Doel gehaald en nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Doel gehaald en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 12:12

Dit is een rare gewaarwording, ik heb mijn doel gehaald! Klein stukje achtergrond, ik ben op latere leeftijd gaan rijden, vond dit uiteraard erg leuk, lesgeven en jureren ook! Ik heb diverse opleidingen gevolgd en gehaald, en zou graag nog één jurycursus verder willen komen. Hiervoor heb ik 5 winst in het M2 nodig. B, L1, L2 en M1 waren best makkelijk maar in het M2 ging ik nat, behoorlijk nat zelfs! Goeie tussenstop gemaakt, daarna zelf geblesseerd geraakt voor bijna een jaar en vorig jaar oktober nieuwe instructie gezocht en frisse start gemaakt.

In februari voorzichtig weer een keer gestart en voor maart en april paar wedstrijden gepland. Nu heb ik én mijn winstpunten binnen én ik mag zoals het er nu naar uitziet binnenkort zelfs Z starten (daar heb ik nog helemaal nooit over nagedacht....).

Dit zal voor velen raar klinken want "iedereen wil toch Z starten"? Maar ik heb dit dus niet....En ik vraag me nu dus af, kan ik "doelloos" blijven rijden, zal ik mezelf een nieuw doel stellen of laat ik de dressuur voor wat het is en probeer of ik een B parcours kan springen? Dat is namelijk wel iets wat ik graag zou willen durven. Of ga ik er nu helemaal voor en probeer of ik het Z wellicht ook nog kan meepakken? Heel stiekem ben ik een beetje huiverig voor wat er dus in het begin in het M2 gebeurd is, te hoge verwachtingen en geen resultaat.

Op stal verklaren ze me voor gek dat ik er eigenlijk niet eens over nadenk om Z te starten, is dit dan zo raar of hebben meer mensen dit? Weet uiteraard wel dat er mensen zijn die helemaal nooit starten en "recreatief" rijden maar dat doe ik er dus gewoon bij. Pak regelmatig de trailer om de duinen onveilig te maken of maak een forse buitenrit vanaf stal. Dit soort dingen blijf ik ook gewoon doen!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:38

Ik moet zeggen dat ik het gevoel niet echt herken. Ik had met mijn paard al doel ooit M2 starten. Toen ik bezig was met de M1 begon ik al stiekem na te denken over Z1 en nu ik Z1 ben wil ik eigenlijk ook wel Z2 worden. Springen en SGW idem: ik ben er mee begonnen, kreeg er lol in en verlegde mijn grenzen steeds een stukje.

Ik lees in jou stukje een beetje faalangst-achtig iets. Je stelt jezelf een doel en houd er niet van als dat niet (snel genoeg) gehaald wordt (beetje zwart-wit gesteld) om dat te voorkomen wil je jezelf niet nog meer doelen stellen.
Ga lekker verder prutsen. Hoop ooit iets te worden (Z1, B springen etc.) maar geniet ook van de weg er naar toe.
Ik kon van mijn eerste BB parcourtje ontzettend genieten en nu nog ben ik blij met ieder B parcours dat ik rond kom. De winstpunten laten nog even op zich wachten maar ik vind het proces ook erg leuk.

Misschien is het inderdaad tijd voor een nieuwe uitdaging. Pak eens een springlesje mee of rij eens mee met een TREC wedstrijd...
Voordeel is dat al dit soort activiteiten ook bevorderlijk zijn voor je paard en dat je daardoor misschien ook in de dressuur weer een boost krijgt.

Kijk ook eens terug naar wat je wél al behaald hebt. Kijk niet alleen vooruit naar wat je nog niet hebt. Je bent wel al M2, dat is ook al een prestatie op zich.
Ik heb voor mezelf die gedachtegang ook wel eens nodig. De wp dressuur stromen niet altijd binnen en dan is het goed te denken; 'we zijn wel hier gekomen en ik heb mijn paard ontzettend fijn aan het lopen"

Apple

Re: Doel gehaald en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:43

Ik herken het ook niet zo :-)

Ik stel continue nieuwe doelen, haalbare doelen die ik binnen redelijk overzichtelijke tijd kan halen en die ik kan overzien :-)

'Naar de Z' is misschien een doel dat voor veel mensen zal opgaan, maar voor mij beslist niet. Voor jou dus blijkbaar ook niet. Dan is wellicht een nieuw doel: B-parcours springen best goed te realiseren. Dan kun je je stappen plannen en kijken hoe je dat kunt halen.

Voor mij gaat trouwens hetzelfde op als Pol, de weg ernaar toe is net zoveel lol als het doel zelf (hoewel ik het doel nooit uit het oog verlies).

