Eerste wedstrijd.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Row1994

Eerste wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 21:11

Ik heb een startkaart voor dressuur aangevraagt. En dan ga ik ook mee in het viertal rijden. Met een Dpony, Prodise's Julia x Linde's Rob. Maar mijn pony is nog niet zo lang onder het zadel. Is het erg als hij bij B dressuur niet aan de teugel loopt? in de bak lukt het ongeveer 1/5 van de tijd dat ik rijd.. dus in de proef hoeft ik het niet te proberen alleen in stap wel..

verder zou ik ook graag willen weten wat je allemaal bij het secretariaat in moet leveren etc waar je rekening mee moet houden :) ik start natuurlijk eerst dressuur DB
Bij de FNRS zit ik al wel in de F8.

StilLoveVivi

Re: Eerste wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 22:03

Het wordt wel op prijs gesteld als hij netjes aan de teugel loopt.
Maar erg streng zijn ze er niet mee, als hij gewoon rustig zijn hoofd niet te hoog houdt is het al snel goed in het B.

Maartje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:40

Als je je coupon nog niet hebt opgestuurd moet je die inleveren (willen vaak dat deze ook is ingevuld, dus plaats waar je start, datum en klasse) en betalen als het geld nog niet is overgemaakt.

In de B wordt het inderdaad wel op prijs gesteld als ze netjes aan de teugel lopen. Het is wel belangrijk dat ze niet tegen de hand komen tijdens je proef.

Tallie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:54

Ik heb vorige week (afgelopen zondag) mijn 3e wedstrijd in de B gehad.
Hij liep toen niet mooi naar beneden en daar waren de punten ook naar:
162 punten.
Er stond op de coupon:
De gehele proef loopt het paard niet naar beneden, terwijl dit de basis is van dresuur.

Mijn instructrice vond het ook dom dat dat erop stond.

Maarja.. blijkbaar moet het wel.

Ik ben nu hard aan het oefenen.

Ze vinden het dus wel belangrijk blijkbaar.

Nen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:15

Wanneer ik een combinatie in de klasse B dresuur krijg en deze loopt niet 'aan de teugel' is het wisselend wat ik ermee doe. Loopt het paard wel netjes constant horizontaal met de hals, en volgt het de hand wel, dan kan je in de B gewoon een winstpunt halen. Loopt het paard erg onconstant in de aanleuning of echt met de neus in de lucht, dan volgt het de ruiterhand dus niet en zal deze combinatie laag scoren.
Wel is het zo dat een combinatie waarbij het paard niet aan de teugel loopt, bij mij niet zo snel zal winnen.

Marley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:54

De meeste willen het volgens mij wel zien ja.
Ik heb pas ook weer een eerste wedstrijd gereden met een paard dat niet constant aan de teugel liep.
Ze liep verder redelijk en ging niet echt tegen mijn hand in, had toch nog 180 punten gereden.

In ieder geval succes met je wedstrijd en zorg gewoon dat ze netjes loopt.
als je paardje eenmaal lekker gaat lopen dan komt het vanzelf.

Row1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 19:17

bedankt voor alle reacties. nou heb ik nog een probleem, als ze aan de tuegel loopt gaat ze met haar benen ( meestal 1 been soms allebei ) naar haar hoofd toe gooien. een soort spaanse pas! alleen dan telkens.. het zit niet echt lekker en het ziet er raar uit vooral in een proef.. iemand idee hoe het komt? het is alleen als ze aan de teugel loopt en soms doet ze het evenn iet maar de helft van de tijd wel..

ladytasjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:03

Ik heb dat ook wel eens gehad, maar niet zo extreem als wat je nu beschrijft. Misschien speelzigheid, protest? misschien is het moeilijk om constant voor hem zo te blijven lopen? heb je het al eens aan je instructeur gevraagt?
Ik zie ook dat je pony nog niet lang onder het zadel is, misschien is dat nog het probleem. jong onervaren en zo.
Een B proefje wordt altijd beter gevonden, als je pony ontspannen loopt.

Row1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 21:14

mijn instructrice zegt dat ik het moet negeren.. en mijn pony is ongeveer 2 maanden onder het zadel..

ladytasjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:11

Ja ik denk ook niet dat je er veel kan laten doen, Houd hem bezig misschien leidt dat af.

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:26

Waarom nu al wedstrijden?
Het dier is twee maanden onder het zadel, dan denk ik dat er nog genoeg te leren is en dat daar ook nog genoeg tijd voor is.
Niet te veel willen nog.
Daarbij lijkt het me geen ontspannen teken als het paard haar benen naar haar hoofd brengt, maar daar kunnen natuurlijk velerlei redenen voor zijn.
Wat zegt de instructrice eigenlijk van het rijden en van de wedstrijdplannen?

annie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:13

die pas kan ook komen omdat het beestje zijn/haar balans nog moet zoeken/vinden. Ik zou eerst lekker een jaartje blijven oefenen lekker doortrainen zodat het allemaal wat meer bevestigd word. Je kan wel op wedstrijd gaan voor de oefening, maar verwacht er dan niet te veel van. Werk veel aan je aanleuning, en nagevelijkheid dan ga je ook zekerder op wedstrijd.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:41

Volgens mij hoeft je paard niet persé aan de teugel te lopen in de B. Maar veel jury's houden zich daar volgens mij niet aan. De meeste jury's hebben voorkeur naar paarden die wel aan de teugel lopen. Tja.. zo is jury sport.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 07:17

het is heel belangerijk dat je goede figuuren rijd en goed naar de letter toe rijd en als je paard goede aanleuning en goed gehoorzaam is komt het alleemaal vanzelf veel oefenen en je kun er ook een boel leren van je commentaar

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:04

Ik heb nu 3 wedstrijden in de B gestart. Maar ik snap niet zo goed waarom je nu al op wedstrijd wil gaan als de basis er nog niet in zit. Ik zou er eerder voor kiezen nog 2 maanden op het gemakje thuis door te oefenen, eventueel een paar keer op een vreemde plek te gaan oefenen en daarna pas op wedstrijd te gaan. Er is natuurlijk wel een verschil tussen een paard wat constant tegen de hand komt en echt met de neus in de lucht loopt, of een paard wat wel ontspannen is, stukjes wil zakken en de rug goed gebruikt. Maar ik ben bang dat als je paard echt met de neus in de lucht loopt, je niet hoog gaat scoren...

Lotte_James

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:27

Na 2 maanden al wedstrijden gaan rijden is al heel snel ja!
Ik zou ook eerst nog thuis oefenen, om dan al meteen op een vreemd terrein de hele dag te zijn is toch best veel gevraagd?