzij je een man bent. Haha!

hesterv

Berichten: 2853
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Bitgummole

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 09:06

Nog even een vraagje van mij dan..

Hoe reageer je meestal op een eerste prijs??? Ik gewoon vaak met een glimlachje.. Zijn er ook luitjes die ook werkelijk waar uit hun dak gaan!!?? Knipoog Een keertje werd mijn naam omgeroepen voor de eerste prijs kwam ik niet eens Bloos ponyke van mij was er namelijk in de galop vandoor gegaan en verwachte dus geen 1ste prijs!! Haha! Duurde wel even voordat ik bij de jury was... "Nou, die is ook niet erg blij" Koe

Groetjes HESTER!!

Frits [Silverstone x Casantos]
Celoma De La Tourbe [Whitesnake x Zuidhorn]
VERKOCHT
Gediplomeerd ORUN instructrice (niveau 2)

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 10:04

Nou inderdaad als iets misgaat kun je doen dat het erbij hoort. Ik had laatst ineen L proef dat zodra ik A afwend om bij X te groeten dat mijn paard er vandoor stoof. ergens bij C kwam ik tot stilstand ik lach in een deuk en omdat de jury hoog zat moest ik naar boven groeten. Ze moest ook lachen dus kreeg ik een 5!!!!!!! Haha! (dat had een 1 moeten zijn ofzo) Ach dus lachen en doen alsof het erbij hoort is altijd leuk.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Danijelle

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 10:31

Als ik ga groeten, dan zorg ik dat ik de jury aan kan kijken, dat er geen letter voor mijn smoel hangt Lachen
Inderdaad altijd lachen (dat was me vorige week zondag niet gelukt BAH). En nooit nee schudden, dat komt onzeker over! En geniet lekker van je dag!

Hester: ik reageer ook nooit enthousiast hoor. Zo ben ik gewoon niet.. maar ik ben er dan wel heel erg blij mee!

Karnat is er eindelijk!

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 10:41

Nog een tip, een B t/m M2 proef bestaat uit 26 onderdelen, en een Z proef zelfs uit dertig, dus als er 1 onderdeel mis gaat, gewoon aan het volgende onderdeel denken en doorrijden.
Niet stil staan bij iets wat mislukt is, alsof je proef al verpest is, je hebt nog zat onderdelen over om het goed te maken.
Is zo jammer als mensen van slag raken omdat er iets niet goed gaat en vervolgens de rest van de proef ook verpesten omdat ze alleen met die ene fout bezig zijn.

En idd even oogcontact maken met de jury bij het groeten, zowel bij het binnenkomen als het afgroeten. En bij het afgroeten zeker vriendelijk lachen, of alles heel slecht is gegaan, even je schouders ophalen alsof je wilt zeggen jammer maar helaas.
Ik weet van mezelf dat als ik zit te jureren en iemand kijkt met afgroeten alsof hij/zij zijn paard/pony na het verlaten van de bak eens even goed de les zal lezen, dat zeker meetelt in de laatste cijfers.
Plus dat ik dan extra goed oplet wat er na het verlaten van de ring gebeurd (alleen bij Indoors kan je het soms niet zien) en als iemand dan idd achteraf zijn paard nog even 'corrigeert' grijp ik in. Niet als iemand gewoon het paard nog even oppakt om bijv weer wat scherper aan de hulpen te zetten natuurlijk, maar helaas is de reactie na een mislukte proef vaak een stuk minder doordacht en eerlijk.

Navragen is beter dan afvragen.

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 10:55

Antoinette schreef:
Enne bij een vrouw, niet teveel glimlachen Tenzij je een man bent. Haha!


Ben ik niet met je eens. Als ik zit te jureren en ik zie dat mensen echt duidelijk lol hebben in waar ze mee bezig zijn (dus niet zo'n nep glimlach die op het gezicht bevroren zit) mag je de hele proef met een big smile rondrijden. Dit wordt over het algemeen positief gewaardeerd.

Voor de rest: denk vooral aan de afwerking van de onderdelen. Een goed voorbereide overgang die misschien iets te laat wordt uitgevoerd wordt altijd nog hoger gewaardeerd dan een slechte overgang precies op de letter.

En een tip die vooral voor mijzelf geldt Haha! : blijf ademen en rijden. Denk aan wat je instructie je doordeweeks voor houdt en probeer hier ook in je proef nog aan te werken.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Danijelle

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 11:02

Ook al gaat het bij mij slecht (zoals vorige week), toch beloon ik het paard als ik de bak verlaat!