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:44

Gewoon iedere keer de lat een beetje hoger leggen :).

Ik ging voor L+1 om voor het prestatie predikaat. In 2 wedstrijden waren we de B door en mocht ik L. Dus meteen maar geprobeerd. Na 2 wedstrijden werd m'n doel M+1(vooral zodat ik jonge pony's meteen L mag starten), was in 4 wedstrijden het L door. M ging ook wel soepel en mijn 1e wedstrijd in het Z had ik ook meteen een puntje! Daarna is het wel wat minder geworden, maar had al nooit durven dromen om zo ver te komen. Mijn doel is nu 1 punt in het ZZ (daarna mag ze vooral fokmerrie worden en ga ik door met de volgende).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:47

Ik denk dat wellicht ook het punt is dat je misschien je doel te ver vooruit in de toekomst hebt gelegd en daardoor heel lang bent bezig geweest je doel te bereiken. Nu heb je je doel behaalt en val je eigenlijk in een zwart gat :-)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 12:48

Oh maar laat ik dat heel duidelijk stellen, ik heb ontzettend veel lol in de weg erheen. Ik heb in de dip echt vreselijke toestanden gehad, en daar ook vreselijk van over mijn toeren geraakt soms maar daar heb ik gelukkig geen last meer van! Dus faalangst geloof ik niet zo maar ik wil mezelf ook geen te hoog doel stellen zoals heel veel mensen wel doen.

Ik heb een heel leuk, lief en bijzonder paard waar ik heel erg veel mee kan. Dressuren, springen, buitenritten maken en oh wie weet wel Trec ook, das wel een goeie,daar ga ik eens naar kijken!

Apple: daar zeg je me wat, ik denk dat dat wel eens zo zou kunnen zijn. Eerst denk je ach, dat gaan we gewoon doen, door omstandigheden duurt dat allemaal fors langer en dan ineens ben je er.....

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:50

Ik vier ieder 'tussendoel' ook echt. Heb speciaal kleine flesjes champagne in huis gehaald voor mijn "eerste wp springen", "Eerste eerste plaats", "Eerste Z1 wedstrijd", "eerste xxxxxx" etc.
Gezellige bende hier *D :)ddd

Het kan ook een bevrijding zijn dat je je eerste en hoogste doel al gehaald heb. (voor jou en mij in eerste instantie M2)
Bekijk het een beetje als weekend miljonairs. Die 16.000 heb je al. Die raak je niet meer kwijt. Je kunt nu een beetje freewheelen en alles wat je er nog bij krijgt is mooi meegenomen. OP weg naar die 32.000 ga je het misschien wel weer leuk en uitdagend vinden.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 24-04-09 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:51

Ik herken het gevoel ook totaal niet.

Ik heb het gevoel dat je door de tegenvallende eerdere prestaties ( wss te vroeg overgegaan?) nu een beetje faalangst hebt?

Ik stel ook doelen met paarden die ik rijd, en heb ik dat doel bereikt, dan gaan we gewoon vrolijk door en zien we wel waar het schip strand.

Ik zou als ik jou was zeker ook beginnen met springen, als je nu al zo tegen het Z opkijkt... zoveel scheelt het ook niet met het M2 ;)
Maar als je je programma wat uitbreid met springen of evt een crossje, dan komt de nadruk minder op dressuur te liggen en word het leuker om daarin ook verder te gaan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:55

herkenbaar crossmonster: Ik weet dat ik niet hét paard heb voor de huidige Z1/2/ZZ-L.
Door mijn focus wat te verleggen heb ik weer nieuwe dingen/kwaliteiten aan mijn paard ontdekt (na 10 jaar) en is het weer spannend en uitdagend. Daarmee is iedere stap die je zet er ook weer echt 1.
Stiekem hebben al deze dingen mijn dressuur ook weer op weg geholpen en ga ik daar dus ook weer vooruit kijken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:01

Kan me niet helemaal herkennen in je verhaal.
Maar heb mijn doelen onderweg regelmatig bijgesteld.

Ben ook pas later begonnen met rijden en kreeg 6 jaar geleden mijn eerste eigen paardje. Er werd gezegd dat we nooit het B uit zouden komen. (dat werd dus doel nummer 2! nummer 1 is en zal altijd voor mij blijven: plezier hebben samen met mijn paard.)

