stakend paard, iemand tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

stakend paard, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 09:01

nu het buiten seizoen weer gegin en we weer op gras rijden lijkt meneer er ineens klaar mee. Gemeen word die nooit maar hij luister gewoon niet meer... Hij komt niet meer terug op de zit, is in ene ongelofelijk taai in de mond, luisterd niet goed naar de hulpen voor bochten waardoor het bijna lijkt of die om pleurt in wendingen.

Thuis heb ik al deze problemen niet, en op de rijvereniging ook niet. Dan staat hij wel netjes aan de hulpen.

zaterdag heb ik weer gestart en het was echt een drama.. op het protocol stond zelfs rechtrichten terwijl ik dat de laatste tijd nou Juist zo lekker voor elkaar had! Gezien ik na het inrijden en het begin van de proef al doorhad dat het niets ging worden heb ik hem gewoon in de proef aan gepakt. Hier en daar waar nodig een tik met de zweep en een por met de spoor als die weer niet luisterde naar de bocht hulpen..

maar wat blijft er dan nog over? Op het inrij terrein heb im um ook flink op de huid gezeten. foei is tik en braaf is braaf of klopje. En toch verbeterde hij niet.. Ik ben verder geen zenuweleier op wedstrijden dus dat kan het niet zijn. paard was verder ook niet zenuwachtig aan het doen maar gewoon heel lam aan het rond knarren..

iemand een idee wat ik hier mee moet?

amazone77

Re: stakend paard, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 09:04

heb je hem scherp staan op het gras (kalkoenen) die van mij loopt ook stukken minder op gras,ze is dan heel erg onzeker en bang om uit te glijden.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 09:08

paard is ijzerloos dus geen kalkoenen. onzekerheid is het bij hem niet. dan zou die veel zenuwachtiger doen en hij reageert juist erg lam. + dan ik er vorigseizoen niet in zulke mate last van had, toen liep die wel netter op z'n eigen benen.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 09:09

Kan je niet thuis/op de rijvereniging eerst in de wei/op het gras oefenen?

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 09:17

al gedaan en geen problemen mee, dat is het idiote eraan. hij laat het puut op wedstrijden afweten. binnen had hij hier geen last van.

Hier een foto ter illustratie van het probleem :
Afbeelding

natachabokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:34

Klinkt vreemd,
Mischien moet hij gewoon even wennen en is het na paar keer buiten te hebben gestart minder. Omdat je thuis en op de rijvereniging deze problemen ook niet hebt zal het wel iets te maken hebben met het buitenterrein. Hopen dat hij na een paar eer beter loopt.

In ieder geval succes ermee ;)

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 10:43

nouja dat is het hem nou juist eigenlijk.. Ik heb nu al 3 wedstrijden buiten gereden. de 1e ging nog wel, van de 2e is de foto en de 3e was werkelijk verschrikkelijk.. gaat dus eerder slechter (en rap ook! ) als beter.. |( En hij kan het allemaal prima, het is echt zo'n doorgewinterde oude rot in het vak wat wedstrijden aangaat.

csc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:54

Vraag of je instructeur/instructrice mee kan op wedstrijd en je kan helpen.... De oorzaak van het probleem ligt vaak verscholen en kan onverwachts misschien vanuit jou komen... En helaas zijn er bij de meeste losrij terreinen geen spiegels en kan je instructeur je waarschijnlijk goed helpen, succes ermee!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 16:56

Bijna alle problemen komen door de ruiter..ga eens na wat je zelf doet..wat je zenuwachtig als je de ring in rijd? blijf je wel rijden of stop je met rijden?

Op de foto zie ik dat je veel hand gebruikt,nu is het een momentopname en kan ik niet beoordelen hoe je rijd vanaf een foto.Maar mischien houd je hem wel teveel tegen/vast in de mond? Mischien door spanning..?
Probeer alles uit te sluiten en vooral goed en eerlijk naar jezelf te kijken..paarden doen niets express en reageren altijd op de ruiter.{hoe frusterend dat soms ook is}. sucses!

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:49

Elisa2 schreef:
Bijna alle problemen komen door de ruiter..ga eens na wat je zelf doet..wat je zenuwachtig als je de ring in rijd? blijf je wel rijden of stop je met rijden?

Op de foto zie ik dat je veel hand gebruikt,nu is het een momentopname en kan ik niet beoordelen hoe je rijd vanaf een foto.Maar mischien houd je hem wel teveel tegen/vast in de mond? Mischien door spanning..?
Probeer alles uit te sluiten en vooral goed en eerlijk naar jezelf te kijken..paarden doen niets express en reageren altijd op de ruiter.{hoe frusterend dat soms ook is}. sucses!

Daar ben ik het mee eens.

Misschien ben veel zenuwachtiger dan normaal? Dat voelt een paard direct en reageert daar op. Misschien helpt het als je gewoon een keer denkt van: 'Ik ga vandaag gewoon doen als of ik gewoon voor me zelf rij.' Misschien ontspan je dan meer en wordt je paard rustiger. Ik heb zelf ook met dit probleem te maken gehad.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:34

Je instructrice meenemen en je die les laten geven. Regel desnoods een headsetje als het niet handig is als ze ergens langs de kant gaat staan roepen.
Als ik het zo hoor moet je een neerwaartse spiraal gaan doorbreken en zo te horen weet je zelf niet hoe je dit moet gaan doen. Een instructrice is daarom de aangewezen persoon om je op dat moment te helpen en je te vertellen wat je moet doen. Misschien kan je anders een keer HC starten en ook je instructrice ook tijdens je proef laten helpen. Je moet er even doorheen.

Waarschijnlijk komt het probleem (deels) bij jou vandaan, maar dat geeft niet! Daar heeft iedere ruiter in mindere of meerdere mate last van. Wat kan helpen is geen verwachtingen hebben; ga maar losrijden alsof je in het bos aan het hobbelen bent. Lange teugel, stappen, draven, galoperen, grote wendingen. Alleen tempocontrole. Pas als jullie dan op elkaar ingespeeld zijn kun je rustig je teugels wat aannemen.

Maar ik denk echt dat je het meeste hebt aan een instructrice die je op het moment van het probleem gaat helpen.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 17:46

ik denk dat ik er al achter ben wat het probleem is geweest. Ik heb het paardje laatste tijd veel gevraagd. Wel veel afwisseling, maar toch elke dag eraan.

deze week heb ik wat 'gas terug genomen' om zo maar te zeggen, wat gister resulteerde in 2 heerlijk gereden proeven. Inderdaad zoals Sjonniej zegt, lekker ontspannen los gereden, losjes als een pudding op het paard zitten en die gewoon lekker laten lopen. Hij stond weer heerlijk aan m'n hulpen zoals ik van hem gewent ben alleen de impuls was weer even zoek.. Maar dat intreseerde me allang niets meer, heb heerlijk gereden! :D

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:37

Echt super van je zeg!!
Wat onwijs goed dat je zelf uit die spiraal bent gekomen, knap hoor!!

Fijn dat je nu ook weet waar het vandaan komt, dan kun je er de volgende keer ook meteen aan denken als hij weer niet zo lekker loopt!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:01

Goed van je!