Karnat is er eindelijk!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 11:44

Nog een tip:

Blijf vooral ADEMEN. Bloos

Tijdens mij proef heb ik de neiging mijn adem in te houden, dat lukt natuurlijk geen 6.30 minuten en dan gebeuren er hele rare dingen in je hoofd en met je hoofd (rooie kop enzo). Boos!
Je kan nog steeds met een B/L/M/Z proef geen trailer winnen en Anky staat er niet bij om je af te keuren, dus probeer te blijven ademen en glimlachen.

Toos paardloos

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 11:51

zorgvuldig rijden. Voltes mooi rond, hoeken inrijden en netjes afwerken. En de grijze stukken gebruiken om je paard weer even scherp te maken als er iets moet gaan gebeuren.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 12:08

imker schreef:
Nog een tip:

Blijf vooral ADEMEN. Bloos

Tijdens mij proef heb ik de neiging mijn adem in te houden, dat lukt natuurlijk geen 6.30 minuten en dan gebeuren er hele rare dingen in je hoofd en met je hoofd (rooie kop enzo). Boos!
Je kan nog steeds met een B/L/M/Z proef geen trailer winnen en Anky staat er niet bij om je af te keuren, dus probeer te blijven ademen en glimlachen.


das wel een tip die ik kan gebruiken Bloos Als ik mijn adem inhoud, dan ga ik verkrampt zitten, dan gaat over mijn paard en dan gaat hij slaan met zijn hoofd Boos!
En idd Anky zal niet komen keuren Knipoog maar het helpt wel als je naar een video kijkt of iemand die héél goed rijdt, en je houdt dat beeld in gedachte terwijl je je proef rijdt!
Ik weet niet of dat hetgeen was, maar vorige onderlinge wedstrijd had iedereen een 5 op "presentatie van ruiter en pony/paard" en ik een 6 Verward Alleszins het doet wel goed voor je zelfvertrouwen hehe Haha!
xxx

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 18:21

puntjes op de i zetten. Zoals Lielle zegt, hoeken goed doorrijden, die worden zo vaak afgesneden! En maak gebruik van die hoeken. Als je over de diagonaal moet uitstrekken, voorbereiden in die hoeken, maak hem alvast wakker. Op de diagonaal schouders naar achter en jouw paard gaat!
Ga op concours met de gedachte ik doe mijn best en meer kan ik niet doen. Dan is het ook niet zo erg als het eens wat minder gaat.

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 23:11

Probeer voordat je op je paard zit, even de bak te bekijken en je proef denkbeeldig na te lopen. Dat betekend dus inclusief alle problemen die je per onderdeel zou kunnen hebben. Zo kan je wat anticiperen op je proef en heb je hem sowieso even doorgelopen, zodat je op zeker kan spelen als je wordt voorgelezen.
Denk er ook aan goed op de letter te rijden. Des te afgewerkter staat je proef.
Je hebt ook van die mensen die hun paard nog even gauw na de proef even afrossen, omdat hij tijdens de proef niet lekker ging... Alsjeblieft, dat heeft geen zin. Je paard denkt dat hij inmiddels al klaar is met de proef omdat je de ring in vrije stap hebt verlaten. Als hij dan een trap krijgt, begrijpt hij niet waarom. Rijdt liever de proef eerst thuis even, waarbij je leert wat de knelpunten zijn. En oefen deze punten dan ook thuis en niet tijdens het losrijden. Daar bouw je alleen maar stress mee op. Let wel: dit is een advies,ik zeg niet dat iedereen dat natuurlijk doet...

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 09:12

Zorg dat je met alles ruim van tevoren klaar bent. Dat je paard netjes schoon is en al ingevlochten indien nodig. Dat je spullen schoon zijn enz. Dat niet als je op wedstrijd aankomt, dat je je laarzen nog schoon moet maken of dat de staart nog een strobossie is met de strontklonten er nog in. Knipoog En vergeet vooral niets mee te nemen, een hoofdstel is ook heel erg handig.. Bloos

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 09:24

Rustig blijven en je pony geruststellen als hij bang is, als je zelf gaat stressen wordt je pony niet beter.
Zorgen dat je het proefje kent.
Een mislukt onderdeel? Jammer, volgende onderdeel weer beter!

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 00:24

hihi mijn buurmeisje en ik hebben ooit eens de tien gouden regels om een winstpunt te halen opgesteld. In willekeurige volgorde...