Wij hebben onze beperkingen en hebben nu doelen in de breedte gesteld.
Doel 1 blijft altijd bestaan, samen plezier hebben.
Daaromheen zwerft nu: doel nummer 6b. Toch ooit als ik weer serieus dressuur kan gaan trainen 1 puntje in het Z2 rijden.
doel nummer 6c. endurance klasse II startgerechtigd worden. (of ik die langere afstanden echt wil rijden, weet ik nog niet)
doel nummer 6d. beter leren mennen! (recreatief vaardigheid enzo en als ik mijn kar kan vervoeren, dresuur het L halen ooit!)
doel nummer 6e. mijn pony drachtig krijgen.

Je oppert zelf al de TREC, dat lijkt mij ooit ook nog eens leuk.
Maar ben nu net begonnen met endurance.
Er is nog zoveel om te doen.
Ga lekker treccen! En geniet. Het mooie weer komt eraan, ideaal voor het buitengebeuren.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:04

Bij mij zijn de doelen wat anders gegaan:

- Starten met het paard dressuur
- Endurance Katwijk kunnen rijden
- Alleen kunnen buitenrijden
- Op pad kunnen met de trailer
- Endurance elders kunnen rijden
- oefencross kunnen rijden
- WP B-springen halen
etc.etc.etc.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:17

Join the club, ik herken het maar al te goed. In mijn geval gaat het dan alleen niet om de Z-dressuur, maar om de 160 km in de endurance. Je hebt een paard dat 'het kan' (volgens anderen) en als je zelf een beetje ambitieuzer zou zijn :+ dan zou je het zelf ook kunnen. Maar ik wil helemaal geen 160 km rijden met mijn paard, ook niet nu we de 120 km een keer goed hebben volbracht. Het allerhoogste is nooit mijn doel geweest, 120 was leuk (dat is ook klasse 4 en mijn paard heeft nu het prestatiepredikaat = leuke bijkomstigheid), maar 160 hoeft niet zo nodig voor mij. Kan een hele verhandeling schrijven over het hoe en waarom, maar dat doet er niet zoveel toe. ;)

Wél is het zo dat ik net als jij weinig heb met doelloos rondjes rijden. Ik moet een doel hebben om naartoe te werken. En als ik dat doel niet in de hoogte wil of kan halen, dan zoek ik het in de breedte. Andere leuke dingen doen met mijn paard. Meerdaagse wedstrijden, wél die 160 maar dan verspreid over 2 of 3 dagen, een keertje TREC, wat western, wat andere leuke dingen. Als ik jou nu zo hoor, wordt het misschien idd tijd om jezelf andere doelen te stellen. Misschien toch springen. Misschien een heel andere discipline. Je 'oude' discipline erbij blijven doen 'voor de leuk' (voor zover dat mogelijk is) of juist die andere discipline(s) erbij gaan doen 'voor de leuk' . En dan kan het ook best zo zijn dat je je 'oude' discipline zo gaat missen dat je jezelf daarin uiteindelijk toch nog een hoger doel stelt. ;)

Paardrijden doe je iig nog altijd voor je plezier, dus zolang jij het voor jezelf en voor je paard leuk houdt, is er IMO niets mis met je ambities (of juist met het 'gebrek' eraan). ;)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 13:27

Echt faalangst heb ik niet hoor, ben met nul begonnen en paard kon ook weinig meer dan paar rondjes lopen dus vind eigenlijk dat ik het helemaal zo beroerd niet gedaan heb, alleen had ik nooit zulke hele wilde doelen!

Springen vond ik echt doodeng maar Alf vindt het echt helemaal geweldig en hij doet het goed, dus daarom wil ik graag daar iets verder in proberen te komen (hoewel ik een meter echt enorm vind.....), en ik heb twee weken geleden een crossles gehad waar ik wat tegenop zag, maar dat was zo enorm gaaf dat ik me al ingeschreven heb voor de volgende.

Endurance vond ik altijd wel wat voor mijn andere paard, weet niet of deze dat ook wat vindt, maar zou het uiteraard gewoon een keer kunnen doen!

Nou Karin, dat is het dus precies! Iedereen heeft altijd geroepen dat Alfons met gemak veel en veel hoger zou kunnen maar wil ik dat wel? Hoger rijden betekent ook serieuzer trainen en dus minderen met de leuke andere dingen en dat zou ik wel heel erg zonde vinden!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:33

daffodil schreef:
Hoger rijden betekent ook serieuzer trainen en dus minderen met de leuke andere dingen en dat zou ik wel heel erg zonde vinden!

Dit hoeft lang niet altijd zo te zijn hoor.
Ik rijd nu Z met een merrie die ook 2x in de week ponylesjes loopt (varierend van 1e keer op een pony tot B/L nivo), die regelmatig mee gaat op buitenrit, springt, lange teugelt, longeert, speelt en weet ik wat al nog meer. De keren dat ik serieus train per maand zijn op 1 hand te tellen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:26

Ik had vroeger die ambitie ook niet. Ook omdat ik dacht dat je dan veel te veel zou moeten trainen, maar hoe verder ik kwam, hoe meer ik mijn grenzen ging verleggen en dat doe ik nu nog steeds. Ik hoop dat ik met Winston toch echt een keer verder kom dan het Z2. :)

daffodil schreef:
Hoger rijden betekent ook serieuzer trainen en dus minderen met de leuke andere dingen en dat zou ik wel heel erg zonde vinden!

Dat valt wel mee hoor, hoewel het natuurlijk ook wel aan je paard ligt. Ik heb met mijn oude merrie wel gehad dat ik in een week met mooi weer eigenlijk alleen maar het bos in ging en dan in het weekend toch gewoon prima reed op concours. Natuurlijk moet je serieus trainen, maar een keer door het bos of ergens anders buiten crossen kan best.

Lauriedropje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:31

Ik denk dat ik je gevoel wel begrijp. Maar is het niet een soort gemakzucht? Want ergens wist je waarschijnlijk dat je die M wel aankon. En da's lekker veilig. Maar Z.... Z is een ander verhaal. Dan wordt het ineens moeilijk! En dan begin je misschien aan jezelf te twijfelen. Kan ik dat wel? Of ga ik keihard af in de Z ring?

Zoiets? ;-)

Springen is ook een leuke optie trouwens hoor! Kun je daarin lekker weer onderaan beginnen. En alles wat je hem leert is meegenomen toch?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:46

KarinvdM schreef:
daffodil schreef:

Dat valt wel mee hoor, hoewel het natuurlijk ook wel aan je paard ligt. Ik heb met mijn oude merrie wel gehad dat ik in een week met mooi weer eigenlijk alleen maar het bos in ging en dan in het weekend toch gewoon prima reed op concours. Natuurlijk moet je serieus trainen, maar een keer door het bos of ergens anders buiten crossen kan best.

Sterker nog. Als ik minder leuke dingen ga doe en serieuzer wordt komt er helemaal geen snars meer uit mijn paard. Laat staan dat we dan nog leuk in de dressuurring verschijnen. Dan denkt knollemans: gaap, ga dat zelf maar lekker doen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:49

Ik hoef om verder te komen niet per se meer te trainen, wel gedisciplineerder. En alles moet gewoon nóg meer kloppen dan nu. Geloof niet dat ik dat ervoor over heb, ik wil net als Daffodil nog veel te veel andere leuke dingen doen. En helaas kun je zowel tijd als geld maar één keer besteden. ;)

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:28

hoi daffie,

Allereerst GEFELICITEERD!!! met je winstpunten. super meis. En wat betrefd het Z starten, ach waarom niet. Je gaat toch lekker nu, wat heb je te verliezen. En wie weet ;) als je eraan geroken hebt....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 17:44

pol013 schreef:
Sterker nog. Als ik minder leuke dingen ga doe en serieuzer wordt komt er helemaal geen snars meer uit mijn paard. Laat staan dat we dan nog leuk in de dressuurring verschijnen. Dan denkt knollemans: gaap, ga dat zelf maar lekker doen.

Heb jij d'r ook zoeen, hier nog iemand, 3 x dressuur in de week en ze doet alles wel, maar de
manier waarop is slaapverwekkend en straalt minachting uit, dus breedte sport is voor ons beiden ideaal!
Heb toch geen uitblinkende topper in wat voor discipline dan ook en ik ben dat ook niet.
Lastige is wel dat ik eigenlijk soms tijdstechnisch in de knoop kom, aangezien meer dan
1 x per weer dressuur onder het zadel wel nodig is wil ik ooit mijn Z2 puntje gaan halen.
(ben nog nooit Z2 gestart omdat de vliegende wissels nog niet oke zijn)
Ik reed meestal op woensdag priveles dressuur (is al meer dan jaar geleden!)
Nu probeer ik op die dag afstands en tempo training te doen.
(heb wel de rotgewoonte om dat wat we doen, zo goed mogelijk te doen, is ook wel eens lastig)

Maar wij genieten! En dat is het belangrijkste, vergeet dat nooit Daffodil, maakt niet uit
wat anderen op stal of wij hier zeggen, jullie moeten het doen en leuk vinden.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:36

Doel1 Z2 dressuur is behaald. Nu heb ik nog 2 doelen. Z springen met het liefst beide paarden. Met nog 1 paard minimaal Z2 worden en ik wil ook Z SGW worden.
Ik doe van alles met mijn paarden en ze staan ook heerlijk in de wei met zijn allen.
Serieus trainen doe ik de ene dag wat serieuzer dan de andere dag. Met mijn vorige paard die Z2 was (in de sport maar thuis verder afgericht) trainde ik echt niet langer dan toen hij in het M liep. Daar deed ik ook alles mee SGW, springen enz.
Gewoon blijven rijden hoe je nu doet lekker verschillende dingen doen dan blijf jij happy en paard happy en vooral je eigen ding doen en je eigen pad bewandelen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 10:02

Sjolvir schreef:
Maar wij genieten! En dat is het belangrijkste, vergeet dat nooit Daffodil, maakt niet uit
wat anderen op stal of wij hier zeggen, jullie moeten het doen en leuk vinden.