1. Zwaai 1x met je kont tijdens het lichtrijden.... 2x zwaaien is twee winstpunten.
2. Gooi een hele fles parfum over je heen zodat de jury je niet alleen de hele proef kan zien maar ook ruiken.
3. Stop 50 euro bij het paardenpaspoort in....
4. Neem alvast een fles drank en een doos chocolade mee voor de goede afloop.
5. Maak jezelf oogverblindend op zodat de jury zijn ogen niet van je af kan houden.
6. Knipoog met het groeten verleidelijk naar de jury
7. Rijdt altijd in een zo strak mogelijke outfit zodat alle rondingen goed uitkomen.
8. Doe uiteraard een push-up BH aan en vul deze desnoods nog een beetje extra...
9. Ga na het rijden van je proef nog even zelf je paspoort ophalen en vergeet niet om zover mogelijk die auto in te duiken.(wel eerst de bovenste knoopjes losmaken en plastron afdoen)
10.Vergeet niet om maskara op te doen bij je paard zodat je paard in ieder geval bij je outfit past. Eventueel wat olie om de ogen en neus etc.

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 10:59

toevoeging annegti, werkt doorgaans alleen als de jury van t andere geslacht is Knipoog Haha!

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 12:27

mijn instructeur vertelde laatst:
'er was eens een meisje bij een wedstrijd, die zich oogverblindend had opgemaakt, en echt een hele fles parfum over zich heengegoten had, ze liep werkelijk als Jennifer Lopez rond. Bij het inrijden zielig doen, alles was vies, volgens haar. Aan het begin van de wedstrijd knipoogde ze verleidelijk naar de jurist, en ze had onder haar WITTE rijbroek een RODE string aangedaan. maargoed, zij bij het rijden dus heel sexy en alles, ze reed niet eens als de beste, maar na haar rit, was ze er ineens niet meer, de (mannelijke) jurist er ook niet... ik betrapte ze dus in zijn LandRover, en toen kwam het verhaal, dat als zij met hem naar bed ging, ze 1e zou worden. Ze was gediskwalificeerd, en de jurist was naar huis gestuurd. Sindsdien hebben we altijd een vrouw.'
ik vind het zo komisch, echt, toen lag ik echt in een deuk, dus toen ik jullie 10 'gouden' regels las, d8 ik meteen weer aan dat verhaal.

het komt allemaal goed, wacht nou maar af wat de tijd met je doet
het is nu nog te vroeg, want alles wat groot is begon ooit klein...
Je hoeft niet meteen een Vlinder te zijn...

Y;(

mrnino

Berichten: 995
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Een plaatsjuh bij `t ijsselmeer ENKHUIZEN !

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 12:49

haha die is goed amy Haha!

I LOVE MR.NIÑO 4-EVER AND ALWAYS !!!+o+
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
PROFIEL HELEMAAL VERNIEUWD.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:D

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 12:52

Fitzroy"]
[quote="Antoinette schreef:
Enne bij een vrouw, niet teveel glimlachen Tenzij je een man bent. Haha!


Ben ik niet met je eens. Als ik zit te jureren en ik zie dat mensen echt duidelijk lol hebben in waar ze mee bezig zijn (dus niet zo'n nep glimlach die op het gezicht bevroren zit) mag je de hele proef met een big smile rondrijden. Dit wordt over het algemeen positief gewaardeerd.

[/quote]

Het was ook ietsje anders bedoeld Haha! Ik heb er erover als je de hele tijd glimlachend naar de jury kijkt Knipoog

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 13:19

Tips voor op wedstrijd.

Loop voordat je je paard uitlaadt zelf even een rondje over het terrein, zodat je weet waar alles (secretariaat, losrijterrein, ring) is.

Wees aardig tegen de mensen die mee zijn om jou te helpen, ook als er iets misgaat of als je eenslechte proef hebt gereden. Zij doen ook hun best en straks zit je de volgende keer zonder hulp.

Doe alle papieren (startkaart, inentingsbewijs etc.) overzichtelijk bij elkaar in een mapje, scheelt een hoop gezoek.

Bij veel dressuurjuryleden kun je na afloop van je proef even langs gaan voor commentaar. Maak hier gebruik van en doe er je voordeel mee voor de volgende wedstrijd. Blijf altijd beleefd, ook al zegt de jury dingen waar je het niet mee eens bent.