Je hebt helemaal gelijk..... maar daar heb ik ook een hoop in moeten leren hoor, liet me best nog wel eens opfokken door "de omgeving". Sinds ik van stal veranderd ben, is dat gelukkig weg en of ze nou iets raar vinden, daar zit ik niet mee.

Gisteren inderdaad de laatste punten binnengehaald, de stand is nu M2 + 12, begin februari was het nog M2 + 0 en vorig jaar was het zelfs M2 -2 (ook best knap). Het rare is gewoon dat ik ruim een jaar niet gestart heb en het nu blijkbaar ineens wel gaat, heeft verschillende oorzaken: andere trainer, andere instelling en de belangrijkste zoals Sjolvir zegt: Lol erin hebben en dat is lange tijd weggeweest.

Gistermiddag even ingevallen op stal met een onderlinge omdat een team een springer mistte, dus ik heb ook nog een klein parcours gesprongen, Alf vond het allemaal wel lachen en ik ook!

Ik ga lekker door trainen zonder daar de druk op te voeren, pak zo nu en dan een crossles mee en heb regelmatig springles. We gaan over een goeie maand eerst de Vierdaagse weer rijden voor het vierde jaar en daarna zal ik eens bekijken waar we voor mijn gevoel aan toe zijn. Ik laat me niet opjutten dat ik nu ineens Z moet rijden, of dat er zo nodig een stang en trens in moet of dat ik met een hoedje ga rijden (staat mij echt niet!), ik ga doen waar we dan zin in hebben!

W_aldrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:54

Ik zou gewoon een keertje HC Z1 starten om te kijken hoe dat gaat! ;) En daarna kan je je doel altijd nog bijstellen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 08:40

Ik herken je verhaal wel in zoverre dat ik ook geen Z1 ambities heb. Mijn doel was altijd om M2 te gaan starten. Voorlopig start ik dan even geen dressuur maar hopelijk tegen het eind van het jaar weer wel en dan zie ik wel hoe het gaat.

Verder heb ik nog genoeg andere plannen. Ik wil meer B parcoursen rijden en met crossen ooit naar het L.

En dan heb ik ook nog een jonger paard waarmee ik alleen 1x B-dressuur mee gestart ben. Het is ook leuk om te kijken hoe het met een ander paard gaat.

Dus als jij echt geen trek hebt in het Z1 dan zou je inderdaad kunnen kijken of je met springen, SGW, endurance, TREC of nog iets anders verder kunt komen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:01

Tja, zo zit ik hier ook met een dillemma. Levenslang L ruiter geweest, met dit paard wou het L1 ook niet vlotten. Ik had het dier ook niet gekocht om dressuur te rijden, dus lekker drie kwart jaar niks gedaan. Oktober vorig jaar weer enkele wedstrijden gepakt en nu inmiddels L2+4 met de laatste 2 wedstrijden in het L2 gestart.

Mijn eerste echte springles staat gepland, want dat is wat ik gewoon erg graag wil. Maar ja, de dressuur lonkt nu ook wel erg nu dat allemaal ineens zo soepel an makkelijk gaat. Maar ja, ik heb verder helemaal geen ambitie in de dressuur, trouwens ook niet in het springen, ik heb nog geen wedstrijd in mijn leven gesprongen. Maar het laatste hebben paard en ik wel enorm veel lol aan.

Wedstrijden vind ik gewoon leuk. Helemaal met dit paard. Maar springen ook. Conclusie: Ik ga springlessen doen en als dat fijn gaat ga ik springen en ga dan ook gewoon lekker de dressuur verder meepakken. Vroeger was dat de gewoonste zaak van de wereld, waarom zou ik daar nu moeilijk om gaan doen. Helemaal niet of-of, maar gewoon lekker en-en! Ik kijk ontzettend uit om mijn eerst M1 proef te rijden, maar ik kijk ook uit naar het moment dat ik fijn met mijn paard kan springen. Wat daarna komt zien we dan wel weer.