Neem reservespullen mee. Dingen gaan altijd kapot op het moment dat je het niet kunt gebreuken. Vooral teugels zijn hier gevoelig voor. Kalkoenen hebben de vreemde gewoonte om te verdwijnen op het moment dat je ze nodig hebt, neem hier dus ook een paar extra van mee.


Maak thuis je stiftgaten alvast schoon en prop er wat vette watten in. Er zijn ook speciale propjes van rubber te koop, maar vette watten werkt beter.

Neem naald, draad en veiligheidsspelden mee. Altijd handig, al is het maar om je startnummer vast te zetten op je sjabrakje.

Neem EHBO-spullen mee, zowel voor jou als voor je paard. Er is meestal wel EHBO aanwezig, maar een schaafwondje o.i.d. kun je best zelf behandelen.

Stap, nadat je je paard uit de trailer hebt gehaald, een paar rondjes aan de hand over het terrein. Goed tegen de trailerstijfheid/stress en hij heeft gelijk alles al een keer gezien. Laat hem als daar de mogelijkheid toe is even grazen, dit werkt ontspannend voor zowel jou als je paard. Controleer hem ook gelijk even op wondjes en behandel deze.

Controleer van tevoren in het wedstrijdreglement of het harnachement (bit!) waarmee je rijdttoegestaan is, dit voorkomt teleurstellingen en woede achteraf.

Voor de springruiters: spring niet teveel op het losrijterrein, daar maak je hem alleen maar moe mee.Als je hem op het losrijterrein nog moet leren springen heb je niks te zoeken op een wedstrijd.

Zorg dat je, ruim voordat je de ring in moet, iemand hebt geregeld om je voor te lezen. Als je dit 5minuten voor je proef nog moet gaan regelen levert dat een hoop stress op.

Leer je proef een beetje uit je hoofd. Je hoeft hem niet straal van buiten te kennen, maar het is handig om te weten of je na het halthouden en groeten bij C nou op de linker- of op de rechterhand moet. En of je bij die eerste keer van hand veranderen nou hals moet laten strekken of moet verruimen.

Oefen thuis enge situaties. Laat iemand met een paraplu langs de rand van de bak staan (vooral met regenachtig heb je er veel plezier van als je paard niet bang is voor paraplus) en hijs eens een vlag (liefst als het flink waait).

Oefen je proef thuis niet te vaak, je zult versteld staan hoe snel je paard zoiets uit z'n hoofd weet en je voor is. Als je per se wilt oefenen, oefen dan de onderdelen los, dus niet in de volgorde waarin ze in de proef voor komen en doe ze ook eens op een andere plek.

Kijk vriendelijk (lach!) bij het groeten. Veel ruiters kijken (onbewust) heel erg boos bij het groeten. Bedank de jury nadat je je proef hebt gereden, ook al ging het waardeloos.

Meer tips zoals glimmende laarzen kun je vinden op http://www.welshcob.nl/tips/wedstrijd.php

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 19:25

Heike, een hele serie goede tips alleen deze geldt niet meer:


Heike schreef:

Bij veel dressuurjuryleden kun je na afloop van je proef even langs gaan voor commentaar. Maak hier gebruik van en doe er je voordeel mee voor de volgende wedstrijd. Blijf altijd beleefd, ook al zegt de jury dingen waar je het niet mee eens bent.



Na de proef mag er geen commentaar meer gegeven worden. Na de prijsuitreiking kun je uiteraard wel met je protocol naar de jury toe voor commentaar (als hij/zij er tenminste nog is).

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 21:20

he jammer dat dat niet meer mag. Bij de NKB deden nog redelijk veel juryleden dat. Erg intressant. De jury kent de proef dan ook nog heel goed. maar ik begrijp het wel. Kost teveel tijd he?

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 13:50

Summertje schreef:
En vergeet vooral niets mee te nemen, een hoofdstel is ook heel erg handig.. Bloos


Geen wedstrijd tip, maar moest weer zo lachen toen ik dit las.
Ik heb namelijk een keer gehad dat ik les stond te geven en iemand naar me toe kwam of het misschien een half uurtje later zou kunnen.
Hij was namelijk zijn paard vergeten *LOL* . Hij had zijn spullen allemaal al in de manege hangen, wil paard halen, klep open, trailer leeg. Haha!
Ik zie hem al staan met die klep in zijn handen, "hee, ik mis wat" Verward .
Wel een rustig paard tijdens het vervoer, want bij die van mij hoor je het wel hoor, dat hij erin staat.

Navragen is beter dan afvragen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 bezoekers